Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD R-Design (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC60 T8 Twin Engine AWD R-Design |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 14.994 km |
KM-stand laatst | 48.065 km |
Aankoop en eerste indruk
- 16.885 km
De afgelopen jaren steeds snel van auto gewisseld. Dat heeft wat geld gekost, maar zonder onderhoud en vervanging van slijtdelen zoals banden en remmen valt het ook wel weer mee. We vonden de V90 toch erg lang en wilden toch ook wel weer graag een hogere auto.
Met als gevolg dat ik ook nu weer na nog geen jaar mijn zeer fraaie V90 T4 Inscription weer inruilde voor deze zeer fijne XC60 T8 in R-Design uitvoering in dezelfde kleur Crystal White Pearl.
Bewust voor een T8 Twin Engine plug in hybride gekozen, omdat we de auto nu behoudens vakantiereizen vrijwel alleen op korte afstanden gebruiken en dus erg veel elektrisch gaan rijden. Mijn vrouw en ik wisselen eigenlijk van auto. Zij gaat nu normaliter in de Volvo rijden en ik in de Mini Cooper. Zij voornamelijk korte afstanden en ik lange. Op deze manier worden de km over beide auto’s verdeeld (beide ongeveer 15k/jaar). De Volvo ongeveer 9000 km korte afstanden vrijwel volledig elektrisch en zo’n 6000 km lange afstand als hybride.
Die Mini is met voornamelijke snelweg gebruik verrassend zuinig. Je aan de maximum snelheid houdend is 5.7l/100 km als gemiddelde heel goed mogelijk.
Verder is Volvo een van de weinige fabrikanten die PHEV’s maakt die een aanhanger tot ongeveer 2 ton mogen trekken. Deze zelfs nog iets meer. Voor mij als caravantrekker is dit een fantastische combinatie, dat gaat met een volledig elektrische auto niet lukken of je moet in Nederland blijven. Mooi is natuurlijk ook dat met deze T8 je beschikking hebt over AWD, zelfs als de accu leeg is. Is dat laatste het geval, moet je wel de AWD mode kiezen. De benzine motor drijft dan via een generator de elektromotor op de achteras aan. Dit kost natuurlijk wel flink wat extra brandstof, maar het kan en dat kan wel eens uitkomst bieden op een camping of op een besneeuwde bergweg.
Na 485 km gereden te hebben staat de boordcomputer op 3.3l/100 km, en daar zit zelfs een lange snelweg rit bij van 160 km. Dagelijks gebruik is gewoon puur elektrisch. Dat is heel goed te doen als je gewoon met het verkeer mee rijdt op 80 km wegen en in de stad.
Het verbruik wordt overigens bijgehouden op Spritmonitor. Gezien het veelvuldige opladen en het weinig tanken zal het wel even duren voordat er wat zinnigs over kan worden gezegd. Stroomverbruik wordt alleen gerapporteerd indien bij commerciële station. Dan maak ik namelijk kosten. Thuis laden gebeurd middels zonnepanelen. Benzineverbruik elke tankbeurt.
Zodra je het gaspedaal echter iets te enthousiast indrukt springt de benzine motor bij. Dat gaat vrijwel naadloos, je voelt er bijna niks van. Wel hoor je de motor dan tijdens accelereren en het kost natuurlijk brandstof. En accelereren kan deze 2100 kg zware SUV. Indrukwekkend gewoon.
Tijdens elektrisch rijden, maar ook op benzine bij constante snelheid is de auto super stil. Dit komt mede door het gelaagd glas, maar ook door de fantastische B&W geluidsinstallatie die ook aan Active Noise Cancelling doet. Top gewoon.
Auto is verder heerlijk uitgerust, met luchtvering rondom, R-design interieur, Intellisafe Pro Line, Scandinavian Line , Versatility Line, Winter Line, Luxury Line met lederlook dashboard, Audio Line met Bowers & Wilkins, Park Assist Line met 360° camera en Park Pilot.
Natuurlijk ontbreekt een elektrisch uitklapbare trekhaak niet. Eigenlijk is de uitrusting vergelijkbaar zoals bij mijn V90, al had die vol lederen bekleding dat was geventileerd en hadden de stoelen een massage stand.
