Volvo V90 Cross Country B5 AWD Pro (2020)

autoreview

Volvo V90 Cross Country B5 AWD Pro (2020)

Signalement

UitvoeringV90 Cross Country B5 AWD Pro
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf126.122 km
KM-stand laatst139.638 km
Lezerswaardering: 57%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste km's

  • 126.239 km

De afgelopen jaren heb ik meermaals gebruik gemaakt van dit platform. Voor mij een reden om mijn ervaring met jullie te delen.

Vooraf een kort overzicht welke auto ik de afgelopen jaren in bezit heb gehad en wat mij referentiekader in het beoordelen van de Volvo V90 CC B5.
[ alleen van de afgelopen 3 jaar anders wordt de lijst nogal lang, wissel graag van auto 😂 ]
Voorgaande auto;
Mini Paceman, Range Rover Evoque 2x , Mini Cooper S Cabrio, Jaguar F-type Cabrio, Jaguar F-pace, Range Rover Sport en als laatste een Audi E-tron, welke in ingeruild heb voor de Volvo.
Als petrolhead was de laatste duidelijk niet mijn ding.
tevens is mij de degelijkheid van een VAG product erg tegen gevallen, en dat laden..... ik kon er niet aan wennen.

Criteria voor de vervanger van de E-tron.
- Ruim
- All-wheel-drive
- Zuinig, liefts Benzine [ ongv. 20.000km per jaar ]
- Fijne reisauto voor lange afstanden met fijne stoelen!
- Grote actieradius +900km op een tank

Na wat voor onderzoek viel mijn oog op een een V90CC, liefst van ná de facelift van 2020 ivm Mild-Hybride én de vergrote brandstoftank [ was 61 voor facelift ] van 71L

Nu hoor ik jullie, mede door de reviews die ik gelezen heb denken. "Maar die volvo is toch helemaal niet zuinig?" na een uitgebreide proefrit had ik al een score van 7,1l/100 en wist dat dit beter zou worden naarmate ik de auto beter leer kennen. Kortom, ik heb de auto gekocht en wat blijkt? na de eerste 117km een gemiddeld verbruik van 6,3l/100 dat is bijna 1 op 16 voor een auto van dit formaat echt een bijzonder goede score.
[ zowel stadsverkeer, buitenweg en snelweg gereden ]
Wel moet ik de volgende kanttekening maken;
Hij staat op nieuwe Bridstone Turanza banden 245/40R21 welke Energieklasse B hebben en de rit heb ik in de ECO-stand verreden.
Al met al dus zéér tevreden, met een volle tank is het theoretische bereik ruim 1.100 km.

Even terugkomend op de banden, De af fabriek Pirelli P-Zero "vol" zijn een drama! de schuimlaag in de wang laat los wanneer de auto in de zon staat en veroorzaakt een hinderlijke trilling, zo ook tijdens de proefrit toen deze banden er nog onder zaten. TIP, kies dus voor een andere band!

Eerste indruk: [ na 117km ] 20-07-2024

Een goedmoedige auto met heerlijke stoelen, voelt zich duidelijk thuis op de 80km wegen en snelweg, stadsverkeer kan maar is hij eigenlijk te groot voor, hou rekening met de lengte... even file-parkeren is niet voor iedereen weggelegd
😉

Tot nu heb ik nog geen minpunten kunnen ontdekken.
Uiteraard zal ik na een paar manden een update geven wanneer ik de auto wat langer in gebruik heb.

Gr. M. Ros

Afscheid

  • 139.638 km

Helaas, maar na iets meer dan 13.000km nemen we afscheid van onze V90 CC B5

We kijken terug op een heerlijke reisauto... vooral de stoelen!
We hebben meerdere lange ritten gemaakt van meer dan 1000km op 1 dag zonder moe op bestemming aan te komen. De rust aanboord is ook heerlijk.

Daarbij is het verbruik alleszins redelijk te noemen met ongv. 7,8l/100km
Mits je economisch rijdt, want anders gaat het makkelijk richting de één op 10

Persoonlijk is ons de bouwkwaliteit wat tegen gevallen, hij heeft het gewicht van een tank, maar is zeker niet zo robuust als een tank. Met dank aan het moederbedrijf?

De auto heeft ons echter nooit laten staan.. op de Volvodealer na dan.
Wat een slechte service!
De auto was 1 maand buiten de fabrieksgarantie en volledig dealer onderhouden, maar met een kapotte Turbo hoef je dan niet aan te komen.
Ondanks dat dit een bekend probleem is voor de bouwjaren 2020 en 2021
Door overmatige slijtage van het stangetje van de wastegate.
Let hier dus op bij aanschaf!
Te herkennen bij een koude start door een ratelend geluid, als of er een hitteschild los zit.
( voor ons is dit keurig opgelost door de garage waar we de auto hebben gekocht en onder garantie is vervangen. Dikke pluim voor Autobedrijf Schouten in Ermelo! )

Door de emigratieplannen en het beëindigen van mijn bedrijfsvoering hebben we de auto verkocht.

We zullen de Volvo als reisauto gaan missen, maar stappen binnenkort met plezier weer in een Landrover diesel, want buiten NL leeft de diesel nogsteeds ;)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.