Volvo XC60 D3 DRIVe Momentum (2011)

autoreview

Volvo XC60 D3 DRIVe Momentum (2011)

Signalement

UitvoeringXC60 D3 DRIVe Momentum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst5.099 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van offerte naar aflevering en eerste indruk......

  • 5.099 km

Medio augustus 2010 op zoek gegaan naar de opvolger van onze leaseauto. Dit betrof een Renault Laguna Grand Tour waar vele plezierige kilometers mee zijn gemaakt.

Gekeken naar het leasetarief eerst maar eens op de "actieve site" van de betreffende leasemaatschappij een eerste indruk opgedaan naar de mogelijkheden. Hierdoor kwam het navolgende beeld naar voren als mogelijke opties, zijnde:
- BMW 3 serie Touring (330d met full options)
- Volvo V70, D3, uitvoering Summum met full options
- Volvo XC 60, D3, uitvoering Momentum met nog wat optieruimte

Deze keuze kwam tot stand op basis van esthetische eigenschappen en indrukken van andere reviewschrijvers !

Na als eerste in de BMW te hebben testgereden waren de rijindrukken erg positief alleen viel de binnenruimte wat tegen.
Afwerkingsniveau was erg hoog !

De volgende dag had de Volvo dealer een tweetal proefritten geregeld (mede via Volvo Beesd) en zijn wij goed op pad gestuurd. Het advies was twee gelijkwaardige ritten te maken zodat de vergelijking tussen de XC 60 en de V 70 goed gemaakt kon worden. En inderdaad succes was verzekerd. We waren meteen verkocht aan het dieselblok (D3 of D5) en kwamen op het punt aan dat de BMW al bijna verleden tijd zou gaan worden.

Door de dealer een tweetal op maat gemaakte offerte's voor de XC 60 en de V 70 laten maken en deze maar eens ingediend bij de betreffende leasemaatschappij. Tijdens de behandeltijd van de offerte's kwam de voorkeur steeds meer richting de XC 60 te liggen. Dit kwam met name door de uitstraling en het gegeven dat een echte "pak-ezel" (lees XC 60 is niet klein) voor ons niet echt noodzakelijk is (met z'n tweeën). De leaseprijzen waren allebei passend en de keuze was gemaakt. Een Volvo XC 60, D3 Diesel (163 pk, 400 Nm) in Momentum uitvoering. De navolgende optie's werd gekozen:
- Metallic lak (452, Black Sapphire)
- Professional Line pakket
- Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging
- CD wisselaar
- Instaplijsten (op de binnenzijde dorpels)
- Sierstrip voorzijde (van R design)
- Skid Plate achterbumper en Side Scuff Plate
- Eindpijp enkel (chromen)
- Sunblinds rondom achterruiten auto (5 stuks)
- Front Storage pack
- Extra set lichtmetalen velgen (type Segin) voor winterbanden

De auto werd medio september 2010 definitief door de dealer (onze voorkeurdealer, zijnde Gebr. Vos te Veghel(adviseur MR), in bestelling genomen.
Uiteindelijke werd de auto medio november 2010 "al" afgeleverd aldaar en kon het verdere (lange) wachten beginnen. De aflevering mocht echter niet eerder plaatsvinden al begin januari 2011 (nieuw bouwjaar en afloop leaseovereenkomst vorige auto).

Maar het lange wachten werd rijkelijk beloond, op 6 januari 2011 was de auto volledig rijklaar (in één keer helemaal in orde) en konden de eerste indrukken, na een fantastische aflevering door de dealer, met onze "eigen XC 60" worden opgedaan.

De eerste rijindrukken (nu circa 5000 kilometer) zijn echt super. De auto is erg stil (bijna geen motorgeluid in het interieur en ondanks de winterbanden weinig geluid).

De auto heeft voldoende kracht in alle versnellingen en bij alle toerentallen (dit zowel bij "normaal gebruik" en ook tijdens een iets stevigere rijstijl).

De zithouding en positie zijn erg goed en de stoelen laten zich precies op maat instellen.

De gebruiksvriendelijkheid van alle functies (verwarming/ventilatie, radio, navigatie, telefoon (bluetooth) en Ipod (aparte houder in armsteun) laten zich vlekkeloos bedienen (ook bediening op stuurwiel is erg praktisch).

Het gemiddelde verbruik ligt momenteel op 1:12 ! Dit lijkt nog wat aan de hoge kant maar erg lange afstanden in één keer zijn er nog niet gemaakt.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.