Volvo XC60 2.4D DRIVe Momentum (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC60 2.4D DRIVe Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 181.240 km |
KM-stand laatst | 294.000 km |
Volvo XC60 bijna 2,5 jaar in bezit en 95.000 km
- 275.156 km
Vanwege verandering van woon/werk verkeer ben ik mij in maart 2015 gaan oriënteren op een andere auto en dan een diesel.
Ik had twee jaar daarvoor een Renault Laguna Estate 2.0 16V uit 2009 met 35.000 km gekocht en die stond inmiddels op 73.000 km.
Inruilen op een Laguna diesel was ik van plan maar ik vond de 1.5 dCi te weinig vermogen leveren en de 2.0 dCi van jongere leeftijd waren lastig te vinden en hadden allemaal een glazen dak waar ik nauwelijks onder pas.
Sinds de introductie in 2008 ben ik al weg van de XC60, maar is deze auto eigenlijk een beetje boven budget.
Na tegenvallende Laguna's bekeken te hebben, toch eens naar Ton van Kuyk in Hoorn gegaan.
Daar stond een XC60 in het Orinoco blue van hetzelfde bouwjaar als mijn Laguna maar met 110.000 km meer ervaring.
Crème lederen bekleding, trekhaak en van eerste eigenaar.
Proefgereden, onderhandeld, nagedacht........en toen de Laguna ingeruild.
Eind maart 2015 heb ik de Volvo keurig netjes afgeleverd gekregen met zijn benodigde onderhoudsbeurt (180.000), waaronder nieuwe distributie en nieuwe Vredestein banden.
Tevens een half jaar garantie, waardoor ik de koop ook wel aandurfde.
Vanaf dat moment lekker gaan rijden, veel snelweg km en zelf verbruik gescoord van 1 op 17 op een tank als ik niet sneller reed als 120 km/uur.
Ook met de caravan 1300 kg op vakantie geweest, wat prima gaat. Je merkt alleen aan het verbruik dat deze erachter hangt. Veilige combinatie.
Juli 2015 195482 km, Zelf Forte Flush motorreiniging preventief gedaan en nieuwe olie.
Oktober 2015 211361 km. Volvo 210.000 beurt, behoudens normaal onderhoud (olie, filters, airco) geen bijzonderheden.
December 2015 216859 km. Volvo embleem radiateurgrille onder garantie vervangen, dit blauwe schildje was er af gewaaid.
Februari 2016 223080. Volvo APK, geen bijzonderheden.
Februari 2016 225075 Olie ververst.
Juni 2016 238985. Volvo 240.000 beurt, behoudens normaal onderhoud (olie, filters, airco) geen bijzonderheden.
Augustus 2016, lichte roest aan de binnenkant van de spatborden voor doordat de kunststof binnenkuip hier langs schuurt. Per toeval ontdekt, is pas zichtbaar als men de binnenkuip iets naar binnen drukt. Heb slijtage sporen inmiddels bij meerdere XC60's gezien. Bij mij door hoge km stand lak doorgesleten en licht gaan roesten.
Gestraald en gecoat en voorzien van folie.
November 2016 circa 255000 Olie ververst.
Januari 2017 261465km Euromaster, rondom nieuwe remmen en blokken van het merk Delphi. Bij het zelf wisselen van de banden zag ik dat ik de volgende OH beurt de remmen wil laten vervangen. Nog niet strikt nodig maar ik ga voor veilig. Achter hadden wat de monteur betreft alleen de blokken vervangen hoeven te worden.
April 2017 Nieuwe Continental zomerbanden.
Mei 2017 269267 km Storing, auto is viel enkele keren dood, spanning er geheel af maar niet de boordcomputer geresest. Contact sleutel bleef vast in contact, accu spanning was in orde. Gebeld met Ton van Kuyk en ik kon de auto achterlaten en kreeg een splinternieuwe XC90 mee.
Bleek niks aan de hand op een licht geoxideerde accupool na. Dit is opgelost en tot op heden is het niet meer voorgekomen.
Omdat de auto er toch stond gelijk de Volvo 270.000 beurt, behoudens normaal onderhoud (olie, filters, airco) en deze keer ook de multiriem en spanner geen bijzonderheden.
Inmiddels staat de teller op 275156 en kan ik zeggen dat deze auto ondanks zijn hoge km stand bij aanschaf een hele betrouwbare blijkt te zijn.
Hierdoor relatief voordelig in gebruik ook het brandstof verbruik met nu 1 op 14,2 gemiddeld over al deze km's. waarbij er elke zomer enkele duizenden caravans km tussen zitten valt mij mee.
Tussen de beurten door doe ik zelf nog een oliewissel, preventief omdat ik de interval van 30.000 te lang vind voor een diesel.
Ik zal deze review bij blijven houden.
Bijna afscheid nemen
- 294.000 km
276.327 km
Na mijn vorige update heeft zich een kleine storing voorgedaan. Ik merkte tijdens het rijden een soort fluitend/zuigend geluid bij gasgeven.
De Volvo dealer heeft dit onderzocht en bleek er een beginnend scheurtje in een turboslang aan de onder/achterzijde van de motor te zitten.
Deze is vervangen en de XC60 rijdt weer als vanouds.
De tellerstand staat inmiddels op 294.000 km, de auto voldoet nog steeds prima, is betrouwbaar gebleken. Niet echt een reden om hem weg te doen, maar goed de kilometers gaan wel tellen. Mochten er gebreken optreden is het nog zeker de moeite waard om hier in te investeren.
Toch eens gaan kijken of het voor mij interessant zou zijn om mijn huidige XC60 in te ruilen.
Meerdere exemplaren bekeken, de D3 drive versie met 136 pk, rijdt best goed, alleen hoge vaste lasten waar je weinig "fun" en vermogen voor terug krijgt.
De D3 163 pk, lijkt er al meer op, maar ook dat vond ik niet direct een vooruitgang waar ik een forse investering voor over heb.
Uiteindelijk bij mijn eigen dealer een hele mooie XC60 D5 215 pk AWD gekocht uit 2012 met slechts 137.000 km. Voorzien van o.a. adaptieve cruise control, achteruitrijcamera, frontcamera, BLIS, stoelverwarming en zelfs een standkachel.
De gebruikskosten zullen wat hoger uitvallen als mijn huidige en eerder genoemde motoriseringen echter krijg je hier heel veel rijplezier en comfort voor terug.
Volgende week wordt mijn nieuwe XC60 afgeleverd en zal ik tzt daar ook een review van plaatsen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.