Volvo V50 2.0D Momentum (2004)

autoreview

Volvo V50 2.0D Momentum (2004)

Signalement

UitvoeringV50 2.0D Momentum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf175.000 km
KM-stand laatst283.500 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Inleiding, aflevering & EGR Klep

  • 175.000 km

De reden voor mij om deze review te beginnen is om de lezer meer inzage te verschaffen in de betrouwbaarheid, comfort, prestaties en - niet te vergeten - de onderhoudskosten van een auto. Ik heb zelf ook veel aan reviews van anderen gehad bij de aanschaf van mijn eerste Volvo.

Bij het schrijven van deze review besef ik me uiteraard dat de eerste drie factoren door iedereen verschillend ervaren kunnen worden en voor wat betreft de vierde factor kan het zo zijn dat je net pech hebt en een "maandagmorgen" auto hebt gekocht. Daarnaast kunnen zaken als hoe je omgaat met je auto, je rijstijl, alsmede door wie en hoe regelmatig je je auto laat onderhouden, ook van invloed zijn op de onderhoudskosten.

Verder wil ik met deze review laten zien dat je niet hoeft terug te deinzen voor een Volvo met een iets hogere kilometerstand. Het "gezegde" dat een Volvo net is ingereden met een kilometerstand van 200dkm is, althans dat is mijn beleving, waar.

Afijn, hopelijk kan de lezer met deze informatie zijn/haar voordeel doen.

Op het moment van aanschaf had deze V50 175.000 km op de teller. Na mijn eerdere ervaring met een Volvo 854 2.5 20V LPG, die bij verkoop ruim 300.000km op de teller had, had ik geen moeite met de aanschaf van een Volvo met een hogere kilometerstand. Volvo's staan erom bekend dat het kilometervreters zijn.

Bij aflevering van de auto in mei 2008 was er iets mis met de EGR klep. Dit is een veelvoorkomend euvel bij V50's van de eerste generatie. De verkoper, Malmo Auto's, heeft dit euvel keurig verholpen en het probleem heeft zich nadien niet opnieuw voorgedaan.

Verlagen

  • 177.000 km

Nu ik de auto optisch nogal hoog op zijn poten vond staan heb ik de auto vlak na aanschaf rondom 3cm laten verlagen (Intrax verlagingsveren). Daardoor zijn overigens niet alleen de looks maar ook de weglegging sterk verbeterd. Het enige nadeel is dat oneffenheden in het wegdek iets meer worden doorgegeven aan de bestuurder en dat drempels iets rustiger genomen moeten worden.

Kosten: € 350,-- (incl. montage)

Xenon

  • 190.000 km

Bij 190.000km xenon met 8000K lampen zelf ingebouwd (merk: Klight), omdat de standaard dimverlichting mijns inziens ver onder de maat is. Alhoewel het zicht wel verbeterd is moet je geen wonderen verwachten van de aftermarket-xenon setjes.

De 8000K lampen vind ik overigens iets te blauw. Ik heb inmiddels (februari 2010) nieuwe 6000K lampen klaar liggen ter vervanging.

Kosten xenonset: circa € 150,-
Kosten vervangingslampen (per set): circa € 30,--

200km beurt & chiptunen

  • 200.000 km

Bij de 200.000km beurt geen bijzonderheden. Kosten 200dkm beurt: circa € 400,--

Daarna heb ik de auto laten chiptunen bij Fasttech in Haaksbergen. In iets meer dan twee uur heeft de auto circa 30pk meer vermogen en circa 85Nm meer koppel gekregen. De vermogensgegevens zouden nu moeten zijn: circa 165pk en circa 405Nm.

