Volvo V50 2.4i Kinetic (2005)

autoreview

Volvo V50
Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50 - interieurVolvo V50 - interieurVolvo V50 - interieur

Signalement

UitvoeringV50 2.4i Kinetic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gezien de leeftijd van de auto en het kilometeraantal kan ik inmiddels wel wat zeggen over de auto. In tegenstelling tot de kop betreft het een 2.4 (140pk) en niet de 2.4i (170pk)

Aanschaf
Toen ik mocht gaan kijken voor een lease-auto ben ik uiteindelijk bij twee auto's uitgekomen. De Audi A3 Sportback en de Volvo V50. Beide voldeden aan mijn eisen dat het een mooie representatieve auto moest zijn met vijf deuren. Aangezien ik merendeels alleen in de auto verblijf en toen nog geen kinderen had was de ruimte in de auto van minder belang.
Na een proefrit gaf het geluid van de vijfcylinder de doorslag.
Mijn vriendin is ook meer gecharmeerd van de volvo dan van de audi. Tevens past in de audi (volgens mij) geen golftas met drivers.

Uiteindelijk is het een Volvo V50 2.4 kinetic geworden in de kleur safari green, 17" velgen, achtersploiler, aluminium inleg dashboard (is geen plastic), stuurbediening radio en stoelverwarming.

Reden om geen momentum te nemen is de meerprijs (oa. mistlampen vind ik nutteloos) en het feit dat ik nu een zwarte stootstip op de auto heb die mooi contrasteert met de lichte kleur van de auto en past bij de zwarte strip onderaan de auto en de raamlijsten.

Comfort/wegligging
Ondanks de 17" velgen is de auto bijzonder comfortabel. Naar mijn mening rolt de auto nog te veel in bochten. Een sportonderstel zou dit moeten kunnen verhelpen.

Last van rijwind en andere geluiden heb je bijzonder weinig. Je raakt snel gewend hieraan maar pas wanneer je in een andere auto stapt merk je weer hoe goed de volvo is.

Gordelverklikkers zijn standaard evenals melding dat portieren open zijn. Beide zaken zijn bijzonder handig als je kleine kinderen in de auto hebt.

De vaak gehoorde kritiek over te weinig of kleine vakken deel ik niet. Ik heb een armsteun met opberg, twee bekerhouder en achter het floatingdashboard zit nog een vak. In de portieren zit een vak voor bijv een zonnebril of 10 cd's en dan is er nog een dashboardkastje. Achter de stoelen zitten een soort van opbergvakken voor bij ons de veiligheidsvestjes zitten.

Puntje van aandacht is de zitpositie. De stoelen zitten bijzonder goed maar met 1.95m zijn de stoelen wat kort en zit je met je been nogal omhoog zodat je het dashboard net wel/net niet raakt.
Zeker met iemand achter je zit je nogal opgevouwen.

Tenslotte de kofferbak is voldoende maar met een baby of peuter verlang je snel naar meer. Een kinderwagen erin en je houdt nog maar weinig ruimte over.

Motor
De motor is voor een benzinemoter lui te rijden op koppel. Het is een prettige motor die best een slok lust maar in vergelijking tot andere auto's niet hyper onzuinig is. Mijn gemiddelde verbruik is 9,5 l/100km maar ik rijd erg veel stadverkeer. Op de snelweg zijn veel lagere waarden mogelijk.
De auto is niet heel snel en dat moet gezegd worden. Je komt prima met het verkeer mee, inhalen kan ook prima maar een andere auto losrijden zal niet snel gebeuren. Wel moet gezegd worden dat in vergelijking met de moderne turbomotoren de 2.4 echt op koppel te rijden is. Met de V50 hoef je niet terug te schakelen terwijl ik bij mijn huidige 1.6t, met gelijk koppel, twee versnellingen terug moet om te versnellen.
Tenslotte ligt het toerental bij 120 km/h rond de 2800 toeren.

Problemen:
Kraakje achter de spiegel is verholpen met een stukje schuim.
Achterbank zat niet vastgenoeg in de beugels en deze zijn strakker gezet zodat ze niet meer klapperden.
Radio heeft een update gehad.
In de A-stijl zit echter een stekker waarvoor ik zeven keer terug ben gemoeten naar de dealer. Het probleem was dat mijn deur niet meer op slot of open ging. Tevens werkt dan de spiegelverstelling niet meer. Dit probleem heeft er voor gezorgd dat ik de auto gezien de vele garage bezoeken op een gegeven moment helemaal beu was.
Eén keer heb ik gehad dat de motor inhield en leek te verzuipen. Dit heeft mij een halve dag van een vakantie gekost. Na het uitlezen bij de dealer was er niets te zien. Een aantal maanden later is de auto voor een terugroepaktie terug geweest en is er een andere brandstofmodule geplaatst.
Tenslotte is de rembekrachtiger ook één keer uitgevallen, geluk had ik extra remweg tot mijn beschikking. Reden was wederom niet te achterhalen.
Al met al had ik te maken met een maandagmorgenauto gezien bovenstaande problemen.

Reden dat ik niet nog een keer dezelfde auto zal kopen is omdat ik de dealer niet goed vindt, mijn auto een maandagmorgenauto is en ik de auto te klein vind voor een gezin met kinderen.
Ik heb de luxe te leasen en dan kan ik voor dit geld grotere auto's rijden. Desondanks ben ik wel gecharmeerd van de auto en kan ik 'm wel aanbevelen. De auto is mooi van buiten en van binnen en daarnaast erg comfortabel.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.