Volvo XC70 D5 AWD Summum (2012) #3

autoreview

Volvo XC70 D5 AWD Summum (2012)
Volvo XC70 D5 AWD Summum (2012)Volvo XC70 D5 AWD Summum (2012)Volvo XC70 D5 AWD Summum (2012)Volvo XC70 D5 AWD Summum (2012)Volvo XC70 D5 AWD Summum (2012)Volvo XC70 D5 AWD Summum (2012)Volvo XC70 D5 AWD Summum (2012)

Signalement

UitvoeringXC70 D5 AWD Summum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf142.500 km
KM-stand laatst207.500 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De XC 70 op naam zetten

  • 142.450 km

Volvo for life. Blog XC 2022 vanaf 142.500km Deze is de opvolger van de V70 D5 ook in Autoweek revieuw. Dit us de tweede XC 70. , Ik rij al Volvo sinds 1995. onder de link de vorige V70;
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/volvo-v70-24d-edition-ii-2006-4/

In mijn woonland Frankrijk een mooie XC 70 gekocht. Ook hier gaan we weer een uitgebreid blog van bijhouden net als van de V70 zie link.. https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/volvo-v70-24d-edition-ii-2006-4/
Ik rij al Volvo sinds 1995.

Wat een volle XC70 2012 op eerste Frans kenteken juli 2012 en de eerste eigenaar was een consul en monsieur heeft tax free de XC redelijk laten vol pakken.
Zonder gekheid het ging erg snel en gelijk bij de eerste keer zoeken met deze XC op de site La Centrale raak. Deze was het dichtste bij ons huis 396km verderop/ ...

Wat me uiteindelijk wat gerustgesteld is dat ik via een vrind in Nederland m.b.v. de Vidash de herkomst en onderhoud heb achterhaald van den beginne en het verhaal van verkoper blijkt te vertrouwen. Uitdraai in de mail.

Ik heb niet alle gadgets geprobeerd en vergeten te kijken onder de achterklep maar het voelt gewoon goed. Natuurlijk het is een 2012 auto dus niet nieuw meer en er zullen kosten aan komen maar hopelijk rijden we net zo gelukkig met deze XC 70 als we met onze V70 deden..

Nu 142.500 op de teller en dan nog kloppend ook en zaterdag 18 juni haal ik m op. Ik zie alle opties op de Vdash lijst en ik moet nog ff bekijken welke opties er niet op zitten ha ha

Wij hebben van de vraagprijs de aanstormende kosten eraf gekregen zoals distributie riem die met tien jaar vervangen moet worden, olie wissel en alle filters en airco behandeling. De distributie riem en schijfremmen voorzijden worden bij de Volvo garage verkoper vervangen.

Volvo XC70 blijft wel beduidend goedkoper toen ik hem kocht dan beschikbare XC in Nederland. ( van privé eigenaar gekocht )

We gaan in juli naar Obbe tuning in Nederland voor een motormanagement aanpassing of verfijning, een Powerflush van de automaat en dan tuffen maar. De vorige V70 heeft met deze motoraanpassing van Obbe 527.000km gelopen zonder problemen,

OP internet gezocht naar de uitvoering maar FRanseVolvo s worden weer mogelijk anders geleverd dan Nederlandse. Hij lijkt in de uitvoering op de Nordic plus uitvoering en een beetje extra erbij.

De packs zijn , Familiy line, Driver support line, Personal line Comfort pack Xc styling pakket, Summun plus line, , Secure line
Er zullen nog wel een kleine verrassingen te tevoorschijn komen zoals mogelijk geen parkeerverwarming.

De originele trekhaak zit erop en een set originele Volvo velgen met winterbanden 6mm profiel. Ik realiseer me wel dat deze XC70 rijden in Nederland een dure bezigheid was geweest met de Motorrijtuigen belasting.( MBR) Dat is hier in France beter geregeld gelukkig.

Het avontuur kopen van een particulier en blog is begonnen....

de eerste ervaringen 1000km

  • 143.500 km

Het is alweer mijn achtste Volvo sinds 1995 dus de ervaring begint te tellen.

Vergeleken met een V70 ligt de XC 70 AWD toch meer een blok op de weg. Op de C wegen met name en je rijdt "iets te hard" voor de plaatselijke situatie voel je dat de auto zich aan de weg vastplakt.

Met name het comfort is voor mij overweldigend:
de stoelen hoef ik niets te zeggen...of toch gewoon de beste...geluidsniveau beduidend lager dan in de V70 senior, hogere zit, open dak luxe en de High performe audio is een genot voor het oor. Er zit een boxje naast de blis bij de spiegel en nog twee meen ik in de voordeur en dan de rest nog moet ik uitvinden.

Het afleveren van de XC is gewoon goed verlopen. Enkele opmerkingen die anders gekund hadden:
Typisch Franse stijl , we spuiten de auto even van buiten af met de deuren open en de vloer is toch iets nat onder de voor matten rubber die er nog inlagen van de winter. Thuis met stof zuigen en uitsoppen dacht ik dat voorruit lekte totdat mijn verstandige lief opmerkte dat we in een hitte golf zaten :lol:

Onder de motorkap met de stofzuiger alle bladeren verwijderd onder de richel zijpanelen en onder de voorruit.

Mensen wat een heerlijke reis gisteren en de grootste verrassing was dat alle banden feitelijk bijna nieuw zijn en de negatieve verrassing dat de reserve band thuisbrenger ontbreekt. Die moet ik dus gaan bestellen denk ik.

Alle veiligheids opties zitten erop en die werken ook nog. Het prettigste voor je rijcomfort is de Cruise control die gelijkeafstand houdt van je voorligger en meebeweegt als snelheid lager wprdt of verhoogd.Erg relax rijden terwijl je in de airco gekoelde stoel zit bij 41 graden Celsius.

Motor schakelt anders als in de V70 D5 en zit lager in het toeren bereik. Even wennen in de bergen en mogelijk toch schakelen naar de sportieve stand.

Ben dus overtuigd happy met de keuze voor de XC70 na de eerste 1000km..... en we starten met een auto waarvan nu met
142642 de volgende werkzaamheden zijn uitgevoerd:

+Olie en filter 5.30w Castrol syntheet met 133.000
+Distributie riem kit vervangen 142.642
+Koelvloeistof ververst 142.642
+Remschijven SKF voorzijde en blokken vernieuwd. 142.642
+Interieurfilter vervangen 144.000
+Airco heeft beurt gehad december 2021.

