Volvo V50 2.4 Momentum (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V50 2.4 Momentum |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 75.000 km |
KM-stand laatst | 173.203 km |
ERVARINGEN
- 82.486 km
Deze auto voldeed nagenoeg geheel aan mijn wensen.
De Momentum-uitvoering is uitgebreid met de volgende opties :
- Roofrails
- Spoiler achter
- Black Saphir Metalic
- Dala textiel/T-Tec Lava Grey interieur
- Aluminium inlays
- Klasse 3 alarm
- High Performance Sound 4 x 40 Watt
- Geïntegreerde Telefoon met duo-simkaart
- Gechipt naar 170 pk
- Trekhaak 13 polig
Zwart was niet direct mijn eerste keus. Niet omdat ik het niet mooi vind maar omdat er al zo veel van rijden. Ook de bekleding zou in 2 kleur Lavagrey/Quarts beige mij meer aanspreken. Al is de donkere bekleding zoals nu qua kleur wat minder besmettelijk. De auto rijd zoals iedere V50-er zal beamen super, ook de sublieme audio draagt daar aan bij. Ook de geïntegreerde telefoon is duidelijk en zeer gebruiksvriendelijk. Ondanks de vele zwarte V50’s zie je ze niet vaak in deze schitterende combinatie incl. spoiler. Met de vele extra`s was de keus zeker niet moelijk.
Na 4 April heb ik reeds bijna 5000 km gereden en als caracantrekker is hij gewoonweg perfect. De bij aflevering op winterbanden staande auto heb ik reeds voorzien van de zelfde velgen voor zomerbanden. Ideaal, alleen zal ik volgend jaar bij verwisseling van wielen en vervanging van 2 banden gelijk opnieuw laten poedercoaten. Zo heb ik dan 2 sets perfecte velgen en rijd ik het hele jaar veilig.
Onderhoud ga ik waarschijnlijk weer doen bij voorgaande dealer.
PROBLEMEN
- 82.486 km
Problemen? Euhhh.
Bij aflevering was de trekhaak omgebouwd van 7 naar 13 polig.
De garage had daar nogal wat moeite mee om dit in 1 keer af te werken!
Update
- 117.683 km
Na 2 jaar is het best eens tijd voor een update.
Tot op heden heb ik echter nog steeds geen echte problemen gehad. De beurten zijn als normaal te omschrijven. De normale remblokjes vervangen en eens 2 banden, verder niets. Misschien laat ik nog wel binnenkort de wielen 4-kant uitlijnen, mogelijk dat hij dan nog net wat strakker stuurt. Ondanks de eigenlijk wel hoge onderhoudsprijzen van de Volvodealer blijf ik daar toch. Dit gewoonweg omdat het onderhoud daar prima gedaan wordt en ik altijd goed geholpen ben. Ook de garantie op het onderhoud en gebruikte materialen is me dit waard. Daarbij heb ik eens uitgerekend wat wegenwachtlidmaatschap kost incl. woonplaats en buitenlandservice. Als je die kosten van de reguliere onderhoudsfactuur afhaalt ziet het er ineens veel vriendelijker uit.
De auto rijdt nog steeds voortreffelijk, ook een rit met de caravan naar Tsjechië van 950 km was geen probleem. Op alle snelheden werkte alles naar behoren, ook op (tijdelijke) snelheden van ruim 120 km/u tijdens inhaalmanoeuvres. Wat een koppel zegt, even snel inhalen was geen moment een probleem. Ik heb dit in zowel de 3de als de 4de versnelling geprobeerd. In de 3de gaat het uiteraard wat vlotter als in de 4 maar in de 4 klinkt het een stuk minder rauw en er was voldoende koppel aanwezig. Niet dat ik dat veel deed hoor, meestal kruiste ik met 100 km/u(96 op PDA) over de Autobahn.
