Volvo XC90 4.4V8 Executive Geartronic (2005)

autoreview

Volvo XC90 4.4V8 Executive Geartronic (2005)
Volvo XC90 4.4V8 Executive Geartronic (2005)Volvo XC90 4.4V8 Executive Geartronic (2005)Volvo XC90 4.4V8 Executive Geartronic (2005)Volvo XC90 4.4V8 Executive Geartronic (2005)Volvo XC90 4.4V8 Executive Geartronic (2005)Volvo XC90 4.4V8 Executive Geartronic (2005)Volvo XC90 4.4V8 Executive Geartronic (2005)Volvo XC90 4.4V8 Executive Geartronic (2005)Volvo XC90 4.4V8 Executive Geartronic (2005)

Signalement

UitvoeringXC90 4.4V8 Executive Geartronic
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf170.500 km
KM-stand laatst277.000 km
Lezerswaardering: 88%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

XC90 4.4 V8; Emotie of verstand?

  • 170.516 km

September 2024, deze review begon maart 2017 en ruim 100.000km verder blijkt de XC90V8 een goede keuze met een uitstekende prijs/kwaliteit/kwantiteit verhouding. De elektrische auto heeft de toekomst en is aan een (gesubsidieerde) opmars bezig, ook in de Autoweek. Hoe lang we nog met deze auto willen en kunnen blijven rijden vertel ik in de laatste bijdrage. In ieder geval is technisch geen probleem lijkt me. Een discussie over de milieuvoetprint van de perfect onderhouden youngtimer XC90, versus de totale milieu ketenvoetprint van een nieuwe accu auto incl. winning zeldzame grondstoffen, het produceren van de auto & de accu's en uiteindelijke recycling ervan kent een onverwacht interessante uitkomst, maar valt buiten de context van deze review.
×--‐---‐---------------------------------‐--‐---‐×

Emotie of verstand? Met ruim 500.000 km op de teller begon onze Volvo 240GLE station wat vermoeid te raken en werd het na 17 jaar trouwe dienst tijd om afscheid te nemen van één van de beste Volvo's die we tot nog toe gereden hebben. In de veronderstelling jaarlijks niet zoveel kilometers meer te maken, lieten we de emotie het winnen van verstand en ging ik op zoek naar een gebruikte XC90 in een dikke en luxe uitvoering, liefst in de zes of achtcilinder uitvoering.

Het was ondanks het ruime aanbod niet eenvoudig om een goede auto te vinden, veel gebruikte XC90's bleken ook echt gebruikt te zijn met een zwaar autoleven achter de rug. Bij de Volvo dealer Scholten in Ede de auto gevonden die ik zocht; een XC90 4.4V8 Geartronic, donkergrijs metallic met licht beige leer interieur, vol opties in de Executive uitvoering, schadevrij, dealer onderhouden met complete historie, boekjes aanwezig en 6 maanden garantie.

20 januari 2017 begon het nieuwe auto avontuur in een gepoetste auto, met nieuwe APK, onderhoudsbeurt en een volle tank benzine. Wat een auto, zeer stil, zeer snel voor zo'n zware bak en toch heel relaxt te rijden. De wegligging is beter dan je in de eerste instantie verwacht, je kunt er behoorlijk hard en veilig de bocht mee om. In de eerste instantie helt de koets wat over en blijft daarna stabiel. Het surplus aan power laat zich lekker bespelen, zonder op het randje te gaan en daarmee andere weggebruikers of jezelf in gevaar te brengen. De XC90 nodigt echter uit tot relaxt rijden en dat ga je als vanzelf doen, de power is er als het nodig is en superstil op de achtergrond bij de Nederlandse snelheden. Kortom een geweldige auto, het is autorijden met een hele grote glimlach.

1500 kilometer verder. Hoe lang het genieten zo blijft gaan we meemaken, de Geartronic of de aandrijftrein lijkt soms wat kuren te hebben. Als de auto goed warm is, minimaal na een uur snelweg en je komt in een file terecht, dan schokt en bonkt de aandrijving met gas geven en gas loslaten. Dit is onplezierig rijden en waarschijnlijk niet goed voor de techniek. Het is net of de aandrijving even moet nadenken om in- en uit te schakelen. Bij kortere ritten merk je er vrijwel niets van en rijdt de auto super.

