Volvo XC90 3.2 Executive (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC90 3.2 Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 40.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Dus eindelijk een XC90. Wat wilde ik al lang zo’n bak. Maar onbetaalbaar. Dus maar eens gaan kijken op www.mobile.de. En daar staan af en toe best mooie exemplaren tussen. Na een hele periode alleen maar kijken niet kopen hebben we een tijdje terug de knoop doorgehakt. We hebben een XC90 naar Nederland gehaald (laten doen, heb je specialisten voor). Het is een 3.2 6-cylinder (na de facelift) in de executive uitvoering. En zoals het een voormalig duitse auto betaamt: hij is bomvol! Navigatie, ingebouwde telefoon (met hoorn aan een kringeldraadje), dikke velgen (mij te dik, maar ja, okassie he), stoelverwarming etc.
Wat bevalt me?
Veel. Heel veel. Auto rijdt echt super. Heerlijke auto voor de lange afstanden. En een heel sociale auto. Je krijgt voldoende gelegenheid om mensen te ontmoeten. Vooral bij tankstations. Want daar vertoef je nogal eens met deze auto...
Maar de auto is ook heerlijk om af en toe eens stevig in te scheuren. Of zelfs te off-roaden. Nog niks extreems gedaan hoor. Ik wil niet zo’n loser zijn die op dag 1 met z’n wannabe-buggy klem in de modder zit. Doen we later wel eens. Maar het nieuwe Volvo 4x4 systeem (Haldex???) schijnt een hele vooruitang te zijn. Gaan we dus nog wel eens merken.
Stoelen zijn ook erg goed. Gaan vanzelf in de positie van de gene die de auto van het slot doet. Erg luxe en makkelijk.
Wat bevalt minder?
Nou ja, het verbruik is natuurlijk wel stevig. Maar ook weer niet te stevig. Vantevoren weet je het en in vergelijking met onze Espace valt het eigenlijk ook wel mee. Hij verbruikt iets meer, maar is ook veel zwaarder en rijdt met 4x4 (95% om 5%). Dus dat mag.
Wel een echte tegenvaller is de breedte van de achterbank. Drie kinderstoelen kunnen er in, maar knappe meid (met mannenhanden zelfs niet te doen) als je de gordels vast krijgt. Dat was in de Espace wel beter.
Update 15-8-2008
Deze zomer met de Volvo op vakantie geweest. Caravan er achter gehangen (staat beter aan de voorzijde en rijdt beter) en op naar Italië. Nou, dat zal dan wel probleemloos gaan zou je toch denken? Met zo’n auto door de bergen moet toch appeltje-eitje zijn? Gelukkig is dat ook zo. Auto is erg zwaar t.o.v. caravan (beladen auto weegt zo’n 2300-2400kg gok ik, caravan zo’n 1600kg), dus dat is wel een vertrouwde combi. Erg stabiel. Maar, onze XC (staat dat voor Cross (x) Country?) is natuurlijk een benzine en door de bergen ben je toch wat angstig dat je het koppel van een diesel gaat missen. In praktijk echter geen probleem. Je komt de bergen ook heel goed door op basis van de pk’s. Sterker nog, uiteindelijk bepalen de pk’s de maximale prestaties, maar het koppel is verantwoordelijk voor de souplesse waarmee die bereikt worden. M.a.w.: de automaat heeft veelvuldig moeten terugschakelen. Af en toe zelfs naar de 3 (van de 6), maar hij kon wel lekker op de cruise (tussen de 100 en 120, de caravan is Tempo100 gecertificeerd) blijven als de drukte het toe liet. Gewoon heerlijk naar Italië gereden. De Volvo is ook in deze situatie een heerlijke auto gebleken.
PROBLEMEN
Paar probleempjes:
Leuk is dat. Gisteravond, 19-6-2008, mijn review ge-update. Kijk net even om te zien hoe het op de site staat. Is het hele blok tekst over problemen verdwenen. Niet dat er zoveel problemen waren, maar dit is wel erg onhandig.
Onderstaand een korte opsomming van hetgeen ik me nog voor de geest kan halen:
In het begin had de auto probelem met de parkeersensoren en het alarm. Alarm is opgelost door de leverancier (was aftermarket ivm import). De piepers in de achterbumper zijn onder garantie door Volvo verholpen. Ook goede service van de lokale dealer.
Over het verbruik: De auto verbruikte (volgens de boordcomputer) bij de vorige eigenaar ongeveer 1 op 6,8 (!). Was wel even schrikken. Maar bij eigen gebruik zakte dit al snel naar 1 op 7,5 en onlangs zaten we op 1 op 8. We rijden stevig door, dus daar hoeft Volvo zich niet voor te schamen. Is toch wel even 2100kg die de 3.2 door de wind moet trekken. Maar 1 op 8 was nog niet scherp genoeg. Dus van de week maar eens de banden op de ECO-stand opgepompt. Dit betekent dat de druk nu geen 32 (psi?) is maar 39. Volgens het stickertje bij het linkervoorportier was dit de ECO-stand. Nou ja, maar eens zien wat dit betekent.
UPDATE: 19-6-2008:
zie bovenstaande. Jammer dat de rest weg is. Foutje op de site? Ik zal ondanks dit toch proberen in de toekomst de updates bij te houden.
Oja, bij gerbuikskosten de 2 sterren veranderd in 3 sterren. Verbruik is toch wel redelijk gedaald en de overige kosten zijn nihil. Gewoon een zeer degelijke wagen.
UPDATE: 15-8-2008:
Inmiddels dus terug van vakantie. Ging helemaal top met de auto. Eigenlijk maar 1 raar probleempje gehad. Van de rechterzijde van de auto is een sierstrip (zwart) tussen de voor- en achterportier losgeknapt bij het openen van het voorportier. Is al wel weer een nieuwe op gezet. Auto reed er niet minder om.
Het vebruik was over de gehele vakantie identiek aan de periode zonder caravan (ongeveer 1 op 8). Bovende 110 ging het wel erg hard met de brandstof. In Duitsland wel tempo gereden, maar was achteraf gewoon zonde van de centen. 10km/p/u langzamer en de auto loopt veel zuiniger. Lesje voor volgend jaar. Ook de Alpen door gekomen met normaal vebruik. Viel me erg mee. Motor is blijkbaar goed berekend op z’n taak. Pluspuntje. Ondanks het meevallende brandstofverbruik heb ik het aantal sterren niet aangepast en dat zal ook wel niet gebeuren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.