Volvo V50 2.0D (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V50 2.0D |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 356.260 km |
KM-stand laatst | 500.000 km |
Auto gekocht
- 356.260 km
Ondanks de wat hogere stand toch deze auto gekozen.
Auto staat goed in de lak, reed prima tijdens test rit.
Echter de dag erna op koude motor wat hapering erin tijdens stationair draaiende motor.
Dit bleek later een vervuilde egr te zijn.
Helaas geen onderhoudsboekje of instructieboekje erbij.
Dynamo vervangen
- 360.000 km
Dynamo was aan vervanging toe.
Auto viel uit met de voirafgaande meldingen
Dat er iets mis was.
Bij uitlezen kwam de melding dat de remlicht schakelaar stuk zou zijn.
Fout gewist.
Hierna 1 dag later kwam.de display melding
"Laadsysteem service spoed"
Hint, als dit er staat ga maar een dynamo doormeten! En daarop volgend een nieuwe monteren (de oude zat bij de eerste melding rond de 12,6volt, de dag erna rond de 11,9volt) ter info een nieuwe levert zo'n 14,4volt.
Als de accu leeg is getrokken valt de auto uit en heb je geen stuur en rembekrachtiger!!
Dynamo nieuw gekocht @ €200,-
Montage door eigen monteur €50,-
Hierna weer veel plezier met de auto rijden (starten en rijden!!).
4 nieuwe bandjes erop (michelin energy saver)
- 367.000 km
De winterbanden waar we de auto op gekocht hadden zaten ronde 2 / 2,5mm profiel en waren aan vervanging toe.
Zomer velgen set gekocht echter niet de juiste bandenmaat.
Onlangs daar de 205/55/16 energy savers van.michelin op laten.monteren.
Distributie wissel incl waterpomp
- 367.320 km
Vandaag is de distributie set inclusief waterpomp vervangen.
Preventief (zou pas ergens bij +- 475/480### gedaan moeten.worden).
Heb er geen onderhouds boekjes bij gekregen toen we hem kochten dus maar uit zekerheids halve gekozen dit te laten doen. Van alle onderhoud (exclusief banden) houden we de bonnen/facturen erbij om zo toch wat aantoonbaar te maken!
Gloeibougies vervangen
- 391.930 km
Ivm kleine rook wolkjes bij koude start de gloeibougies alle 4 laten vervangen.
Starten lijkt verbeterd te zijn.
Update, lijkt ... Was dus niet zo
400.000km beurt +.... Verstuivers
- 400.000 km
De 400.000 is net gepasseerd.
Helaas waren het niet de gloei bougies wat het slechtere starten veroorzaakt heeft.
De verstuivers waren de boosdoeners, met het testen ervan bij de specialist kwam naar boven dat ze gewoon op waren, dus 4 nieuwe mee naar huis genomen compleet met brandplaatjes etc.
Omdat de service beurt melding net voor de 4ton aan is gesprongen hebben we het maar tegelijkertijd gedaan, dus met de nieuwe verstuivers ook een olie beurt uitgevoerd en een nieuw brandstoffilter geplaatst.
Dan begint alles weer netjes met nieuwe spullen.
Heftig prijs kaartje maar omdat de auto verder goed en roestvrij is (+ alle kosten van vorig jaar was het voor ons nog wel waardt om dit te investeren)
4 verstuivers a €944,-
5l olie + filter a € 65,-
Brandstoffilter. € 25,-
Onderdelen waren dus al €1034,- komt nog wat aan uurloon bij (€60,-) bij de eigen monteur.
Let wel inleren verstuivers zit hier niet bij opgeteld omdat dit via een bekende is geregeld
Verstuivers vervangen
- 400.000 km
Bij 4 ton de monteur gevragen om de verstuivers even eruit te halen om ze te laten testen.
Conclusie test centrum 4 nieuwe nodig vallen buiten specificaties.