Een afspraak met de garage en met de chef-monteur een testrit gepland. Ik had de auto goed warm gereden en al snel deed het euvel zich weer voor. Op de brug bleek de veroorzaker van het bonken de verbindingsbus (met inwendige vertanding) van de tussen-as te zijn, daar zat hoorbare speling in. Tevens zag de bovenste motorsteun er niet meer zo fris uit. De reparatie staat gepland half maart en een compliment voor de service van de Volvo dealer tot zover. Wordt vervolgt.

Weer als nieuw!

  • 173.827 km

De problemen met de bonkende aandrijving zijn opgelost. De noodzakelijk reparatie bleek tweeledig, een bus met inwendige vertanding van de haakse overbrenging en de bovenste motorsteun zijn vervangen. Dit bleek afdoende en de auto rijdt werkelijk weer als nieuw, wat een weelde! Het was een forse reparatie met ruim twee dagen sleutelwerk onder garantie uitgevoerd, zonder dat er discussie was over de noodzaak.

Einde 6 maanden garantie termijn

  • 178.137 km

Het eerste half jaar zit er op en met 7600 km verder is de garantie termijn voorbij. De grote Volvo is niet helemaal zonder problemen gebleven, het aandrijf systeem (zie vorige ervaring) en recent een sensor van de airco en remschijven achter zijn vervangen, dit alles onder garantie uitgevoerd. Zonder discussie en/of problemen en geheel zoals beloofd met wederom een compliment voor Volvo dealer Henk Scholten in Ede.

Het rijden met de XC90 V8 is ook na een half jaar nog steeds een feestje. De auto is vaak aanleiding voor een vriendelijk praatje en de eerste vraag is bijna altijd "wat is het verbruik?" met meestal als antwoord "veel voor veel plezier, gemiddeld 1:7.1/2". Gek genoeg is dat net zo (on) zuining als de 3.2 zescilinder uitvoering, bijzonder. De auto kan veel en om dat veilig uit te proberen de advanced drive course van Volvo gevolgd in Lelystad, erg leuke en leerzame dag gehad en ondanks 40 jaar rijervaring leer je toch nog nieuwe dingen.
Inmiddels ook in Duitsland geweest en gelijk maar gekeken wat de topsnelheid is; 220 op de teller / 217 km per uur GPS.
Niet gek voor zo'n grote bak en de auto ligt als een blok op de weg.

Al met al zeer tevreden over deze auto, met als enige minpunt dat er te weinig opbergruimte in de auto is, het dashboard kastje is klein, net als de zijvakken in het portier. Dat verwacht je niet bij een auto van dit formaat, verder geen klachten.

Precies één jaar verder

  • 190.112 km

De grote Volvo is al weer een jaar in ons bezit en "time flies when you having fun". En een plezier was het zeker, ruim 19.500 km met de XC90 gereden en het bevalt prima. De auto heeft zich goed gehouden en wat ik al eerder schreef, het is nog steeds een feestje om mee te rijden.

De jaarlijkse onderhoudsbeurt bij de Volvodealer Svala in Zaandam bracht geen grote verassingen, behoudens een nieuwe achterband vanwege een hardhandige aanvaring met een stoeprand en preventief een nieuwe accu. Die was niet helemaal fris meer en een accu begeeft het bijna altijd op het meest ongelukkige moment, liefst op een koude en natte zondagavond als je met vrienden uit een restaurant komt.

Op naar de twee ton, we pakken de XC90 vaker dan gedacht, het rijdt zo fantastisch goed dat je eigenlijk niets anders meer wil. Er zitten toch wel ook een paar minpuntjes aan de auto, de draaicirkel is enorm groot, de opbergvakken binnen zijn erg klein. Verder geeft de snelheidsmeter bij lange warme ritten op de peage of autobahn soms 30km te veel aan, vervelend maar geen ramp want de Garmin laat de echte snelheid zien. De kilometerteller werkt overigens wel correct. Het snelheidsmetersprobleem schijnt vaker voor te komen en er zijn enkele gespecialiseerde bedrijven die het euvel kunnen verhelpen. Dit staat gepland voor de zomervakantie. Kortom, we zijn erg tevreden over onze 13 jaar jonge Volvo XC90 V8.

