Volvo XC60 D5 AWD Kinetic (2012)

autoreview

Volvo XC60 D5 AWD Kinetic (2012)

Signalement

UitvoeringXC60 D5 AWD Kinetic
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf137.769 km
KM-stand laatst259.900 km
Lezerswaardering: 42%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste KM

  • 137.769 km

Mijn vorige Volvo XC60 2.4D DRIVe Momentum uit 2009 stond inmiddels bijna op 295.000.
De auto voldeed nog steeds prima, is betrouwbaar gebleken (zie mijn andere review). Niet echt een reden om hem weg te doen, maar goed de kilometers gaan wel tellen. Mochten er gebreken optreden is het nog zeker de moeite waard om hier in te investeren.
Toch eens gaan kijken of het voor mij interessant zou zijn om mijn huidige XC60 in te ruilen.

Meerdere exemplaren bekeken, de D3 drive versie met 136 pk, rijdt best goed, alleen hoge vaste lasten waar je weinig "fun" en vermogen voor terug krijgt.
De D3 163 pk, lijkt er al meer op, maar ook dat vond ik niet direct een vooruitgang waar ik een forse investering voor over heb.

Ook andere merken en modellen bekeken, maar uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat een XC60 mij het beste past, en ook de afgelopen 120d km uitstekend bevallen is.

Uiteindelijk bij mijn eigen dealer een hele mooie XC60 D5 215 pk AWD gekocht uit 2012 met slechts 137.000 km. Voorzien van o.a. adaptieve cruise control, achteruitrijcamera, frontcamera, BLIS, stoelverwarming en zelfs een standkachel.

De gebruikerskosten had ik vooraf wat hoger ingeschat, maar een eerste tankbeurt viel mij niet tegen, 1 op 12.1 en dat met veel testritjes en drie maal gebruik van de standkachel.

Mijn "nieuwe" XC60 rijd eigenlijk net zo lekker als mijn vorige. De automaat bevalt mij erg goed, rijdt relaxt in de D en is de de Sportstand erg snel.
De adaptieve cruisecontrol en BLIS maken het rijden nog confortabeler.
De AWD zorgt ervoor bij fel optrekken het enorme koppel goed over de vier wielen verdeeld wordt.
De standkachel heb ik ook al drie keer geprobeerd, en dat is best lekker, misschien in ons klimaat een beetje overdreven maar als het erop zit ga je het vanzelf gebruiken en waarderen in de koude maanden.

Al met al veel extra's die mijn Momentum niet had, deze Kinetic is behoorlijk aangekleed en mist t.o.v. mijn vorige XC60 een elektrische achterklep, mistlampen, chroom rond de ramen en leder. Voor mij zijn dat allemaal minder belangrijke zaken en ben ik erg tevreden met het uitgebreide veiligheispakket icm AWD en automaat.

Verder is er over deze auto specifiek nog niet veel te zeggen. Op basis van mijn vorige XC60 schat ik de betrouwbaarheid alvast hoog in.

180,000 km beurt

  • 173.295 km

Tot op heden nog steeds erg tevreden over deze XC60, standkachel is heerlijk in de wintermaanden en met de paar dagen sneeuw was de AWD ook ideaal.

Het verbruik zit voornamelijk tussen de 1 op 11-12, waarbij de meeste kilometers op de snelweg afgelegd worden met circa 130 km/u.

Inmiddels binnen een jaar dik 30d km met deze XC 60 gereden en was hij toe aan zijn onderhoudsbeurt en APK, deze is keurig netjes uitgevoerd bij mijn Volvo dealer Ton van Kuyk in Hoorn.

Dit is een van de duurdere beurten omdat bij 180.000 km de distributieriem vervangen moet worden.
Buiten deze geplande onderhoudswerkzaamheden bleek er een steun van de turbobuis gescheurd te zijn, deze is gelast.
Het blauwe Volvo logo was van de neus afgewaaid en deze is net zoals bij mijn vorige XC60 onder garantie weer geplaatst. (bekend Volvo kwaaltje, let maar eens op hoeveel je er zonder VOLVO ziet rondrijden)

Als leenauto had ik deze keer een S90 D4 automaat mee. Reed erg goed, automaat heeft twee versnellingen meer en lijkt mede hierdoor iets stiller en wat zuiniger.
Toch bevalt de hogere zitpositie en stoel mij beter in mijn eigen XC 60, maar dat is ook een stukje gewenning.

Tot op heden dus geen grote gebreken en ga ik op naar de volgende 30d km.