Hierna liep de auto ruim 2km per liter zuiniger!
motorsteunen vervangen
- 418.500 km
vorige week zijn de motorsteunen vervangen. ik kon een complete set voor een hele mooie prijs verkrijgen. wat een wereld van verschil maakt dit zeg.
zo goed als alle trillingen zijn eruit nu. had ik dit maar eerder gedaan. zeker de baksteun en de steun aan de distributie zijde waren gewoon echt helemaal op.
komende week krijgt de v50 weer een apk opname we zijn benieuwd ;)
Vloeistoffen en v-snaar vervangen
- 425.000 km
Ivm leeftijd/duur deze vloeistoffen laten vervangen. Was echt nodig, de stuur vloeistof was troebel en begon te stinken.
Tevens op mijn verzoek is de multi-riem set vervangen.
Stabilisatie stangen voor
- 437.000 km
Auto stuurt weer directer. Had wat weerstand naar 1 kant in het stuur na een gevoelloos stukje. Dit is verdwenen na de slangetjes alle 2 aan de voorzijde te vervangen.
Remmerij achteras vervangen
- 489.400 km
Remklauwen, schijven en blokken van de achteras vervangen.
Schijven waren warm gelopen door dat de handrem mechanismen van eerst alleen links later rechts zijn blijven hangen. Blokken waren op 1 na nog redelijk maar voor die paar euro extra vervang je dit natuurlijk meteen mee.
Binnen een paar duizend km de reguliere onderhoudsbeurt uitvoeren en dan zit er ook weer een brandstof en interieur filter bij.
Op naar half miljoen en er voorbij.
Na 5 jaar nog steeds erg tevreden over de auto. Het interieur zou wel eens vervangen kunnen worden alvorens we een andere auto halen voor deze...
Zo zie je maar dat hogere standen ook met een psa motorblok goed haalbaar zijn!!
Interieur (stoelen+bank+deurkaarten) gewisseld
- 490.000 km
Omdat de stoffen stoelen en deurkaarten n aan vervangen toe waren hebben we de stoffen set eruit gehaald en voor een mooi bedrag een crème lederen set erin gezet.
Volgende klusje is de hemel die hier en daar afhangt door slechte lijm kwaliteit ( bedankt milieu drammers!!, nu moet het milieu dus nog extra belast worden ivm nieuwe lijm)
Lager rechter aandrijfas vervangen
- 494.400 km
Nog op de valreep voor een weekje vakantie is het ondersteunings/trillings lager van de rechter aandrijfas vervangen.
Dit was niet noodzakelijk bleek achteraf maar aangezien het materiaal al langer in de onderdelen/onderhouds krat lag dit toch maar gedaan.
Vermoeden was dat deze zoemende was, helaas niet dus de zoektocht naar de zoem gaat door ,(tussen 85 en 110 kmph het beste hoorbaar)
Onderhoud+ diesel+ interieur filter
- 496.156 km
Tijdens de vakantie de melding op het display dat er onderhoud gepleegd moest worden.
Bij thuiskomst dit onderhoud uitgevoerd.
De olie+filter gewisseld,
Brandstof filter 14000km eerder dan de geplande interval (interval is 60000km normaal) meegenomen omdat we dan toch bezig zijn.
Interieur filter ook vervangen zodat we er voorlopig ook weer voldoende frisse lucht uit krijgen.
Nog een paar duizend en dan staat die op 5 ton. Tijd voor wat anders is het nog lang niet wat mij betreft!
Mijlpaal van 500.000km bereikt
- 500.000 km
Vandaag is de 500.000 of half miljoen km aangetikt.
Helaas 2 weken geleden te horen gekreg. Dat de schokdemper links achter lekte. Derhalve nieuwe schokdempers, topmounts en hoezen+bump stops gekocht en meteen de stabilisatie stangetjes vervangen.
Gaat nog altijd als een tierelier met een erg net gemiddeld verbruik aan de pomp van 18km/l ( ja er zijn ook uitschieters naar alle 2 de kanten ;) )
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.