Hier staat dan een sportiever leder/alcantara interieur tegenover. Ook had de V90 niet die superieure geluidsinstallatie. Standaard is die niet eens slecht, maar dit is van zo’n ander niveau.
De optionele luchtvering is bij de XC60 ook anders. Hier op alle vier de wielen en wordt de hoogte aangepast aan gekozen rij mode en/of snelheid. Op de V90 zat dat alleen (optioneel) op de achteras met niveauregeling, maar is dan niet variabel.
De auto staat op 21" 5-Triple Spaaks Matt Tech Black/Diamond Cut (1013) velgen met 255/40 R21 Pirelli P Zero banden.
Bij aflevering de auto nog laten voorzien van een stalen bagagerek en binnenkort wordt een identieke set velgen met winterbanden opgehaald en worden de ruiten vanaf de B-stijl nog getint.
De auto is gekocht bij Svenscar in Dordrecht waar nu ook mijn oude V90 te koop staat. Het is een ex demo auto van Volvo Nederland. Menig Nederlandse (auto)journalist heeft er in gereden, getuige de filmpjes op YouTube. De XC60 valt onder Volvo Select.
Een complete auto dus, veel meer te wensen is er niet.
Het leuke er van is dat hij zo tweeslachtig is. Super zuinig als elektrische SUV op de korte afstand en een power beest indien daar behoefte aan is. Gecombineerd vermogen en trekkracht is indrukwekkend. De auto zal nooit sportief worden, maar bij een stoplicht sprintje kan je het menig echte sportwagen knap lastig maken.
Na een zeven weken gebruik, voldoet de auto volledig aan de verwachtingen. Wel iets meer lange afstand gereden.
Gemiddeld verbruik over 1700 km is ongeveer 4,4 km/100 km met daar boven op ongeveer 15 kWh/100 km. Komt op €0,101 per km aan brandstofkosten. Een goed beeld daarover krijg je pas als je tegelijkertijd tankt en elektrisch verbruik noteert.
Over een paar maanden een echte update.
De zin en onzin van een PHEV
- 30.259 km
In dit gedeelte van mijn review wil ik voornamelijk ingaan of een PHEV zinvol is of niet. Eerder al geschreven dat het een tweeslachtige auto is.
Zo is dat ook met het verbruik.
Het verbruik is sterk afhankelijk van het gebruik en dat ga ik proberen te laten zien met data. Ik houd het verbruik namelijk bij middels Spritmonitor inclusief stroomverbruik zoals dat gemeten wordt door mijn laadpaal die ik bij huis heb. Deze XC60 is de enige auto die daarmee wordt opgeladen en ik laadt de auto ook nergens anders op.
In Spritmonitor kan je bepaalde tank beurten uitschakelen door ze als invalide aan te vinken. Zodoende kan je bijvoorbeeld de gevolgen van een lange reis of het trekken van een caravan zien.
Onze auto wordt normaal gesproken gebruikt voor korte afstanden, terwijl veelvuldig gestekkerd wordt. Natuurlijk zit er ook een incidentele langere rit bij voor familiebezoek of iets dergelijks, al komt dat dit jaar niet vaak voor. Er wordt op de korte stukken veelal alleen elektrisch gereden.
We gaan met deze auto echter ook op wintersport in de winter en met de caravan op vakantie in de zomer.
Ik geef de gevolgen aan voor voor elk van die ritten over het hele jaar genomen.
Over jaar genomen alle kilometers ( totaal 14.700 km) inclusief wintersport (2500 km) en inclusief zomervakantie met caravan (3100 km) heeft de XC60 6,83 l/100 km verbruikt plus nog eens 12,28 kWh/100 km.
Heel veel rijden we dus niet eens op jaarbasis met deze auto.
Zouden we de auto alleen gebruiken binnen Nederland zoals we afgelopen jaar gedaan hebben (dus exclusief wintersport en exclusief caravan ritten) gaat het verbruik drastisch naar beneden, al gaat het verbruik van stroom dan wel omhoog. Echter dat is echt veel goedkoper dan benzine, in mijn geval wordt het zelfs gratis geleverd door zonnepanelen (al hebben die ook geld gekost).
Over die 9100 km is het verbruik gemiddeld 3,89 l/100 km en aan stroom 17,37 kWh/100 km.
Laat je alleen het trekken van een caravan buiten beschouwing dan kom je ook op een interssant getal, want de meesten gaan wel eens naar het buitenland op vakantie. Dus inclusief wintersport (2500 km) is het totale verbruik over 11600 km (exclusief caravan 3100 km) 4,94 l/100 km en 14,95 kWh/100 km.
Met name het laatste getal is interessant want dat geeft een verbruik weer over een heel jaar inclusief een flinke vakantie rit. Ik vind het een mooie waarde.
Anderen wellicht niet dat is aan ieder persoonlijk.
De auto wordt normaliter rustig (elektrisch) bereden met het doel de hybride techniek zo veel mogelijk tot zijn recht laten komen. Echter af en toe wordt ook het gaspedaal niet geschuwd.
Op wintersport wordt een normale kruissnelheid aangehouden van 135 km/h waar dat mag. Er zit ook een stuk van 120 km bij waar de auto verre van zuinig was omdat daar het gaspedaal even helemaal werd ingetrapt. Maar met dat soort geweld zijn er weinig zuinige auto’s, zeker niet met 331 pk ICE, en die ruim 2 ton mag trekken. Op wintersport lag het gemiddelde verbruik op ongeveer 8,8 l/100 m (geen dak koffer).
Met caravan (1700 kg) er achter en drie fietsen op het dak gaat het naar ongeveer 15,8 l/100 km, waarbij een kruissnelheid van 105 op de cruise control werd aangehouden..
Heeft een PHEV zin? Jazeker, mits juist gebruikt.
Noem mij een soortgelijke auto die deze performance heeft en dergelijke verbruikscijfers.
Bij veelvuldig stekkeren en op korte afstand is hij echt zuinig. Daarbij telt mee dat je in Nederland weinig bpm betaald ondanks het forse vermogen.
Een ICE auto met hetzelfde vermogen kost doorgaans veel meer dan een soortgelijke PHEV. En ook nog eens half tarief wegenbelasting, althans bij deze auto. Sinds WLTP is dat geloof ik weer niet het geval.
Bij lange afstand heeft een plug-in niet echt een meerwaarde ten opzichte van soortgenoten met slechts een ICE. Natuurlijk is er het giga koppel waar je echt altijd voordeel van hebt. Juist bij het trekken van een caravan, omdat het koppel ook vanaf stilstand goed en grotendeels beschikbaar is. Veel PHEV’s die een flinke aanhanger mogen trekken zijn er niet op de markt. Volvo is een van de weinige merken die meer dan 1500 kg mogen trekken (dacht ook sommige Mercedessen). Verder stopt het vaak bij 1500 kg of nog veel minder. De eigen hoge massa van de auto zorgt er ook nog eens voor dat de combinatie extra stabiel is tov hetzelfde model in slechts ICE uitvoering.
Het gewicht van de auto is wel weer een nadeel voor de kortere bochtjes. Je merkt ook dan dat de Pirelli’s het best moeilijk hebben met vermogen en gewicht. Niet omdat de wegligging slecht wordt, maar met name als je naast de auto staat en die in een bocht hoort wegrijden. Omdat de motor stil is hoor je de banden knerpen. Binnen hoor je daar niets van, mede door het optionele gelaagde glas rondom en de goede isolatie.
Ik blijf het een mooi concept vinden, behoudens een paar nadelen zitten er echt ook een hoop voordelen aan. Mede geholpen door het Nederlandse beleid aangaande BPM en MRB. Gunstige fiscale bijtelling heeft voor dit model nooit een rol gespeeld en toch worden ze een hoop verkocht/geleased.
Nu hopen dat de complexe techniek heel blijft natuurlijk.
