Volvo V50 2.0 D Elite (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V50 2.0 D Elite |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Begin maart deze prachtige wagen besteld zonder te hebben proefgereden. Half mei was het eindelijk zo ver, en de hooggespannen verwachtingen zijn tot op heden volledig waargemaakt. Het grote genieten kon beginnen. Allereerst de (van Peugeot/Ford afkomstige)motor en versnellingsbak: uitmuntend. De 6 bak schakelt zeer fijn en de motor loopt fraai. Het surplus aan koppel zorgt in elke versnelling voor een vlotte reaktie op het pedaal en de auto is daardoor ook tot aansprekende prestaties in staat. Het verbruik viel aanvankelijk iets tegen, maar inmiddels is 6,3 l/100km het overall gemiddelde, en dat is voor een dergelijke wagen zeer acceptabel te noemen. Dan het onderstel. Deze is, mogelijk door de optionele 17’ wielen met 50 serie banden, aan de stevige kant. De bochtvastheid is echter uitstekend. De koersvastheid is ook goed. De stuurbekrachtiging is naar mijn smaak iets te sterk afgesteld. Het interieur: fraai van ontwerp en uitvoering. Het is strak afgewerkt, met fijne materialen, zoals het nieuwe bekledingsmateriaal genaamd T-tec. Het design met de vrije middenconsole en de knopindeling bevalt prima. De opbergmogelijkheden, zoals in de portiervakken, zijn echter ronduit slecht te noemen: veel te klein. De fijne stoelen zijn voldoende lang en laten zich op vele manieren verstellen zodat voor velen een goede zitpositie is te vinden. Achterin is het redelijk ruim en de bagageruimte is voldoende, echter door de hoge bodem en de afrondingen verlies je tov menig andere station effectieve laadhoogte en breedte. De uitrusting van deze versie heeft eigenlijk bijna alles in huis wat je je als automobilist wenst. Een misser is echter de absurd hoge prijs voor een geintegreerde telefoon. De radio/CD (NB een verplichte optie in Nederland!) is van grote klasse. Een misser is echter dat op geen enkele wijze een MP3 speler is aan te sluiten of te integreren, en dat anno 2004!
Laatste punt, voor de veelrijder van belang: de actieradius is aan de korte kant. hoewel de tank in theorie 55 l kan bevatten begint het lampje reeds bij ca 42l verbruikt te hebben met waarschuwen, waardoor je na ruim 600km toch maar naar de pomp gaat. Dit is een algemeen probleem van de 2.0D. Als Volvo zo"n reserve technisch noodzakelijk acht, dan had men een grotere tank, bijv 70 l, moeten monteren. Er is nog ruimte ZAT achter/onder de wagen.
Algemene conclusie: verfrissend ontwerp, zeer fijne motor en goede rijeigenschappen.
PROBLEMEN
Tot op heden zelf geen problemen gehad, ondanks de moderne vorm van signaaloverdracht. Wel zijn er een aantal specifieke problemen bekend met o.a. het motormanagement bij enkele andere gebruikers, maar daarvoor is inmiddels een update beschikbaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren