Volvo V50 D2 DRIVe StartStop Sport (2011)

autoreview

Volvo V50 D2 DRIVe Start/Stop Sport (2011)

Signalement

UitvoeringV50 D2 DRIVe Start/Stop Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf100.250 km
KM-stand laatst275.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf nieuwe auto en eerste indrukken

  • 100.600 km

In veband met mijn nieuwe functie kwam ik niet meer in aanmerking voor een leaseauto.
Als eerste heb ik overwogen mijn leaseauto over te nemen. Dit was geen optie voor mij. Aangezien ons gezien aan het uitbreiden is wordt deze toch echt te klein. Leuk wel is dat mijn ouders er nu in rijden en helemaal blij zijn.

Ik ben dus op zoek gegaan naar een nieuwe auto. Deze moest aan een aantal criteria voldoen:

1. Een stationwagen. Om alle spullen kwijt te kunnen.
2. Een zuinige diesel. In verband met het aantal kilometers dat ik ga rijden (+/- 25.000 km) en ik niet al te veel geld kwijt wil aan de pomp.
3. Isofix aansluitingen voor kinderstoeltjes.
4. Maximaal een aanschafprijs van EUR 15.000,00

Daarnaast had ik een aantal minder belangrijke criteria:
1. Xenon verlichting
2. Parkeer sensoren
3. Navigatie systeem
4. Lichtmetalen velgen

Ook ben ik gaan kijken naar de eventuele maandelijkse kosten en naar auto's die ik zelf mooi en degelijk vind. De niet rationele kant van het zoeken van een nieuwe auto :-)

Met deze criteria ben ik gaan zoeken en ben ik bij een aantal modellen terecht gekomen:
Audi A4
BMW 3 serie
Skoda Octavia
Volkswagen Passat
Volvo V50

Aangezien ik geen technische achtergrond heb ben ik in contact gekomen met Mijn autocoach.nl. Aan hen heb ik mijn beelden en criteria doorgegeven en binnen 2 dagen had ik drie opties.
Daarin kwam deze Volvo V50 als beste uit de bus. Al mijn criteria en maar 100.000 km op de teller en drie jaar oud (alle andere auto's hadden meer km's en waren ouder)
Samen met de medewerkers van mijn autocoach.nl zijn we de auto gaan beoordelen. Hij is technisch gecontroleerd en de opmerkingen die hier uit kwamen hebben we de onderhandelingen gedaan (met een trouwens zeer prettige verkoper)
Bij de aanschaf had ik dan ook echt het idee dat ik een goede auto had gekocht.

Afgelopen vrijdag was mijn eerste echte ervaring met de auto en deze is positief. De auto is groter dan mijn vorige auto maar nog steeds overzichtelijker. Ik vind het interieur rustig en de stoelen zitten prettig. Wel minder zijdelingse steun dan ik ben gewend maar ze zitten gewoon goed.
Ook rijd hij prettig en is hij mooi stil. Daarnaast vind ik hem in deze kleur met deze velgen (foto's komen nog) ook mooi!

De komende weken ga ik er veel mee rijden en als ik meer kilometers heb gereden kom ik met mijn verdere ervaringen.

Eerste ervaringen

  • 106.400 km

Na iets meer dan een maand rijden heb ik 5.000 km gereden.

Hierbij mijn eerste ervaringen

Verbruik
Ik rijd op dit moment zo'n 1.000 km per week. Het is vooral snelweg en stukken van gemiddeld 120 km. Ik probeer zuinig te rijden en ik rijd op dit moment gemiddeld 1 op 19. Het valt me niet tegen maar ik had het iets beter verwacht.
Het is trouwens een Volvo D2 zonders start stop systeem. Dat komt omdat hij wel meteen naar Nederland is gekomen maar via een ambassade waardoor het niet een Drivé versie is. Op zich geen probleem. Hij heeft hierdoor ook een zesde versnelling en iets meer vermogen.

Algemene indruk
Deze is positief. Het is een meer dan prima reisauto. Zeker voor lange afstanden. Ook geeft hij mij een goede kwaliteitsindruk. Het is ook een auto waarin je vanzelf lekker en rustig gaat rijden.
Een aantal positieve en negatieve punten op 1 rij:

Positief
1. Ik vind de motor prima. Hij is niet razend snel maar snel genoeg. Ook schakelt hij snel en soepel. Daarnaast is hij redelijk zuinig.
2. Het zicht om de auto is prima. Ik ben geen station gewend maar ik vind hem vrij eenvoudig te bedienen.
3. De stoelen zitten prima voor lange afstanden.
4. De bediening van de cruise control is zeer prettig. De bediening zit op het stuur en werkt heel eenvoudig. Veel makkelijker dan bij mij vorige auto (Golf 6)De functies aan het stuur zijn allemaal handig en goed bedienbaar.
5. De auto is netjes afgewerkt al zie je wel op een paar plekken een richel
6. De geluidsinstallatie met Volvo Performance sound is gewoon goed.
7. de buiten spiegels klappen in als je de auto op slot doet en open als je de auto open doet. Heel prettig en je ziet meteen en van een afstand als de auto open of dicht is. Daarnaast bescherm je de spiegels hier goed mee.
8. Het zicht vanuit de spiegels is erg goed. Heel prettig.
9. De navigatie geeft duidelijke aanwijzingen in het scherm bij afslagen en je kunt het geluid uitzetten.
10. Ik vind het een nette auto al zou ik er wel metaal kleurige dakrelingen op hebben (aanschaf en instalatie is alleen EUR 610,00 even over nadenken)
11. de bekerhouders tussen de stoelen in zijn prettig.

Negatief
1. Ik vind de bediening van de navigatie omslachtig. Of met een afstandbediening of achter het stuur. Werkt niet intuitief.
2. De automatische vergrendeling van de deuren gebeurt in tweeën. 1 keer indrukken: De bestuurders deur gaat op. 2de keer indrukken en alle deuren gaan open. Niet handig (ga ik navragen of dit anders kan)
3. De knoppen op het dashboard zijn veel en voor mijn idee niet altijd even logisch. Ik moest even wennen aan de bediening van de aicro
4. De stoelen zitten goed maar ik mis zijdelings steun. In bochten nijg je toch een beetje uit je stoel gezet te worden.
5. De bagageruimte is heel netjes maar niet al te groot. In het begin heb ik zitten klooien met het scherm. Nu ik het door heb werkt het goed.
6. De opbergruimte in de cabine vind ik matig. De ruimte in de deuren en het dashboardkastje zijn gewoon klein. Bij het dashboardkastje komt het ook door de navigatie.
7. Het interieur is wel heel donker. Daarnaast merk je dat het model stamt uit 2004.
8. De benzine tank vind ik aan de kleine kant met 52 liter. Deze had iets groter gemogen.
9. Ik mis een stukje informatie voorziening via een board computer. o.a. verbruik, hoeveel kilometer je nog kunt rijden etc.

Al met al meer voor dan nadelen en zeker een goede rationele keuze. Ik ben wel benieuwd naar de eerste grote beurt over 24.000 km.
Over twee weken ga ik er ook mee op vakantie en ben ik benieuwd hoe hij zich in de bergen houdt. Ik zal jullie hier over informeren.

Daarnaast ben ik aan het kijken of ik de auto kan laten chiptunen. De dealer gaf aan dat het niet kan (zij doen het in ieder geval niet) maar ik zie bedrijven wie dit voor de Volvo V50 D2 wel aanbieden. Het vermogen en koppel gaan dan behoorlijk omhoog.
Als iemand hier ervaringen mee heeft dan hoor ik het graag!

Tot het volgende bericht.

Eerste grote beurt + achterruiten laten blinderen

  • 122.261 km

De afgelopen maanden heb ik de auto beter leren kennen en heb ik ook de eerste grote beurt achter de rug.

Bedankt voor de tips
Ten eerste wil ik bedanken voor de aangeleverde tips. Ik weet nu hoe ik de boordcomputer kan gebruiken en heb het signaal van de deurvergrendeling aangepast zodat alle deuren meteen open gaan. Veel praktischer met een klein mannetje achterin.

Veel kilometers
Op dit moment rijd ik tussen de 750 en 1000 km per week. Vooral op de snelweg. Het reizen met de Volvo V50 bevalt prima. De auto gebruikt gemiddeld tussen de 5,0 en 5,1 liter per 100 kilometer. Het is wel zo dat ik me redelijk netjes aan de maximaal snelheden houd. Dit scheelt in verbruik.
Daarnaast heb ik een goedkoop tankstation in de buurt van mijn huis en mijn werk gevonden (1,329 per liter diesel)waardoor hiermee de kosten ook meevallen.

