Volvo XC60 D3 R-Design (2011)

autoreview

Volvo XC60 D3 R-Design (2011)

Signalement

UitvoeringXC60 D3 R-Design
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst85 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn 1e ervaring

  • 85 km

Eindelijk afgelopen vrijdag mijn XC60 bij Volvo-dealer Rutten Roermond opgehaald.
Het is een Black Sapphire D3 Geartronic R-design uitvoering.
Het interieur is uitgevoerd in Soft Beige/Off black leder.
Ik heb er de volgende opties bij gekozen:
19 inch LM Achilles velgen, Family Line(elec. kindersloten,geintegreerde kinderzitjes)
R-design Plus-line(elect.inklapbare spiegels,elect.bagageklep,regensensor,RTI harddisk navigatie,High Performance multimedia met USB/bluetooth,park assist achter),
Winter line (stoelverwarming,dual xenon,koplampreinigingsinstallatie).
Daarnaast ook nog : twee-delig panoramadak,park assist camera achter,afneembare trekhaak,zonneschermen voor de achterportieren en de DVD rear seat entertainment-set in de hoofdsteunen.

Waarom is de keuze op deze XC60 gevallen?
In het begin van het jaar gestart met de zoektocht naar een opvolger van mijn 320d Touring die einde van het jaar uit de lease zou lopen.
Gezien het feit dat deze 3-serie de contractuele km's zou gaan overschrijden, zou ik sowieso (tussentijds) 6 maanden een 525D Touring High executive (E61) gaan rijden. Geen straf zou ik zeggen. Daarnaast bevestigde de 5-serie nogmaals mijn "liefde" voor het Duitse merk.
Wat een fantastastisch uitgebalanceerde auto is zo'n 5-serie toch!
Voor mijn werk was ik vaak terug te vinden op de Duitse Autobahn en dan kun je toch het beste voor BMW of Mercedes kiezen. Op hoge snelheid komt een voorwielaangedreven Audi bv. voor mijn gevoel echt niet mee t.o.v. de "gevestigde" orde. Voor mijn 3-serie had ik een A4 1.9 TDI S-line. De A4 was mooi van uiterlijk, ontlokte ook positieve reacties destijds, maar gaf niet dat gevoel van onverwoestbaarheid en kwaliteit dat mijn eerdere BMW's kenmerkte. Mercedes is gewoon mijn ding niet qua design en imago.
Duidelijk dus: Ik zou weer gaan "shoppen" bij de BMW dealer.
Ik ben werkzaam in de automotive en daardoor dus ook redelijk op de hoogte van wat er in autoland gebeurt. Vaak ben ik zelfs in de gelegenheid om rij-ervaringen met kersverse voertuigen op te doen.
Zo had ik bv. al regelmatig met een BMW X1 gereden.De beleving en binnenruimte van de X1 was echter gevoelsmatig een halve klasse minder dan mijn 3 Touring en daarnaast vondt mijn vriendin de X1 gewoon lelijk (ook belangrijk !).
Ze vergeleek het front van de X1 met de voortanden van Theo&Thea! Ging hem niet worden dus.
Geen nood: Op dat moment was ook net de X3 gelanceerd (F25) en die had alles mee.
Goede looks en uitstraling, een klasse rijker dan mijn 3-serie en paste ook nog eens in het financiele lease-plaatje van mijn werkgever.
Was natuurlijk te mooi om waar te zijn.
En dat was het ook: De levertijd lag boven de 10 maanden! En zoveel tijd hadden we inmiddels niet meer. Daarnaast werd er ook steeds meer info gepubliceerd over de minder goede US bouwkwaliteit van de X3 (geproduceerd in Spartanburg,USA). Natuurlijk probeerde de BMW dealer mij te verleiden voor het nieuw type 5-serie.
Wel even een proefrit gemaakt met de Fünfer.
Zo! Strakke wagen die niets te wensen over laat,maar op de 1 of andere manier hadden we onze zinnen op een SUV gezet.
Ik zou niet meer zoveel km's in Duitsland gaan maken en dan was zo'n "Autobahn-kanon" ook niet meer strikt noodzakelijk.
Toch maar eens bij een ander merk "vreemd" gaan dus. Audi was uit beeld,Mercedes is dat nooit geweest, De Landrover Freelander was gedateerd en dan kom je bij Volvo terecht.
En dat bleek helemaal terecht.
Super goed ontvangen door Volvo-dealer Rutten Roermond en direct in de gelegenheid gesteld om een XC60 D5 een weekend mee naar huis te nemen. Beetje gemeen van de verkoper eigenlijk:
Hij wist dat we na zo'n intensieve "proefrit" meteen verkocht zouden zijn.
Mijn vriendin was helemaal weg van de uitstraling en styling, de veiligheidsfeatures,ingebouwde kinderzitjes en het rijgedrag.
Zelf vond ik de vormgeving meteen onderscheidend. Stoer,elegant en high-tech tegelijk. Het rijcomfort,overzicht door de hoge zit,praktisch gebruikersgemak,de zijdezacht schakelende automaat en de heerlijk roffelende 5 cylinder deden de rest.
Daarnaast was voor MY'12 het interieur en navigatie-systeem serieus ge-upgrade en dat deed de Volvo zeker goed.
Bestellen dus! Ook feest,want ik kon behoorlijk wat opties aanvinken als ik de D3 motorisering zou uitkiezen. Geen probleem want de D3 en de XC60 zijn wat mij betreft een ideale combinatie en is ruim voldoende voor het gebruik waarvoor ik hem zou gaan inzetten.