Daarnaast was het in eigendom krijgen van de Volvo geregeld met 295- kosten en daarmee alles geregeld. Dus geen 2400= per jaar MRB betalen hier in France en dat alleen al tovert een glimlach op mn snoet.
(voordeeltje emigratie)

De eerste tank rusig rijdend afgetikt op 1: 12.6 en de volgende maand wordt motormanagement in de XC door Obbe tuning in Elst aangepast , net als bij mijn vorige Volvo's, en dat geeft ook een gunstiger verbruik.

Eerste 2000km rij ervaring

  • 144.450 km

De eerste 2000km zit er ongeveer op..

Tja zoals we al weten een fantastische reiswagen. Alle clichés rondom deze uitvoering van de XC 70 2012 serie zijn waar. Het gemiddeld verbruik volgens de boord PC zit op 7.2 en dat is redelijk te noemen dacht ik voor bergland. Ik rij wel met fluwelen voet. De stilte in de XC is echt een verademing. Super gewoon.

De kracht die in de D5 zit en hoe die overgebracht wordt door AWD is gewoon goed. Het koppelbereik voelt erg prettig aan en blijkt laag in de toeren bijzonder sterk. . Ik ga ervan uit dat met de losse auto de Geartronic 6 dat wel hebben kan maar met iets aan de haak wil ik toch zelf even de regie nemen met de versnellingsbak.

Vandaag voor het eerst file gereden naar het vliegveld Lyon en jonge jonge wat fijne werking van het safety pack. Ik rij gewoon in de file "stop en go' en harmonica file zonder één pedaal aan te raken. Zelf een complete stop en dan weer volgen gaat vlekkeloos. Griezelig bijna gewoon maar wat een luxe manier van rijden. De file duurde me bijna te kort :-D

Langzaam maar zeker wordt ik meer wegwijs in de XC en als ik even niet weet contact ik m'n Nederlandse Volvo helpdesk auto vrind Dirk Jan en dan zoek hij dat even op.
Ik heb de Franse handleiding en soms wil ik het even zeker weten in het Nederlands. Het comfort van de stoelen is goed met name door de koeling die je kunt aanzetten.

Ik zou zelf nooit leren stoelen kiezen ook omdat ze plakken als je met korte broek in de auto zit maar met de koeling is dat wel te doen zoals ook het regelen van de aanjager clima in drie basis standen in My Car is een fijne optie.

Vanmorgen met een bandenspanning gereden heen van 2.8 maar ik vond dat toch iets te hard worden en heb deze terug gebracht naar 2.6. Dat maakt het iets comfortabeler aan de binnenzijde.
Ondertussen kijk ik wel uit naar de garagebeurt straks in Holland want er zijn wel een aantal kleine dingen die nu moeten gaan gebeuren:

1. EGR behandeling compleet schoonmaken
2. Geartronic Power flushen
3. Obbe tuning Elst en motormanagement: dus mapping optimalisatie inregelen ( geen power tuning)
4. Aico check
5 Brandstoffilter vervangen
6. Luchtfilter vervangen
7. Temperatuursensor olie vervangen als preventief omdat ik geen "zicht op"
de temperatuur heb. (Stom stom Volvo!)
8. voorruit herplaatsen wegens schade.

Wat is er gebeurd in de recente geschiedenis van deze XC die Volvo onderhoud heeft gehad sinds 2012 dus de eerste 142.000 kilometers.
Niets bijzonders alleen zijn beurten olie en vernieuwen banden.

123.325 Vier nieuwe Pirelle Scorpion Verde gemonteerd.( jammer had graag Michein Cross Lattidude gehad ) De Winterbanden met dezelfde soort velg 3200km afgelegd DOT 2016 ( 4 x wintersport Alpen )
139.250 In Volvo garage Auxerre is olie ververst+ oliefilter met Castrol magnetic 5W30 en de Interieurfilter vernieuwd

142.600 Koop. Distributieriem kit en remschijven en blokken voorzijde en koelvloeistof ververst.

Huidige stand 144.450
PM Controle :
Ik hoor ik een wat hol geluid in de uitlaat en soms iets schuren bij de remmen dat weer verdwijnt na paar kilometer ( handrem?) en ik heb een gaatje ontdekt in de omlijsting rubber van glas van open dak.

Ik vraag me nog wel af wat de sport stand inhoudt. Ik met een vinkje zetten in de module "My Car" bij ESC in de sportstand. Ik meen waar te nemen dat schakelpatroon iets verschuift naar hogere toeren.

Kritische puntjes:
A. de "te lichte snelheid afhankelijke besturing"waardoor je soms moeite hebt de XC te voelen ook als staat de bekrachtiging in de laagste stand.
B. Geen temperatuur indicator op dashboard *hoe stom Volvo (sorry)
C. Geen olie peilstok
D. Totaal niet praktische nav systeem waardoor het predicaat 'Premium merk' afbreuk wordt gedaan in mijn ogen.
Nieuwwaarde in Nederland 2012 rond de 80.mille en dan mag een NAV toch wat eigentijdser zijn. Nu de Tom Tom tegen de voorruit.

Maar het is en rijdt echt fantastisch en het is feitelijk een echte lange afstand snelweg auto en je moet er echt wat rustiger mee rijden waar ik woon in de bergen maar dat went wel. Heeft ook iets statigs.

motor manegement optimalisatie

  • 145.500 km

Vandaag bij Obbe tuning geweest in Elst Nederland en de "maps" laten aanpassen voor een optimale afstemming van alle parameters in het D5 blok.

Ik moet zeggen dat, alhoewel de Volvo al mooi liep, deze nu nog smeuiger loopt en aan het gas hangt. Er is iets meer vermogen bijgekomen maar wat vooral merkbaar is dat alles maximaal op elkaar is afgestemd bij het optrekken en er geen hikjes meer in het opschakelen voorkomen.

De Geartronic is geflust en de olie is ververst inclusief alle filters zijn vernieuwd en bij het uitlezen geen storingen. In Elst werkt Kubba, een goede monteur, die de Volvo s goed kent en sterk is in diagnostiek. Hij mag alleen aan mijn Volvo komen en werkt samen met Obbe Tuning. .

Het rijden is nu waarlijk een feest omdat de beleving van het autorijden door de parameters optimalisatie motoraanpassing als het ware ook naar grote hoogte is gebracht.
Wat heerlijke reis auto en je hebt souplesse bij onverwachte verkeers situaties waarin wat vermogen gevraagd wordt en natuurlijk met extra gewicht met de caravan. Het vermogen was er al origineel maar de souplesse na de aanpassing door ObbeTuning verhoogt de auto beleving.

Inmiddels alle werkzaamheden zoals eerder benoemd in het blog uitgevoerd. Bij de airco moest 600 gram bij dus daar is al een paar jaar niet naar gekeken.
Voorruit is herplaatst en de Zonnedak omlijsting wordt door Volvodealer Cappendijk Terneuzen vervangen. Fijne garage.

Daarmee zijn de start werkzaamheden klaar en kunnen we gaan genieten van deze geoptimaliseerde Volvo.
Wordt vervolgd de komende zeven jaar.

twee maanden rij ervaring

  • 149.000 km

Rijervaring begin juni 2022 van 142500 tot 149.000km

Tja de XC70 2012 is echt wel een andere auto dan de vorige serie SW2 waar ik een blog voor schreef 11 jaar lang.

Om te beginnen toont de auto wat robuuster en een beetje groter. De XC stoelen zijn beter dan de V70 Kinitic uitvoering van mijn vorige Volvo uit 2006.
Aan alle kanten geven de zetels meer steun. ( het zijn geen stoelen)
Nu heeft deze XC relatief weinig kilometers gelopen, maar het verschil met de bestuurders stoel en bijrijdersstoel is wel aanmerkelijk te noemen. Zakt dan toch wel in zeg maar echter desalniettemin zit de zetel zit comfortabel genoeg en de bijrijder stoel beter:) Vorige eigenaar was een stevige boy van 100kg plus ..en ik weeg maar 73 dus dat is wel een verschilletje he;aas kun je de zitting niet wisselen met de bijrijder.

IK heb veel te vervoeren met verbouwen ed en met de bank plat heb je een zee van ruimte die aan alle verwachtingen voldoet. HAndig is dat je een soort ski luik hebt en dan makkelijk 2.50meter latten naar binnen schuift.

Grootste verbeterpunt laadvloer is, met de vorige serie SW2, dat je nu alleen de leuningen naar beneden hoeft te klappen en je hebt een vlakke laadvloer. Groot gemak.
Minder gemak is toch wel de beperkte opbergruimte in de deuren en de rest van de voiture.

Ik woon in de bergen op 800m hoogte en het gehucht ligt op 1185m dus we klimmen en dalen wat af hier. Laten we zeggen dat de XC meer een snelweg cruiser is en daarvan hebben we hier minder. Dat betekent dat je wat rustiger komt te rijden in de bergen met al die bochten en klim en daal exercities. De massa laat zich voelen en op de brug woog de XC 1970 kg.
De locals rijden hier allemaal in kleinere wendbare auto s zoals de clio.

Tja en dan het rijden zelf....De souplesse en trekkracht van de D5 motor is gewoon uitstekend te noemen. Nu heb ik een aanpassing motormanagement gedaan bij Obbe Tuning toen ik in Nederland was, maar de souplesse was daarvoor ook al bijzonder goed te noemen. Door de aanpassing voel je nu geen enkel "hikje" meer in het schakelen.. Nog meer dan voorheen gaan de gangen boterzacht in elkaar over en daar zal de flush van de bak ook wel bij helpen mogelijk.. Weldadig schakelen heet dat. .

De Geartronic 6 bak is wel even wennen. Deze is zo geprogrammeerd dat de automaat zo snel mogelijk naar de hoogste versnelling wilt...ook dus als je aan het stijgen bent. Ik heb de aanname dat men geprogrammeerd heeft af fabriek voor de emissie en niet primair voor het krachtenveld in de motor zelf.

Dat resulteert in een gebrom op 1300 toeren of zelfs lager. Mijn oplossing is dan met de hand terug te schakelen of de S stand te gebruiken. De S stand is echt veel hoger in de toeren maar dan vanzelfsprekend ook meer verbruik.

Echter met de S stand heb je een zeer actieve gretig reagerende SUV die met de aanpassing motormanement echt wel snel te noemen is. Met de aanpassing heb ik nu 245pk en 500nwt en voelt het rijden nog verfijnder aan dan origineel e dat is ook al prettig rijden. Mijn gemiddeld verbruik hier in bergland ligt rond de 1"12.

Nog even terug naar het rijgedrag, de XC heeft Pirelli s Verde MS zomerband eronder 235.50.18 en XL verstevigd draagvermogen.
De banden voldoen goed echter een Michelin Latidude Cross DT zou mijn favoriete band zijn onder de XC, zeker ook omdat ik regelmatig over verharde grindpaden rij en zandwegen.

Het rijden in de vele bochten en cicades voelt stevig genoeg stevig genoeg en de XC is goed genoeg op comfort afgeveerd echter dat had van mij iets stijver gemogen maar dat is smaak. Rond de 170.000km ga ik de schokbrekers vervangen en dat worden dan mogelijk Monroe Reflex omdat die ietsje stijver af veren is de ervaring bij de V70..

Het comfort van het rijden is groot en zeker ook door het Safety Pack die je Volvo binnen de lijnen van de Peage of autoweg houdt. Een waarschuwing signaal als je over de lijn gaat en op de lange track als je ogen wat zwaar worden krijg je een digitaal kopje koffie op je scherm. Stoppen dus.

Verder automatisch de afstand bewaren tot de voorganger en dat is echt super relax op de grote baan. Je gaat gewoon achter een andere voiture hangen en dan rijden maar. Geen zorgen dat je even die ene seconde niet ziet. Namelijk dat vertragen wordt voor je gedaan door de rem assistent. .

Een echt fijne veiligheid maatregel!. De Safety City programmering maakt dat je met de automatische rem assistent redelijk bent toegerust om aanrijdingen te voorkomen zeker met voetgangers en fietsers.

Wat hebben we dan nog nog meer voor een lekkers:
-heerlijk de koeling in je stoel zeker met leer en het hete weer. Mijn voorkeur zou uitgaan van een stoel half leer en stof maar die keuze had ik niet bij een occasion.
-Gelaagd glas wat de XC bijzonder stil maakt binnen en wat een genot.
-Blis als een auto je inhaalt...Maw niet nodig voor mij maar zit er op en ja je hoeft maar een keer niet te zien dus helpt wel
-prima audio performer standaard voor mij
-zelf in te stellen stuurbekrachtiging is fijn. Mijn ervaring is als je de
maximale instelling gebruikt je toch een beetje contact met de weg verliest. Echter met parkeren helpt stuursysteem meer dan voldoende door
licht te sturen. .

wat verbeter puntjes:
-een gemiste kans dat men de AWD niet zelf kan activeren. Je kunt de ESC uitzetten en dan volgens het boekje heb je maximale grip. Maar zelfs de Dacia heeft een knop waarmee je van FWD naar AWD kunt schakelen.

-De automatische ruitenwisseraanslag van de achterruit bij het schakelen naar de achter-uit versnelling heeft het risico in de winter dat je motortje achterin verbrand bij vast vriezen.

- het is al vaker gezegd het ontbreken van volwaardige reserve band. Dat heb ik nu aangepast al moest daarvoor de zwarte cover onder de laadvloer versneden worden om ruimte te maken. .

-de handrem gaat elektronisch en ik vind het maar niets. Deze lost niet altijd automatisch en moet steeds weer aan denken hoe te ontkoppelen.

-geen temperatuurmeter is echt een fout !! Hoe kun je het bedenken zo een belangrijke indicator zeker in de bergen en met aanhanger..
Ik heb nu opgelost met een NEXUS drongel die aan te sluiten is op de OBD ingang en die je kan laten zien wat er maar te meten is.

Denk aan olie temperatuur, turbo druk, ATF versnellingsbak temperatuur en accu voltage en dynamo laadvermogen enz. enz. Je download een app en die helpt je door het programma heen om af te lezen. Je kunt geen schade aanrichten in de software van je auto dat is beveiligd.

Mijn voornemen is met plus minus jaarlijks 28.000km om elke 14.000 de olie te verversen. De olie kost hier bij de supermarkt rond de 5= de liter en jazeker met de goede spec, dus dat zijn de kosten niet als je dat zelf doet en ik rij ook veel korte afstanden in de range 20 tot 40 km.

Ik heb nog niet gehad over het rijden met een aanhanger of caravan, echter met deze motoruitvoering D5 en AWD rij je gewoon onder maximale ideale omstandigheden. Luik omhoog is met grootste gemak. Mijn Vintage caravan Fleurette 1991 weegt 900kg en door hefdak maar 1,98 meter hoog rijdend dus minder lucht weerstand. ( boven de 200cm betaal je tarief 2 op de Peage dus zijn veel caravans met ingeklapt hefdak net onder de 200cm.)

Kortom een fijne comfortabele ruime reisauto waar je door de verhoogde vrijgang makkelijker cross country kan rijden wat hier echt praktisch is.

Als tip nog het volgende al denk ik dat de meeste Volvo rijders de site al kennen:
er een goed en gezellig Volvoforum waar alle Volvo s te vinden zijn en waar een levendige uitwisseling is van wetenswaardigheden en techniek. .
Ik ben zo vrij de link te plaatsen https://www.volvo-forum.nl

Nog een ambivalente verhouding met de XC70 P3

  • 151.000 km

Echter gisteren met een maat hier een gesprekje en toen die vroeg "hoe bevalt de XC" antwoordde ik: "Blijf wat ambivalente verhouding hebben met de XC." Het is als een nieuw pak dat net niet goed blijkt te zitten in het begin.

Het komt ook omdat ik een heel andere auto heb dan de XC70 MY2006 die ik heb gereden heb en ik echt zeer blij mee was, drie jaar en 160.000km rond 2008-2011. Feitelijk was die My70 2006 m'n referentie om weer een XC70 te kopen..

Echter deze XC 70 MY 2012 heeft een ander platform begrijp ik dan de voorganger en gedraagt zich daardoor wat anders. Er is "iets" waardoor ik met net net niet helemaal senang voel in de XC.

Jazeker de XC rijdt prima, goed voor 'off road', krachtige motor en goed volgepakt en ook goed garage Volvo onderhouden te noemen na 10 jaar op de weg. ( nog niet uitgezocht wat dat andere platform dan is )

Ik ervaar de XC echt als een mooie Volvo. Een laatste 'echte Volvo'. Heeft ook wat statigs. De stoelen zijn een verademing na de lowrider met versleten stoelen.

Tja op een of andere manier zit het in "het ervaren van het rijgedrag" van deze bolide...... zoals een nieuwe pak wat langer nodig heeft voordat het goed comfortabel zit.

Ik ervaar feitelijk dat de de XC te veel hangt in het vele bochtenwerk in het berggebied waar ik woon. We gaan eens meten komende meten...

nieuwe schokbrekers en motormanegement aangepast b

  • 155.500 km

De schokbrekers teste bij de Controle Technique hier in France rond de 50%. Mijn beleving was dat de XC70 erg veel deinde en ook zijwaarts wiebelde.
Uiteindelijk besloten nieuwe schokbrekers te zetten en voorop ligt Monroe Tech 2 en kort gezegd wat een vooruitgang. De XC 70 ligt veel stabieler op de weg en is stukken stijver en in de bewegingen geworden. Daarnaast heb ik de banden spanning van 2.8Bar naar 2.4bar gebracht en dat geeft een comfortabele balans al is het verbruik theoretisch daardoor mogelijk een fractie hoger. Maar ik zie het verschil niet..


De XC trekt een een mooie curve de combi na Luik omhoog naar Luxemburg. Ik had de meters erbij via een drongel in de OBD poort.
De temperatuur van de ATF is de hele reis rond de 92graden blijven hangen en gek genoeg bij huis de laatste 30 km als wij dan nog van 300m naar 900m hoogte kruipen de berg op langs kleinere wegen de ATF 101 graden zien worden. Dat komt door de weinige rijwind koeling denk ik....
Olie schommelt tussen 95 en 105 graden de hele reis...

Feitelijk heb ik nu de XC op orde en sinds juni de volgende werkzaamheden uitgevoerd en resume :
+Distributie riem waterpomp (staal) vervangen
+Olie en filter 5.30w Castrol syntheet
+ Interieurfilter op rekening bij de koop en was NIET vervangen bleek
+Koelvloeistof ververst
+Remschijven SKF voorzijde en blokken vernieuwd.
+Airco bijgevuld juli 2022 en wel 300gr.
+ruitenwissers vervangen alle drie ( Bosch)
+interieur koolstof filter alsnog echt vervangen
+remvloeistof controle en ok
+rubber waterkering onder de achterklep aangebracht preventief
+Nieuwe voorruit carrglass ( lekte zoals bekend volvo kwaal bij die serie)
+nieuwe rubber afdichting dakraam volvo dealer ( lekte ook )
+nieuwe schokbrekers rondom ( een verademing)

In mijn ogen is het een myrhe dat schokbrekers meer dan 150.000km meegaan. Ze slijten en de prestaties van schokbreker die hier op de testbank 48-52% meet en de nieuwe is significant. Ik heb gewoon een nieuwe Volvo qau rijden.