26 januari 2018, de snelheidsmeterafwijking bij lange ritten werd steeds beroerder en de wijzer van de snelheidsmeter bleef bij stilstand op 20 a 30 km per uur staan. Contact gezocht met Frans Erich van Erich Technical Support in Nieuwendijk, een bedrijf gespecialiseerd in Volvo instrumentenpaneel reparatie. Het euvel bleek de stappenmotor van de snelheidsmeter te zijn. Tevens is de unit preventief op kritieke verbindingen doorgesoldeerd en geheel gecontroleerd. Ben bijzonder tevreden over de reparatie en weer plezierig om een goed werkende snelheidsmeter te hebben, ipv constant de Garmin als snelheidsmeter te gebruiken. Het originele navigatiesysteem van Volvo gebruik ik niet omdat het, om netjes te zeggen, een onleesbaar en onwerkbaar verouderd systeem is.

Twee ton

  • 201.184 km

Vlak bij Modena in Italië werd 200.000km op de teller zichtbaar, tijd voor een kleine update. Een paar dagen voor onze kampeervakantie was er rechtsvoor vrij abrupt een heel fors geklapper hoorbaar. Verontrustend, omdat we een rondreis Italië van zo'n 4500km gepland hadden en met de ervaring dat de wegen in het zuiden erg slecht kunnen zijn, was reparatie noodzakelijk. Het bleek een defecte rechter schokdemper te zijn. Verder heeft de park assist af en toe wat kuren en zijn er kleine elektrische storingsmeldingen. Doorgaans verdwijnen die ook weer vanzelf, de auto is inmiddels 13 jaar oud en het stoort niet echt.
Resumé, het was even een onverwachte grote reparatie vlak voor de vakantie, verder heeft de grote Volvo geen problemen gehad en zich een heerlijke comfortabele reisauto getoond en ons probleemloos weer thuis gebracht. Het benzineverbruik was met 13,3 liter per 100km gemiddeld over 4500km fors te noemen. De 'hoofd schuldige' was de daktent, die als een vierkante doos boven op het dak een soort luchtrem bleek, plus kampeeruitrusting en twee fietsen achterop.

Update 22 augustus 204000km, vervanging 4 banden.
De XC90 is ondanks een rustige rijstijl een 'banden vreter', daar was ik al voor gewaarschuwd, een bekend gegeven. De Michelin 235/60 R18 zomerbanden raakten aan het einde van hun veilige levensduur en de Vredestein 235/65 R17 winterbanden waren eigenlijk ook aan vervanging toe. Ik vond het bandenwissel circus twee keer per jaar wel een beetje gedoe en heb op advies van mijn garage gekozen voor 4 stuks Vredestein Quatrac 5 All Season banden in de maat 235/65R17 108H. De XC90V8 in combinatie met deze banden bevalt tot nog toe zeer goed, de auto stuurt rustiger en zoekt veel minder, rijdt comfortabeler en is heel stil. Ik denk een goede beslissing. Daarnaast vind ik de 17 inch Aquarius velgen mooier staan dan de 18 inch Panopea velgen, maar dat is een kwestie van smaak.

Twee jaar XC90V8

  • 210.289 km

Een week na de montage van vier nieuwe banden stonden we na een geslaagd klassieker&oldtimer weekend in Beaulieu Zuid-Engeland, stil bij de Frans-Belgische grens met een warmgelopen rem. Huh?
Dat was toch iets van heel lang geleden, toen ik met weinig budget in een zoveelstehandse achterstallig onderhoud Volvo reed? Kijkend naar de remstofzwarte lichtmetalen velg linksachter, bleek het ook de realiteit van een perfect onderhouden 2005 Volvo XC90 te zijn. Een vastzittende remklauw was de boosdoener en het betekende ook dat de nog geen jaar oude remschijven en blokken opnieuw vervangen moesten worden. Bijzonder detail is dat de landelijke bandenketen waar ik kort daarvoor mijn banden gekocht had, reclame maakte voor een gratis check op kritieke onderdelen zoals bijvoorbeeld de remmen. Mijn vraag hoe ze het toen toch al forse dikte verschil bij de achterremblokken ruim een week geleden gemist hadden, leidde tot een zinloze email uitwisseling met de klantenservice over het uiteindelijke nut van deze service. Achterremblokken zijn volgens mij niet zomaar weg in anderhalve week, tijdige indicatie had wellicht een hoop kosten bespaard. De al eerder genoemde elektrische storingen in de parkeersensoren en sommige schakelaars komen en gaan zonder al te veel hinder. Het reservoir van de ruitensproeier lekt af en toe, nog geen oorzaak gevonden. Verder nog een staalkabeltje van de rechterportier bediening vervangen. Met dank aan een YouTube instructie filmpje was dat vrij eenvoudig zelf te doen en met € 23,- voor de kabel was de reparatie deze keer een koopje!

