Volvo XC90 3.2 Executive (2007)

autoreview

Volvo XC90 3.2 Executive (2007)

Signalement

UitvoeringXC90 3.2 Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf40.000 km
KM-stand laatst60.150 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 52.000 km

Dus eindelijk een XC90. Wat wilde ik al lang zo’n bak. Maar onbetaalbaar. Dus maar eens gaan kijken op www.mobile.de. En daar staan af en toe best mooie exemplaren tussen. Na een hele periode alleen maar kijken niet kopen hebben we een tijdje terug de knoop doorgehakt. We hebben een XC90 naar Nederland gehaald (laten doen, heb je specialisten voor). Het is een 3.2 6-cylinder (na de facelift) in de executive uitvoering. En zoals het een voormalig duitse auto betaamt: hij is bomvol! Navigatie, ingebouwde telefoon (met hoorn aan een kringeldraadje), dikke velgen (mij te dik, maar ja, okassie he), stoelverwarming etc.
Wat bevalt me?
Veel. Heel veel. Auto rijdt echt super. Heerlijke auto voor de lange afstanden. En een heel sociale auto. Je krijgt voldoende gelegenheid om mensen te ontmoeten. Vooral bij tankstations. Want daar vertoef je nogal eens met deze auto...
Maar de auto is ook heerlijk om af en toe eens stevig in te scheuren. Of zelfs te off-roaden. Nog niks extreems gedaan hoor. Ik wil niet zo’n loser zijn die op dag 1 met z’n wannabe-buggy klem in de modder zit. Doen we later wel eens. Maar het nieuwe Volvo 4x4 systeem (Haldex???) schijnt een hele vooruitang te zijn. Gaan we dus nog wel eens merken.
Stoelen zijn ook erg goed. Gaan vanzelf in de positie van de gene die de auto van het slot doet. Erg luxe en makkelijk.
Wat bevalt minder?
Nou ja, het verbruik is natuurlijk wel stevig. Maar ook weer niet te stevig. Vantevoren weet je het en in vergelijking met onze Espace valt het eigenlijk ook wel mee. Hij verbruikt iets meer, maar is ook veel zwaarder en rijdt met 4x4 (95% om 5%). Dus dat mag.
Wel een echte tegenvaller is de breedte van de achterbank. Drie kinderstoelen kunnen er in, maar knappe meid (met mannenhanden zelfs niet te doen) als je de gordels vast krijgt. Dat was in de Espace wel beter.

Deze zomer met de Volvo op vakantie geweest. Caravan er achter gehangen (staat beter aan de voorzijde en rijdt beter) en op naar Italië. Nou, dat zal dan wel probleemloos gaan zou je toch denken? Met zo’n auto door de bergen moet toch appeltje-eitje zijn? Gelukkig is dat ook zo. Auto is erg zwaar t.o.v. caravan (beladen auto weegt zo’n 2300-2400kg gok ik, caravan zo’n 1600kg), dus dat is wel een vertrouwde combi. Erg stabiel. Maar, onze XC (staat dat voor Cross (x) Country?) is natuurlijk een benzine en door de bergen ben je toch wat angstig dat je het koppel van een diesel gaat missen. In praktijk echter geen probleem. Je komt de bergen ook heel goed door op basis van de pk’s. Sterker nog, uiteindelijk bepalen de pk’s de maximale prestaties, maar het koppel is verantwoordelijk voor de souplesse waarmee die bereikt worden. M.a.w.: de automaat heeft veelvuldig moeten terugschakelen. Af en toe zelfs naar de 3 (van de 6), maar hij kon wel lekker op de cruise (tussen de 100 en 120, de caravan is Tempo100 gecertificeerd) blijven als de drukte het toe liet. Gewoon heerlijk naar Italië gereden. De Volvo is ook in deze situatie een heerlijke auto gebleken.

PROBLEMEN

  • 52.000 km

Weinig probelem tot nu toe. Er is 1 x wat gedaan aan eens toring op de achteruitrijpiepers. Is nu in orde. Had wat last van water (regen, wasstraat).

Over het verbruik: de vorige eigenaar haalde ongeveer 1 op 6,9. Dat was wel even slikken. Zelf kregen we zonder probelem het verbruik op 7,5. Na enige tijd stoorde ook dat me en heb ik de bandenspanning opgevoerd tot eco-niveau (staat vermeld in de handleiding van de auto) en nu zitten we op 1 op 8,2. Voor een dergelijk auto al heel wat acceptabeler. Ik zag op RICA.nl (of .com) dat ze nu ook een chip hebben voor deze auto. Vebruik zou dan ook dalen. Hmmm, lijkt me dat de €775,- die ze er voor vragen niet heel snel terug verdiend wordt.....

Update

  • 60.150 km

Inmiddels hebben ook wij (al een tijdje) de winterbanden onder de auto. Het zijn de erg chique ogende Vredenstein Giugiaro's (spelling onder voorbehoud). Goede grip moet ik zeggen. Zomers rijden we op Conti's, maar wat betreft de winterbanden ben ik erg tevreden over Vredenstijn. Idee voor de zomer wellicht.

Vebruik is wel omhoog. Komt misschien omdat de banden nu op de adviesspanning staan en niet op de eco-stand. Laat ik zo. Ik las op de autoweeksite dat het gem.verbruik ongeveer 11,6/100km zou moeten zijn. Hmmm, dat halen we dus niet.

Tot nu toe verder geen storingen. Auto bevalt over het geheel erg goed. Rijdt nog steeds heerlijk en ik blijf het een 'kekke bak' vinden om te zien.

Oja, 1 ding is nog steeds niet super. De parkeersensoren zijn vaak van slag. Een brommer/motor in de buurt, een buurman die aan het boren is etc en een goede regenbui zijn zaken die het systeem aardig van de leg krijgen. Maar als het werkt is de auto op de 5cm nauwkeurig te parkeren.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.