Dagelijks gebruik
- 38.426 km
We hebben de auto nu bijna anderhalf jaar in bezit. Vrij snel na de koop zijn de ramen vanaf de B-stijl geblindeerd en heb ik een identieke set 21” velgen gekocht met winterbanden. In januari heb ik nog spatbordverbreders laten monteren, het maakt de auto nog wat dikker. Daarbij heb ik de indruk dat auto iets schoner blijft door de meer uitstekende rand.
Totaal hebben we er nu 18.250 km mee gereden. De auto wordt voornamelijk op kleine afstanden gebruikt en dan blijkt deze wat betreft brandstofverbruik zeer economisch. Zeker sinds we sinds eind mei zonnepanelen op ons huis hebben laten installeren. Met veelvuldig stekkeren rijden we veelal volledig elektrisch. Van begin april tot begin juli hebben we niet getankt en 2240 km gereden (Corona tijd met alleen lokaal verkeer). Verbruik was in die maanden 2,06 l/100 km aan benzine, maar daar komt ook nog eens 20,56 kWh/100 km aan stroom bij.
Natuurlijk zijn er ook vakantie trips naar het buitenland mee gemaakt. Aangezien dat 35% van onze jaarlijkse kilometers is, beïnvloeden die het gemiddeld verbruik zeer nadelig. Wintersport ongeveer 2500km, en zomervakantie 2300km met 1700kg zware caravan met drie fietsen op het dak. Tijdens de wintersport is het verbruik ongeveer 8,8l/100 km geweest, echter met caravan was het fors (15,9l/100 km, cruise control op 105). Je bent dan echter ook met ongeveer 4,4 ton op pad. Bij dit gebruik zit meteen het grootste nadeel van deze auto. Het is op zich een heerlijke caravan trekker met zeer veel beschikbaar koppel, maar de dorst in combinatie met een 50l tank maakt het dat je na 250 km na de laatste tank beurt goed op moet letten wanneer de volgende benzinepomp zich aandient. De nieuwere versies hebben wel weer een 70l tank. Langzamer rijden zou echter ook veel goed doen voor het verbruik, maar is mij te vermoeiend.
Solo rijdend richting de wintersport is de kleine tank niet zo’n probleem zo lang je niet boven de 135 rijden. Want ook dan stijgt het verbruik explosief. Voordeel is dat je met de cruise control op 135 nog beschikking hebt over de pilot-assist. Echt super ontspannen cruisen.
Met caravan er achter doet ie dat helaas weer niet, maar dat is heel begrijpelijk.
De auto heeft in het jaar me niet in de steek gelaten. Wel een oranje storings-lampje dat op de Fernpaß ging branden richting het zuiden begin juli. Het bleef ook na een herstart aan. Het gaat hierbij om een melding van het uitlaatgas reinigingssysteem. Na een paar dagen was het echter verdwenen en is ook op de terugweg niet meer aangegaan.
Verder doet de 12v aansluiting in de kofferbak het niet. Zal wel een zekering zijn. Er zit nog garantie op de auto.
(Ps stekker was niet aangesloten, mogelijk gebeurd toen ramen geblindeerd werden).
In september krijgt de auto zijn beurt. Kunnen ze beide zaken even na kijken. En meteen de Polestar upgrade laten plaatsen. Die is nu in de aanbieding en ik heb goede hoop dat de auto er juist met caravan er achter nog beter van wordt.
Want wat een fijne auto is het, het comfort, de luchtvering, de stilte, de fantastische stereo, de stoelen met verwarming inclusief de achterbank, de stand kachel via de app, de adaptive cruise control in combinatie met pilot assist en de file assistent, de full adaptive LED koplampen met grootlichtassistent. Allemaal verwennerij. Zelfs het navigatiesysteem werkt prima, helemaal in combinatie met de app. En anders kan je kiezen voor Waze, Google Maps, of Flitsmeister via Apple Car Play. Wel is het menu niet altijd even logisch en als je met spraak een adres zoekt terwijl je in het buitenland ben zoekt hij in Nederland. Dat is niet helemaal logisch en niet helemaal intuïtief. Wellicht toch nog een keer in de manual lezen...