De grote beurt en APK bij 210.000km bedacht geen grote verrassingen en beperkte zich tot het reguliere servicepakket. Toch ervaar ik dat de reparatiegevoeligheid van de XC90 het aflegt bij de robustheid van de Volvo's 240 die ik vele jaren gereden heb. De XC90 is weliswaar een veel complexere vierwiel aangedreven auto met meer systemen die defect kunnen gaan, maar toch. Wat niet wegneemt dat het rijden met de XC90 V8 na twee jaar nog steeds een feestje is. In het hectische verkeer in de Randstad is de weldadige rust van de auto een verademing. De Zweedse reus zorgt voor een ontspannen manier van rijden;
"This is a car to relax in. Fire it up, slip it into drive and feel your cares and worries glide away as you smoothly, very near silently, enter the road. The V8 performance is there if you want it, but the car is at its best as a relaxed and rapid Grand Tourer" (vrij naar tekst van Peter Crispin - Velocebooks 2007).
Veel mooier kan ik het niet vertellen.

42 jaar Volvo for life

  • 213.300 km

Nog niet zo lang geleden mijn rijbewijs verlengd, geldig tot 2027. Het is al weer een tijdje terug dat ik het felbegeerde roze papiertje in mijn bezit kreeg, in 1977. Ik had vrijwel geen ervaring met auto's en geen idee wat voor merk ik wilde rijden, maar een collega had zijn lichtblauwe Volkswagen kever te koop staan en een week later reed ik zo trots als een pauw op het toen nog beperkte wegennetwerk van Nederland.

Kort na de kever sloeg het Volvo virus toe en met een PV544 Katterug begon een autoleven Volvo. Diverse Amazone's 121, 133GT, 122S, de opvolgers 144DL, 144GL overdrive, daar weer de opvolgers van, aantal 240GL's, de spectaculaire 240 Turbo, 240GLE 2.3 station. Die fantastische station hebben we 17 jaar gereden om via een heel mooie 960 3.0 over te stappen op de XC90 4.4 V8 uit deze review.


Update 11 mei 2019 - 215.324 km
Met het inschakelen van de airco was de compressor hoorbaar, een goede indicatie om m'n airconditioning een servicebeurt laten geven. De voorremmen maakten af en toe een schrapend geluid, vooral bij achteruit rijden. Garageman Ed kon dat verhelpen, voor nu nog ruim OK maar hij adviseerde om bij de eerstvolgende beurt de schijven en blokken voor te vervangen.

De automaatbak is eigenlijk wat te licht voor deze motor, de bak schakelt nog soepel en vloeiend, alleen een bij flink gas erop en meteen los geeft de bak een soort knal. Hmm, voelt niet goed en ook al het gebeurt het alleen als de bak zwaarbelast en heet is, toch een overweging om de bak te laten powerflushen, De meningen om me heen zijn verdeeld, het is niet echt hinderlijk, maar toch is het ook niet goed te noemen. We hebben nog een paar weken voor een lange rondreis door Ierland, wat is wijsheid? Eerder in deze review was me al TPR Powerflush aangeraden, inmiddels contact gezocht met Raymond, advies gekregen om de automaat te spoelen en gelijk maar een afspraak gemaakt. Wordt vervolgt.