Weer een jaar verder

  • 202.000 km

Inmiddels weer een jaar verder met de XC 60, hij was weer toe aan zijn onderhoudsbeurt en APK, deze is keurig netjes uitgevoerd bij mijn Volvo dealer Ton van Kuyk in Hoorn.
Naast standaard onderhoud zoals olie, filters en controles was er niks bijzonders te melden.

De auto voldoet nog steeds prima, en bevalt ook uitstekend als caravantrekker.

Nieuwe accu

  • 213.148 km

Bij servicebeurt was service interval niet goed gereset bleek en moest daar even voor langs komen.

Bij uitlezen bleek ook enkele keer lage accuspanning, reed toen ook minder door veel thuiswerken. Toen toch besloten om de accu, was nog de eerste te vervangen voor een nieuwe.

Onderhoudsbeurt

  • 232.985 km

De auto was weer toe aan zijn onderhoud bij Volvo dealer Ton van Kuyk, hier was niks bijzonders te melden, enkel olie en filters vervangen.

Terugroepactie

  • 247.058 km

Terugroepactie voor gordels voorin, hier is dat stevig blok waar de gordel mee vast zit aan de stoel verwijderd en deze zonder dat blok bevestigd.

Wat nu wel het nadeel is dat de gordelclip verder naar beneden zakt en soms lastiger te pakken is als je de gordel om wilt doen.

Ramen blinderen

  • 248.800 km

Na lang met privacy shades gereden te hebben in mijn vorige en ook in deze XC60 toch besloten om vanaf de B stijl 20% tintfolie te laten aanbrengen.

Is keurig gedaan door het bedrijf en achteraf spijt dat ik dit niet eerder heb laten doen.

Onderhoudsbeurt

  • 249.772 km

Weer een onderhoudsbeurt bij Volvo dealer Ton van Kuyk, hier heb ik preventief de automaatbak laten spoelen.
Merk geen verschil voor en na het spoelen, maar schone olie kan nooit kwaad.

Verder waren de voorste bussen van de achterste draagarmen iets ruim en het advies was deze te vervangen. Dit gedaan en hierdoor was er tevens een uitlijning nodig.

Verder ook hier weer geen bijzonderheden bij deze beurt.

XC60 ingeruild op XC90

  • 259.900 km

Ondanks dat de XC60 mij heel goed beviel, begon het na bijna 5 jaar toch te kriebelen voor een andere auto, ik heb nog nooit zolang dezelfde auto gereden. Als ik mijn vorige XC60 erbij optel heb ik 8 jaar in een XC60 I tot volle tevredenheid gereden.

Veel probleemloze kilometers mee gereden, enkele keren profijt gehad van de AWD. Dagelijks genoten van de adaptieve cruise controle en 's winters in een heerlijk voorverwarmde XC60 gestapt door de luxe van een standkachel.

De XC60 hoefde daarom eigenlijk ook niet weg, maar als ik eenmaal auto's ga kijken dan wordt de drang om er een te kopen toch wel steeds groter.
Dit proces heeft met pauzes, ongeveer een ruim jaar in beslag genomen.

Nog even een Mitsubishi Outlander PHEV overwogen vanwege het toch wel unieke concept en AWD omdat ik die optie graag wilde behouden.

Daarna toch besloten dat een Volvo moest blijven, de XC40 leuke auto maar vind ik met een gezin soms toch wat te klein. Een XC60 I van eind 2017 was nog een optie maar die zijn vaak niet meer geleverd met AWD. (wel weer dezelfde auto dan, maar dan kon ik wel alle accessoires blijven gebruiken.)
Een XC60 II komt dan in beeld, maar het viel mij op dat die toch nog aardig aan de prijs zijn.

Daarna kwam de XC90 in beeld, voor mij een droomauto vanaf introductie. Gaan rekenen, oriënteren en dan eens een paar mooie bezoeken en toen was ik verkocht.

De luxe, de ruimte, de kwaliteitsbeleving, 7 zitplaatsen en veiligheidsopties waren doorslaggevend.
Vervolgens wel besloten om er een bij een Volvo dealer te kopen met garantie. En dat is gelukt, ik heb mijn XC60 ingeruild op een mooie XC90 D5 AWD Inscription bij Volvo dealer Van Roosmalen in Den Bosch. Hier volgt binnenkort ook een review over als ik wat meer kilometer gemaakt heb.

Ik hoop dat mijn XC60 bij een liefhebber terecht komt die er nog veel jaren van gaat genieten. De kilometerstand lijkt misschien hoog, maar het is een oerdegelijke 5 cilinder diesel, volledig dealer onderhouden en bij mij 85% snelwegkilometers gereden. En dan 's winters met een warm blok vanwege de standkachel.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.