Het verschil is meer dan merkbaar, met name de tussensprints gaan spreekwoordelijk als de brandweer. De motor lijkt ook wat soepeler te lopen. Een ander groot bijkomend voordeel is dat het verbruik met ongeveer 0,5l/100km is gedaald. Qua verbruik 'scoor' ik nu ongeveer 1 op 18,5 a 19 (ten opzichte van eerst circa 1 op 17,5). Dit was wel met 16" lichtmetalen wielen. Zoals je verderop kunt lezen heb ik deze wielen later vervangen door 17" exemplaren, waardoor ik die verbruikscijfers niet meer haal.

Kosten chiptunen: € 450,--

Brandstofretourleiding ("rijdende Axxon Valdez")

  • 205.000 km

Bij een kilometerstand van ca. 205.000km heeft zich een probleem voorgedaan met een verbindingsstukje van de brandstofretourleiding. Doordat deze niet goed vastzat c.q. kapot is gegaan lekte er diesel op het motorblok, waardoor er rookontwikkeling ontstond en er wat diesel via de bodemplaat achter de auto 'verstuifde'. De vergelijking met de "Axxon Valdez" leek wel even op te gaan. Het stonk ook behoorlijk. Vanzelfsprekend na ontdekking de auto direct aan de kant gezet (in verband met mogelijk brandgevaar). De ANWB heeft dit provisorisch hersteld, waarna de dealer een aantal onderdelen heeft vervangen en de auto heeft schoongespoten.

220dkm beurt

  • 220.000 km

In augustus 2009 heeft de 220.000km beurt plaatsgehad (bij de Volvo dealer). Geen problemen ontdekt.
Kosten om en nabij € 380,--.

Nu op naar de dure 240.000dkm beurt (distributieriem).

Geen problemen tijdens winterweer

  • 232.800 km

De teller staat inmiddels op 232.800km. Geen technische problemen gehad tot nu toe. Sterker nog, de auto rijdt voortreffelijk. En ondanks het winterweer van de laatste weken start de auto iedere keer zonder enige moeite. De accu (nog de originele) houdt het kennelijk nog steeds goed.

Bij het wisselen van de zomer- naar de winterbanden helaas wel tot de conclusie gekomen dat:
a) twee winterbanden aan vervanging toe waren. Kosten circa € 230,--; en
b) 2 zomerbanden (die achter gemonteerd waren) ernstig "gecupped" waren. Ik had de laatste tijd ook al het gevoel dat de achterbanden meer herrie maakten. "Tot overmaat van ramp" waren de voorbanden (na 50dkm) helaas ook aan vervanging toe. Kortom, na de winterperiode weer 4 nieuwe zomerbanden (Michelin Pilot Energy).

Temperatuursensor

  • 237.000 km

De laatste dagen heb ik de indruk dat de temperatuurmeter niet altijd de goede waardes aangeeft. De meter zit er soms een flink aantal graden naast. Dit zou niet zo erg zijn, ware het niet dat de ECC dan ook niet goed werkt. Kennelijk werken de ECC en de temperatuursensor op een bepaalde manier "samen".

Het schijnt overigens bij de V50 wel vaker voor te komen dat de temperatuursensor niet goed werkt. Bij de komende onderhoudsbeurt laat ik er naar kijken.

Gemiddeld verbruik (tot nu toe)

  • 237.000 km

Ik vond de 2.0D al niet onzuinig, maar sinds de chiptuning is het verbruik met nog ongeveer 0,5L/100km gedaald.

Voor diegenen die er in geinteresseerd zijn: in de zomermaanden haal ik dan een gemiddeld verbruik (op de BC) van 4,6L/100km (1 op 21,7km).

In deze koude wintermaanden en met winterbanden haal ik nog steeds een gemiddeld verbruik (op de BC) van 4,9L/100km (1 op 20,4).

N.B. De waardes van de BC zijn helaas niet helemaal accuraat. Het werkelijk verbruik (op basis van de dagteller en het aantal getankte liters) blijkt veelal ongeveer 10% hoger te liggen.

