Volvo V50 D5 Edition I (2006)

autoreview

Volvo V50
Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50 - interieurVolvo V50 - interieurVolvo V50 - interieur

Signalement

UitvoeringV50 D5 Edition I
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst125.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Nadat de voorganger V70 24T, bouwjaar 2000 in ca 1,5 jaar snel last kreeg van ouderdomsverscheinselen op zoek gegaan naar een vervanger. Hetzij nieuw, hetzij jonge occasion met 2 a 3 jaar merkgarantie om van dat soort problemen af te zijn.
Verdere eisen: soepele motor met veel trekkracht en automaat. Dus een turbo (benzine of diesel)of een grote benzinemotor. Bij geschat 25K kilometer maakt het qua kosten niet zoveel uit, wel lekker een wat grotere actieradius met de meeste diesels.
Voor de selectie moet ik toegeven dat ik door eerdere 2e-hands luxere auto’s wat verpest ben.)
Gereden met:
- diverse A4, (o.a. 1.9 tdi multitronic, reed niet mooi soepel weg, verder wel relaxte automaat, erg knorrig geluid),
- Saab 9-3 tid aut (hele dag mee, teveel dieseldreun in stadsverkeer, snelweg juist mooi rustig),
- Saab 9-3 1.8t aut (is het net niet op de snelweg),
- Avensis 2.2D (geen automaat, turbogat onder 1800 toeren, daarna als de brandweer, mooi stil),
- Avensis 2.4 benzine aut (viel geluid juist van tegen, niet sterk genoeg),
- Mercedes B180 cdi: wat een lawaai, en voor airco even een pakket van E1900 extra,
- en nog wat korte ritten met andere in vergelijkbare prijsklasse.
Volvo v50 2.4 benzine aut, geluid en trekkracht op snelweg vielen tegen, maar ik zat er wel lekker in.

Op naar de Volvodealer, rijden met een V50 D5, automaat. Modeljaar 2007. Dat werd um.
Altijd ruim voldoende trekkracht. De motor kan eingenlijk nog meer: hij is geknepen voor de 5-bak automaat. (in de V70 levert ie zo 50 nm meer, te weinig inbouwruimte voor de 6-bak automaat?)
De beloofde 225 km/h haalt ie niet, tot ca 180 gaat het hard, bij ca 200 houdt het aardig op dan zit je ook op 4000 rpm.
Dat merk je dus hooguit op een vakantierit in Duitsland. Ook in daar steeds meer snelheidsbeperkingen, en ja waar het wel mag kom ik steeds minder boven de 160km/h. Er is dus wel mee te leven.
Geluid: stationair duidelijk een diesel, maar beschaafder dan de meeste andere uit de proefritten. Automaat bij lang wachten in N zetten scheelt. Bij constante snelheid weinig motorgeluid, bij gasgeven: daar is ie weer. (laatst als vervanger tijdens onderhoud een V50 2.0 benzine mee: stationair rustiger, op de snelweg zeker niet).
In dagelijks gebruik goede handelbaarheid, makkelijk te parkeren.
Interieur mooi strak, komt degelijk over, wel beperkte kleurkeuze. Off black (= een heel donker grijs). Met de alu accenten (E 450,-) toch goed te doen. Zelfs de verkoper zij dat ie maar in de aluminiumhandel ging. Vanaf de edition was de meerprijs voor leer te doen, door andere reviews erop geattendeerd ook nog de stoelverwarming erbij te nemen.
Verbuik ca 1:15-16. Tanken als het lampje gaat branden, na ca. 800 km, ca. 52 liter. Hierbij zitten weinig stadskilometers. De boardcomputer is de nodige %% te optimistisch.
Van alles loopt via de computer, voor van alles geeft ie waarschuwingen. Vind ik zelf wel eens te veel van het goede. Een biep-off knop in de accessoirelijst en ik zou ervoor kiezen.
De standaard H7 koplampen houden niet echt over. Gezien de regelgeving kan ik er nog Xenon inzetten hetgeen ik dan ook ga doen.

update:
Inmiddels Xenonset aangeschaft en gemonteerd. Wel is een extra kabel met weerstand nodig om de computer te foppen teneinde meldingen over niet goed werkende verlichting te voorkomen. Uurtje werk. Het resultaat is zeer de moeite waard. Echt een veel beter zicht.

PROBLEMEN

  • 125.000 km

Tot nu toe geen problemen gehad.
Geen rammels en dergelijke.

aug 2011,
Op terugweg uit Oostenrijk op de Autobahn merk ik dat dat ie gaat inhouden. Maximum snelheid is nog tussen 140 en 160, trekt bij lagere snelheden niet meer door. Terug thuis langs de garage. Probleem is de luchtwervelklep. Dit probleem blijkt veel voor te komen bij de D5 motor. Kosten ca E.700. Nog geprobeerd op basis van coulance iets gedaan te krijgen. De landelijke Volvo organisatie vindt het blijkbaar normaal dat zo'n probleem veel voorkomt, ze doen niets. De dealer gaf wel 10% coulancekorting, dat is wel weer netjes.

Verder geen problemen, alleen regulier onderhoud nodig gehad, tegen standaard prijzen die dan wel weer meevallen.

Verbruik blijft tussen 1:15 en 1:17, weinig stadsverkeer, weinig files.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.