Volvo XC60 D5 AWD Summum (2009)

autoreview

Volvo XC60 D5 AWD Summum (2009)

Signalement

UitvoeringXC60 D5 AWD Summum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf122.520 km
KM-stand laatst168.695 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop

  • 122.520 km

Ondanks dat de V70 goed beviel begon het toch wat te kriebelen voor wat anders, ik had hem per slot van rekening al weer bijna drie jaar. Grootste reden is dat we graag wat hoger willen zitten, we zijn dus op zoek gegaan naar een SUV of Cross-over. Met een kleine wens voor vierwielaandrijving voor de vakanties.
Gedacht is aan een Honda CRV en een Volvo XC60.
Uiteindelijk is het de laatste geworden ondanks dat na een proefrit er niks op de Honda viel aan te merken. Rationeel gezien (lees financiëel, onderhoud) absoluut de betere aanschaf. Wellicht meteen het probleem, de auto ontbreekt karakter.

Het is dus een XC60 Summum D5 AWD Geartronic uit oktober 2009 geworden. Een uit Duitsland geïmporteerd exemplaar, door een Volvo dealer onderhouden. Het gaat hier om modeljaar 2010, de versie met 205pk. Het blijkt dat die nieuwere D5 veel zuiniger, minder dorstig, met de diesel omspringt.
Een proefrit maakte duidelijk dat het een heerlijke motor is, wel heb ik vraagtekens bij dat verbruik. De praktijk zal het leren, ik zal het bijhouden. Ik hoop op 7,5l per 100 km. Dit bij een behoudende rijstijl, voornamelijk snelwegkilometers.Wat verder opviel, is dat de auto ondanks zijn hogere zwaartepunt veel sportiever rijdt dan mijn V70. Qua ruimte zullen we in de breedte iets inboeten, evenals dat we met de iets kleinere kofferruimte moeten leren leven. Wel heb je natuurlijk in de hoogte nog meer ruimte dan in de V70. De stoelen zitten, zoals gebruikelijk bij Volvo, als voor een vorst.

Naast de gebruikelijke Summum uitrusting is deze XC60 verder nog uitgerust met het Professional pakket bestaande uit navigatie, bluetooth en park distance control achter. Een Nederlandse versie zou dat dan ook aan de voorkant hebben gehad. Daarbij nog het Family pakket, geïntegreerde kinderzitverhogingen achter, uitschakelbare airbag aan de passagierskant en electrisch bedienbare kindersloten. Als laatste zit er nog een afneembare trekhaak op en is de kofferbak voorzien van een opklapbaar metalen bagage-/honderek. De kleur is zeer gedistingeerd Savile Grey pearl.
Nog even een beschermbak voor de kofferbak en rubber matten besteld via een webwinkel en het feest kan beginnen.
De V70 is ingeruild bij Volvo Specialist VanAarle in Nuland, waar ik een goed inruilaanbod op mijn V70 kreeg. De XC60 krijgt een full service pakket mee, 6 maanden garantie en een nieuwe set lichtmetalen 17" velgen met nieuwe Michelin Alpin Lattitude winterbanden. Aflevering woensdag 18 december. Op 21 december gaan we er meteen mee op wintersport, in het nieuwe jaar zal ik gelijk mijn bevindingen rapporteren, met eigen foto's.

Eerste ervaring:

