Volvo V50 2.4i Momentum (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V50 2.4i Momentum |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 45.475 km |
KM-stand laatst | 109.684 km |
Aankoop
- 45.000 km
Het is al weer 3 jaar geleden dat ik deze Volvo V50 2.4i heb gekocht en vond het eens tijd om een review te schrijven, want er is weinig te vinden over deze volvo en heel misschien komt het wel doordat hij van solide kwaliteit is.
Even terug in de tijd voordat ik deze zweedse beauty in mijn bezit kreeg. Ik reed een 306 cabriolet uit 2001. Heerlijke auto, maar als je al eens een keer zweeds hebt gereden dan gaat het weer een keer kriebelen! Voor de 306 had ik een V40 19TD. Uiterlijk mooi, maar het interieur matigjes.. het reed gewoon voortreffelijk en dat gevoel wilde ik wel weer herbeleven.
Op zoek naar een V50. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Veel keus, maar allemaal 120.000 tot 180.000 km op de teller en dat voor een benzine model. (Ik had geen diesel in gedachten omdat ik niet meer dan 15000km per jaar rij) na vijf V50 4 cilinders 1800 te hebben gereden vond ik het niet het gevoel wat ik zocht. de viercilinder loopt op zijn tenen met dit volle gewicht en besloot op zoek te gaan naar een vijfcilinder 2.4i.
Bij de eerste 2.4i kreeg ik het gevoel weer! Alleen de prijs was wel erg hoog.. 18.000 euro in 2009. Er was wel aanbod van minder, maar dan schoot het aantal KM weer fors omhood. Alhoewel met redelijk wat opties. Ook in dit segment was de Nederlandse zuinigheid toegeslagen. Of de auto had geen regensensor maar wel cruisecontrol of anders om. Gezien ik al eerder 2 auto's bij onze Oosterburen had gekocht zocht ik mijn heil op www.mobile.de. Opties aangezet die ik wilde hebben en zoek maar! De eerste resultaten kwamen zichtbaar en pagina vulde met 2.4itjes
Na een uurtje zoeken had ik er twee gevonden in Mulheim. Een schakel en een Automaat. Na een belletje de zaterdag gereserveerd om te gaan kijken. Punt is wel dat als het wat is dat je moet beslissen anders blijf je heen en weerrijden. Helaas was bij aankomst de automaat al verkocht die ochtend. Op naar de tweede en die was gewoon schitterend op een deukje na! 44.000km en 12.500 euro. Deur werd netjes overgespoten en ging er met een Export kenteken mee naar huis! (Kenteken met het oranje vlakje en niet de gele waar je als NLer NIET mee mag rijden buiten Duitsland.)
2 weken met export kenteken gereden en op een losse ochtend naar de RDW gereden voor een keuring zonder afspraak. Stond om 11:00u weer buiten het hek en had 2150 euro BPM betaald. (truck is om ook gelijk een APK mee te pakken en dan ben je meestal meteen aan de beurt. APK kost je dan wel 50 euro)
Volvo V50 2.4i 140pk Momentum met extra opties voor 15.000 euro was geen geld!
Het zweedse rijplezier was terug al moet ik zeggen dat de 2.4i niet de snelste is met 140PK en wat je meteen merkt is dat je hem niet boven de 1 op 9 krijgt in het Nederlandse verkeer. Toch maar naar de Tuner. Rica Tuning heeft hem naar 185pk gebracht en na wat km te hebben gereden rij ik nu met 1 volle tank naar Munchen. Gemiddeld rij ik 1 op 12 en dan ben ik geen 's zondags rijder! Je merkt ook meteen de volle PKs die je meer hebt. Ik kan dit zeker aanraden, want die 700 euro rij je wel weer terug na 3 jaar +dat je minder vaak stopt om te tanken.
Mijn Volvo heeft de basic audio/radio set en die is echt Volvo onwaardig! Ik zou zeker voor een hoger pakket gaan al zitten die er meestal niet in.. Zelf een speakerupgrade gedaan met tweeters bij de spiegel (Originele kapjes bij de dealer gekocht 11 euro) en het is al stukken beter! Bij koud weer komt er soms gewoon geen geluid uit de radio. Dit is dan ook bijna het enige euvel van de V50.
