Volvo XC60 D5 AWD (2009)

autoreview

Volvo XC60 D5 AWD (2009)

Signalement

UitvoeringXC60 D5 AWD
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf135.916 km
KM-stand laatst197.408 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nog "wouwer: een XC60 D5 Summum (nieuw autoprofiel

  • 135.916 km

Een jaar of 4 geleden ben ik beginnen te sparen voor de opvolger van mijn Volvo S60 uit 2001. Het maakte me niet zoveel uit wanneer ik hem zou aanschaffen, maar het moest in ieder geval dit jaar worden; het jaar dat ik 40 werd.

Ik had besloten dat het een Volvo XC60 zou moeten worden. Ik vind het zo'n prachtige wagen: mooie lijnen buiten, mooi hoog, is groter dan hij oogt. Interieur vind ik net iets mooier dan dat van bijv de 70 serie. Naar mijn mening is het een perfecte overgang van het 70/80-serie naar de nieuwe 60-serie. Mooi in balans met toch moderne tonen. Vooral het geintegreerde navigatiescherm, is net wat subtieler dan de pop-out van de 70/80 serie.

Dit zijn dingen die ik voordat ik mijn XC60 kocht al vond.

Het is een handgeschakelde Volvo XC60 D5 Summum met 205 pk, uit juli 2009. Hij komt uit Duitsland en ik heb hem medio mei naar Nederland gehaald.
Bovenop het Summum pakket heeft de auto de volgende opties:
- Panoramisch zonnedak
- Professional Line; met Navi, Park assist en bluetooth telefonie
- Winterline (hoort bij Summum); met Xenon en sproeiers, verwarmde ruitenwissersproeikopjes en verwarmde voorstoelen
- Driver Support; met blindehoek hulp, adaptive cruise control met distance alert, Collision Warning en auto Brake.
- Continously Controlled Chassis Concept (Four-C) met Comfort, Sport en Advanced instellingen.
- Afneembare trekhaak
- Volledere bekleding en Sevila Grey pearl lak
- After market klasse 3 alarm.

Maar hij mist de originele velgen. Thans staat hij nog op winterwielen. Ik hoop dat daar deze week verandering in komt. Ik heb een set mooie complete Erakir velgen gevonden.

Zoals gezegd komt de auto uit Duitseland. We hebben m gevonden via mobile.de. Mijn vaste auto-onderhoudsbedrijf, Marans uit Veldhoven, hebben mij fantastisch geholpen met de afhandeling. Op verzoek is iemand van hen met mij meegegaan om de auto eerst te bekijken en later middels auto-ambulance naar Nederland te halen.
Mijn ervaringen met Marans zijn altijd hartstikke goed. Dus de auto zal ook weer bij hen in onderhoud gaan.

Ik rijd de auto nu een week. En ik wilde mijn eerste bevindingen hier eens opschrijven.

Het eerste verbruik met allerlei testjes (ook snelheid en acceleratie) hebben een eerste verbruik van 1 op 12 laten zien. Ik denk dat dat nog beter kan. Het zal zeker een (postief?) verschil laten zien als ik op zomerbanden ga.

Hij is lekker rap en voelt toch stabiel aan. Zeker als je de Four-C instelling Advanced kiest, gaat hij behoorlijk strak door de bochten. Het Four-C werkt echt goed en snel. Zo gauw je schakelt tussen de diverse programma's voel je het onderstel zich aanpassen. Comfort wordt t meest gebruikt. Zeker op de straatstenen.

De zit is fantastisch. Zowel de stoelen als de zithoogte. Ik ben zeer aangenaam verrast door die zithoogte. De instap is daardoor erg goed, maar vooral het overzicht. Ik reed tijdens de eerste rit naar huis langs een fietser. Ik kon haar in haar ogen aankijken waardoor ik wist dat we elkaar hadden gezien. Ook op de (snel)weg is het overzicht heerlijk. Zeker omdat om mij heen toen ik de S60 had, alles steeds hoger leek te worden.

Het interieur is rustig opgesteld en zeer makkelijk te bedienen. De achterbank is met 1 vinger in 3 delen neer te klappen. Daardoor ontstaat er een mooi grote kofferruimte. Niet de grootste die ik ooit heb gezien, maar zeer zeker heel veel meer dan mijn S60. Een van de redenen dat ik voor de XC60 ging was de veel ruimere zit voor alle passagiers. Ik (192cm) kan zelf makkelijk achter de op mij ingestelde voorstoelen zitten. En dat was in de S60 wel even anders.

Het dashboard is overzichtelijk met alleen de nodige knoppen zo het lijkt. Geen overdaad aan knoppen. Het brengt rust, en het is snel te leren.

Al met al zijn mijn eerste ervaringen met deze auto zo positief dat ik mijn S60 wel ga missen omdat hij zo betrouwbaar was, maar niet qua rijden. De XC60 rijdt absoluut lekkerder, is ruimer, overzichtelijker en het design is toch echt wel lekker.