Comfort stoelen
Het comfort van de stoelen is goed maar ik mis wel de zijdelingse steun als je door een bocht gaat. Als je een scherpe en/of lange bocht hebt dan wordt je toch een beetje uit de stoel gedrukt. Klein minpuntje.
Daarnaast zit er in de bijrijders stoel een klein gaatje. Waarschijnlijk veroorzaakt door een sigaret (zat er al in toen ik hem kocht) Weet iemand waar ik dit kan laten repareren. ik hoor graag de suggesties!

Drie weken vakantie: Voldoende vermogen
In mei/juni ben ik drie weken op vakantie gegaan in Duitsland en Zwitserland. Met een vol beladen auto de Duitse autobahn op en door de Alpen gereden.
En het is mij niet tegen gevallen. Het is een D2 en geen Drivé waardoor niet alles op zuinigheid is afgestemd, rijdt prettig. Op de snelweg kan ik goed mee in het verkeer en in de bergen hoefde ik niet vaak terug te schakelen naar de eerste versnelling. Bijna alle scherpe bochten konden gewoon in de tweede versnelling.
De behoefte om te chiptunen is hiermee ook verdwenen. Ook omdat ik de meeste kilometers op de Nederlandse snelwegen maak.

Inhoud van de auto
Er kan aardig wat in de auto. Zeker als je ook gebruik maakt van de ruimte waar normaal het reserve wiel ligt. Al had hij wel iets dieper gemogen. Een buggy past net niet in de lengte van de kofferbak. Daarnaast vind ik het afdekscherm niet handig (had ik al aangegeven) en deze heb ik dan ook niet meegenomen op vakantie.

Achterramen laten blinderen
Op vakantie kwam ik erachter dat zo'n "Woezel en Pip'scherm heel leuk is om speelgoed aan te hangen maar dat het eigenlijk geen zon en warmte tegen houdt. In mijn vorige auto waren de achterste ramen geblindeerd. Omdat ik dit toch wel handig vind ben ik op internet gaan zoeken naar een bedrijf die dit doet. Ik ben hier terecht gekomen bij Climax Center in Noordwijkerhout.
Ik heb gekozen voor RN 20. Dit houdt goed de zon en de warmte tegen en ik vind dit ook mooi bij een auto met een zwarte lak. Bij een auto met een lichtere lak had ik voor een lichtere variant gekozen. Voor EUR 280 euro hebben ze het heel netjes gedaan. Je kunt niet zien dat dit er later op is gezet. Ik zal er een een foto van plaatsen.

Eerste grote beurt
Bij mijn vorige auto was ik gewend om steeds na 30.000 km de auto een beurt te geven. Bij de Volvo is dat om de 20.000 km. Wel iets om rekening mee te houden. Ik heb de auto in onderhoud bij Niham in Den Haag. In deze beurt (120.000 km beurt)hebben ze alle filters vervangen en hebben ze ook gekeken naar de airco (vond ik niet zo fris ruiken.. zeker als ik hem uit deed)
Voor zo'n 560 euro was ik klaar. Ik wist het bedrag van tevoren dus ik wist waar ik aan toe was.
Ik ben netjes behandeld en op de hoogte gehouden. En daarnaast heb ik de ochtend daar heerlijk rustig kunnen werken :-)

Lekkage in de waterpomp
Tijdens de grote beurt kwamen ze erachter dat de waterpomp lekte. Toen ik de auto kocht had ik een verlengde fabrieksgarantie afgesloten bij Autotrust.
Bij navraag bleek dat dit onder de garantie valt en dat ik deze kosten vergoed krijg.
Helaas kon de reparatie niet meer gedaan worden tijdens de grote beurt. Dit wordt volgende week vrijdag geregeld. Wel fijn dat de kosten (ongeveer 360 euro) verzekerd zijn. Ook complimenten voor het feit dat ze me snel uitsluitsel konden geven. Wel nog even afwachten hoe de verdere afhandeling verloopt.

Tot slot: Algemeen beeld tot nu toe.
Tot nu toe ben ik nog steeds tevreden met mijn aankoop. Het is een prettige reisauto die er leuk uit ziet en betrouwbaar aanvoelt. Ik kijk uit naar de volgende 20.000 kilometer

222.000 km op de teller

  • 222.000 km

Ik heb de auto nu al ruim twee jaar, ben 100.000 km verder en het bevalt nog steeds goed.
Hierbij een kort verslag van de afgelopen jaren.

