Volvo V50 2.4 Edition II (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V50 2.4 Edition II |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 155.200 km |
KM-stand laatst | 236.000 km |
Beginnen aan nieuw avontuur: Volvo V50
- 155.200 km
Op 4 maart 2015 is mijn avontuur begonnen met de Volvo V50, 2.4i, Edition II met LPG.
Ik heb deze auto kunnen overnemen vanuit de familie, omdat ik te veel kilometers maak voor benzine heb ik er bij de huidige km-stand een LPG-tank in laten bouwen. 54 liter Ringtank.
De start van een nieuwe review dus. De vorige van de Renault Clio 1.5Dci Initiale Paris kan afgesloten worden, vanaf heden rijden we weer Volvo. Eerste indruk is erg goed. De auto zoeft met zijn heerlijke 5-cilinder over de weg. Ik kan niet merken wanneer de auto overschakelt van Benzine naar LPG, de enige indicatie die ik heb zijn de lampjes van het display.
Het is een complete auto met de gebruikelijke (inmiddels bijna gewenste) luxe, cruisecontrol, climate control, navigatie, parkeersensoren achter, elektrische ramen voor en achter etc. En...een trekhaak..die heb ik ook al 2 jaar gemist. Nu hoef ik bij het lenen van een kar geen auto meer bij te lenen.
Het is een heerlijke reisauto, veel meer valt er nu nog niet over te zeggen. De kinderen zijn dik tevreden, aanzienlijk meer ruimte achterin. Door de ringtank in de bandenbak behoud je de volledige kofferruimte wat ideaal is wanneer je de bank even moet omklappen.
Het enige minpuntje tot nog toe is wel de opbergmogelijkheden, deze zijn beperkt en vooral de vakken in de deuren, die zijn echt heel klein.
Over paar maanden komt de eerste beurt, zullen we dan eens zien hoe de vlag er voor staat.
De eerst beurt zit er op
- 163.000 km
Na zo'n 8000 km gereden te hebben was de V50 aan de beurt toe. Gelijk maar een grote beurt. Nou geen schokkende dingen. Twee nieuwe banden en voor de rest alleen onderhoud, vloeistofjes, bougies, interieurfilter etc.
Kan wel zeggen dat ik heel snel ben gaan wennen aan deze auto. Hij bevalt uitstekend. Goed wegligging, goed zitmeubilair, genoeg ruimte voor de kinderen en mooie kofferruimte.
Ook het rijden op LPG ontneemt niet het plezier van deze 5 cilinder, al kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat hij op benzine nog net iets soepeler loopt vooral in de hoge toeren.
Zijn er ook minpuntjes...nou jazeker wel.
Ik kan er met de radio niet helemaal uitkomen. Het bereik is af en toe gewoon slecht. Heb alle instellingen al geprobeerd maar echt goed krijg ik het niet. (heb ik met de andere auto geen last van, ligt niet aan de omgeving dus)
Vind nog steeds een beetje weinig bergruimte binnen in. De kaartenvakken in de deuren zijn echt superklein en dashboardkastje houdt ook niet over, daar zit de dvd speler voor de Navigatie ook in.
Tsja en de actieradius, dat is nog steeds wel even wennen. Max 400 km op een tankje gas. Want ja hij lust wel een slokje. Gemiddeld is het verbruik op LPG 1 op 9. Maar dat was geen verrassing.
Slotsom voorlopig nog lekker doortoeren met deze heerlijke reisauto.
Fijne vakantiewagen
- 171.300 km
De zomer weer voorbij, mooi moment om even terug te blikken op de ervaring met de V50. Voor het eerst met een caravan op vakantie geweest. Nou geen enkel probleem voor de V50. Heerlijke trekauto. Ruim voldoende trekkracht en souplesse. Nu was het geen hele zware caravan, maar altijd een volledig "in controle" gevoel gehad.