Hij is wat duurder in verbruik en wegenbelasting, maar ik heb er wel een heel toffe auto voor terug. Dat is het me waard. Over een tankbeurtje of 10, zal ik me nog eens over het verbruik uitwijden. Tot die tijd kun je de verbruiksmonitor in de gaten houden.

Ik hoop dat ik minstens net zoveel fijne kilometers met mijn XC60 mag rijden als met de S60

Eindelijk zomer(banden en velgen)! (nieuw autoprof

  • 137.886 km

Nu de zomer echt leek door te zetten, werd het toch tijd voor zomerbanden en een setje toffe velgen. Het zijn 19 inch Erakir, originele Volvo velgen, geworden. Via een mazzeltje in Duitsland gevonden. Met een setje Michelin Lattitude Sport erop. Nog geen 1650 euro. Erg mooie prijs voor naar mijn mening een stoer setje velgen. Kijk maar even naar de 4e foto.

Wat zit er nu nog aan te komen:
Aanstaande donderdag maak ik een ritje naar Wateringen, naar het hoofdkantoor van Rica Engineering. We gaan even kijken wat het huidige vermogen is, en aan de hand daarvan optimalizeren. Ik heb namelijk de indruk dat de auto, ondanks dat hij fantastisch rijdt en de motor mooi klinkt, toch wat minder presteert. Maar meten is weten.

En ik heb een setje originele Running Boards gevonden. Die zal ik binnenkort een keertje gaan monteren.

Updates volgen.

Probleem motor! (nieuw autoprofiel gemaakt)

  • 197.408 km

Het is inmiddels lang geleden dat ik mijn verslag heb bijgewerkt. De verbruiksmonitor heb ik weggegooid en ik heb een nieuw autoprofiel aangemaakt.Ik heb zelfs mijn perceptie van de auto naar beneden moeten bijstellen. Betrouwbaarheid 2 sterren, Kosten 2 sterren en Prestaties 2 sterren. Waarom?

Read it and weep.

Eigenlijk vanaf dat ik de auto heb heb ik al issues. Van wat leek kleine issues tot echte rampen. Allemaal motor gerelateerd.

Even een opsomming van toen tot nu.

1. Overmatig olieverbruik. Binnen de beurten moest ik 1 a 2 keer een liter olie toevoegen.
2. Vermogensgemis onderin. Dat is ook door Rica gemeten. Trekkracht vooral. Hier het report: http://on.fb.me/1MJ2Noz. Kijk daar maar es hoe erg het was.
3. Hoog verbruik. Ik haal met moeite 1 op 12. Iets wat met hetzelfde gebruik met mijn vorige auto, mijn S60 D5 heel veel beter ging.
4. Juni 2014 werd ontdekt dat er olie in mijn koelsysteem was terechtgekomen. Toen heeft Marans Volvo onderdelen geconstateerd dat de warmtewisselaar lekte. Omdat olie en rubber niet goed samengaan zijn alle slangen, thermostaat en warmtewisselaar vervangen.
5. Na operatie 4. bleef er maar koelwater verdwijnen. Marans constateerde een opgedroogde druppel, hebben alles nagelopen maar konden niets vinden. Daarna konden zij niets anders meer verzinnen dan: Koppakking!
Aangezien mijn vertrouwen door al deze issues tot onder het vriespunt was gedaald, heb ik besloten om de motor te laten vervangen.

Op vrijdag de 13de maart 2015 kreeg ik mijn auto terug met wat Marans hadden gemerkt, een zonnetje van een motor. Nadat deze ruilmotor met 101909km op de teller een jaar had stilgestaan kwam hij direct en zonder tegensputteren tot leven. Men vertelde me dat ze dat weleens anders meemaakten. Daardoor rees mijn vertrouwen. Ook vertelde men me dat het ondanks dat het allebei D5244T10 blokken waren, de ruilmotor een nieuwe versie ervan was. Zeg maar een 2.0. Die vanaf een bepaald VIN werd ingebouwd. Dat ze je te denken.

Goed. We zijn nu een kleine week verder. Voor het eerst heb ik trekkracht onderin! De beer is terug. In mijn S60 D5 had ik een mooie grom als je op lage toeren het gas indrukte, wat zich uitte door een hele mooie GRRRRRRRR!!! Eindelijk hoor ik die ook weer in mijn XC60!!! Ik ben voorzichtig aan t rijden, zoals ik dat ook de laatste weken in mijn XC60 deed. De eerste indruk is dat mijn verbruik verbeterd is. Voorheen had ik ongeveer 300km gereden als het brandstofnivo op 75% stond. Inmiddels heb ik 320 km gereden en staat ie ergens rond 80-82%!! Weer meer hoop.

Mijn eerste indrukken zijn positief. Ik heb nu een XC60 met 197408 op de teller, met een motor die 102525 heeft gelopen.

Ik kan nu eindelijk weer eens gaan bijhouden wat het verbruik is!

Over een maand of misschien 2 zal ik mijn bevindingen nogmaals verwoorden. Wellicht kan ik de drie 2-sterren weer naar boven bijstellen.

We gaan het zien!

2,8
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    2
  • Comfort
    5
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens