Volvo V50 2.0D (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V50 2.0D |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 152.500 km |
KM-stand laatst | 156.500 km |
Mijn "nieuwe" auto
- 153.000 km
Inleiding: Van een Toyota Aygo 1.0 benzine naar een Volvo V50 2.0 diesel is een hele overstap. Mijn Aygo had ik gekocht toen ik 22 was en voldeed prima aan mijn eisen destijds. Echter nu ik was afgestudeerd en mijn maandkilometrage was opgelopen van 750 kilometer naar een ruime 3500 kilometer was ik opzoek naar meer comfort en veiligheid.
Mijn eisen waren: cruise control, airconditioning en bijvoorkeur een goede stereo. In eerste instantie heb ik tweemaal proefgereden in een BMW 3 coupe, te weten een 318 ci en een 325ci. Mooie comfortabele auto's alleen gezien het bouwjaar (2002) en het imago (als ik zie wie er nogmeer in rijden en ook hoe ze erin rijden hoeft het van mij niet meer zo nodig) heb ik deze maar laten staanen voor een Honda Accord Type S (2004). Deze laatste zou het worden tot het moment dat mijn vader vroeg of zijn Volvo (die januari het veld zou moeten ruimen voor een nieuwe SupurB) niks voor mij zou zijn.
Tsja... een station op je 25e had niet direct mijn voorkeur. Echter nadat ik rationeel alles op een rijtje had gezet was het een uitstekende aanbieding. De Volvo is van januari 2006, voorzien de door mij gewenste opties incl. het veel geprezen high preformance audio systeem en navigatie en is daarnaast altijd keurig bij de dealer onderhouden (van Kuyk, den Helder). Dit totaalplaatje in conbinatie met de kilometerstand van 153.000 kilometer en de het bedrag dat ik moest toeleggen na de particuliere verkoop van mijn Aygo maakt het feit dat ik sinds 31.12.2009 de trotse bezitter ben van een zwarte Volvo V50 2.0D.
Ik heb hem de eerste week gelijk bij Volvo laten voorzien van een Iphone-docingstation (ideaal) en een originele Volvo dakspoiler. Zo extreem als met de Aygo zal het niet worden maar de komende maanden zullen alle ramen ook donkergetint worden en wordt hij binnenkort voorzien van het originele R-design lederenstuur.
Daar ik het geluk had dat de Volvo bij de kilometerstand van 145.000 nog een grote beurt had gekregen + nieuwe APK en 4 nieuwe banden, had ik de pech dat de winterbanden versleten waren, dus ook maar 4 nieuwe dunlop winterbanden gekocht.
De eerste kilometers
- 156.500 km
De eerste maand zit erop dus ook de eerste 3500 kilometer zijn afgelegd. Nu heb ik natuurlijk ook veel van de eerste 150.000 kilometer gereden, dus het was niet echt een nieuwe ervaring, echter de stoelen van Volvo blijven geweldig.
De grootste verbetering ten opzichte van de Aygo zit voor mij in de totale verkeersbeleving. Ik ga mijn Aygo hierbij niet afkraken daar ik in 3 jaar een plezierige 70.000 kilometer heb gereden maar het gevoel van rust en veiligheid is ernorm toegenomen. Tijdens de vele files in en rond Amsterdam gedurende de sneeuwperiode in Nederland was het prima uit te houden.
Wat kan je verwachten als je kiest voor een Volvo V50 als reisgezel: een comfortabele, doch anonieme auto voorzien van zeer goede stoelen, een modern dashboard, beperkte ruimte voor achterpassagiers groter dan 1.80 mtr, een redelijke bagageinhoud en een stabiele wegligging en in het geval van de 2.0D een acceleradius van een ruime 700 kilometer per tank.
Ik ben zelf een enorme autoliefhebber, heb menig autobeurs en museum bezocht in Europa. Hierbij ontwikkel je uiteraard bepaalde merkvoorkeuren. Nu moet ik zeggen dat die van mij eerder bij BMW, Saab en Alfa Romeo liggen dan bij Volvo echter voorzie ik door zijn rust, koppel, audio en ergonomie een lang "huwelijk".
De Volvo zal de aankomende maanden weer enkele europese bestemmingen aandoen (Lech, Alpe D'Huez). Hoe hij het houdt met de ski's op het dak of met de fietsen achterin zal ik uiteraard toelichten zoals ik dat ook met de Aygo heb gedaan.
Onderhoud/verbeterpunten
- 156.500 km
Omdat we de auto thuis al sinds 2006 in bezit hebben ben ik bekend met zijn onderhoud en zijn "nukken".
- zo is de lichtopbrengst uit de koplampen matig, waarbij matig nog als een nette betiteling mag worden beschouwd.
- heeft hij het de laatste tijd wat moeilijker bij het starten.
- heeft hij meerdere malen bij de dealer aan de computer gehangen voor diverse software updates omtrent: uitval van het gehele electrische circuit aan de bestuurderskant van de auto (sloten, ramen, etc)
- heeft hij ook het bekende EGR-klep probleem van de V50 gehad
Wat de toekomst op dit vlak zal brengen zal ik u uiteraard laten weten. De volgende beurt zal plaatsvinden bij een kilometerstand van 165.000.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.