Volvo V50 D2 DRIVe Start/Stop Momentum (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | V50 D2 DRIVe Start/Stop Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 163.500 km |
KM-stand laatst | 163.500 km |
Van Volvo C70 via C30 naar V50
- 163.500 km
Mijn vorige Volvo was een 2002 C70 2.0 automaat, waarvan de automaat niet helemaal goed was. Voor mijn dochter had ik 2 jaar daarvoor een 2011 C30 1.6D eDrive gekocht, super auto, verbruikt bij gemiddelde snelheid van 100 km/u ca. 3.8 liter diesel. Hierdoor geinspireerd en omdat mijn werk van mijn woonplaats verhuisde naar een plek op 30 km afstand, heb ik de C70 verkocht en zocht ik een Volvo V50 1.6 D van 2011 of later.
Na 4 gemiste kansen voor een V50 met ongeveer 200.000 op de teller op Marktplaats, kreeg ik bericht dat er een 2011 V50 van de 1e eigenaar, grijs, met trekhaak, zonder roofrails, premium soundsystem, met maar 163.500 km werd aangeboden. Ik heb blind de vraagprijs geboden en de dag er op de auto opgehaald. Een prima door dealer onderhouden V50 met de week ervoor nog een grote beurt en APK. De onderhoudshistorie geeft aan dat bij 123.102 de distributieriem en waterpomp is vervangen. Bij 155.450 is de koppeling vervangen. De totale kosten door vorige eigenaar kwam neer op 607 euro per jaar, dat is een mooi laag gemiddelde. Aan de 20 jaar oude C70 heb ik in 4 jaar tijd ca. 7000 euro aan reparaties uitgegeven.
Naar mijn mening had ik een zeer goede deal aan de V50. Helaas haal ik niet de 3.8 ltr per 100 km van de C30, maar op een stuk snelweg van 900 km haalde ik 4.4 ltr. Gemiddeld echter met woon/werkverkeer schommelt het rond de 4.6-4.9 ltr. Daar ben ik wel tevreden mee, zeker omdat ik bij de verbruiksmonitor van vergelijkbare V50's vaak 5.5 ltr zie staan. Inmiddels staat de teller op 181.500 km. Ik ben erg tevreden, technisch een stap voorwaarts ten opzichte van de C70, alhoewel ik de automaat wel mis tijdens de regelmatige files op weg naar mijn werk.
Het eDrive start/stop systeem werkt nauwelijks. Alleen na de lange ritten op de snelweg slaat de motor bij stilstand af en na intrappen koppeling weer aan. Meest waarschijnlijke oorzaak volgens internet is te lage spanning van de beide accu's. Vervelend is dat als de motor koud is, deze wat begint te stotteren op laag toerental in zijn 2, met wat gas bijgeven is dat vaak direkt weer weg. Anderhalve maand geleden begon de auto wat in te houden (stotteren) bij constant 100 op de snelweg. Vreemd. Ik heb er een flesje injector cleaner in gedaan en het probleem leek verholpen. Echter 2 weken geleden weer hetzelfde. De tank was bijna leeg en nu heb ik hem volgetankt met HVO100, een brandstof die ook een sterk reinigende werking heeft. Tot nu toe is het inhouden niet meer voorgekomen, ook bij koude motor in zijn 2 lijkt het minder. Volgens het internet is een vaak voorkomend euvel van de V50 1.6 D dat de injectoren op zijn rond de 175.000 km, misschien is dat in mijn geval ook zo, ik ben de 175.000 al even gepasseerd. De injectoren hebben we bij de C30 een paar maand geleden ook vervangen en dat is een dure klus. Ik wacht nog even af.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V50 2.0 Edition II / NL-Auto / 2e-Eigenaar / 145 PK / Cruise-Control / Climate-Control / Elektr.-Pakket / Armsteun-Voor en Achter / Dakrails / PDC-Achter / 16'' LMV /
- 2007
- 295.918 km

Volvo V50 1.6 D2 S/S Momentum Navi! Bj:2011
- 2011
- 408.871 km

Volvo V50 2.0 Edition II 18" licht metalen| lederen bekleding | Schuif/kantel dak | Parkeersensoren achter | trekhaak | Bi- xenon koplampen | Roof rails | verwarmde voorstoelen |
- 2007
- 291.074 km