In de volgende updates zal ik mijn ervaringen delen.

* 27-11-2011
Tot nu toe ben ik erg onder de indruk van het rijcomfort, afwerkingsniveau en het geluidsniveau. In vergelijking met de BMW's neem ik bv. veel minder windgeruis waar.
Ik snap voorlopig de kritiek op de automatische versnellingsbak van de andere reviewers niet. De bak schakelt veel soepeler dan de BMW-bak en van enige vertraging heb ik nog niets gemerkt. Ik hou van pittig doorrijden dus misschien wordt ik nog wel met de beperkingen van de geartronic geconfronteerd.

Op dit moment liggen er anthracite-kleurige LM-velgen op.
Mijn voorkeur gaat (ging) uit naar de zilverkleurige variant,omdat dit de auto een wat "chiquere" uitstraling geeft. De verkoper heeft me echter uitgedaagd om eens paar dagen met de donkere type velgen rond te rijden,omdat men in het filiaal ervan overtuigd was dat ik waarschijnlijk overstag ga en de zilverkleurige velgen laat voor wat ze zijn.
Mischien krijgt hij gelijk...

Binnenkort zal ik wat meer foto's plaatsen.

* Ervaring na 2000 km:

Inmiddels aardig wat lange en korte ritten met de XC60 gemaakt. Ik moet zeggen: De auto rijdt gewoon erg lekker.
Het comfort is erg goed,vering/dempings- gedrag is prima en de motor en versnellingsbak doen precies waarvoor ze gebouwd zijn: Lekker comfortabel cruisen en alert reageren op een beetje gas als dat nodig is. Ik moet toegeven dat het overhellen in de bochten natuurlijk wel onvergelijkbaar is met een BMW. Op een klaverblad krijg je niet dat strakke "op rails" veilige gevoel als bij BMW.
Om nu te zeggen dat ik zo traag eroverheen moet, zodat achteropkomende auto's in de ankers moeten kan ik niet zeggen :)
Tot ca. 180 km/uur (Duitsland) voelt de auto m.b.t. rechtuit-stabiliteit erg goed aan. Daarboven krijgt hij wat last van zijwindgevoeligheid en een indirect besturingsgevoel. Mag ook wel voor een SUV denk ik.
Ik heb nu 2 of 3 gevallen meegemaakt dat de automaat even moest "nadenken". Niet storend en een kwestie van de auto leren kennen en inschatten. Een beetje oefening zorgt ervoor dat je als het ware op natuurlijke wijze het juiste moment om te versnellen/vertragen kiest.
Door zijn vele opties en optische afwerking oogt de auto erg luxe en wordt hij ook zo door andere inzittenden ervaren. Vind ik absoluut een meerwaarde t.o.v van de BMW of Audi die ik had. Daar paste die opties (vaak) niet in het budget en moest je bv. diep in de buidel tasten voor een chroomstrip langs de zijruiten of iets dergelijks.
Je krijgt gewoon meer auto voor je geld bij Volvo.

Even een opsomming van een paar pro's en contra's:
+ Hightech uitstraling (smaak afhankelijk natuurlijk)
+ comfort (kids vinden het ingebouwd DVD entertainment systeem geweldig!)
+ robuust
+ alerte motor met onderin veel koppel
+ erg stil
+ binnenruimte (incl. laadruimte)
+ lichtopbrengst van adaptief xenon
+ "slimme" features (geintregeerde kinderzitjes,opbergvakjes, achteruitrij-camera,electr. bediening bagageklep etc.)
Hoewel je hiervoor natuurlijk wel de beurs moet trekken.....

- Het verbruik: is redelijk hoog t.o.v. wat ik gewend ben (is nu ca. 8,5 l./100 Km). Ik ga ervan uit dat dit naarmate de km's vorderen beter wordt.
- Dat rare systeem met de deursloten: als de bestuurder uitstapt,moet eerst nog een extra knop bediend worden om de andere portieren te openen. Tja, moet je maar net weten: Mijn vriendin kreeg tijdens een regenbui ons dochtertje niet uit de auto.
Haar liefde voor de Volvo was toen heel ff bekoeld.
Inmiddels het automatisch vergrendelen maar gewoon uitgeschakeld via my Car en de elect. kindersloten wel geactiveerd.
- Navigatie-systeem werkt super (incl. spraakbediening),maar: als men een nieuwe bestemming invoert wordt deze aan het bestaande traject toegevoegd en dus wordt de route incl. de vorige bestemming berekend. Zal een kwestie van instellen zijn, dus dat dokter ik nog wel uit.

In ieder geval gaan de donkere velgen eraf (vindt ze toch een beetje fout en de auto wordt er zo somber van) en komen er gewoon de zilverkleurige velgen op volgende week.
Ik zal met de andere velgen erop dan ook wat meer foto's plaatsen

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.