Gemiddeld praktijk verbruik: 6,32l/100km benzine (Spritmonitor).
Stroom hou ik niet meer bij sinds kort, aangezien deze door PV panelen wordt geleverd is dat uit kosten oogpunt niet interessant.
Update: 26.02.2021 33.269 km
Recentelijk twee fikse storingen gehad in de electronica van de Volvo.
De eerste storing betrof een communicatie module (VCM) waarvan de noodoproep (die je hopelijk nooit nodig hebt) het niet meer deed. Daardoor moest de hele module vervangen worden. Getwijfeld of ik het wel zou laten repareren, alles werkte behalve die eventuele noodoproep. De kosten zouden rond de €2200 zijn. Echter elke keer als je de auto start, krijg je een melding op het dashboard. Wat ook irriteert, en maakt de auto natuurlijk minder aantrekkelijk bij verkoop.
Toen een maand later ook nog eens een tweede dure module kapot ging waren de rapen gaar. Dit keer was het de OBC (On-Board Charger). De auto kon aan de stekker niet meer opladen. Wel tijdens een rit.
Geraamde kosten €1400.
Na een week nadenken over wat te doen uiteindelijk besloten tot reparatie. In overleg met dealer en Volvocars NL werd een coulanceregeling van 60% voorgesteld, hetgeen ik acceptabel vond.
Zonder dat had ik de auto ingeruild en had ik Volvo vaarwel gezegd.
Voorlopig blijf ik nu rijden, het is uiteindelijk een heerlijke auto.
Sterren aangepast.
Door bovengenoemde storingen zijn we gaan inzien dat we eigenlijk te weinig rijden met zo’n dure auto. We gaan hem dan meer op de lange afstand inzetten, wel zo veel mogelijk ook aan de stekker.
Het verbruik zal gaan oplopen, maar totale kosten per km zeker niet.
Update 01.07.2021 38.426 km.
Auto is nu ook veel ingezet als lange afstand auto.
Regelmatig score ik een verbruik onder de 5,0l/100 km.
Combinatie dan van lange afstand (105 km/h op cruise control) en (elektrisch) lokaal transport.
Geen problemen meer geweest.
Auto voorzien van twee nieuwe zomerbanden, eentje liep er langzaam leeg door een schroef doorboring. Er is eerst een poging gedaan de band te plakken, maar dat lukte niet goed. Kan je de auto niet aanrekenen.
Kosten vielen me mee (niet bij dealer maar bij een banden specialist in Apeldoorn).
Verder onlangs de eerste APK, meteen maar een jaarlijkse beurt en airco service laten doen.
Binnenkort weer met de caravan naar Italië.
Wordt vervolgd.
Onderhoud en reparaties
- 44.015 km
04.09.20 bij 29.074 km:
Jaarlijkse beurt (30.000 km), geen echte bijzonderheden. Nieuwe ruitenwissers en 12V in bagageruimte gerepareerd (stekker zat los).
Kosten €510,03
Verder Polestar ECU upgrade laten doen, €795.
22.02.2021 bij 33.262
VCM (Volvo Communication Module?) kapot.
Was al een maand eerder kapot gegaan bij km stand 32.244.
Gerepareerd samen met volgende storing.
60% coulance, €1059,75
22.02.2021 bij 33.262
OBC (On-Board Charger) kapot.
60% coulance, €783,50
29.03.2021 bij 34.656 km:
Twee nieuwe zomerbanden Pirelli Pzero VOL 255/40 R21 102V.
€385,17
17.06.2021 bij 37.383 km:
Jaarlijkse beurt, olie en filters, APK en airco service.
Geen bijzonderheden, €506,25
12.10.2021 bij 44.015 km:
Reparatie van het slotje van plug in klepje.
€140,98
Ingeruild
- 48.065 km
De auto bevalt eigenlijk heel goed.
De post van onkosten die in februari gemaakt zijn was wel een domper, maar uiteindelijk naar tevredenheid opgelost. Al kostte het mij nog steeds geld natuurlijk.
