Volvo XC60 2.4D DRIVe (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC60 2.4D DRIVe |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 10.300 km |
- 5.600 km
Is het verstandig om in deze tijd een nieuwe auto te kopen, was de vraag.... Deze vraag was na het zien van de volvo xc 60 niet moeilijk te beantwoorden...Smaken en voorkeuren zijn er altijd, maar deze volvo is voor mij op dit moment toch echt de mooiste SUV in vele opzichten. Bij de Audi Q5 kwamen we bedrogen uit met de prijs en toch een 4-cilinder met minder koppel en mindere uitstraling ons inziens (de voorkeur ging uit naar benzine. Bij BMW was de X1 te klein en de X3 niet ons model zullen we maar zeggen.
Na een goed gesprek kwamen we uit op de Volvo xc60 Drive met vele opties. Kleur zwart, styling pakket, pro-pakket, creme leder etc. voor ons toch een diesel, omdat de 2.0 T motor nog op zich liet wachten en geen 5 cilinder volvoblok was en de 2.4 Drive toch een B-label had gekregen.....het verbruik moet de extra MRB maar doen vergeten.
De auto is 4 januari op naam gezet en heeft inmiddels 2x een rit naar Oostenrijk achter de rug. In de laatste vakantierit (afgelopen wintersport) eens even goed op het weggedrag, verbruik etc gelet, daar op de duitste autobaan iets meer mogelijkheden zijn, dan in Nederland (4 personen, veel bagage en een skibox van 600 liter op het dak) Na goed warm te zijn gedraaid heb ik genoten van het beschikbare vermogen en koppel (420Nm). De 5 cilinder reageerde in allen versnellingen prima en cruisen met 200+ op de teller blijft ook cruisen. Je voelt je veilig met alle die piepers en toeters als je bijv zonder richting aan te geven van baan veranderd (niet goed , ik weet het.....) Het weggedrag is prima, stevig zoals de auto je doet geloven aan de buitenzijde. Het blijft natuurlijk een SUV en enig overhellen 9bij sportief rijden) in bochten hoort daar bij. Het sturen gaat prima, maar voelt op hoge snelhied wellens licht aan, blijven opletten dus !!
In de bekende volvo stoelen zeker geen klagen en ruim voldoende steun. De motor laat zich lekker horen (sportief) en is niet storend. Het verbruik is wisselend. Op de cruisecontrol 125 is 1 op 17 haalbaar (moet op zomerbanden toch naar 1 op 18/19 kunnen m.i.), maar ozdra er aanspraak gemaakt gaat worden op de "5e" cilinder dan knalt het verbruik omhoog (1 op 10 tot 1 op 11). Ons gemiddelde lag op 1 op 12,3 met een pittige rijstijl, toch netjes als je vaak cruises op 160/170 en altijd het gevoel hebben ruim voldoende over te hebben.
De ruimte achterin is ook prettig en ruim voldoende voor grote personen. Verder kan ik nog niets zeggen over bijvoorbeeld duurzaamheid en kraakjes, want die waren er echt niet (als ze komen zal ik het vermelden)! Verder was het audio systeem en de RTI navigatie een genot! Veel kijkers gezien met een goede glimlach, die vooral het stoere uiterlijk van de auto prijzden, maar goed dat is een kwestie van smaak. We zullen de zomerbanden binnenkort monteren "18 velgen en foto's toevoegen en ook de verdere ervaringen bijhouden in deze revieuw.
vervolg
- 10.300 km
Om ook zoals gevraagd eens iets te roepen over het comfort over slechte wegen en het sturen op hoge snelheid (zoals gevraagd door lezers)....
De XC is inmiddels voorzien van zijn "18 zomerbanden met velgen en uiteraard maakt dit de auto nog net iets stugger. Zeker over mindere wegen is dit goed te merken ("19 inch lijkt prachtig onder de auto, maar komt het comfort niet ten goede..... ik twijfelde nog, maar blijf bij de "18 inch) Ondanks dat de auto hoo op zijn poten staat is hij meer als comfortabel te noemen onder alle omstandigheden. Het sturen op hoge snelheid is ietwat licht. Het had zeker iets zwaarder-met meet gevoel gekund, maar goed dan praat ik over een snelheid van 150+. De bediening van alle knoppen is prima. Alles goed werkerd en onder handbereik tijdens het rijden, zonder veel moeite. Ergonomisch in alle opzichten zullen we maar zeggen, maar dat wisten de meeste volvo kenners al wel. Verder nog geen kraakjes of andere zaken die beginnen op te vallen....alleen nog steeds de duimen omhoog van de diverse omstanders...en dat blijft leuk.
Vwb het harde rijden in met name Duitsland... Tja al jaren is bekend dat bij snelheden boven de 130 je een risico loopt, maar goed soms is 120 rijden in Duitsland ook een gevaar. We willen ons allemaal wel eens even laten gaan, zo ook onze Volvo.
Ps de bekeuring in Duitsland zijn ook stukken goedkoper als in Nederland, maar het blijft sneu geld ! Deze week zal ik de foto's plaatsen en uiteraard wordt vervolgd
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.