Volvo V50 2.0D Edition II (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V50 2.0D Edition II |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 169.000 km |
KM-stand laatst | 270.000 km |
Volvo V50 2.0D bj 2007 Chiptuning, EGR, DPF
- 240.000 km
Volvo V50 2.0D bj 2007 Chiptuning Egr Dpf
Nu 3 jaar in mijn bezit.
Einde leaseperiode ford Mondeo stat 2.0 D ingeleverd bij 150.000 km.
Kon deze wel privé overnemen maar was toch een beetje te groot voor 2 personen. Daarnaast was de wegenbelasting erg hoog. Wegligging en comfort was overigens perfect.
Dus op zoek naar een compactere privé te rijden auto.
169.000 km
Een mooie en zeer complete occasion gekocht in Drachten. Open dak, stoel verwarming, xenon, afneembare trekhaak, etc.
Bij aanschaf de Egr klep laten reinigen.
Rijcomfort en acceleratie was minder dan de Mondeo.
179.000 km
Auto laten chiptunen + softwarematig Egr klep laten uitschakelen door ATM. Wat een verschil in trekkracht cq koppeltoename.
Na een paar weken rijden weer terug naar chiptuner vanwege hikkende niet prettig lopende motor. Overigens wel zeer zuinig van 1 :15 naar 1:17. Tav de Egr klep had ik de indruk dat deze nog steeds werkte. Jammer dat de chiptuner verder geen aftersales service verleende.
185.000 km
Egr klep zelf met plaatje afgedicht. Geen fout meldingen. Blijkbaar door chiptuner softwarematig uitgeschakeld.
Banden en remblokken voor vervangen. Merk ferrodo. Goede ervaring hiermee aanzienlijke verbetering remkracht.
Motor regenereert om de 300km wat het oliepijp doet stijgen. Blijkt bij nader onderzoek bekend probleem te zijn en kan bij te hoog niveau motor op hol doen slaan.
Dynamo defect waardoor kortsluiting is ontstaan. dynamo en accu vervangen.
189.000 km
Dpf (roetfilter) laten verwijderen en software laten aanpassen door Digicar.
195.000km
Motor blijkt nog steeds te regeneren om de 300 km.
Terug naar digicar, software gecontroleerd. Echter niets gevonden.
Auto regenereert nog steeds. Vermoedelijk alleen filter leeggehaald en foutcodes onderdrukt.
Auto komt overigens probleemloos door Apk
220.000 km
Koppeling plus twee massa vliegwiel vervangen door sterker type vanwege hoge koppel (400 nm) + preventieve vervanging van oliekeerring aan motor- en versnellingsbak zijde. Tevens distributieriem laten vervangen.
230.000 km
Ergenis van regelmatig regeneren en niet prettig lopen van motor definitief opgelost door opnieuw laten chiptunen, Egr en dpf laten uitschakelen door volvo tuning specialist Rica.
240.000 km
Auto rijdt nu super, iets meer koppel toename bij lage toeren en nu max 380 nm en 178 pk.
Op en neer naar Zwitserland goed en naar tevredenheid kunnen uitproberen. Verbruik nog niet goed kunnen vergelijken ivm hoge snelh op Duitse autobaan.
update verbruik en verbruikskosten na chiptunning
- 270.000 km
De V50 2.0 D gaat nog steeds als de brandweer. na de laatste
chiptunning door Riga rijdt de auto soepeler en zuiniger. Dit laatste vermoedelijk als gevolg van het verwijderen van het DPF filter en dichtzetten EGR klep. Software EGR en DPF filter is eruit geprogrammeerd. Verbruik gemiddeld stad en snelweg komt nu uit op 1:17,5 ltr terwijl lange afstanden zoals naar Zwitserland de auto iets boven de 1:18,5 scoort. dit is gemeten over wisselende snelheden van 120 tot 140 km/h.
Oliepijl wat ten tijde van het DPF filter steeg daalt nu.
Remschijven voor zijn vervangen door Brembo schijven met Ferrodo remblokken. dit remt als geen andere combinatie.Verder geen noemenswaardige kosten meer gehad behoudens de normale oliewissel en banden.
De kosten per km zijn nu gedaald tot 22 cnt waarvan circa 6 cnt onderhoud, 7 cnt belasting, 6,5 cnt brandstof, 1,5 cnt verzekering, 1 cnt afschrijving.
Op naar de 300.000 km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.