Geartronic behoeft ook wat aandacht

  • 215.800 km

"Een 4,4 liter V8 met 316 PK, een koppel 400 Nm, waarvan 300 Nm bij iets meer dan stationair toerental, daar heeft die Volvo Geartronic automatische transmissie het moeilijk mee. Die bak is hetzelfde als de Geartronic die in de 2,5 liter V70 zit, voor de V8 dus feitelijk veel te licht". Zo begon het gesprek met Raymond van TPR Powerflush in Ter Aar toen ik op een zonnige vrijdagochtend zijn bedrijf binnenstapte. Het werd een leuke ochtend bij Raymond en zijn zoon, twee autoliefhebbers puur sang die met betrokkenheid hun bedrijf runnen, je voelt meteen dat je auto in goede handen is. Raymond rijdt zelf ook in een donkergrijze XC90 V8 en vertelde vrij stellig, "je wilt nooit meer wat anders", daar kan ik het alleen maar eens zijn!

In de tussentijd werd mijn Geartronic gespoeld middels een speciaal drie fasen programma. Automatische transmissie olie is normaal rood van kleur, wat er uit mijn bak kwam laat zich het beste omschrijven als 'vieze zwarte narigheid'. Deze actie is geen overbodige luxe en zou tot het standaard onderhousprogramma moeten horen. De automaatbak schakelt duidelijk merkbaar beter, vloeiender en minder schokkerig. De echte test kom nog als we een rondrit door Ierland gaan maken, maar de bak voelt goed dus geen zorgen. Er stond nog een goudmetalic V70R aan de Powerflush, ook een snelle bolide met een enthousiaste eigenaar. Leuke ochtend gehad in Ter Aar bij TPR van Raymond en zijn zoon en een prima adres!

Het bezoek aan TPR Powerflush in Ter Aar is waardevol gebleken. Na de Powerflush schakelt de Geartronic merkbaar soepeler en vloeiender dan voorheen. De automaatbak is als het ware meer bij de les en rijdt een stuk plezieriger. Een aanrader dus.

KM 219372, juni 2019, inmiddels bijna 4000km en een rondrit Ierland verder (met alleen maar smalle weggetjes, waar de bak echt aan de bak moet) is het resultaat verbluffend. Geen gebonk en geen klappen meer en een heerlijk soepele Geartronic, kortom weer als nieuw. Ik ben blij dat ik het powerflush advies van Raymond van TPR ter Aar opgevolgd heb.

Drie jaar XC90

  • 227.422 km

We hebben de XC90 V8 3 jaar en gaan richting de 60.000km gereden. Als ik terugkijk op een lang autoleven dan is de grote Volvo met stip één van de allerfijnste auto's die ik tot nog toe gereden heb en dan reken ik ook de veel nieuwere en vrijwel perfecte lease auto's zoals Audi A4 en div BMW's 320 mee.(is persoonlijk en met respect voor andere meningen, ik ben het onmiddellijk met jullie eens).

Het rijplezier van de 4.4V8 is ongekend en het is autorijden in deze auto na drie jaar nog steeds een feestje. Een vraag die ik met enige regelmaat krijg gaat over het benzineverbruik en de onderhoudskosten, meestal met de veronderstelling dat deze erg hoog zullen zijn. Het antwoord is zowel ja als nee.

Dat een XC90V8 per gereden kilometer een paar centen kost is evident en mede na een vraag van @LENNAERT8039512 naar de onderhoudskosten, hierbij een overzicht van de kosten per kilometer gebaseerd op 20.000km per jaar:

VASTE KOSTEN per km
Verzekering € 0,04
Afschrijving 5 jaar € 0,09
Wegenbelasting € 0,07
Subtotaal Vast € 0,20

VARIABELE KOSTEN
Brandstof Jaar € 0,20 (overall gemiddelde)
Onderhoud incl banden € 0,12
Subtotaal Variabel € 0,32

Totaal operationeel € 0,52/km
KOSTEN per km € 0,43/km (excl afschrijving)

BRANDSTOF
Prijs/100 km € 20,-
Verbruik 12, 95 liter/100km
Verbruik 1 op 7,8

Hoe groter, hoe beter?

  • 229.350 km

In de Autoweek nr. 10 (4-11 maart 2020) stond een artikel over SUV's met de titel 'Hoe groter, hoe beter?' Ik kan niet ontkennen dat ik het artikel met enig genoegen gelezen heb.