  • 125.308 km

In tien dagen reeds 2400 km gereden, waarvan het grootste deel met een skikoffer op het dak heen en weer naar Oostnrijk.
Veelal op de snelweg met hoge snelheid (164 kmh is precies 3000 rpm) waar mogelijk. Natuurlijk ook met de nodige files en ook is er op binnenwegen gereden en in de stad.
Het dieselverbruik is dan niet echt zuinig te noemen, maar ook weer niet schrikbarend hoog gezien de omstandigheden.
Tot nog toe gemiddeld 9,43 l/100 km (Spritmonitor).
In alleen Nederlands verkeer verwacht ik ongeveer 7,5 l/100km te halen. Dat is dan voornamelijk op de snelweg, rustig bij 110 kmh. We zullen zien.
Ook familie afgehaald van het vliegveld in Düsseldorf. Op de rit er aar toe vroeg in de ochtend heb ik even heb mogen proeven aan de topsnelheid. De auto loopt vrij makkelijk 210 kmh, maar stopt dan gewoon met versnellen. Ik denk dat de auto daarop is begrensd.
De auto is verder erg rustig tot op hoge snelheid. Wel geeft de dakkoffer of dakdragers een hoop windgeruis, maar daar kan de auto zelf niks aan doen. Of dat ook zonder het geval is zal ik later duidelijk maken.
Het wegedrag is voorbeeldig voor zo'n hoge auto, al wordt het nooit een bochtenridder. Dat kan je ook niet verwachten van zo'n auto. Ook bij volle belading geen problemen. Wat verder opviel is dat de auto helemaal niet door de veren gaat hangen. Ondanks dat deze niet is uitgerust met automatische niveau regeling.
Voor wat betreft de veelbesproken geartronic: ik vind het een fijne bak die bij het karakter van de auto en motor past. Natuurlijk is het niet de meest vlotte bak die af en toe even nadenkt voor hij een beslissing neemt, maar het is per slot geen sportwagen. In de bergen is het handig om af en toe de bak manueel te bedienen om beter te kunnen anticiperen op de loop van de weg. Wel waren een of twee extra overbrengen welkom geweest. Dan had het toerental op kruissnelheid verder afgenomen met alle positieve gevolgen voor geluid en brandstofverbruik. De motor kan dat lagere toerental prima aan; koppel zat. De nieuwe XC60 is nu leverbaar met een 8-traps versnellingsbak, maar weer niet met D5 en AWD. Zou iets moois zijn voor de toekomst. Als ik nu in de markt zou zijn voor een nieuwe XC60 vind ik dat een gemiste kans van Volvo.
Over de AWD gesproken, die heeft zijn dienst al bewezen na vers gevallen sneeuw op een steil bergweggetje. Met alleen FWD was ik daar nooit zonder kettingen op gekomen weet ik uit ervaring.
Met de audio, navigatie heb ik genoeg kunnen spelen om er nu aangewend te zijn.
Het zoekmenu van de USB om mijn I-phone te bedienen voor de muziekweergave is niet altijd even makkelijk om veelvuldig te gebruiken. Meestal laat ik hem random afspelen, of zoek ik per artiest. De bluetooth telefoonverbinding gaat tot nog toe zonder problemen. Het geluid in deze XC60 die is uitgerust met een met high performance audio installatie is gewoonweg erg goed te noemen en genoeg naar eigen smaak in te stellen. Ik ben er blij mee.
De navigatie heb ik voorzien van een 2013/2014 update en doet zijn werk prima. Niet zo snel als mijn TomTom dat deed en ik mis de Live traffic informatie. Deze krijgt wel verkeersinformatie via TMC, wat inmiddels veel beter werkt dan pakweg 8 jaar geleden, maar je mist toch de verkeersinformatie van binnenwegen en in steden.
Verder koos het systeem van Volvo de zelfde route als de TomTom naar Oostenrijk. Ik krijg er wel vertrouwen in. Positief is verder natuurlijk dat het veel mooier is dan een losse unit en het geluid via de speakers is veel beter.
In het dagelijksgebruik vind ik ook de elektrisch bedienbare achterklep een genot. Deze is wellicht iets traag, maar daar moet je aan wennen door iets eerder te timen. Erg comfortabel. Daarbij is het ook fijn dat ondanks een hoge laadvloer je niet door de rug hoeft te gaan bij het in- en uitladen. De kofferbak heeft niet echt een drempel en een kratje bier of andere boodschappen schuif ik zo vanaf heuphoogte naar binnen.
Xenon adaprtief is 's nachts en bij donker weer een genot. Behoefte aan meer licht is ertoe nog toe niet.

Inmiddels ook eigen foto's op de extra set lichtmetaal met winterbanden geplaatst. De standaard zomerwielen zijn 18 " type Mantus. Grotere wielen dan 18" wil ik niet in verband met het comfort. De auto is al stevig gedempt om een aardig stuurgedrag te behouden.
Binnenkort volgen er wel enkele aanpassingen aan de auto. Een aantal R-design accessoires worden gemonteerd. Ik vind dat de auto stoerder staan. Aan de buitenkant een skid plate achter, side scuff plates en een sierlijst om de onderste gril/luchtinlaat. Om de look bij het instappen kompleet te maken worden er in de dorpels nog aluminium geborstelde instaplijsten geplakt, zowel voor als achter. Alles origineel Volvo. Ik zal tezijnertijd de foto's aanpassen.

Zoals ik altijd bij mijn reviews doe, plaats ik ten minste een maal per jaar na onderhoud een update of als er verdere bijzonderheden zijn. Wordt vervolgd.

Updates

  • 149.786 km

127.917 km, 21-02-2014. Nieuwe foto's.
Gemiddeld totaal verbruik nu 8,57 l/100 km.
In Nederland bij rustige rijstijl score ik meestal rond de 7,8 l/100 km. Meest snelweg kilometers. Verder bevalt de auto prima.

149.786 km, 07-01-2015. Een jaar gebruik.
Kortweg, een heerlijke auto. Een keer ging hij echter in de noodloop met ook nog eens allerlei waarschuwingen op het dashboard. Dit was in juni na een iets te enthousiast genomen afslag. Alles volledig onder controle, maar de dealer heeft ales moeten resetten (garantie). Hij zij dat de auto geregistreerd had dat deze bij een ongeval betrokken was geweest. Ik moest er een beetje om liggen, maar ben iets rustiger die bocht gaan nemen.
Verder zoals ik al zij een mooie en fijne auto, Duidelijk sportiever dan een V70. wel iets minder ruim, maar ruimer dan dit heb ik zelden nodig.
Het verbruik is moeilijk onder de 7.0 l/100 km te krijgen.
Uitschieters zijn 10,6 l/100km op een tank (Duitse Autobahn), maar ook 6,7 l/100km. Dat laatste dan met fluwelen voet en niet boven de 100 km/h op de Nederlandse snelweg.
Gemiddeld zit ik op 7,85 l/100km. Dat getuigd dat ik het dus meestal erg rustig aan doe. Voornamelijk Nederlands snelweg gebruik en zelden boven de 120 km/h. De uitschieters naar boven zijn vrijwel altijd tijdens vakantieritten in het buitenland. Boven de 120 km/h stijgt het verbruik explosief. Debet is een hoge, zware auto, AWD en een niet al te moderne D5, gekoppeld aan een 6 versnelling geartronic.
De auto rijdt echter wel heerlijk bij 135 km/h en bij de dalende brandstofprijzen is dat gewoon heel goed te doen:)
De AWD heeft zich meerdere malen bewezen tijdens het rijden in de sneeuw of het trekken van een aanhanger op een blubberig terrein. Fantastisch gewoon, iets wat ik zeer zou gaan missen als ik het niet meer zou hebben, al is het maar voor een paar maal per jaar dat je er werkelijk profijt van hebt.

Onderhoud en reparaties

  • 149.786 km

146.879 km, 12-12-2014.
Grote beurt met APK. Ik had een klacht over een niet werkende spiegelverwarming links. Dat bleek een draadbreuk, waardoor ook de in de spiegel aanwezige richtingaanwijzer (APK eis) en instapverlichting niet werkte. Twee uur reparatie.
Verder nog nieuwe ruitenwissers.
Ook het advies gekregen een kleine olielekkage aan de tussenbak van de AWD te laten repareren. Dit konden zij niet zelf doordat ze niet in het bezit waren van een speciaal stuk Volvo gereedschap. Kosten €493,55.

