Volvo V50 2.0D Momentum (2008)

autoreview

Volvo V50 2.0D Momentum (2008)

Signalement

UitvoeringV50 2.0D Momentum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf214.000 km
KM-stand laatst216.743 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Op zoek naar een vervanger voor mijn BMW

  • 214.000 km

Zoals jullie hebben kunnen lezen in mijn uitgebreide reviews hiervoor, komt de verkoop van mijn auto's meestal ineens en spontaan. Vaak net na groot onderhoud, dat is dan in elk geval prettig voor de volgende eigenaar.

Ik was ineens klaar met de BMW. De auto was nu goed, dus nu maar verkopen voordat er weer een dure rekening zou liggen. Een net onderhouden auto levert immers meer op dan één die stuk is. Op zoek naar een andere, maar wat dan nu.

Eerst de vraag LPG of diesel. Liefst weer LPG, maar in het budget +/- 8.000 euro kun je dan alleen voor gebruikt LPG gaan en dat durf ik dan net niet aan. Liever koop ik dan zelf een auto met weinig (ton) kilometers en laat ik die LPG zelf inbouwen. Enige uitzondering zijn de grotere Volvo's op LPG, maar dan hebben we het over kilometerstanden van 300.000 plus en dat wil ik even niet. Dus diesel, dat moet het worden. Hieronder de overwegingen.

Volvo V40 of V60, nieuwer, maar duurder, minimaal 11.000 euro en dat wil ik nu even niet uitgeven.
Lexus IS220d, prachtige wagen, maar met verbruik van 1 op 12 al snel ook weer duur.
Renault Laguna (III) of recente Megane. Met een Laguna gereden, maar dat viel me toch erg tegen. Alles zit erop, maar het is wel van heel goedkoop plastic. Daarbij viel de 1.5 dci me erg tegen, wat een tractormotor zeg.
Verder uiteraard nog wat exotische dingen bekeken; Mazda, Lancia, Alfa Romeo, Cadillac, Dodge, als je een beetje met je hoofd denkt valt het allemaal af. En dat hoofd-denken moet ik nu even doen.

dus...

V50 dan toch maar weer? In deze prijsklasse kun je een nette 2.0d kopen rond 2 ton kilometers van 2007-2010 (facelift) met allerlei opties. Ik wilde toch graag weer trekhaak, cruise control, clima, xenon, navigatie en leer. Beetje zoeken op internet levert verschillende V50's op, de mooiste verkopen snel en zijn wat duurder. Ook wil ik niet helemaal naar Groningen rijden.

Ik vond bij een autobedrijf in Groot-Ammers een mooie (op de foto). Zelfs met open dak, dat heb ik nooit eerder gehad en dat leek me wel wat. Aangekomen bij de auto bleek het interieur niet best, daarbij stinkend naar natte hond. Rondom vele krasjes, butsjes en ook de velgen waren met veel stoeprandschade en corrosie in de boutgaten... En dan dat voor 8000 euro? Daarvoor mijn BMW inruilen? Echt niet!

Eigenlijk had ik me al neergelegd bij toch maar nog een jaar rijden in de BMW en duimen dat er weinig grote kosten zouden komen. Echter stond er ook nog een V50 bij een particulier. Tja, iets wat ik dacht nooit te doen, een auto bij een particulier kopen. Toch maar gaan kijken en wat zag deze er mooi uit. Enkele steenslagplekjes, maar verder helemaal strak. Ook interieur op een kras op de achterbank na, helemaal strak. Geen ingebouwde navi, maar met een TomTom valt prima te leven. Verder wel alle gewenste opties... Dus de sprong in het diepe en de auto gekocht.

Omdat de BMW nog niet weg was en dat geld nodig was met de eigenaar van V50 afgesproken om de auto een week later (vandaag 3 mei) op te leveren. Voor hem ook handig, hij kreeg dan ook zijn nieuwe auto. (Een BMW X1)

Ik ben erg benieuwd, vrijdag meteen voor controle en een kleine beurt naar mijn garage, dat vind ik wel prettig. Misschien een paar nieuwe achterbanden, want gecupt. En verder even duimen dat er niet veel aan is, dan heb ik echt een goede koop gedaan...

Misschien is de auto voor een jaar, misschien voor langer. Aan mijn vorige V50 heb ik heel prettige herinneringen, dus ik zal me zeker snel weer thuisvoelen in de V50, ondanks het beetje hartzeer voor het verlies van mijn BMW...

(De waardering hieronder is puur op basis van proefrit en ervaring met mijn vorige V50.)

Auto afgeleverd

  • 214.213 km

De auto is vanmiddag na lang wachten afgeleverd. Inmiddels de eerste kilometers gereden. Bij de pomp natuurlijk helemaal rot gezocht hoe dat tankklepje ook al weer open moest. (Gelukkig gaf boekje de oplossing, knopje bij de lichtschakelaars, hoe kon ik dat nu vergeten.) Tank lekker vol met diesel en we zullen eens gaan rijden.

Op de oprit alle spullen weer in de auto. Pasjes, gereedschap, paraplu, enz, enz, wat heb ik toch een hoop zooi in de auto liggen, maar goed, wel handig. ;-)

Eerste eigen foto's gemaakt, speciaal voor deze review.

Komende dagen meer rijden en voelen. Ik hoor de gecupte banden, maar heel vers zijn die niet meer, dus misschien maar 4 nieuwe dan toch? Vrijdag gaat de auto naar mijn eigen garage, dan zullen ze hem technisch doorlichten. Hopelijk valt het mee, alles voelt in elk geval goed en degelijk.

Alle onderhoudspapieren en bonnen vanaf 82.000 km bij de auto gekregen, dat ga ik dus maar eens rustig doorlezen.

Eerste indruk: Veel auto voor weinig geld.

Grote beurt

  • 216.122 km

Zoals benoemd in vorige update heeft de auto op 8 mei een grote beurt gehad. Er kwam niets bijzonders aan het licht.

Olie, filters en een stadslichtje. Kosten € 322,46... dat is tenminste beter als bij de BMW... ;-)

Komende week naar Roosendaal voor een setje nieuw rubber (Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3) en uitlijnen. Ben ik ook hopelijk van het gehobbel en gezing af...

Banden en uitlijnen

  • 216.743 km

Vandaag een ritje naar Profile in Roosendaal. Verder mag niemand aan de banden of afstelling van mijn auto zitten.

Uitlijnen tot 0,01 graden afwijking. Goed bezig.

Vier verse Goodyear Eagle F1 Assymetric 3 banden erop. Kunnen tot 300 km/h (cody 93Y) dus dat komt wel goed. Banden eerder op de BMW gehad en bevielen toen goed. Goodyear wint de laatste jaren alle testen, dus maar weer voor deze band gekozen. (Pirelli P-Zero's waren er niet in deze maat.)

Auto spoort nu weer helemaal goed. Trilling volledig weg. Hopen dat het lang goed blijft.

Kosten: € 419,- voor de vier banden en € 130,- voor uitlijnen en omleggen bij Profile.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.