Ik ben erg precies en heeft Obbe Tuning in Elst op mijn verzoek nog iets aan de tuning bijgesteld om zuiniger te rijden( ik had eerst power tuning) en moet zeggen dat de XC70 D5 AWD ietsje zuiniger rijdt. Met gemiddelde aan de pomp 1:12,5 in Nederland naar 13.2.( gemeten op 1300km Nederlandse wegen)

De motormanagement aanpassing of bezuiniging bij Obbe Tuning in Elst is dus 5.6% door aanpassing motormanagement.! Met de huidige prijzen mooi meegenomen en dan heb ik met een jaar de kosten van aanpassing eruit.

Overall kan ik stellen dat ik met de XC wel vriendjes ben geworden en veel plezier in deze bolide rondrijdt. Ja het diesel tijdperk schijnt ten einde te komen echter hier in Frankrijk zijn ze iets minder voortvarend dan in Nederland dus ik hoop er zeker 10 jaar van te genieten.
Wordt vervolgd.

AWD Cross Country

  • 156.250 km

Tja we gaan hier regelmatig noodzakelijkerwijs van het asfalt af....

In het berggebied waar ik woon is off road niet een luxe keuze maar vaak een manier om ergens te komen. Het geeft zekerheid een auto bij je te hebben die net iets extra s heeft in het buiten-gewone-omstandigheden.
Met de XC70 AWD rij je prettig door de off roads die redelijk hard zijn, echter door de steile hellingen en grevel heb je de AWD wel nodig.

Ik schakel de ESC uit en dat helpt naar mijn idee ook de AWD iets eerder zou aanzetten....?

Het rijden in de S stand op de automaat doe ik niet vaak omdat er dan teveel vermogen vrij komt en ik doe liever beheerst rijden, echter de Sportief stand geeft als nodig is bij de beklimmingen extra power ondersteuning. Je rijdt in feite iets hoger in de toeren...of versnelling lager

De XC zou iets hoger op de poten mogen van mij en dat realiseer ik volgend jaar bij de zomerbanden wissel met een maatje hoger te monteren en van de huidige 235.50.18 naar 235.55.18 . Ik heb die maat al gezien op de XC70 echter officieel is de 50 maat onder de Volvo.

Een van de fijne dingen is dat je de automaat manueel kunt overpakken en met de afdalingen op de motor kunt remmen wat goed werkt. Wordt het wat extremer dan gebruik je Decent Hill Control en dat werkt uitermate relax. Max 10 km naar benden en de ABS houdt je auto op het spoor. Je kunt dan nog wat om je heen kijken is de ervaring.

Ik help vaak de plaatselijke boer en de XC gaat gewoon de wei mee in en doet dat, mits bodemvrijheid geborgd wordt, met een grandeur die de boer met zijn Toyota 4x4 doet glimlachen. het is een een luxe koets voor dat werk.

Kortom de XC70 is echt in haar element "country-road" en je kunt er echt veel mee. Puntje blijft dat het een chique mooie wagen is en de bramen en takken die je op smalle binnen wegen hier tegenkomt geen onderscheid maken tussen een trekker en een Volvo. Oplossing: standaard handschoenen en tang in de auto....

Eén foto toegevoegd van een binnenweg hier achter ons huis....

Kleine Beurt Zelf doen

  • 158.000 km

Tja we staan nu op 158.000 en onze eerste 15.261 km zit er op sinds de koop juni 2022 en op 80 kilometer na zet dat de teller op 158.000 op oudejaarsdag.
De olie ververst en blikje reiniger er voordien in en een nieuw filter erin en ff de brandstof filter afgetapt.

Er is verder niets op aan te merken en met mijn Vdash zijn er geen gekke foutmeldingen te zien dan iets met contact storing climate en sensor licht echter alles werkt.

Ruimte om te vervoeren, vlakke laadvoer in paar simpele handelingen en de weldaad van het luxe rijden en de stilte interieur tijdens het rijden...Ze worden in deze uitvoering helaas niet meer gemaakt en ik denk echt dat een nieuwe 70 serie in de markt zetten goed zal verkopen...Sorry dat was dagdromen.

Tja het roetfilter en de deeltjes keuring verhaal in Nederland en Belgie volg ik en maak me de komende jaren nog niet bezorgd voor hier in France. Ik heb wel de EGR nagekeken zodat de boel schoonblijft in de prachtig lopende D5..
Bijzonder goede reisauto en fijn relax sturen lange afstand met de veiligheids opties zoals de Adaptief Cruise Control die Automatisch afstand houdt en automatisch remt...ook in de stad

Uitermate tevreden en nogmaals doe niet te lang met je schokbrekers. Met de vervanging van de iets stijvere schokbrekers met 155.000km stand heb ik een redelijke strak sturende XC70 terug en dan weer wel met voldoende veercomfort.

Een wenslijstje is o.a. de zitting bestuurderskant upgraden en de achterruit iets donkerder maken. Kortom zolang het nog kan echt heerlijk een van de beste diesels rijden en de komende vijf jaar gaat dat hier nog wel lukken...:)

Blij blij blij met deze auto...

