Volvo XC90 2.5T Summum (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC90 2.5T Summum |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Wij wonen in Qatar, een klein en heel rijk oliestaatje in het Midden-Oosten. Autorijden in Qatar is goedkoop. De eerste keer dat in m’n tank volgooide, was ik €12 kwijt voor 60 liter super. Wow! Wegenbelasting? € 30 per jaar, ongeacht het gewicht.
Zuinigheid en gewicht stonden dus niet bovenaan ons lijstje toen we op zoek waren naar een auto. Veiligheid wel, de Sjeiks (niet gehinderd door enige kennis van regels) sjezen je aan alle kanten voorbij. Het werd een Volvo XC90 - lekker hoog op de weg en 5 NCAP sterren.
De eerste keer dat ik in de auto stapte, was ik overweldigd door de luxe (mijn vorige auto was een oude VW polo haha). Dit is andere koek. Je verzint het niet of het zit erin. Elke zitplaats z’n eigen airco en CD speler bijvoorbeeld. De stereo maakt er een concertzaal van. Je kunt hem echt snoeihard zetten en het geluid blijft glashelder. Wat me ook opvalt is dat bij zo’n volume spiegels niet trillen (in mijn vorige auto kon ik niet meer zien wie er achter me reed...).
Dan maar eens rijden. Ik vind de auto wel wat log – de X5 heeft betere wegligging en stuurt veel directer (maar ja die had niet die de 7 zitplaatsen die ik nodig had). 2½ ton is natuurlijk een flinke massa en dat voel je. Draai het stuur linksom en het schip drijft naar bakboord. Overigens is de motor sterk genoeg met zijn 210 pk van de T5. De motor is niet rumoerig, en op kruissnelheid hoor je een klein beetje windgeruis. Alleen als je hem op zijn staart trapt hoor je een mooie brul op de achtergrond.
Het verbruik valt me tegen, de auto haalt met moeite 1 op 7. Met 80 liter in je tank heb je een actieradius van slechts 500 km. Zelfs als je rustig 90 km/uur rijdt in zijn 5e versnelling, dan haalt ie maar net de 1 op 10 volgens de verbruiksmeter. Dat moet toch beter kunnen?
De airco (onmisbaar attribuut in het Midden Oosten) kan Nederlandse temperaturen goed aan. Maar als het hier s’zomers 52 graden is en de auto heeft een uurtje in de zon gestaan, dan trekt ie het niet meer. Je kunt letterlijk een eitje bakken op de motorkap! De auto moet daarom bij ons eigenlijk altijd in de schaduw staan als het zo warm is.
Off-road is het een geweldige auto. De Volvo doet absoluut niet onder voor Landcruisers en Jeeps. Hij staat hoog op zijn poten en je hoeft niet bang te zijn dat je snel iets raakt. Zowiezo is de onderkant goed beschermd en steekt er weinig uit. Als we de woestijn in gaan laten we de bandenspanning zakken tot 15 psi (anders kan hij zich in het zand ingraven) en gaan met die banaan. Overigens stijgt het verbruik dan wel naar 1 op 3....
PROBLEMEN
32.000 km: tot nu toe niets te melden.
50.000 km: Door de zon waren de lampen aangetast en wit uitgeslagen. De complete koplampunits moesten worden vervangen, en dat kostte 1000 Euro ...... per stuk ! Met onze verhuizing terug naar NL hebben we besloten de auto in Qatar te verkopen en niet mee terug te nemen. Fijne auto, maar die 2.5T motor met een verbruik dat rond de 18 ltr/100 km schommelde, was me iets teveel. In Nederland iets anders gezocht en dat werd een Accord Tourer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.