240dkm beurt + distributieriem en remschijven/-blo

  • 240.000 km

Bij 240dkm weer een grote beurt gehad. Ditmaal niet bij de dealer, maar bij een Volvo Specialist in Wijk bij Duurstede. Daarbij moest ook de distributieriem vervangen worden (iedere 240dkm). Daarnaast waren de remschijven en -blokken ook aan de beurt, helaas. Totale kosten van de beurt liepen daardoor op tot € 1.600,--. Voor de geïnteresseerden een kleine specificatie:

- Grote beurt (en enkele kleine andere werkzaamheden), € 395,--
- Distributieriem (incl. spanrol,geleiderol,waterpomp en koelvloeistof), € 545,--
- Remschijven/-blokken rondom, € 660,--

Een dure beurt, maar nu kunnen we weer even vooruit.

Sagitta velgen (17 inch)

  • 248.000 km

Al enige tijd was ik 'op zoek' naar een set iets grotere, mooiere set velgen onder mijn V50. Bij toeval stuitte ik begin augustus op een set tweedehands, maar puntgave, 17 inch Sagitta velgen. Na enige onderhandeling over de prijs heb ik de set aangeschaft. Zie de foto's voor het resultaat en oordeel zelf.

Onder de geleverde set velgen zaten 4 gebruikte, Continental SportContact 2 banden, in de maat 205/50/17 met nog circa 5mm profiel. Deze zouden nog goed voor ongeveer 10 a 15.000km moeten zijn.

De bandenmaat 205/50 is overigens erg prijzig in de aanschaf. Voor een band van een gerenommeerd merk ben je dan zo 150 euro kwijt. Dat vind ik wel erg veel, dus bij de eerstvolgende bandenwissel stap ik vermoedelijk over naar het beter geprijsde formaat 225/45. Over het merk banden ben ik nog niet uit, maar dat zie ik t.z.t. wel.

Al na enkele kilometers heb ik vastgesteld dat, zoals ook was te verwachten, de verbruikscijfers, iets minder gunstig zullen zijn.

Sun shades

  • 250.000 km

Om ons pasgeboren dochtertje een beetje te onttrekken aan het directe zonlicht heb ik via Ebay een setje sun shades aangeschaft voor 110 euro inclusief verzendkosten. De montage is een fluitje van een cent en ze zijn ook simpel weer te verwijderen als de donkere dagen weer aanbreken. En het staat ook nog eens mooi, althans dat vind ik.

Wederom temperatuursensor

  • 250.500 km

Al enige tijd geleden was mij opgevallen dat de temperatuurmeter in de auto zo nu en dan een buitentemperatuur opgaf die niet strookte met de werkelijkheid. Zo vond 'hij' het vorige week in de middag 3 graden buiten, terwijl het toch echt een ruime 20 graden was. Als je dit niet storend vindt zou je mee door kunnen rijden, ware het niet dat de Electronic Climate Control kennelijk (mede) ook functioneert op basis van hetgeen de temperatuursensor aangeeft.

Daarom toch maar even een bezoekje aan de dealer gebracht. Deze gaf mij te kennen dat dit helaas een veelvoorkomend probleem is. De temperatuursensor zit in de linkerbuitenspiegel en loopt via een kabelboom de auto in naar de centrale computer. In de deur zit ergens een aansluitpunt, die na verloop van tijd de waardes niet goed meer door kan geven. De dealer heeft als eerste de contactpunten met contactspray ingespoten. Hopelijk verhelpt dit het euvel. Zo niet, dan zou een stuk van de kabel moeten worden vervangen. Op zich is dat onderdeel niet zo prijzig, maar het arbeidsloon wel. De deur moet namelijk grotendeels uit elkaar worden gehaald om dat stuk kabel te vervangen. Afijn, ik hoop dus maar dat het zover niet behoeft te komen.

Winterweer

  • 256.600 km

De winterbanden liggen er inmiddels weer onder en dat is nu ook wel nodig. Het verbruik loopt door de lagere temperaturen en de winterbanden wel iets op, maar nog steeds een respectabele 5,4L/100km (op de BC, dus werkelijk circa 6L/100km).