Het verbruik met caravan zakt dan op LPG wel terug naar 1 op 8 zo ongeveer, valt me niet tegen gezien mijn gemiddeld gebruik nog steeds rond de 1 op 9 is.
Nog wel een keer de garage moeten bezoeken...er kwam namelijk "rook" uit de ventilatieroosters, naar wat blijkt was de afvoer van de airco verstopt en kwam de condens na flinke afkoeling de auto in.
Al met al na een dik half jaar en 17.000 km verder nog geen spijt van de trouwe Zweed. De winterbandentijd zal er zo weer aankomen, in januari komt de eerste beurt er weer aan, inclusief distributieriem.
Distriibutie
- 180.700 km
Jawel, zo eens in de zoveel tijd/kilometers moet de distributieriem vervangen worden. Dat was onlangs dus ook bij de V50 zover. Altijd weer een ingeep...ook op het budget :-). Vandaar ook gelijktijdig maar de waterpomp laten vervangen. Bij dezelfde beurt ook APK laten uitvoeren, buiten het vervangen van een lampje geen enkel probleem.
De ervaringen zijn sinds de zomer aangenaam. Het blijft een fijne metgezel die mij tot op heden niet in de steek heeft gelaten. De vijfcilinders roffelen fijn onder zowel benzine als LPG toevoer. Al moet ik wel zeggen dat ik het gevoel heb dat de auto net wat feller reageert bij benzine. Het verbruik blijft op LPG zo rond de 1 op 9 hangen. Geen superzuinig monster, maar de huidige brandstofprijzen van rond de 50 cent voor een liter gas vergoeden veel. Ik zal hier ook niet over klagen, want ik was van te voren bewust van het feit dat deze 5 cilinder niet zou uitblinken in verbruik, zeker niet op LPG. Wat nog enigszins opvallend is, maar wel verklaard, is dat er wat olieverbruik is, tussen de beurten in wel 2 liter bijgevuld in totaal. De garage verklaard dat mede doordat de gasinstallatie nog nieuw is en dat de motor nog moet "wennen". Een punt om in de nabije toekomst te monitoren.
Kortom, we gaan er van uit dat we als gezin nog jaren kunnen genieten van de V50, Wordt vervolgd!
2 jaar later
- 236.000 km
Inmiddels zijn we ruim 2 jaar verder in de tijd. De V50 is nog steeds de eerste auto in ons gezin. De kilometers gaan wat minder snel doordat ik nog dichter bij huis ben gaan werken.
Wel een paar dingetjes meegemaakt, opeens midden op de snelweg hield de motor er mee op. Met enig kunst en vliegwerk naar de vluchtstrook en einde verhaal leek het. Auto afgesleept en voor onderzoek en analyse naar de garage. Uiteindelijk blijkt een elektronisch probleem de oorzaak te zijn geweest. Dit is verholpen en hij liep weer als een zonnetje. Vorig jaar gaf de airco pomp er de brui aan dus die ook vervangen.
Verder wat pech gehad met een schade gevalletje, maar dat is allemaal prima verholpen.
Vorige zomer met caravan naar Zweden geweest, heen via de brug Kopenhagen - Malmö en terug van Trelleborg naar Rostock met de boot. Paar duizen km met caravan...geen probleem. Dan merk je dat het fijn is om een auto te besturen die een beetje over heeft en zelf ook enig gewicht in de schaal legt.
Onlangs bij de wissel naar zomerbanden nieuwe banden er op. Ik vermoed wel dat er binnenkort wel eens nieuwe schijven op moeten. Bij het aanremmen trilt het pedaal en dat zou best wel eens in de remschijven kunnen zitten.
De bekleding van de bestuurdersstoel toont wel gebruikerssporen, maar dat schijnt wel een kwaal te zijn van de V50/S40 modellen.
Voorlopig zal de V50 met zijn heerlijke 5 cilinder nog wel even blijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.