Volvo V50 2.0D Summum (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V50 2.0D Summum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 180.000 km |
KM-stand laatst | 283.000 km |
De eerste 4 jaar
- 180.000 km
Het is altijd prettig als je een auto koopt waarvan je weet dat er netjes in is gereden. Dat was het geval met de V50 die nu bij mij voor de deur staat. Het is de oude lease-auto van mijn vader geweest. Destijds kwamen er 40.000 km per jaar bij. En voornamelijk snelweg kilometers. Problemen zijn er in de eerste 180.000 km nooit geweest. Op de EGR klep na (een bekend euvel bij de eerste V50's). Na vervanging kent de diesel een voorbeeldig leven. Bij 155.000 km is er een trekhaak ondergekomen die een paar keer is gebruikt met een caravan en voor wat verhuizingen. Ik pak de review op in april 2009. Toen de auto van vader op zoon overging...(helaas tegen betaling :-)).
Van vader op zoon
- 180.000 km
Even de lampjes vervangen.. Dat is een prijzige zaak bij deze Volvo. Net als het hele onderhoud trouwens. De Bi-xenon lampen zijn bij de Volvo dealer erg duur, maar als je even goed op internet kijkt dan bespaar je een flinke duit. Eén voordeel... ze gingen defect net voordat ik de auto kreeg, dus ik hoefde het niet zelf te betalen. En zoals het een goede overdracht betaamd, werd er ook nog een beurt uitgevoerd. Hierbij zijn de voorste remschijven en blokken vervangen.
Als een zonnetje
- 198.000 km
Wat een heerlijke reisauto is deze V50 2.0d toch. Voorstreffelijke stoelen, automatisch dimmende binnenspiegel, regensensor, airco, cruise control: heerlijk al dat gemak. En de 136 originele paarden trekken er ook nog lekker aan. Vanaf 1900 toeren is het erg goed merkbaar dat de turbo erin komt. Heerlijk! Het enige dat opvalt is het windgeruis bij het rechter voorportier, maar dat went. Het blijkt een euvel te zijn dat lastig te verhelpen is. Bij 198.000km heeft de auto een onderhoudsbeurt en apk gehad, zijn 4 winterbanden gemonteerd en is een defecte parkeersensor vervangen. Totale rekening 675 euro.Niet goedkoop, maar hij rijdt als een zonnetje!
Met APK en nieuwe banden de winter in
- 225.000 km
Er is weinig nieuws te melden over de afgelopen 25.000km. De volvo rijdt gewoon voortreffelijk. Het versnellen gebeurt soms wat golvend. Dit zal door het retro-fit roetfilter komen dat er bij de sinds 60.000 km is opgezet (milieuactie van Volvo). Storend is het allerminst. Ik dacht eerst dat het roetfilter vervangen moest worden, maar bij deze retro-filters hoeft dat niet. Het spannendste is de keuze van nieuwe voorbanden... worden het de fijne Michelin Primacy's of een keer Pirelli's (P7). Ik kies voor de laatste. De Euromaster aanbieding icm APK gaf de doorslag. En ik moet zeggen: de grip is nog net iets beter, maar hij stuurt wel zwaarder. Waarschijnlijk door het zachtere rubber dat Pirelli gebruikt.
De duurste onderhoudsbeurt
- 230.000 km
Bij 240.000km is de V50 aan zijn duurste onderhoudsbeurt toe. De distributie ketting wordt vervangen. Een klusje waar (in combinatie met de grote beurt en ruitenwissers) 1050 euro voor wordt gerekend. Dat is dus wel kostbaar. Aan de andere kant: 1x per 240.000km is natuurlijk niets.
Winterglad
- 236.000 km
Ook in de winter hebben de nieuwe (zomer) Pirelli's onverwacht goede grip. Totdat je op een rotonde afrijdt en het bestelbusje voor je onverwacht besluit te remmen voor een auto. En ook al zit er dan een dikke 10 meter tussen... de ABS en zomerbanden konden niet verhelpen dat ik met 3km per uur de trekhaak aantikte van het bestelbusje. Met een beschadigde bumper tot gevolg. En als dat nou alles was... op dezelfde rit vliegt er ook nog een steentje tegen de voorruit. Precies 2 cm uit de rand in de bovenhoek bij de bijrijdersplaats. Eerst dacht ik nog, wat een geluk, maar na 5 minuten barst de ruit 10 cm. Ik besluit de schades voorlopig te laten zitten, want wie weet rijd ik nog wel tegen iets aan of heb ik na reparatie weer een steentje tegen de ruit.
De servicewagen
- 245.000 km
Half negen. Na de spits naar mijn werk. Of toch niet... Ik draai de sleutel om, hoor een korte tik en het dashboard gaat op zwart. De motor loopt niet en er is geen muziek in te krijgen. Op zo'n moment komt de servicedienst van Volvo goed van pas. Een belletje en binnen een half uur staat er een servicewagen voor je deur met een nieuwe accu. Na een kwartiertje kan ik weer op weg. Super! Ik werd zelfs nog gebeld of ik na het bijladen de oude accu weer wilde. Na vijf en half jaar jaar en twee en halve ton had ik liever de nieuwe accu.
Navi-agra
- 254.000 km
De navigatie met head-up display heeft hem laten hangen. Het scherm gaat niet meer omhoog. Bij de onderhoudsbeurt nagavraagd of er een pilletje voor was, maar er blijkt een serieuze operatie voor nodig (verwijderen dashboard) om een tandwieltje in het navi-display aan te brengen. Met wat kunst en vliegwerk staat het display nu op handmatige bediening. Onderhoudsbeurt uitgevoerd, remvloeistof vervangen en APK uitgevoerd waarbij bleek dat de kleur van de knipperlichtlampjes niet meer oranje genoeg was... tsja het gaat ver die APK.
Wat heet
- 265.000 km
...dat is het als de airco ermee stopt. Bij een plaatselijk servicebedrijf nieuwe vloeistof erin laten doen en vacuüm gemaakt. Verder liggen er 4 nieuwe bandjes onder. Toch maar weer de Michelin Primacys. Veel slijtvaster dan de Pirelli's en vrijwel evenveel grip.
Net niet aan lager wal
- 276.000 km
De laatste paar duizend kilometer hoorde ik een bijgeluid onder de motorkap. Bij de volgende beurt wilde ik ernaar laten kijken.
Tot er een paar dagen geleden een schrapend geluid bijkwam en een schroeilucht. Dat vertrouwde ik niet. Op zaterdagochtend even naar de dealer gereden. Die hadden het snel door: de dynamo is de geest aan het geven. Omdat er een beurt aan kwam wilde ik deze in een keer laten uitvoeren. De dealer bracht me thuis en de auto bleef even in de garage tot maandag. Het zingende geluid werd ook gevonden. De rechter aandrijfas lager (steekaslager) was versleten.Hij rijdt echter weer als vanouds. Op naar de drie ton!
Binnenkort naar een nieuw baasje?
- 283.000 km
Over de auto niets meer dan goeds. Hij loopt als een zonnetje. Alleen zijn baasje is na 4 jaar toch een beetje aan het kijken naar een nieuw avontuur. Over een paar maandjes ga ik mijn V50 waarschijnlijk de verkoop in doen. Als jij net zo betrouwbaar bent als de Volvo, informeer dan gerust eens.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.