De auto heeft elke 20.000 km zijn beurt gehad en in 2 jaar tijd heb ik ruim 100.000 kilometer er mee gereden. Zonder noemenswaardige kosten. 1 keer was er een lekkage in de versnellingbak maar dit is binnen garantie verholpen. Helaas kreeg ik niet het gehele bedrag terug.
In de afgelopen twee jaar de auto vooral voor woon-werk verkeer gebruikt (Den Haag - Apeldoorn) en voor vakanties. Vooral dus veel snelweg kilometers.
Bij de 160.000 km ben ik wel van de officiele Volvo dealer naar een Bosch Car service overgestapt. Niet omdat ik ontevreden over de service was maar wel om het feit dat het me ongeveer 20 euro per arbeids uur scheelt. En dat merk je toch. Scheelt mij per beurt ongeveer 60 euro. Toch fijn.

Het verbruik valt mij ook reuze mee. Ik rijd gewoon de maximum snelheid en haal nu 4,8 liter per 100 kilometer. Nog net geen 1 op 21.
Ik houd hem netjes en onderhoud hem goed omdat hij nog wel even mee moet. Wil er eigenlijk wel 400.000 kilometer op de teller mee rijden. Maar voor een Volvo moet dit geen probleem zijn. Dan is hij pas ingereden :-)

Wel nog een aantal plus en minpunten:

Pluspunten:
1. Ik vind hem vrij zuinig. Zoals ik al aangaf, ik haal ongeveer 1 op 20.
2. Voor lange afstanden is het een hele prettige reis auto. Alles zit op de plek waar je verwacht en voelt stevig aan.
3. De kosten die ik aan de auto heb vallen mij ook nog reuze mee. Zonder afschrijving ben ik tussen 540 euro en 580 euro kwijt per maand. Dit is vooral diesel en hij is dit jaar nog all risk verzekerd.
4. Hij is niet al te groot maar ruim genoeg voor ons gezin.
5. Er zit een prima geluidsinstallatie in. Maak ik veel gebruik van in combinatie met mijn Ipod. Heerlijk.

Minpunten:
1. De stoelen zitten goed als je gewoon rustig vooruit rijdt en geen korte bochten neemt. Doe je dat wel dan heb je het gevoel dat je uit de stoel gedrukt wordt. Weinig zijdelingse steun.
2. De hoofdsteunen zijn fijn behalve voor dvd schermpjes. Kan je in andere auto's deze mooi vastmaken aan de spijlen van de hoofdsteunen.. Bij Volvo kan dit niet waardoor je aangewezen bent op riempjes. Werkt minder prettig.
3. Bij een scherpe bocht naar rechts ruik je de ruitensproei vloeistof heel duidelijk in het interieur. Waarschijnlijk een scheurtje in de slang. Wordt bij de volgende beurt naar gekeken.
4. De bediening van de navigatie is niet altijd handig. Er zijn modernere varianten beschikbaar. Hierin zie je dat de auto al ouder is. Ik heb wel nieuwe kaarten. Investering van EUR 175,00. Mag goedkoper.

Dit was het voor nu. Op naar nog vele prettige kilometers.
Bij de 300.000 kilometer meld ik mij weer.

Afscheid na 275.000 km

  • 275.000 km

Na ruim 3,5 jaar met de Volvo V50 gereden te hebben wordt het tijd om afscheid te nemen. Met twee kinderen, wandelwagens, bedjes en alle andere toebehoren wordt hij gewoon te klein. Aankomende vrijdag ga ik hem inleveren voor een andere ruimere auto. Hier volgt ook een review van.

Maar eerst mijn ervaringen delen van de afgelopen 175.000 km. (gekocht met 100.000 km op de teller)

In de tijd dat ik er mee gereden heb rondgereden heb ik hem als een hele prettige auto ervaren. Qua uiterlijk vind ik hem tijdloos en ook met 275.000 km doet hij gewoon nog z'n ding en kan hij nog zeker 100 á 200 duizend km mee. Echt een Volvo dus.
Dit komt denk ik ook doordat ik er heel rustig mee heb gereden (gemiddeld 4,6/4,7 liter per 100 km) en elke keer op tijd zijn beurt heb gegeven.