Voor het overige geen enkele op-/aanmerking. Iedere ochtend start de V50 zonder morren. Over circa 3.000 kilometer (vermoedelijk eind december/begin januari) weer een beurt. Ik ben benieuwd of er bijzonderheden worden aangetroffen. Uiteraard zal ik weer een bericht plaatsen zodra de beurt is geweest.

260dkm beurt

  • 258.900 km

Nu de kilometerstand van 260dkm naderde heb ik vlak voor het kerstreces een beurt laten uitvoeren door de dealer. Daarbij zijn geen bijzonderheden aangetroffen. De kosten voor de beurt hebben
€ 405,-- (incl. BTW) bedragen.

Op naar de 280dkm!

APK-keuring en veerpootbrug

  • 263.500 km

Even weer een update. Vandaag, 16 maart 2011, is de V50 voor de jaarlijkse APK-keuring geweest. Helaas is daarbij geconstateerd dat twee aandrijfhoezen gescheurd zijn. Aangezien dit een APK-afkeur oplevert moeten deze dus vervangen worden. De kosten daarvoor bedragen bij de dealer € 325 (incl. BTW).

Daarnaast heb ik vandaag tegelijkertijd ook een veerpootbrug (origineel Volvo) aan de voorzijde laten plaatsen. De onderdelen (veerpootbrug en twee plastic kappen) hebben in totaal circa € 70,-- (incl. BTW) gekost.
Mijn eerste ervaringen zijn positief: de auto lijkt minder te hellen in de bochten en minder te 'duiken' bij remmen. Vooralsnog een nuttige aanschaf geweest dus!

Verder had ik wederom een probleem met de buitentemperatuursensor (zie ook mijn eerdere bericht hierover van 10 februari 2010). De sensor gaf vaak geen waarde aan dan wel een verkeerde (te hoge of te lage) waarde. Vorig jaar had de dealer de contactpunten van de stekker (in de linkerdeur) ingesmeerd. Dat heeft kennelijk niet mogen baten. De dealer heeft daarom nu de stekker van de kabelboom zelf vervangen. Het is nog te vroeg om een definitief oordeel hierover te vellen, maar tot nu toe geeft de boordcomputer weer de juiste temperaturen aan.

De totale kosten voor de APK-keuring, het vervangen van de stekker van de kabelboom van de buitentemperatuursensor en de veerpootbrug (incl. plaatsen) hebben € 583,-- (incl. BTW) dragen.

Nieuwe zomerbanden

  • 265.000 km

Bij de wissel van winter- naar zomerbanden ontkwam ik er helaas niet aan: 4 nieuwe banden.

Ik heb even getwijfeld of ik qua maat niet zou overstappen naar 225/45/17. Uiteindelijk heb ik toch maar weer gekozen voor de door Volvo aanbevolen bandenmaat 205/50/17. Het merk/type is Dunlop Sport Fast Response geworden.

De 4 banden, inclusief balanceren en montage, hebben € 550,-- (incl. BTW) gekost bij mijn lokale bandenleverancier.

Hopelijk kan ik er nu weer even tegenaan.

270dkm gepasseerd

  • 270.500 km

Vanuit het motto "geen nieuws is ook nieuws" meld ik even dat de V50 inmiddels zonder problemen de 270dkm is gepasseerd. De volgende beurt (280dkm) nadert al weer.

Nieuwe xenon-set 4300K (Pilot Xenon)

  • 274.000 km

Na ruim 2 jaar trouwe dienst heeft mijn xenon-setje van goedkopere makelaardij het helaas begeven. De oorzaak lag overigens niet bij het setje, maar bij mezelf. Ik had één van de ballasten een half jaar geleden verplaatst naar een plek onder de betreffende koplamp. Helaas is er vervolgens vocht bij die ballast gekomen, waardoor er corrosie is ontstaan. Ik had die ballast uiteraard kunnen vervangen, maar ik heb er voor gekozen om een nieuw setje aan te schaffen. Ditmaal voor kwaliteit gekozen, te weten Pilot Xenon Pro. Het voordeel is ook dat er geen weerstanden meer aan te pas komen, die gloeiend heet worden.

