Volvo V50 2.0 D Momentum (2004)

autoreview

Volvo V50
Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50 - interieurVolvo V50 - interieurVolvo V50 - interieur

Signalement

UitvoeringV50 2.0 D Momentum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

In vergelijking tot anderen heb ik niet al te lang (3 maanden) hoeven te wachten op de V50. Elke dealer mag namelijk een aantal productieplaatsen reserveren op de productielijn (Gent). Zo had de plaatselijke dealer nog 3 plaatsen vrij toen ik de auto bestelde, half juli 2004. Ik heb dus 1 plaats op de productielijn kunnen reserveren.
Mijn keus is gevallen op een 2.0d Momentum. De auto is voorzien van Mistral Green met lichte T-Tec bekleding. De middenconsole is van aluminium. De stoelen zijn in alle richtingen e.d. te verstellen maar het zitvlak had van mij iets langer gemogen. Alle knoppen e.d zijn binnen handbereik.

De eerste 1.500 km rustig gereden (max 2500 tpm) op advies van de dealer. Deze kilometers heb ik met plezier gereden. Inmiddels heb ik 3000 km achter de rug en heb zo nu-en-dan het toerental wat opgevoerd. De wegligging en acceleratie is uitstekend maar de stuurbekrachtiging had (boven de 100kmh) iets minder gemogen.
Bij 2000 tpm in de 6de versnelling rij je 120 km/h. De auto trekt boven de 1750 tpm stevig door.
De bijbehorende radio is gewoon super!

Twee negatieve punten, namelijk de opbergmogelijkheid en de actieradius is slecht. Op een volle tank haal ik ongeveer 750 km hierna begint het brandstoflampje te branden.

PROBLEMEN

De auto stottert indien deze in de 2/3de versnelling staat (stapvoets rijden). Het is voelbaar indien je zonder gas te geven een heuvel op wil rijden. Wat de oorzaak is weet ik nog niet, moet nog contact opnemen met de dealer.

De radio(zenders) viel weg waardoor de radio niet meer te bedienen is. Mijn gevoel is dat de radio op zoek is naar een sterkere zender maar niet meer op het goede pad komt. Je kunt de radio nog hard of zacht zetten of kiezen uit CD/FM. Alle overige knoppen geven geen gehoor (zelfs niet de ’exit’). De radio uitgezet en weer aan maar geen gehoor. Het enige wat werkt is de auto uitzetten en weer starten.
Na overleg met de dealer is besloten om nieuwe software te downloaden en te installeren. De software moet 1 dag van tevoren worden aangevraagd bij Volvo. De installatie (upgraden) duurt max. 30 minuten. Inmiddels zijn we twee weken verder en de radio werkt uitstekend.

Update 1-feb:
Ik baal ontzettend van het bereik (max 750 KM)... en de opbergmogelijkheden.

Update 15-feb:
De dealer heeft het stotteren nog niet verholpen. Eerste optie is een update van het motormanagment maar dit zonder resultaat. Half maart zal er een nieuwe brandstofpomp ingaan. We wachten af...

Problemen met de radio toch niet verholpen! De dealer heeft een technisch rapport opgemaakt en verstuurd naar Volvo. Zij gaan dit verder onderzoeken en komen hierop terug.

Elke 10.000 km moet de auto naar de dealer voor een eerste check en bij 20.000 voor de eerste beurt.

Update 2-mrt:
De klok blijft stelselmatig achterlopen (ong. 1 minuut per 10 dagen). De telefoonaansluiting (achteraf laten inbouwen) kan niet over de boxen lopen. Hiervoor moet aparte software worden aangeschaft?! Vreemd...

Update 21-mrt:
Motormanagement voorzien van nieuwe software ivm het stotteren. Volgens de dealer heeft Volvo de fout gevonden en verholpen met behulp van deze software.
Verder komt er op zeer korte termijn nieuwe software beschikbaar voor het stelselmatig achterlopen van de digitale klok.
De radio is weer voorzien van nieuwe software die beschikbaar is.
Al-met-al bestaat deze auto uit software en nog eens software. Maar dit geldt voor voor alle nieuwe auto’s.

Update 29-mrt:
Het stotteren is niet verholpen. Zal het probleem opnieuw aankaarten tijdens de 20 dkm beurt.

Update 06-juli:
Morgen naar de garage ivm een piepend en schurend geluid aan de wielophanging. Ik heb het gevoel dat er iets los zit of dat de schokbrekers defect zijn.
Het stotteren is nog steeds niet verholpen. Met de radio heb ik geen problemen meer gehad.

Update 01-aug:
De dealer heeft uiteindelijk geconstareed dat de schokbreker linksvoor defect is. Deze is inmiddels besteld en zal binnenkort vervangen worden. Vreemde hieraan is dat ik gewoon mag blijven rijden. Volgens de dealer kan dit geen kwaad en komt de veiligheid niet in gevaar. Lijkt mij erg vreemd en ben het hier niet mee eens.

Update 14-sep:
- rechter schokdemper vervangen

Update dec/mei:
- kogellagers boven de schokbrekers vervangen
- stotteren bleek te maken te hebben met een lekage in het luchtfiltersysteem. Systeem is nu afgekit?!

Update 29-mei:
- heb geen geluk met deze auto. Schurend/krakend metaalachtig geluid is weer terug. Maw weer de schokbreker of het kogellager defect. Inmiddels aangekaart bij de leasemaatschappij.
- Heeft iemand hier ook last van of ben ik de enige? Het geluid lijkt op een lege klapperende schokbreker. Je kunt het horen indien je stapvoets rijdt (1ste versn) op een slecht wegdek (klinkerstraat)!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.