In de bergen heb ik ook totaal geen moeite gehad met de caravan. Wel stijgt het gemiddelde (vakantierit)verbruik uiteraard wel behoorlijk naar zo`n 1 op 14,5(1 op 7) terug was dat weer minder uiteraard, omdat Nederland wat lager ligt, naar 1 op 13,5(1 op 7,5).
Toch nog een minnetje: Helaas heb ik wel de zelfde klacht als menig ander S40/V50 rijder. De bekleding slijt aan de bestuurderskant, kleine scheurtjes ontstaan in de zijwang van de zitting aan de deurkant. De DalaTec bekleding is dus inderdaad niet zo sterk na een aantal jaren. Echter vind ik dit niet kunnen. Zo mogelijk zal ik dit bij een volgende beurt laten repareren als de kosten niet te hoog zijn of als de garage/Volvo coulance toepast!? Dit probleem heb ik bij geen van de vorige 4 Volvo`s mee gemaakt.
Na 4 jaar...
- 147.011 km
We hebben hem nu reeds 4 jaar.
Nog steeds is het een heerlijke reisgenoot. Met de caravan erachter hebben we flinke reizen gemaakt. Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, telkens weer voel je het geweldige koppel.
Toch zijn er ook kanttekeningen:
Helaas was er nogmaals een lager stuk. Nu rechts achter(eerste rechts voor). Vooral het tijdstip was erg vervelend. Op de heenreis halverwege Frankrijk begon het geraas in de kofferbak ernstige vormen aan te nemen. Op de camping aangekomen hebben we eerst opties gecontroleerd om andere zaken uit te sluiten. Cuppen van achterbanden bijvoorbeeld. Echter het was echt het lager. We hebben contact gehad met Volvo Touringservice en werden we geadviseerd een plaatstelijke garage te benaderen. Dit omdat lagers door iedere garage vervangen kunnen worden.Echter gooide de "Franse Slag" roet in het eten. De levertijd en montage kon ruim 2 weken duren! Toen hebben we onze eigen dealer maar gebeld. We kregen het advies gewoon door te rijden! Wel hebben we na die wetenschap beperktere afstanden gedaan, op de terugreis van 1292 km na. Bij eigen dealer hebben we het laten vervangen.
Ook hebben we problemen gehad met het oliepomphuis en carterventilatie. Daarbij is ook gezien de geringe meerkosten de distributieriem vervangen. Al met al, buiten de normale onderhoudskosten, toch € 1600,- extra! Maar nu rijd de auto ook nog steeds perfect.
We rijden voorlopig nog even met deze verder zeer fijne 5 cilinder nog even door tot we een mooie 2.0 ltr kunnen vinden welke aan onze eisen voldoet. Minimaal de zelfde luxe, liefst met leer en Navi en afn. trekhaak van 2009/2011
Tot de volgende keer!
Helaas, na ruim 5 1/2 jaar genot.....een waardige
- 173.203 km
Al een tijd je was ik op zoek naar weer een waardige opvolger! Het is een V50 D3 geworden. Daarover later een nieuwe review....
Wat heb ik genoten van deze auto. Destijds voor een zeer nette prijs aangekocht maar met wel gebruiksporen. Dat viel in onderhoud ook te merken. 3 x een nieuw wiellager op verschillende hoeken. Een oliepomphuis, een nieuwe transponder/sleutel, brandstofsensor, nieuwe accu, nieuwe remschijven, verstopte aircoafvoerslang en nog wat zaakjes.....dit heeft de auto toch wat duurder gemaakt dan in eerste instantie gedacht. En toch heb ik nooit geen spijt gehad van deze auto, want het rijgenot van deze 5cilinder was gewoonweg super. Met de caravan hebben we afgelopen jaar ook 3650 km door Frankrijk gereden, geen pijntje! De nieuwe eigenaar gaat er nog een hoop plezier mee beleven hoop ik, want hij is altijd in dealerhanden gebleven. Daar heb ik alle vertrouwen in. Ik wilde gewoon weer wat nieuws.....bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Hierbij sluit ik deze review af, succes nieuwe eigenaar!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.