VOLVO sinds 1995

  • 1 km

Op dit moment rij ik mn negende Volvo...met de Volvo s was jaarkm rond de 55.000km en geen lease.
1
1. Volvo 245 GLT 1995-1996 bj 1988
2. Volvo 245 Gl 1996-1998 bj 1992
3. Volvo 945 1998-2000 bj 1995
4. Volvo V70 2.4 D 2000-2004 bj 1998
5. Volvo V70 D5 2003-2006 bj 2001
6 Volvo V70 D5 2008 bj 2007 new verlaagd chassis
7. Volvo XC70 D5 2008-2012 bj 2006 new winkeldochter dealer
8. Volvo 440 1.8 2013 tweede bj 1997
9. Volvo V70 D5 2011-2022 bj 2006 Duits importeert
10.;Volvo XC70 D5 2022- bj 2012 Frankrijk gekocht euro 5b 215PK

Resume onderhoud

  • 161.500 km

Resume onderhoud gepleegd tussen juni 22 en Februari 23
van 142.500 tot 160.000:

+Distributie riem kit vervangen 142.642
+Koelvloeistof ververst 142.642
+Remschijven SKF voorzijde en blokken vernieuwd. 142.642
+Interieurfilter vervangen 144.000
+Brandstof filter vervqngen

+Olie en filter 5.30w Castrol syntheet met 144.000
+Geartronic PowerFlush 145.000 ( methode GS Powerflush)
+Airco
+Voorruit en drie ruitenwissers
+Schokbrekers Monroe Plus Voorzijde 145.000
+Schokbrekers Achterzijde (Monroe achter niet leverbaar)
+ObbeTuning motormanagement optimalisatie 145.000

+Remvloeistof ververst 153.000
+Olie ververst en filter 158.000
+Haldex AWD aandrijflijn ververst 160.500

Kortom voorlopig met 25-30K per jaar kan ik weer even vooruit. Net als de V70 hoop ik hier met de XC70 de 500.000km te halen.

PECH AWD en nieuwe accu

  • 163.500 km

De AWD wil het niet meer doen en die heb ik een beetje nodig om bijv de aanhangwagen achter het huis te krijgen dat berg op is en natuurlijk voor mijn gravel wegen rondom in de buitengebied France waar ik leef.
Alle zekeringen gecheckt alles heel maar geen wiel dat meedraait achter. De garage heeft vrijdag tijd.

Daarnaast is de achterklep vering aan vervanging toe. Bij het automatisch open gaan komt deze niet helemaal meer bovenaan en moeten achter het gehemelte twee gasveren worden vervangen voordat de klepmotor verbrandt zonder hulp van de gasveren.

De AWD-lijn baart mij het meeste zorgen omdat deze compleet in februari is verzorgd met nieuwe olie en filter idem de tussen bak. Wordt vervolgd

Inmiddels volgende week voor de eerste keer naar een Franse dealer in Clermont F om de AWD weer aan de gang te krijgen.
De accu gisteren vervangen, nadat de Vdash thuis een waarschuwing gaf, accu leverde nog maar 11.9V en dat leek me serieus te weinig standaard spanning zonder draaiende dynamo.

De Franse Volvodealer heeft het niet

  • 167.000 km

Tja de Haldex pomp moest vervangen worden en ik had een noodloop en dacht dit in France op te lossen. Ik woon hier tenslotte. De Franse Volvo dealer in Clermont F ervaring was verre van aangenaam. Balie-medewerker vroeg zich af hoe ik kon weten dat mijn oliepomp Haldex stuk was en zei de montage pomp te realiseren. Hij zou de pomp monteren en daarna was klaar....

Het zal wel ook een cultuur en taal ding zijn geweest maar ik heb dit nog nooit zo onbeleefd meegemaakt.

Volvodealer Terneuzen

  • 170.000 km

Vandaag bij mijn huisdealer Volvo Cappendijk geweest voor vervangen dempers achterklep en brandstoffilter vervangen en controle. De vloeistoffen verversen doe ik zelf zoals gebruikelijk.

Cappendijks frontoffice/magazijn medewerker had de onderdelen al klaar liggen en de XC70 werd gekoppeld aan mecanicien Pascal die de Volvo gelijk even nagekeken heeft..
De achterklep werkt weer zoals ooit bedoeld is en ik ben blij met de algehele benadering en service.

Garantie:
Nadat ik betaald had en weggereden ontdekte ik even later dat er een beschadiging zat op de gemonteerde dakraam afdichting augustus 2022 bij Cappendijk. Bij het zien van de kleine beschadig aan het rubber bestelde Volvo gelijk zonder enige discussie onder garantie een nieuw exemplaar.
Service zoals het hoort.

De showroom laat een keur aan- bijna- nieuwe Volvo s zien. Deskundig adres.

Stabilisatorstang los

  • 173.250 km

Tijdens het rijden een beetje gebonk zo nu en dan. Ik dacht dat het losliggende spullen waren maar blijkt dat ik twee flensbouten kwijt ben die de beugels van de stabilisatiestang vast houden.

Tja hoe dat nu weer mogelijk is? Hier in France is wegens vakantie niets te regelen dus maar even Nederland contact maken....
Ik heb de stang provisorisch vast gemaakt onder de auto. Kan er wel mee rijden. Wordt vervolgd....

lnmiddels is het 21 augustus en ik heb de onderdelen van de volvo dealer opgestuurd gekregen en met twee beugels,vier flesbouten en twee rubberen dempers is alles weer compleet...

Olie verversen zelf doen

  • 175.500 km

Tja olie verversen doe ik elke helft van de jaar kilometers die gemiddeld op 25-28.000km liggen. Dus ergens rond de 13K draai ik de stopplug oliecarter onderkant auto los en laat de olie in een afwasbak lopen.

De olie is Castrol 5/40 DPF ververst met de 175.400.en 6 liter olie erin voor de prijs van €7- + de filter voor €42- +€11= €53- kosten.
Hoppa tel uit je winst.... :) ..en weer verder 14.000 verder.

Volvo adviseert Castrol 0/30 en dan A5:B5 voor de D5 maar dat heeft met brandstof besparing te maken en dat laat ik maar voor wat het is. Leef hier in France met hogere temperaturen in de zomer dan Nederland dus Castrol 5w/40 DPF = geschikt voor roetfilters.

Volvo loopt verder goed al zou ik in de bergen feitelijk een kleinere auto a la Peugeot 304 prettig en wendbaarder vinden. Blijft een beetje een logen olifant de XC70 in onze woonomgeving, dus aangepast rijden...
Met de aangebrachte stuggere vering op de XC70 rijdt deze wel veel prettiger in als dat bochtenwerk.

remblokjes achterzijde

  • 177.500 km

Plotseling moest ik in Nederland zijn en gelijk even bij de dealer langs voor de achterrem blokjes te vervangen. Ik had nog over voor 12,5K maar toch vervangen. Hier in de bergen gaat dat sneller dan in het vlakke Nederland.
Blokjes zijn nu gemaakt in India..