In de beeldvorming is het rijden in een Volvo XC90V8 een geldverslindende bezigheid, waaruit innige vriendschappen ontstaan met de eigenaren van het lokale tankstation en garagebedrijf. Wat blijkt uit het Autoweek artikel, de prijs per kilometer van mijn 2005 XC90V8 ligt vrijwel in alle gevallen onder die van de nieuwe SUV's uit het artikel. Alleen een Opel Grandland X ( € 0,48 per km ) en Mazda CX3 ( € 0,50 per km ) komen onder de € 0,52 per km van mijn XC90. Voor het rijden in een Mitsubishi Eclipse Cross mag je zelfs € 0,75 per km aftikken, bij anderhalf keer zoveel als de XC90.

Nu is dit een natuurlijk een ongelijke vergelijking tussen een 15 jarige Youngtimer en een paar nagelnieuwe SUV's en zullen er wellicht lezers zijn die dit om meerdere redenen niet kunnen waarderen, geen probleem mee, jullie hebben gelijk. Maar het maakt de glimlach op m'n gezicht niet minder als ik rustig in de Zeedse reus over 's Heerens wegen zoef. Waarmee de vraag 'Hoe groter, hoe beter?' voor mij wel beantwoord is.

Nieuwe voorruit

  • 232.000 km

Een kleine update, op één van de smalle wegen van de Biesbosch kregen we een cadeautje van een tegenligger, een forse kiezel midden op de voorruit. Bij Carglass in Dordrecht bleek de ster te groot voor reparatie en na de korte vakantie bij Carglass Purmerend de ruit laten vervangen. In beide vestigingen was de service overigens uitstekend. Een maand of twee terug is de bedieningshendel van de ruitenwissers vervangen, die vertoonde al een tijdje kuren.

Recent zijn er twee 2005 XC90V8 reviews bijgekomen, leuk om deze ervaringen te lezen en het rijplezier wat je met deze auto's hebt.

JVC Multimedia Update

  • 233.144 km

De Corona crisis laat ook de XC90 niet ongemoeid, waar vorig jaar rond deze tijd ruim 12.000 km op de teller stond, kom ik nu niet veel verder dan de helft. Intelligente lockdown zorgt voor stevig minder kilometers gereden dit jaar, een onbeduidende luxe constatering uiteraard als je wel getroffen bent door het virus.

Over het ingebouwde navigatie systeem van Volvo heb ik al eerder wat gezegd en ook de 5 jaar oude Garmin begint ondanks de updates wat moeite te krijgen met de satellieten. Via via kreeg ik een tip voor een multimedia inbouw systeem van JVC, die zou het oude paneel met CD speler, telefoon enz. vervangen, waarbij de CD speler als ingeklemde steun diende voor de Garmin.

Audiovolt in Almere bleek een goede leverancier te zijn en Cardeluxe om de hoek een prima inbouw station. Was wel een investering, maar zeer de moeite waard, zie de foto's aan het begin van deze review.
De JVC KW-M745DBT/navi / carkit DAB+ / audio/ achteruitrijcamera en nog veel meer laten monteren en het resultaat mag er zijn. De set wordt met een App gekoppeld aan je Android smartphone en je hebt in een auto uit 2005 de beschikking over Google Maps als navigatie, USB music player of streamer (Spotify) DAB+ radio enz. Een mooie upgrade voor de XC90!

Saai!

  • 238.553 km

De Volvo XC90 is eind 2020 uitgeroepen tot de minst betrouwbare auto in de leeftijd drie tot vijf jaar door WhatCar, een Britse consumentenorganisatie. Nu is mijn XC90 pas 16 jaar jong en 2020 is met 12.000 probleemloze kilometers op reviewgebied met één woord samen te vatten; saai!

Wel het soort saaiheid die met één garagebezoek voor een kleine jaarbeurt nu eens geen aanslag vormt op je banksaldo. En die nieuwe voorruit door een steentje kan ik niet toerekenen aan de XC90.

In de AW nr 1 -2021 occasions rubriek stond een artikeltje over een XC90 occasion. Vooral de laatste zin sprak me wel aan, "Geniet van die ongeblazen V8 nu het nog kan"!