Zoals al eerder aangegeven is de tank te klein tijdens vakantie ritten met de caravan. Dat is met ingang van model jaar 2019 wel verholpen. Echter ondanks een iets grotere accu (gegroeid naar 11,4, was 10,8 kWh) heeft de auto met de WLTP regeling geen uitstoot meer die onder de 50g CO2 zit. Wat als privé rijder toch een kostenplaatje is in het maandelijks totaal.
Nu is onlangs ook de accu een stuk groter gemaakt naar maar liefst 18.8 kWh, wat er voor zorgt dat de nieuwe XC60 een C02 uitstoot heeft van maar 25gr in standaard trim. Dat betekent half tarief MRB tot 2025, een fatsoenlijke actieradius met caravan er achter (de auto is dan verre van zuinig), maar ook zal het dagelijkse benzine verbruik nog eens aanzienlijk afnemen. De nieuwe accu heeft een bereik van ongeveer 75 km volgens WLTP en mijn ervaring is dat ik dat wel haal.
Mijn interesse was gewekt en bij twee dealers langs geweest voor een offerte. Daar was ik snel uit, de eerste gaf al een behoorlijke inruilprijs. De tweede, mijn eigen dealer, deed daar nog een schepje bovenop.
De deal was snel gemaakt op 27 september. Aflevering kon al eind december plaatsvinden. Afgesproken dat dat maar naar januari 2022 moest.
De auto bevalt goed verder zoals ik al zei, dus nagenoeg in dezelfde configuratie besteld. Alleen heb ik niet voor gelaagd glas rondom gekozen. Vond dat een prijzige zonder echt de waarde er van te kunnen vaststellen.
Kleur en velgen was uiteindelijk het lastigste. Na lang overleg is het Thunder Grey metallic geworden met 21” 5- double spoke Diamond Cut/Black (1203) velgen.
Ik zal daar tot een review van plaatsen.
Ter afsluiting. Ik heb het benzineverbruik bijgehouden op Spritmonitor.
Ook laden aan een betaalde laadpaal is bijgehouden ivm de gemaakte kosten. Thuis aan het stopcontact is niet bijgehouden. Is lastig te doen zonder laadpaal. Thuis laden ging uit de opbrengst van zonnepanelen.
Die brengen meer op dan voor mijn huishouden en (semi-)elektrisch rijden nodig is. Met de nieuwe XC60 zal ik waarschijnlijk net iets meer stroom gaan verbruiken dan de zonnepanelen opbrengen. Prima voor als het salderen stopt.
Het gemiddelde benzineverbruik was 6,48l/100 km over 32.461 km.
Dat is met zo veel mogelijk opladen. Maar dat is ook met ongeveer 5600 km een caravan van 1700 kg trekken, wat het verbruik zeer negatief beïnvloed.
Ik vind het een prima verbruik gezien het een grote zware en krachtige auto is. 15 jaar geleden niet denkbaar met een dermate krachtige SUV.
Ook niet als diesel, ik heb genoeg gehad. Met een D5 2.4 5-cylinder haalde ik ongeveer 8l/10l km als gemiddelde inclusief caravan gebruik.
De moderne techniek doet dus zeker wel wat.
De auto heeft me nooit in de steek gelaten daarom goede waardering voor betrouwbaarheid. Als domper natuurlijk de dure reparaties vorig jaar die de gebruiksomstandigheden negatief beïnvloed hebben. Maar daar staat tegenover half tarief MRB, gunstig verbruik (voor zo’n auto) en natuurlijk de hoge inruil die ik kreeg. Dat laatste is natuurlijk een tijdelijk iets door de invloed van Corona, auto’s tekorten door chips problemen.
Maar daarom ook daar niet echt een afwaardering maar wel een ster minder.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo XC60 Recharge T6 AWD Business Pro | Panoramadak
- 2021
- 130.230 km

Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD Inscription |
- 2018
- 51.619 km

Volvo XC60 T6 Recharge AWD R-Design | Adaptive Cruise control | Stoel-/stuurverwarming | Camera | 21" LM velgen | Panoramadak | Elektr. stoelverst. met geheugen
- 2021
- 118.276 km