Voor wat betreft de kleur vond ik 6000K achteraf toch te blauw. Daarom heb ik nu gekozen voor 4300K lampen. Die geven een meer 'af fabriek' xenon-look. Op de foto's staat de V50 nog afgebeeld met de vorige 6000K xenonlampen . Die zitten er nu dus niet meer op.

De kosten voor de nieuwe xenonset bedroegen € 199,--.

280dkm beurt

  • 278.800 km

Het was weer tijd voor de volgende reguliere beurt. Gelet op de kilometerstand hou je er inmiddels wel rekening mee dat er zich wat grotere gebreken kunnen voordoen. Wat schetst mijn verbazing: helemaal niets bijzonders. Op het vervangen van een wisserblad na geen extra kosten.

De Volvo-dealer, Henk Scholten in Culemborg, had zelfs ook - zonder extra kosten - de auto gewassen en gezogen.

De kosten van deze beurt bedroegen € 385,99 (incl. BTW).

Temperatuursensor (nu definitief verholpen)

  • 280.000 km

Helaas speelde het eerdere probleem met de temperatuursensor opnieuw op. Ditmaal heeft de dealer de hele bekabeling langsgelopen en de oorzaak gevonden: een draadbreuk. De dealer heeft de kabel gesoldeerd en voila, opgelost.

De kosten zijn beperkt gebleven tot € 104,54, hetgeen in mijn ogen zeer schappelijk is, mede gelet op het feit dat ze er enkele uren mee bezig zijn geweest.

Overzicht totale onderhouds-/tuningskosten tot nu

  • 282.500 km

Hieronder staat een overzicht aan van alle onderhouds- en tuningskosten aan de auto tot nu toe. Ik heb deze maar even uitgesplitst, omdat ik het me kan voorstellen dat niet iedereen zijn auto laat verlagen, andere velgen koopt en/of zijn auto laat tunen.

Onderhoudskosten:
mei 2008 : € 350,-- (180 dkm beurt)
mrt 2009 : € 400,-- (200dkm beurt)
aug 2009 : € 380,-- (220 dkm beurt)
okt 2009 : € 230,-- (2 winterbanden)
mrt 2010 : € 1.600,-- (240 dkm beurt, distributieriem, remschijven en -blokken)
dec 2010 : € 405,-- (260 dkm beurt)
mrt 2011 : € 583,-- (APK, twee ashoezen, veerpootbrug)
apr 2011 : € 550,-- (4 zomerbanden)
okt 2011 : € 385,99 (280 dkm beurt)
nov 2011: € 104,54 (temperatuursensor)

Subtotaal : € 4.988,53
Onderhoudskosten per jaar dus circa
€ 1.395,--, ofwel circa € 116,-- per maand.

Tuningkosten:
sept 2008: € 350,-- (verlagen)
nov 2008 : € 150,-- (xenon)
apr 2009 : € 450,-- (chiptuning)
okt 2010 : € 110,-- (sun blindes)
aug 2010 : € 350,-- (nieuwe velgen)
aug 2011 : € 199,-- (xenonset)

Afscheid

  • 283.500 km

Heren, Dames,

Het is zover gekomen: op 31 december jl. heb ik de V50 ingeruild met een respectabele kilometerstand van 283.500. Ik wilde toch weer eens wat nieuws met iets minder kilometers op de teller. De 'nieuwe' auto is een Skoda Octavia 1.9TDI uit 2007 met 110dkm op de teller geworden.

Ik wens degene die 'mijn' V50 koopt daar nog ontzettend veel plezier mee! Hierbij wil ik ook de lezers van mijn review hartelijk danken voor jullie aandacht en geplaatste reacties!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.