Volvo XC70 D5 AWD Summum (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC70 D5 AWD Summum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 187.400 km |
KM-stand laatst | 207.306 km |
Kop is er af
- 188.167 km
Eerste twee lange ritten zitten erop.
Als opvolger van een hybride diesel (Peugeot) was het tijd om nog een keer te doen wat ik al jaren wilde: een D5 bezitten en berijden. Voordat het regime in Den Haag dit onmogelijk c.q. onbetaalbaar gaat maken.
Met niet al teveel moeite eentje gevonden en gekocht. 13 jaar oud en iets meer dan 180K km op de teller. Met een goede en plausibele onderhoudsgeschiedenis.
Voor aankoop nog even laten keuren en de bevindingen die daaruit kwamen zijn keurig door de verkopende partij (autobedrijf) opgelost.
Nu rijden dus.
Heerlijk geluid die D5. Sowieso genieten. Qua prestaties kan het wel aardig meekomen, maar de snelste is het niet.
Wat ten opzichte van de Peugeot opvalt: veel beter rijcomfort, veel betere wegligging en een top audioinstallatie. De vrouw des huizes is blij met de veel betere stoelverwarming (a la Subaru).
Wel minder gadgets, maar dat is prima. Sommige gadgets (zoals stoelmassage) boeien echt niet.
Het is er een met handschakeling. Daar wel even een nachtje over geslapen. Moet wel zeggen dat de eerste keer file vanochtend een beetje tegenviel t.o.v. een automaat. Verder laat de D5 zich heerlijk schakellui rijden op de snelweg.
Eerste verbruiksmeting op de kassabon na 1 tankbeurt: 1 op 13,2 (7,6L/100km). Dat is wel echt slechter dan de Peugeot maar dat mag ook wel met een hoger gewicht en geen hybride techniek. We gaan zien hoe zich dat ontwikkelt.
Dat was het voor nu even.
Volgende keer is als er iets ergs gebeurd is, of na de eerste beurt. Over een jaar als er +/- 20K km extra op staat.
Naschrift:
na het indienen van deze review werd ik met deze vergelijkingstest geconfronteerd tussen de XC70 en de Peugeot. Kan de bevindingen (incl verbruik) volledig onderschrijven. https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/peugeot-508-rxh-hy4-volvo-xc70-d4/
Eerste 5K
- 194.000 km
Eerste 5K km zit erop.
Wat een fijne auto in vergelijking met de Peugeot hiervoor.
Inmiddels ook in Duitsland even los gelaten en eigenlijk nimmer teleurgesteld. Behalve dat ik achteraf beter voor de automaat was gegaan. Maar dat lossen we bij de volgende auto wel weer op.
Verbruik zit momenteel op 1 op 13,97. 1 op 14 dus.. Op basis van tankbonnen, dus the real deal. Met grotendeels snelweg kms. Daar kan ik wel mee leven.
Bij constant 106 km.h kom je op de boordcomputer van de auto op 1 op 20., maar geen idee hoe betrouwbaar dat is.
Wel een garantiegevalletje lopende.
De in/uitklapbare spiegel klapt soms niet uit/in en beweegt schokkerig. Gaat onder garantie opgelost worden.
Ook ging het alarm 's nachts af. Vervelend voor de buren vooral. En zo er achter gekomen dat er überhaupt een alarm op zat. Maar ook dat je die half uit kan zetten via de boordcomputer. Bleek achteraf een vlinder te zijn geweest die in de auto opgesloten zat. ;-)
Kortom: nog steeds heel blij met de auto.
APK + 210K km beurt
- 207.306 km
Bijna een jaar in het bezit, dus tijd voor de APK. En omdat de km stand richting de 210K km ging, ook meteen de beurt voor die km stand meegenomen.
Allereerst wat key stats sinds de vorige update:
- behalve de linkerbuitenspiegelmotor links, geen openstaand garantiepunt
- 1 garagebezoek buiten de beurten/APK om (xenon)
- na ongeveer 20000 km moest er een halve liter olie bij
- nu in de winter is het verbruik richting 7,52L/100 km (1 op 13,3) aan het gaan
- sinds het begin is het verbruik gemiddeld nog 7,24L/100km (1 op 13,81) geweest
XENON
Er was dus tussentijds een probleem met de Xenon verlichting. De rechterlamp was uitgevallen Eerst bij een Volvo specialist geweest. Bleek dat er 2 verschillende soorten lampen in zaten. Dat is recht gezet.
Helaas kort daarna weer hetzelfde probleem. Toen bij een andere Volvo specialist langs gegaan (ook omdat het eigenlijk een garantiegeval was). Mogelijk lag het aan de ballast in die lamp. Maar op dat moment was er geen mogelijkheid die te vervangen. Dus een nieuwe lamp in gezet. En sindsdien: geen probleem meer..
APK
Voor de APK was er een potentieel afkeurpunt, namelijk dat de lamp voor het achterknipperlicht haar oranje kleur had verloren en wit licht knipperde. Is uiteraard hersteld. Verder geen issues.
210K KM BEURT
Er was nog enige twijfel of ik naar een officiële Volvo dealer zou gaan of een Volvo specialist. Maar had goede verhalen gehoord over een bepaalde dealer hier in de regio (20 km van waar ik woon) en daar dus dan toch maar de APK en de beurt gepland.
In die beurt zaten de standaard 210K km checks en vervangingen. Maar ook heb ik alles laten doen waarvan niet op een voormalige factuur vast stond dat die bij de 180K km beurt was gedaan.
Idee daarachter was om de auto weer in een goede basis voor de volgende 30000 km (1,5 jaar) te hebben.
Het was een stevige rekening (elke EUR is er 1), maar voor onderhoud reserveer ik per maand 180 EUR. Dus dat kan daar gewoon van betaald worden. En keurig met stempels in het onderhoudsboekje. Daar houd ik van. én met een goed gevoel over de garage en de medewerkers. En dus best wel een grote kans dat ik hier voor de 240K km beurt ook naar toe ga.
Het roetfilter schijnt ook rond 240K km te moeten worden vervangen. Maar daarvoor ga ik wel bij een roetfilterspecilist langs. Die maakt 'm gewoon schoon en dan kun je weer een tijd verder. Heb ik bij de vorige auto ook gedaan, en dat is goed bevallen (en bij verkoop eerlijk gemeld).
Maar goed, we dieselen dus weer vrolijk verder. Nog steeds genieten van het geluid van de D5. En nog steeds spijt dat ik niet even doorgespaard had voor een automaat. Maar dat mag de pret niet drukken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.