Volvo V50 2.0D Momentum (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | V50 2.0D Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 181.000 km |
KM-stand laatst | 2.017 km |
Het V50 avontuur begint....(september 2011)
- 181.000 km
Het moet veel 'Volvo-eigenaren' zijn opgevallen dat die beurt stevig geld kost. Doordat o.a. de distributieriem vervangen behoort te worden (en een volvo dealer zo'n € 1500,- rekent) besluiten veel bezitters hun bolide maar te verkopen.
Wij zagen het niet zitten om een volvo te kopen die qua kilometerstand (ver) boven de beruchte beurt zit. Natuurlijk kun je meer dan voldoende 'succesverhalen' lezen van Volvo's die het dubbele of meer halen. Maar ja, soms ga je op je gevoel af....
Dus, zoeken naar een auto onder de 2 ton...Maar ja, dan komt ook de prijs om de hoek. Onder de 2 ton betaal (en terecht) natuurlijk meer. Na een lange zoektocht hebben we 'hem' gevonden.
Op hoop van zege. Dat blijft het altijd met een 2e handse auto. De eerste ervaringen zijn goed! De auto is perfect onderhouden en rijdt geweldig. En nu hopen dat de tegenvallers wegblijven!
Eerste tegenvaller? (oktober 2011)
- 185.000 km
Ik dacht dat de eerste tegenvaller al was gekomen! Na 2 dagen de eerste foutmelding: 'Lage spanning externe accu" Shit happens!!! Daar begint het dacht ik. De accu naar de bliksem... Die gekke Zweden... De kunnen echt debiele meldingen bedenken. Het blijkt dus de afstandbediening te zijn! Het batterijtje is op... Verder zijn we tot nu toe dus positief! Een heerlijke auto met weinig minpunten. Het enigszins harde onderstel is misschien een klein puntje. Verder een geweldige motor met voldoende kracht die ook nog eens zuinig is. Een goede combinatie.
Lagertje en een beurt...(oktober 2011)
- 186.000 km
Onze Volvo had net de 180km beurt gemist dus die hebben we eerst laten uitvoeren. Gelukkig geen spannende dingen. Alleen een lagertje achter moet vervangen worden. Kosten: ca. 150 euro. Verder moet ik de rekening voor de beurt nog krijgen. Inmiddels hebben we alweer zo'n 3000 km gereden zonder problemen. Tot nu toe een aanrader!
Veel reparaties...(maart 2012)
- 195.000 km
Wat een gezeur! Dat is echt de juiste samenvatting van de afgelopen maanden. Diverse reparaties en meer bij de garage als op 'je eigen oprit'. Dit is een beetje overdreven maar pech kun je het op z'n minst noemen.
Een korte opsomming:
- dynamo kapot
- lager 1 kapot
- lager 2 kapot
- deeltje verstuiver kapot
- schade portier
En niet te vergeten de 180.000 beurt waarin ook de eerste lager is vervangen. De andere dingen zijn allemaal op verschillende momenten gebeurd. Het ergste was die verstuiver of tenminste een deeltje (verloop of zo??) daarvan. Stil langs de snelweg, ANWB en een hoop ellende. Achteraf 1 klein dingetje....
Al met al best veel ellende in een relatief korte tijd. Geen spannende dingen maar allemaal onderdelen die een keertje kapot kunnen gaan. Ik heb dus ook het beoordelingsdeel 'kosten' naar beneden geschroefd. Daarnaast heb ik al stiekem gekeken naar een andere auto....Maar ja, ik twijfel nog een beetje. Voor hetzelfde geld rij ik jaren zonder ellende. (adviezen en tips welkom!)
Naast die paar dingen is het echt een fijne auto! Ruim, praktisch, lekker vlot en comfortabel. Misschien wordt mijn review wel veel positiever en heb ik nu even pech. De toekomst gaat het uitwijzen. Wordt vervolgd en ik ga nu echt de foto's een keer toevoegen.
Hij blijft....(mei 2012)
- 197.000 km
Voorlopig gaan we de auto houden. Hij bevalt goed en die dingen die vervangen zijn gaan niet meer kapot. (haha laten we het hopen...)Het enigste wat we binnenkort laten doen is een draagarm rubber vervangen. Er zit namelijk iets speling op het rechter voorwiel....Op naar de 200.000; we zitten nu op ruim 197k.