149.781 km, 07-01-2015.
Reparatie aan olielekkage van de tussenbak van de AWD.
twee en een half uur werk, keerring en olie. Kosten €272,23.

163.808km. 22-06-2015
Voor het eerst in de steek gelaten Accu plat en moest worden vervangen. Heb maar voorde zwaarste die er in past gekozen. Kosten €175,06.

Verkoop

  • 168.695 km

Na veel wikken en wegen de auto ingeruild.
Het was een heerlijke auto.
Kosten waren niet echt gering, maar dat wisten we van te voren. Hele dure dingen zijn gelukkig ook uitgebleven.
Mijn totale km kosten kwamen op €0,57/km.
Best veel eigenlijk, maar is inclusief afschrijving, onderhoud, wegenbelasting, brandstof en all risk verzekering.
Daarmee ruim onder de km-kosten die zowel Autoweek als de ANWB hadden voorgeschoteld.
Het gemiddeld verbruik is over de gehele periode naar 8,27l/100km gestegen. Dat komt voornamelijk door aardig wat kilometer zijn gereden naar Spanje. Dat was met de vouwwagen erachter en een dakkoffer bovenop de XC600. Enkele reis was 1700 km en het tempo lag hoog (136 km/h op de cruise control is precies 2500 rpm). Uitschieters in verbruik is daar een tank van 13,13 l/100km over een afstand van 491 km. Dat was in het Spaans/Franse grensgebied met windkracht 5 a 6 pal op de neus en bergachtig terrein. De auto gaf echter geen krimp, slechts was er een draaikolk aanwezig. Met zoveel wind tegen en heuvel op wel af en toe manueel terugschakelen. Dat gaat beter dan wanneer je wacht tot de Geartronic dat doet. De cruise control blijft gewoon actief bij terugschakelen. Ideaal!
Ook dat was de rit waar zowel heen als terug de stoelen en de rust aan boord in de Volvo zich volledig bewijzen.

Grootste reden van de inruil: ruimte en tempo 100 voor de caravan
(Vouwwagen is verkocht).
Daarbij zat groot onderhoud (distributie) en nieuwe banden er aan te komen. Die caravan die onlangs was aangeschaft was eigenlijk de oorzaak om er überhaupt over na te denken. Die mag namelijk 1900 kg wegen. De XC60 mag 2 ton trekken. Geen probleem dus zou je zeggen. Inderdaad ging dat prima, erg goed zelfs, met nog veel reserve in vermogen. Nu is 1900 kg als trekgewicht te veel om voor de Duitse Tempo 100 goedkeuring in aanmerking te komen en dan mag je daar dus maar 80. De rit naar Italië wordt dan erg lang.
Het kenteken op een lager gewicht laten zetten werd het ook niet aangezien de caravan al over zijn max gewicht zat zonder heel veel gekke dingen mee te nemen.
Door de grote zware dingen in de auto te leggen kon ik wel aan de 1900 kg komen, maar niet laag genoeg voor genoemde Tempo 100.

Nu is gekozen voor een XC90 uit 2011.
Ruimte en gewichtsproblemen zijn er voor wat betreft de caravan niet meer. De XC90 is wel een stuk logger, want daarin viel de XC60 erg mee ondanks dat het een hoge auto is.

De XC60 heeft me een keer in de steek gelaten, natuurlijk op een slecht moment. Het was de ochtend na mijn huwelijk en ik wilde net met mijn bruid vanaf het hotel naar huis rijden. De accu bleek kapot, de auto startte ook al vreemd de dag er voor, maar gaf er toen logischerwijs geen aandacht aan (zie onderhoud en reparaties).

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.