Gewoon goed!

  • 250.000 km

Mijn echtgenote rijdt tegenwoordig in de XC90 en de enkele keer dat ik zelf de Volvo pak viel me op dat de auto erg vochtig was aan de binnenkant. Tijdens het rijden en remmen hoorde ik water klotsen, dat hoort niet en verklaarde wel het vochtige interieur.

De vloerbedekking plaat/kuip van bestuurders kant losgemaakt en eruit getild. Het is een soort kunststof bak met een enorme dikke laag isolatiemateriaal, wat in een spons veranderd was. Onder de bak was een privezwembad zichtbaar, waterniveau gevaarlijk dicht onder de vele electrische componenten die daar zitten. Pfff, waar komt dat water vandaan? De afvoerpijpjes schuifdak verstopt?, waterafvoer bak tegen schutblad vol met bladeren? Voorruit niet goed gelijmd? Effin de auto naar EdCars gebracht, die constateerde dat de onderste regenafvoer verstopt zat met bladeren, daar kom je zelf niet bij. Probleem opgelost, al was het drogen van de vloerbedekking een langdurige actie.

Als je deze waterlekkage niet opmerkt of niets aan doet, ga je serieus veel zakgeld nodig hebben, de electronica onder water is niet fijn.

Eind vd zomer in een Covid-19 luwe periode twee grote reizen gemaakt, Italië Elba via de Stelviopas en Berlijn met Autobahn van Kraftwerk uit de speakers. Vrijwel probleemloos, gewoon een goede auto en het blijft autorijden met een grote glimlach.

Vrijwel probleemloos, maar niet helemaal. In Italië wilde de automaatbak zo nu en dan niet uit zijn P-stand, vooral leuk als je wilt wegrijden bij een tankstation met een ongeduldige toeterende bestuurder achter je. YouTube bracht weer uitkomst en verwees me naar de remlichtschakelaar. Verzin het maar, deze schakelaar geeft de bak vrij als jet het rempedaal intrapt. Vanuit Italie een nieuwe schakelaar besteld en deze laten opsturen. Dat ging goed tot de Italiaanse Post. Dat blijkt nog zo’n ouderwets bolwerk te zijn die zelf wel bepalen of er iets bezorgt gaat worden.

Gelukkig had ik van Ed Cars een truukje geleerd om de bak vrij de geven zonder rempedaal signaal (W knopje lang ingedrukt houden). Bij een Volvo dealer een nieuwe schakelaar opgehaald en zelf gemonteerd. Probleem opgelost.

Update januari 2022, jaarlijkse onderhoudsbeurt en APK. Ongeacht het aantal gereden kilometers krijgt de XC90 ieder jaar in januari een servicebeurt met minimaal nieuwe motorolie en oliefilter. In de Randstad rij je meestal korte ritjes en dan is ieder jaar olieverversen het behoud van je motor. Deze kleine beurt geen extra reparaties en dus zonder schroom; gewoon een goede auto!

In de beste Volvo traditie

  • 264.775 km

Onze inmiddels 18 jaar oude Volvo XC90 V8 heeft na eerst wat scepsis toch de eigenschappen waar Volvo zijn reputatie van veiligheid en onverwoestbaarheid aan te danken heeft of had. Deze auto is net als de Volvo 240GLE die we na 17 jaar bij een kilometerstand van ruim 500.000 verkochten, een soort icoon van vast waarde geworden. En het bijzondere is dat de de auto niet gedateerd overkomt, betrouwbaar is gebleken en met een zelfs naar huidige maatstaven met een ongekend hoog veiligheidsniveau. De vraag is voor hoe lang nog kunnen we genieten van onze ‘verderfelijke SUV’? Dit is niet het platform voor politieke discussies, maar wat ons betreft blijft de grote Volvo nog heel lang ons vervoersmiddel en kan ik moeiteloos iedere discussie over de totale belasting van het milieu wel aan.
Terug naar de review, ook is het afgelopen jaar vrijwel probleemloos geweest. Af en toe wat kleine elektrische storingen en tot mijn verbazing was de aanschaf en levering van 4 nieuwe all seasons banden in de maat 235/65R17 109V M+S extra load niet zo vanzelfsprekend. De Vredesteins waren niet meer leverbaar en uiteindelijk zijn het Hankook all seasons geworden. Een primaband die vrij strak stuurt en ik ben benieuwd of deze banden het ook ruim 58.000km volhouden. Strik genomen hadden de Vredesteins met 3 mm plus profiel nog wat langer mee gekund, maar dat werd me afgeraden omdat de 4WD koppeling het dan zwaarder voor z'n kiezen zou krijgen met mogelijk kostbare reparaties. Tot de dag van vandaag blijft het een bijzonder plezierige auto om in te rijden, hij start elektrisch en is stil en betrouwbaar.