200.000! (juni 2012)
- 201.000 km
De 200.000 km is eindelijk behaald. Eind van deze maand gaan we op vakantie naar Italie. Gezien de historie toch maar even een autopech verzekering afgesloten voor buitenland....Verder heb ik net de voorbanden laten vervangen. Kosten: ca. 230 euro.
Vakantie...(augustus 2012)
- 207.000 km
Eerlijk gezegd gaat deze auto steeds beter bevallen. Tijdens de vakantie hebben we ongeveer 4000 kilometer gereden. Soms in de bergen met een temperatuur rond de 35 tot 40 graden. De auto heeft het geweldig gehouden, en wat een fijne auto om mee te rijden.... Eigenlijk had de auto rond de 200.000 km een beurt moeten hebben maar dat is er bij ingeschoten. Een klein beetje olie erbij is het enigste wat er de afgelopen maanden moest gebeuren. Straks bij de apk gelijk maar even een beurtje....
APK en winterbanden (oktober 2012)
- 210.000 km
Inmiddels hebben we de APK laten uitvoeren incl. een kleine beurt. Kosten, ongeveer 300 euro en geen bijzonderheden. Inmiddels staat de teller op 210.000 km en onze tevredenheid neemt alleen maar toe....
Inmiddels hebben we ook maar een setje velgen met winterbanden gekocht. Een bijna nieuw setje (17 inch) voor nog geen € 600 euro. Ik ben benieuwd of het echt zoveel scheelt.
ANWB bezoek, gloeibougies, EGR klep (januari 2013)
- 216.000 km
Een tijd hebben we geen onderhoud of reparaties gehad. Het werd dus weer tijd...Eind vorig jaar begon begon een van de achter schokdempers te lekken. Deze zijn uiteraard vervangen.
Verder is van de week de ANWB geweest om tijdens de kou de auto aan de praat te krijgen. Dit was zo gebeurd! (dikke pluim!)
Bij de garage bleek dat de gloeibougies kapot waren. Doordat o.a. de EGR klep bij deze reparatie gedemonteerd moet worden heb ik deze gelijk preventief laten vervangen. Die kan niet meer stuk!
Tevreden...(oktober 2014)
- 255.000 km
Het is reeds enige tijd geleden dat ik hier wat geschreven heb. Eigenlijk heb ik ook weinig te melden. De auto bevalt de laatste tijd erg goed. In het begin hadden we best (kleine) problemen maar de laatste tijd alleen maar regulier onderhoud.
Rond de 230.000 km verliep de APK en hebben we gelijk de grote '240km beurt' laten doen. (o.a. distributieriem) Kosten ca. € 900,-
Daarna hebben we 1 jaar zonder garagebezoek gereden. Vorige week hebben we weer de APK gehad zonder bijzonderheden. Wel hebben we de remschijven en remblokken aan de voorzijde vervangen. Kosten ca. € 450,-
Volle tevredenheid...(juli 2015)
- 270.000 km
Eigenlijk zitten we een beetje te 'wachten' op wat mankementen. De laatste anderhalf jaar hebben we namelijk gereden zonder enige problemen, reparaties e.d. Een lekke band daargelaten maar dit is voor een paar tientjes opgelost. Naast een reguliere APK niets melden dus.
Grote beurt , APK en Xenon (augustus 2015)
- 272.000 km
Wederom geen bijzonderheden. Alleen een grote beurt, APK en de voorbanden zijn vervangen. Kosten circa € 500,-
Verder heb ik er xenon verlichting in laten zetten. Dat scheelt een 'bak licht'. Kosten € 200,- Een tip voor iedereen!
300.000
- 2.017 km
Ondanks dat de auto uitstekend bevalt gaan we op zoek naar iets anders. De auto wordt te klein en we groeien eruit. Op zoek naar een 7 zitter. Qua onderhoud niet al teveel te melden. Wat noodzakelijk onderhoud zoals banden, accu etc.. Verder 1 bijzonderheid: een voorveer is gebroken. Ik beide voorveren laten vervangen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.