Volvo V50 2.0 Edition II (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V50 2.0 Edition II |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 144.000 km |
KM-stand laatst | 157.230 km |
Aankoop Volvo V50 en eerste maanden
- 145.588 km
Op 28 mei jl. heb ik deze Volvo V50 2.0 Edition II gekocht. Hiervoor reed ik bijna vier jaar in een Peugeot 206 uit 2004, maar door gezinsuitbreiding werd deze auto te onpraktisch. Ook moest er veel onderhoud gepleegd worden en was de keuze voor een andere auto snel gemaakt.
Aangezien er binnen de familie goede ervaringen waren met het merk Volvo (V70) wilde ik graag dit merk gaan kijken. Ik was in eerste instantie gefocust op de Volvo V40 en heb ook gekeken naar de Opel Astra, Toyota Avensis, Volkswagen Golf Variant en Ford Focus.
Maar mijn gevoel lag meer bij de Volvo en zo belde ik de dealer dat ik geïnteresseerd was en langs wilde komen. Deze was een uur geleden verkocht. Zwaar balen…
Op internet zag ik toen mijn huidige auto, boven budget, maar het was wel de facelift variant van de V50. De dag erna gaan mailen en in de loop van de dagen nog wat telefonisch contact.
De auto werd verkocht door een particulier, die deze eerst zakelijk had gereden. Nu wilde hij een boot kopen en ging hij een SUV leasen en werd deze auto in privé te duur. Hij is dus van de eerste eigenaar, die het een verstandige keuze vond de auto na de leaseperiode in privé over te nemen. Dit gaf mij een vertrouwd gevoel. Wel deed de airco het niet en ook moest er een grote beurt uitgevoerd worden. Spannend en dit meegenomen in de prijsonderhandeling….
Die middag reed ik met mijn nieuwe auto naar huis. Wat een gevoel van degelijkheid nu de auto toch 7 jaar oud is. Hij had 145.000 km gelopen, maar er zit in de 2.0 liter versie geen distributieriem, dus deze dat was de eerste besparing. De airco was slechts een kwestie van bijvullen, EUR 75,00 en de grote beurt voor de dealer was met EUR 230,00 geklaard. Al met al een zeer tevreden gevoel.
De ruimte is behoorlijk (in vergelijking met de Peugeot 206), maar duidelijk kleiner dan een V70. Als er een kinderfiets in de kofferbak moet, zal je de achterbank al plat moeten gooien. Al is het heerlijk dat je niet moet kiezen, maar en de kinderwagen en het bedje beide mee kan nemen.
Het 2.0 literblok levert 145 pk en dat is ruim voldoende voor de auto. Wel is het karakter echt die van een atmosferisch blok. Dus geen turbo die bij lage toeren er al in komt vliegen. Ik vind dat je de auto wel goed schakellui kan rijden en prima vlot mee kan. Het verbruik van de auto is binnen de stad rond de 1:10 en op de snelweg 1:17. Mijn streven is wel onder het gemiddelde te blijven van de fabrieksopgave en rij over het algemeen rustig/anticiperend. De motor is snel warm en dan zakt het verbruik duidelijk. Mis wel op de snelweg een 6e versnelling, deze zit wel in de dieselversies. Zie verbruiksmonitor voor het gemiddeld verbruik.
Inmiddels heb ik naast de bestaande 17 inch velgen, nog een tweede set 17 inch velgengekocht. Deze is nog iets breder/platter en ben benieuwd of deze nog invloed gaan hebben op het rijcomfort. Nu liggen er nog all seasons banden onder. De stoelen daarentegen zitten perfect, zeker voor langere mensen die de voorkant van de stoelzitting schuin kunnen zetten en dit geeft extra steun.
Inmiddels een paar duizend kilometer gereden en tevreden over de aankoop. Een prachtige uitstraling en zijn leeftijd niet aan te zien. Het rijdt en ziet er vanbinnen uit als nieuw. Helaas niet het geluid van een echte Volvo 5-cylinder, maar een degelijk motorblok om voorlopig hierin te blijven rijden.
Update
- 151.530 km
Inmiddels 5 maanden verder en je bent snel gewend. Het rijdt zoveel beter dan de vorige Peugeot 206 en nu lijkt deze auto soms ook al te klein. Afgelopen zomer met de auto op vakantie geweest en we hoeven inmiddels niet te kiezen, maar kunnen de kinderwagen, kinderstoel en het campingbedje tegelijk meenemen. Circa 6.000 km gereden met een gemiddeld gebruik van 6,9/100km; dit is zuiniger dan de fabrieksopgave. Het verschil met stad of snelwegrijden is wel enorm! Onlangs was er bij de start constant een irritant aanlopend geluid. Op naar de garage voor het laten vervangen van de spanrollen en de multiriem. Hij rijdt weer als vanouds. Toch probeer ik zoveel mogelijk het OV te nemen, maar de Volvo wordt steeds verleidelijker, zeker met de winter in aantocht.
Verkocht......en nu V70R in bezit
- 157.230 km
Veel eerder dan gedacht de auto verkocht. Een autoliefhebber kijkt soms te vaak online of er interessante auto's worden aangeboden en zo stond er een V70R facelift 2004 aangeboden in Putten. Een afspraak gepland en zo afgelopen zaterdag langs gegaan. Peter is een prettige verkoper die alleen auto's verkoopt waar hij zelf iets mee heeft. Een goed en eerlijk bod gekregen en snel tot een deal gekomen. De V70R extern door een specialist laten keuren, de auto over gezet en heel snel naar huis gereden. Nieuwe review zal binnenkort volgen, als ik foto's heb gemaakt.
Wat betreft de V50 kan ik u deze aanraden en probeer hem te kopen bij Peter Schouten Auto's! Ik heb er iets minder dan 12.000 km mee gereden. Een gemiddeld verbruik van 1 op 13,8 wat net iets zuiniger is dan de fabrieksopgave. De auto heeft zijn imago waar gemaakt. Degelijk, tijdloos, betrouwbaar..... ik hoop de auto via een nieuwe review terug te zien.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.