Wat is me nu in deze periode van de auto bij gebleven. Eerst de positieve punten:

1. Gebruiksgemak
De Volvo is heel gemakkelijk in gebruik. Ondanks veel knopjes is alles heel gemakkelijk te vinden en te bedienen. Op deze versie zat ook alles wat je nodig hebt. (elektrische ramen voor/achter, navigatie systeem, climat control, inklapbare buitenspiegels, aansluiting voor Iphone/Ipod, eenvoudig te bedienen cruise control op het stuur, prettige geluidsinstallatie en voorbereiding voor de telefoon. Het is ook een lekkere auto om mee te rijden. Geen scheur apparaat maar heerlijk voor lange kilmeters

1. Maandelijkse lasten
Deze vielen mij reuze mee. Zonder de afschrijving was ik gemiddeld 450 á 500 euro aan maandelijkse lasten bij. Dus inclusief diesel, onderhoud, wegenbelasting en verzekering. (en eenmalig ramen verduisteren achter, opslag winterbanden, en de aanschaf hiervan)Toen ik hem kocht had ik uitgerekend (met de Autoweek tool) dat de kosten ongeveer 600 euro per maand zouden zijn. Dat viel mij reuze mee. Ondanks dat ik niet beknibbeld heb op onderhoud en materiaal.

3. Verbruik van de auto
Daarnaast waren de kosten door verbruik door relatief zuinig te rijden (4,6/4,7 liter per 100 km) zonder overdreven langzaam te rijden. Gewoon de maximale snelheid, zo min mogelijk files rijden en voor 95% snelweg kilometers.

4. Tijdloze auto met weinig slijtage
De Volvo V50 vind ik een tijdloze auto. Ondanks dat het model al 5 jaar niet meer gemaakt wordt ziet hij er nog steeds goed uit en is het niet hopeloos verouderd. Na 275.000 km ziet het interieur er nog heel netjes uit. De enige slijtage is een beetje op de bestuurdersstoel en de vloermat. Voor de rest geen sporen van ouderdom.

5. De motor (D2: 1.6 turbo diesel)
De motor past prima bij de auto. Met zo'n 115 pk heb je voldoende in huis om in Nederland te rijden. Maar ook in de bergen met volle bepakking doet hij het goed. Na 275.000 merk ik weinig verschil in vergelijking met toen ik de auto kocht. Inhalen gaat niet super snel maar is afdoende. Ik heb in de periode dat ik hem heb gereden ook nooit zelf hoeven bijvullen met olie.

Natuurlijk zijn er ook een aantal punten die ik gedurende jaren minder handig of prettig vond.

1. De stoelen
Iedereen heeft het over de goede stoelen in Volvo 's. Daar ben ik het niet in het geheel mee eens. Voor de snelweg en in rechte stukken zijn het prima stoelen. Comfortabel en prettig. Maar ga je een iets hogere snelheid een bocht in dan mis je zijdelingse steun. Je wordt als het ware een beetje uit de stoel gedrukt. De stoelen van de V60 of de V70 zitten echt vele malen beter.

2. Het instappen
Het is een vrij lage auto. Je moet ook echt bukken om in te stappen. Zeker bij het helpen van je kinderen de auto in (bijvoorbeeld het plaatsen van de Maxi-Cosi) moet je echt bukken.
Achterin is de instap ook best smal.

3.Bediening van het navigatie systeem
Hierin zie je dat de auto ouder begint te worden en niet meer up tot date is. De bediening van het navigatie systeem doe je via een afstandsbediening (nooit gebruikt) of via knoppen achter het stuur.
Dit kost veel tijd en kan je beter niet doen tijdens het rijden. Je krijgt er wel op de duur handigheid in maar kan beter.
Er is ook geen update van de kaarten meer (misschien november van 2017...) Dus veel wegen kloppen niet meer.

4. De ruimte in de auto
De auto lijkt best groot maar is behoorlijk klein als je hem gaat gebruiken. De ruimte tussen de voorstoelen en de achterbank is best krap. Voor kleine kinderen is dit geen probleem maar als volwassene zitten je benen in de weg. Ook de kofferbak is klein. De kinderwagen past er met pijn en moeite in. ook helpt hier de afdek hoes niet echt bij. Die zit relatief laag waardoor je al heel snel deze er uit haalt als je meer spullen meeneemt.
Ben je met z'n tweeën, heb je kinderen die de wandelwagens zijn ontstegen qua leeftijd en nog niet echt langer zijn dan 1.60 dan heb je genoeg ruimte. Anders kan je beter verder kijken (als je de ruimte nodig hebt)

Al met al een positief verhaal met hier en daar wat kanttekeningen. Met een beetje pijn in mijn hart neem ik vrijdag afscheid van mijn Volvo. Op naar de review van mijn nieuwe auto!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.