In 2020 heb ik in deze review al eens een overzicht van de kosten per kilometer gegeven, gebaseerd op ca 11.000 km jaar. In 2023 is de situatie als volgt, de vaste kosten zijn € 0,20 per kilometer ten opzichte van 2020 zijn vrijwel hetzelfde gebleven, wegenbelasting en verzekering zijn wat geïndexeerd maar dit geeft geen grote veranderingen.
De variabele kosten per kilometer zijn flink gestegen van € 0,32 in 2020 naar € 0,40 in 2023. Voornaamste oorzaak zijn de brandstof prijzen incl de belasting op belasting door onze overheid. Juni 2023 gaat de brandstofprijs weer flink omhoog. Op het moment van schrijven is de kostprijs per kilometer € 0,51 excl. afschrijving en € 0,60 incl. afschrijving.
.

Zeven jaar en en ton verder

  • 270.248 km

Een vriend van me was aan een nieuwe stekkerauto toe en had een proefrit afspraak. Was vier jaar geleden ook al eens mee geweest bij Tesla, waar de verkoper toen met opgetrokken wenkbrauw naar m’n XC90 keek.

Nu stonden we voor een enorme bolide van Chinese makerij, het merk ben ik kwijt, maar het had iets met Volvo van doen. Eerlijk is eerlijk, de auto zag er van binnen en buiten supergoed uit met een echt mooi en verzorgd interieur. Niks mis mee. Rijden met een computer op wielen, acceleratie in sportstand van nul naar honderd in 3,4 seconden. Nadat ik mezelf in losse onderdelen terugvond op de achterbank en nadat alles weer op z’n plek zat dacht ik, is dit de bedoeling van het emissievrije hernieuwbare energie autorijden?

Een auto die twee en en een halve ton weegt in minder dan 4 seconden naar de honderd gaat? Met een gerust hart stapte ik weer in mijn XC90, contact aan, starten, de V8 liet zich voorbeeldig horen met een glimlach op mijn gezicht reden we huiswaarts.

De jaarlijkse onderhoudsbeurt bracht geen verassingen, deze keer de grote beurt met nieuwe bougies, filters enz. Het is een forse auto met een dienovereenkomstige garage rekening. Maar dan heb je ook wat.

Inmiddels 7 jaar en 100.000 kilometer gereden met de grote Volvo. Zou je niet eens wat nieuwer willen rijden en deze wegdoen of inruilen voor wat nieuwers? De vraag stellen is hem beantwoorden.

Het afscheid nadert

  • 277.000 km

Er is een tijd van komen en en tijd van gaan en helaas geldt dit ook voor de XC90V8 uit deze review. Op een gegeven moment ga je wat nuchtere afwegingen maken in hoeverre de kosten nog te rechtvaardigen zijn ten opzichte van het plezier. Kosten die we doorgaans euforisch beschouwen als ‘ach het is hobby’. De grote Volvo wordt eigenlijk te weinig gebruikt, voornamelijk door mijn echtgenote voor de inkopen en als we met de auto op vakantie gaan. Dan komt het moment dat de emotie het af gaat leggen tegen het verstand. Dat schuif je dan nog een paar weken voor je uit, om dan via de Volvospecialist die het onderhoud deed, een nieuwe liefhebber voor de grote Volvo te vinden.

We hebben ruim honderdduizend kilometer gereden met de Volvo XC90V8 en hij past helemaal in de traditie van het rijtje voorgaande betrouwbare Volvo’s die we gereden hebben.

De XC90V8 Samengevat in één zin “Wouw, wat een auto!”

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (46)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.