Auto rijdt heerlijk naar de hand en maakt weing windgeruis. Over de 200km/u is het rijgedrag nog steeds goed. Het design van het interieur geeft een beetje Bang & Olufsen gevoel wat ik erg prettig vind. De midden console is erg apart en dun. Het Dasboard lijkt in het begin eeeeeerrrggg groot en vlak, maar met schoonmaken is het wel erg handig!
Technisch heb ik er eigenlijk nog niets mee gehad. Ik heb nog nooit olie bij gevuld. De pollen filter vervangen is wel een krim. Uiteindlijk wel zelf gedaan en gelijk het dasboard gemodificeerd, zodat deze niet meer los hoeft om het gaspedaal los te krijgen om erbij te komen. (Koop geen inferieure filters, want die zijn lang niet zo goed als de originele)
De beurtjes worden netjes bij de garage gedaan en de grote beurt komt niet boven de 400 euro. (Volvo specialist en niet de Dealer)
Inmiddels 50.000km verder en los van het normale onderhoud:
1 een parkeer sensor kapot. Die was redelijk duur! 80 euro. Het mooie is wel dat je de achterbumper er zo af kan ritsen en het is zo gepiept.
Twee euvels:
- Radio valt soms uit bij koud weer.
Oplossing: Radio uitzetten, motor uizetten, motor starten en radio weer aanzetten en het geluid is er weer.
- Buiten Temp geeft niet de werkelijk buiten temp aan:
Oplossing: In het rechter portier zit een Multistekker die oxideert. Schoonmaken en contact spray en het werkt weer.
Pluspunten:
- Vijfcilinder loopt veel mooier en rustiger dan de viercilinder. Veel prettiger in de file.
- Weinig tot geen technische problemen.
- Cruise Control (volgens mij bij elke auto)
- Paraplubak achter de achterbank
- Het rijplezier in zijn algemeen.
Minpunten:
- Benzine consumptie.
- Ietwat kleine achterbak.
- Leer van Volvo ziet er snel oude uit.
- Basis audio installatie is Volvo onwaardig.
- Aluminium interieur inleg is wel erg kras en deuk gevoelig, maar wel het mooiste mits onbeschadigd.
- Sommige mensen klagen over beenruimte achter. Kan ik me voorstellen al hebben wij er geen last van.
- Na verloop van tijd verschuiven de rubbers van de achterportieren. Af en toe raam naar beneden en weer op zijn plek duwen.
Update:
105.000km
Weer een parkeer sensor kapot. Nu maar 1 bij Volvo recylcing gehaald. 10 euro en nog dezelfde kleur ook. Bak met alle kleuren!
Het derde euvel heeft zich inmiddels ook aangemeld. De bekleding van de bestuurders stoel vertoonde de eerste tekenen van scheurtjes in het zitvlak (Kunstleer delen) en een paar weken later was het gescheurd. Deze misser heeft Volvo al een keer eerder begaan met de S40 en V40. Zelf maar vervangen (255 euro incl btw) en ziet er weer tip top uit.
Verder geen bijzonderheden. Was te verwachten, want bij deze km stand zijn ze pas ingereden :-) Veel koop plezier!
Verkocht
- 109.684 km
Ik heb mijn Volvo al een tijd geleden verkocht. Mijn zus heeft deze overgenomen. Ze vond de kleur erg mooi en alle opties erop zaten, behalve stoelverwarming. Een complete Volvo V50 van dit jaar kom je weinig tegen.
Voor de overname ging de elektrische benzinepomp kapot en na de overname één van de parkeer sensoren.
Ik heb een nieuwe elektrische benzinepomp uit Zweden laten komen, dat was nl 150 euro goedkoper dan bij de dealer waar hij 480 euro koste. Wederom er zelf weer ingezet en gelijk de olie ververst.
Niet lang geleden hebben ze er een originele Volvo trekhaak onder laten monteren met de originele draadboom en regelkast. Sindsdien zijn er elektronische problemen na de software upgrade. Cruise Control valt uit na x aantal minuten en andere vage motormanagement meldingen.
Zal weer posten zodra we weten wat het probleem en oplossing ervan is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.