De blokjes zijn met 124K gemonteerd en nu dus 53K verder....wel altijd berg en met de ACC en het 'automatisch afstand' houden remt achterzijde meer dan voorzijde tbv comfort

Resume einde jaar 2023

  • 181.000 km

Terugkijkend vind ik het een geweldige auto de XC70. Ja het is waar de Volvo is niet goedkoop in onderhoud maar dor gedeeltelijk de vloeistoffen zelf te doen hou ik het wat in de hand. DE XC70 is inmiddels en beetje door gerepareerd. Het jaar 2023 heeft wat onderhoud gekend :

1. Haldex oliepomp vervangen waar voor men 900- bij de Franse Volvo dealer vroeg.
2. Gasveren ingebouwd onder de hemel achterklep 225-
3. Stabilisatie stangen achter rubbers zelf gedaan 35-
4. Achter rem blokken 240-
5. Nieuwe accu Vartha 95 amp/840 zelf geplaatst 150-
§. Xenon lampen zelf vervangen Osram 80-
7. Olie verversen inclusief filter 5/40 Castrol DPF zelf gedaan 2 x 50-=100
8. Jaarlijks alle filters zelf vervangen lucht, interieur, olie en brandstof

Onderhoud en gemiddeld verbruik jaar

  • 181.550 km

Afgelegde afstand 158.000 naar 181.550=23.500
Het gemiddelde verbruik is afgelopen jaar 1:12,7
23.500:12.7) x € 1,85 Franse gemiddelde dieselprijs=

Brandstof €3.423-
onderhoud € 2.250,- uit te smeren over meerdere jaren
verzekering 600-

Onderhoud

  • 185.000 km

We zijn weer even verder en de olie en filters besteld en weer zelf olie verversen. Totale kosten olie en filter 62,50....De ververstermijn is ongeveer 12.500km ook omdat ik ongeveer 25K rij en dus precies zomer en winter verse olie in het carter heb zitten.
De olie is Castrol 5w/40 C3 . Er hoort 5/30 A5/B5 in echter in France waar ik woon is het zomers ook 37-40 graden in de zomer en past een iets dikkere olie. De A5/B5 uitvoering is voor brandstofbesparing en dat interesseert mij niet hier in de bergen, nu rij ik gemiddeld 1:12.3 met de D5 en regelmatig ook echt korte afstanden dus past een kortere interval.

De jaarlijkse airco check gedaan en 120 gr bijgevuld op een totaal inhoud systeem 750gr. Geen lekkage vastgesteld.

Ik be toe aan vier nieuwe banden en na een half dag google ga ik voor de Continental CrossContact H/T 235/50 R18 97V. Ik rij vrij regelmatig over zand en grevelwegen hier en de wegen zitten vol gaten en een stevige band die beetje OFF ROAD aankan is dan wenselijk. Ik betaal voor de band 151- per stuk.
Daarnaast is de stabilisator stang achterzijde los geweest en blijkbaar toch invloed op de sporing. Dus dan gelijk wederom laten uitlijnen.

Verder doet alles het en zie ik wel dat de verticale stabilisator stangetjes preventief aan vervanging toe zijn. Volgende maand ook de twee jaarlijkse Franse APK Controle Technique voor de auto en dat staat die mooi op nieuwe sloffen.

APK goedgekeurd

  • 190.000 km

Feitelijk worden de draaiende delen gecontroleerd, de remmen, kogellagers en ophanging, subframe enz; Uitgebreider dan in Nederland dacht ik... Bij de rem test vertelde de keurmeester dat er een marge in remvermogen mag zitten van 20% links en rechts. De remmen van de XC70 meten dus  nauwelijks  verschil met  2% verschil tussen links en rechts.

De schokbrekers scoren 98% volgens de test en dat kan correct zijn want ze zijn pas  50.000 km  gemonteerd. Tevens is dat de gereden afstand in twee jaar. Remschijven SKF doen het goed want na 50K nog geen randje op de voor schijven...

Daarna de roetmeting en die viel dik binnen de waarden van Euro 6 dus ik kan er nog mee vooruit. De auto is gemarkeerd als Euro 5b dus die Euro 6 instelling begreep ik niet en ik wilde ook niet verder vragen, blij dat dit kwetsbare diesel keuring onderdeel goed gepasseerd was. Als ik de verhalen hoor van Nederland en Belgique over de roetdeeltjes test dan is de roetmeting hier nog op de "oude" manier.

De Controle Technique realiseert  in dit geval drie runs en daar wordt een gemiddelde uitstoot van genomen lijkt het. .

Fysieke peilstok aanbrengen

  • 195.500 km

De XC70 heeft geen fysieke peilstok standaard en ik vind het maar niets, daarnaast wisselde het peil ook na kalibreren digitale peilstok.. Wel een peilstok fysiek bij de de z.g. 'politie uitvoering'. Op een site zag ik dat het vrij simpel is een fysieke peilstok te monteren.

Na een Volvo forum te hebben geraadpleegd de spullen besteld dat voor een peilstok, peilstok schacht, rubbertje afdichting en boutje om vast te zetten in het blok nog tegen de honderd eurie aanliep incl. verzendkosten bij Scandix, gespecialiseerd in Saab en Volvo onderdelen.

De olie peilstok monteren was even ontdekken maar feitelijk geen hogere wiskunde. Van bovenaf onder de motorkap werken lijkt mij bijna niet goed mogelijk, echter van onder af monteren is feitelijk een eitje ook met weinig sleutel vaardigheid. Werkend van onderkant:

1. Motorbescherming onderkant demonteren
2. Kleine peilstokje losmaken door omhoog te duwen eventueel met schroevendraaier voor meer duw kracht
3. Let op: bij mij zat het draadeind in blok om peilstok vast te zetten vol met troep. Dus echt allereerst die schoonmaken en dan ook eerst die bout er in en uit draaien voor de zekerheid. Draadeind pakte hier niet meteen op in het begin,
4. Groene ringetje wel met olie nat maken en om de schacht ( bestel er twee je weet het nooit of je eentje kwijtraakt...
5. Schacht met groene afsluit ring in carter opening kleine peilstok drukken, maak je geen zorgen dat je niet diep genoeg komt want oog om peilstok schacht vast te maken wijst de weg of je diep genoeg zit.
6 Bout in motor draad eind vast draaien met ratel dopje 10 en dan goed handvast.
7. Starten en proef draaien op lekkage...

De peilstok geeft iets meer aan dan het minimum, de digitaal zit net niet op half vol. Ik ben er blij mee en het geeft mij zekerheid.

