Volvo V50 2.0 Edition I (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | V50 2.0 Edition I |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 151.000 km |
ERVARINGEN
De auto werd om m’n werk afgeleverd, met een ster in de voorruit. Een klein smetje op verder een prachtige auto. De mooie vorm van de auto had me uiteindelijk ook doen besluiten om voor de V50 te kiezen. Naast het edition I-pakket, had ik tevens gekozen voor 17’-velgen. Optisch werkt dat heel mooi.
Het rijgedrag van de auto is redelijk. Hij is redelijk stug geveerd maar stuurt niet overdreven sportief. Vooral met dwarsrichels en korte drempels, heeft de voorvering veel moeite. Regelmatig geeft deze klappen door aan de auto.
Al bij de eerste rit viel een vervelend rammeltje aan de passagierszijde op. Heel irritant. Zeker omdat ik dit bij Volvo absoluut niet verwachtte. Diezelfde week nog terug naar de dealer. Die hoorde het ook en rommelde vervolgens wat aan de handgreep van de deur. Gemaakt denk je dan, eindelijk genieten van m’n nieuwe auto. Helaas, het rammeltje was niet weg. Sterker nog, ik kreeg er een bij aan de bestuurderszijde. Hierdoor kon ik wel horen dat het uit de B-stijl kwam. Weer naar de dealer. Zelf weer gereden en daarna de garage in. En zowaar, de rammeltjes leken weg. Ik was echter nog niet thuis of aan de passagierszijde was het weer terug. Weer irritatie omdat je tussen de garagebezoeken door ook nog wordt geacht te werken.
Na weer een garagebezoek een afspraak gemaakt om de auto langs te brengen. Er bleek een onderdeel te moeten worden vervangen. Nadat de auto 2 dagen bij de garage had gestaan, mocht ik het weer proberen. 2 weken ging het goed.... Nu rijd ik inmiddels weer met mijn rammeltje rond, wat inmiddels weer heviger is dan ooit. De irritatie tijdens elke autorit is enorm. Zeker als je bedenkt wat voor geld je voor zo’n auto neertelt. Volgende week maar weer proberen een gaatje in de agenda te vinden om bij de dealer langs te gaan. Ik word er moedeloos van. Inmiddels manifesteert zich ook weer een geluidje tussen de stoelen in....
Update na 9500 km:
Inmiddels nogmaals bij de dealer in Den Haag geweest. Een afspraak maken kostte een maand. Na de auto ’s ochtends te hebben weggebracht, kreeg ik ’s middags een telefoontje dat ie weer klaar stond. Voor de zekerheid gevraagd of de problemen waren opgelost. ’We hebben niets kunnen vinden ...’ was het antwoord. Daar zakt je broek vanaf. Eerst een maand wachten en dan niks doen aan de problemen. Hierna maar wijselijk naar een andere dealer gegaan. De auto kraakte inmiddels als een oud zeilschip in beide B-stijlen. Bij de volgende dealer in Hillegom werd het probleem onderkent en een snelle afspraak gemaakt. Ik heb de auto net terug en het lijkt minder, maar niet weg (nu weer drie beugels vervangen). Wellicht is de kwaliteit van de auto gewoon niet beter. De laatste tijd valt het windgeruis bij de ramen ook steeds meer op. De rubbers schijnen goed te zijn. Ook een leenauto had hetzelfde probleem. Ik blijf dus helaas bij de conclusie dat de auto de kwaliteit niet haalt die bij zo’n prijs hoort.
PROBLEMEN
- rammels en nog eens rammels, om gek van te worden. Schandalig voor zo’n kwaliteitsmerk
- de rammels zijn overggegaan in gekraak. Na het laatste dealerbezoek (9400 km, al 5x langsgeweest bij 3 dealers) lijkt het alleen nog bij grotere dwarsrichels op te treden.
Zwanenzang
- 151.000 km
Inmiddels ruim 5 jaar met de Volvo gereden. De klachten waarover ik eerder schreef, gelden onveranderd. Nog steeds kraakt de auto. Met name als ik alleen rijd. Wel geldt dat je er na 5 jaar niet meer zo op let.
Voor de rest heeft hij me nooit laten staan. Hij rijdt nog steeds als hij nieuw deed. Het interieur is ook nergens versleten (op de mat na dan). En dat is ook best een kwaliteit van deze auto. Als je het gelukkiger treft (zonder gekraak), en zo te zien is mijn geval een uitzondering, heb je er een prima auto aan. Ik heb er echt met plezier in gereden.
Dan de hamvraag: zou je er weer een uitkiezen? Inmiddels is deze vraag beantwoord met nee. Volgende week haal ik een 508 bij de dealer op. Doorslaggevende argumenten waren: meer ruimte, comfortabeler (minder sportief geveerd) en de verplichting op A-label te rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V50 2.0 Edition II / NL-Auto / 2e-Eigenaar / 145 PK / Cruise-Control / Climate-Control / Elektr.-Pakket / Armsteun-Voor en Achter / Dakrails / PDC-Achter / 16'' LMV /
- 2007
- 295.918 km

Volvo V50 2.0 Edition II 18" licht metalen| lederen bekleding | Schuif/kantel dak | Parkeersensoren achter | trekhaak | Bi- xenon koplampen | Roof rails | verwarmde voorstoelen |
- 2007
- 291.074 km

Volvo V50 2.4 Momentum | Parkeersensoren V+A | Navigatie | High Performance Audio | Climate Control | Schuif/kantel dak | Cruise control | Regensensor |
- 2005
- 138.125 km