De volgende klus wordt de veren achter as vervangen...

Veren achteras vervangen

  • 199.500 km

De veren achteras vervangen, dus niet de schokbrekers. Ik merkte toch een beetje dein gedrag. Ik had ook gezien dat de rubberen stoppers die binnenkant vering zitten zijn losgeraakt. Tijd voor een aanpassing.

Door de uitlijning zo af te stellen dat de Volvo XC70 beter stuurt en op de weg ligt heb ik een serieuze "strakkere" en betere wegligging terug gekregen. Ik rij al vijf en twintig jaar Volvo en het ietsje kenmerkende dweilen in het bochtenwerk van dit type Volvo 70 serie is nu weg.

Ook onderweg terug naar France was in het rijgedrag merkbaar dat er nieuwe veren onder zaten want het "totaal plaatje rijden" werd zowel op de bijrijdersstoel als achter het stuur als "strakker" en ook iets minder deinen ervaren.

Helaas is er door de mecanicien ontdekt dat de rechter achterband 'een slag' maakt en die blijf ik een beetje voelen.... ( ze hadden dezelfde band niet op voorraad en ik heb deze net 10K erop liggen;)

De werkplaats van Bandencentrum Jan Steverink is schoon en ingericht met moderne apparatuur. Vriendelijke deskundige monteurs en uitleg wat men deed . Van harte aanbevolen dit adres ook voor Volvo-rijders die een betere wegligging willen. Zeker met een caravan erachter rij je met deze aangepaste uitlijning veel prettiger . .

Automaat spoelen GS Powerflush

  • 202.500 km

Het flushen is de eerste keer gebeurd bij de koop juni 2022 met 142.500 en nu toevallig op 202.350 precies 60K verder. Ik ben gaan flushen omdat ik soms een heel klein hikje voelde tijdens het schakelen.... en ik kwam toch in Nederland vlakbij GS Powerflush Uden en afspraak ingeboekt. Heb hier ook de vorige V70 laten soelen en de geartronic loopt nog steeds met 550.000km

Aan de onderkant zijn twee schroeven los gehaald en toen een adapter aangesloten en spoelen maar en een reiniger erbij. De beste methode blijkt aan de onderkant de connectie maken met de spoelmachine. GS Powerflush heeft de machine ongeveer een uur laten spoelen .

Er kwam duidelijk een beetje 'viezigheid' mee tijdens het spoelen en de olie was redelijk donker en rook iets aangebrand "gebruikt". Mijn aanname is dat er bij de vorige spoelbeurt van de Geartronic onvoldoende spoelolie is gebruikt geworden bij de garage. (15 liter is aanbevolen om te spoelen met powerflush ) Reinings middel is er extra toegevoegd tijdens het spoelen.

Ik heb er wederom syntheet in zitten zoals de andere spoelbeurten gedaan heb sinds 2012. Dit is mijn zesde of zevende flush sinds 2012 en de tweede bij de huidige XC70. .Als je goed wilt spoelen moeten de slangen onderkant aangesloten worden. Bovenkant is ook mogelijk maar krijg je dus een "ander" resultaat.

DE XC70 schakelt nu zo zacht dat ik de overgangen bijna niet meer voel en zeer veel minder dan eerder. GS Pwerflush dan ben je in goede handen..

Het gemiddelde verbruik heenweg bijna 1000km vòòr het flushen was 1:13 en er na 1:13,5. Grappig dus minder wrijving denk ik of de wind mee?

RRemblokken EBC vooras

  • 205.000 km

Tja& nu woon ik in de bergen en steeds met remmen was het voldoende maar niet zo dat ik er blij van werd met de Oem remblokken. Ik wilde wat extra remkracht zeker in de vele afdalingen elke week.

EBC schrijft:
""Uiteindelijk gekozen voor de De EBC Yellowstuff remblokken zijn ontworpen voor race en rally toepassingen, maar zijn ook perfect veilig bij gebruik in het wegverkeer, vanwege de goede “bite” bij lage rembloktemperaturen. De EBC yellowstuff remblokken zijn uitermate geschikt voor auto’s boven 1250 kg / 200 pk. De Yellowstuff remblokken hebben geen noemenswaardige negatieve invloed op de levensduur van uw remschijven.""

De praktijk hier in mijn XC70 is echt veel beter dan de OEM remblokken op de vooras en je voelt ook echt dat ze "bijten" bij krachtig remmen..
Ik hoor wel een beetje "zingen" van de blokken voorzijde echter dat zou na 500km moeten verdwijnen en een beetje kopervet doen in het haakje van de remblokje laat ze makkelijker glijden;.

Ramen XC70 tinten

  • 207.000 km

Besloten de XC70 te tinten mede voor de hond die op de langere reizen achterin zit en het nu wat koeler heeft.

We hebben gekozen voor de een na dichtste vorm dus 85% of 15% ( afhankelijk hie je dichtheid folie definieert.. Met de zon erop voel je achter het raam wel verschil. Verder kun je de hond niet zien liggen in de auto...
De achterdeur ramen links en rechts zijn eruit geweest zodat de folie om de hele ruit zit... Het geheel heft ook wel een chiquere uitstraling..

Het bedrijf Autoglas in Terneuzen, , we komen daar uit France voor familie bezoek, heeft puik werk geleverd. De deurramen zijn er uit geweest om de folie erop te krijgen en we zijn zeer te spreken over het resultaat. Vakmensen en ook vriendelijk en een goed resultaat. Er stond nog een andere Volvo ( van de dealer?)

Goed adres wat mij betreft voor tinten en voorruit vervangen.. Foto geplaatst om het verschil te zien. https://www.autoglas-vof.com/

Deuk in deur 'Foutje bedankt',

  • 207.500 km

Bij de tandarts sta ik geparkeerd en zit na de behandeling even na te soesen, het was wat pijnlijk. Een geagiteerde mevrouw vraagt of ik iets meer plaats wil maken. Ik start de auto en draai stuur naar rechts en gelijk BOEM draai ik mezelf in de stalen paal die pal naast de deur staat.( ik wist gelijk dat ik fout zat maar te laat) Als een paar ton gewicht doordrukt dan heb je een deuk in de deur. Een lang verhaal kort maken compleet nieuwe rechter deur gemonteerd ontdeuken was geen optie. Kosten vervanging deur, rubber strip en omlijsting spiegel 2447- in de TVA. Eigen schuld dikke bult...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.