Volvo V50 2.0 D Elite (2004)

autoreview

Volvo V50
Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50 - interieurVolvo V50 - interieurVolvo V50 - interieur

Signalement

UitvoeringV50 2.0 D Elite
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Eind april was het zover. Vol trots reed ik in een mooie dikke metallic zilvergrijze bolide, een van de eerste nieuwe V50 2.0D Elites in Nederland met 17’ wielen, roofrails, antraciet kleurige T-tec bekleding etc. etc.

Tja, de wagen trok veel bekijks, hij werd in de reclames en in de kranten breeduit uitgemeten. Hij was nagelnieuw en kwam per slot van rekening en letterlijk en figuurlijk zo uit de showroom en ik kon er al in rijden. De mensen die hem in mei bestelden moesten rekenen op een levertijd van eind van dit jaar, en in juni minstens begin volgend jaar. En ik had hem pas enkele weken daarvoor besteld en eigenlijk ook zonder in dit model te hebben gereden...

Heel apart is het platte metalen middenpaneeltje met een eenvoudig ogend futuristisch display veel vele functies en mogelijkheden. Helaas was dit meteen een nadeel. Een standaard navigatiesysteem past hier niet in. Je bent aangewezen op het Volvo navigatiesysteem met het uit het dashbord opkomende verzonken beeldscherm. Deze had ik graag gehad, maar om meer dan 4000 euro extra bovenop de flinke aanschafprijs van de auto te doen, dat kon ik echt niet verantwoorden.


Het inrijden, de 2.0D 136 pk commonrail diesel is echt een hele fijne diesel. Hij presteert uitstekend, relatief stil, laag in de toeren en toch veel koppel. En met een beetje gas erop gaat hij als de brandweer.

De garage adviseerde me om hem de eerste 1000-1500 kilometer rustig te rijden. Ik moest hem het liefst niet boven de 2500 toeren laten komen. Geen probleem, met 2500 toeren in de ’6’ gaat het al ver boven de toegestane snelheid.

Het onderstel en de vering is strak en sportief, maar wel comfortabel. De stoelen zitten prima, lekker laag, op verschillende manieren instelbaar. Door al die instelmogelijkheden moest ik wel even naar de juiste zitpositie zoeken.

De besturing is precies en dat is even wennen, de stuurbekrachtiging doet zijn werk naar mijn idee soms iets te enthousiast. Maar je kunt rustig en gecontroleerd snel een flinke bocht door, het voelt strak alsof je in een achtbaan een bocht neemt. Het DSTC doet zijn werk wel..

Het schakelen, een 6-versnellings bak is fijn maar helaas zit de ’achteruit’ wel heel erg dicht naast de ’1’. En als je snel wilt schakelen zit je zo in zijn achteruit. Er zit namelijk geen beveiliging op zoals bijvoorbeeld bij nieuwe Peugeot 407 die eveneens voorzien is van 6-bak met dezelfde motor. Daar druk je een ring in net als bij de opel om hem in zijn achteruit te zetten.

Hoe heb ik dat nu opgelost, voor het wegrijden schakel ik hem nu standaard eerst naar de ’2’ en dan naar de ’1’. Niet handig zonder beveiliging.

De actieradius is een flinke tegenvaller. Na 550 km geeft die al een melding en dan sta je weer aan de pomp... Een iets grotere tank voor een actieradius van minstens 700 km lijkt met voor zo"n bolide toch niet te veel gevraagd.

Tja, mooie wagen maar dan toch die minpunten...

PROBLEMEN

Ik hoorde als snel zacht irritant rammeltje vanaf het begin. Het was een meer krakend-piepend geluid alsof er een metalen veer resoneerde. Dit was iets wat bij lagere snelheden ergens van achter vandaan kwam. Na lang zoeken bleek het een paspen van een kunstof afdekplaatje aan de binnenzijde van achterklep te zijn. Deze paste niet helemaal goed en schrapte tegen de metalen rand van het gat. De monteur heeft dit met wat isolatietape uiteindelijk verholpen. Het was pas helemaaal weg nadat ik in Spanje was geweest..

Trekhaak verlichting aanhanger. Enkele dagen voor de vetrek werkte de aanhangwagen verlichting niet. De storing werd veroorzaakt door een defecte elektronische module en een fout in de software. Kon de caravan helaas nog niet meenemen. Koste veel tijd en ergernis en dat voor een vakantie.

Eindelijk op vakantie onderweg in Frankrijk, Route de Soleil, opeens een doffe knal, zwarte rook uit de uitlaat, vermogen weg foutmelding op het display dus direct alarmlichten aan en snel aan de kant. De vrachtwagens raasden je voorbij, dus het oranje veiligheidsvest gepakt maar eerst toch maar even bellen. SOS international gaf aan dat de hulpdienst aleen via een praatpaal kon worden gewaarschuwd. Het was erg druk met het verkeer. Het was overdag dus maar de dealer in Nederland gebeld. Wat bleek waarschijnlijk Turboslang defect. Komt wel vaker voor. Advies, ga op zoek naar de dichtsbijzijnde Volvo dealer. Zonder turbo wel minder vermogen maar ik kon volgens hun wel rijden. Gelukkig was het overdag en langzaam via de vluchtstrook vaart gemaakt en de eerste afslag eraf. Direct navraag gedaan voor een Volvo dealer en natuurlijk in het Frans. En gelukkig was er eentje dicht in de buurt. Dealer gevonden en probleem aangemeld. Caravan afgekoppeld en auto met de fietsen op het dak op de brug. En ja, na enige tijd zoeken was het toch de turbo slang die er af was geschoten. De Franse monteur constateerde dat de hele slang e.d. overal niet goed vast zat. Waarschijnlijk hadden ze een slechte dag in de fabriek in Belgie.

In Spanje alweer een foutmelding ’Motorsysteem service vereist’. Tja uiteindelijk maar weer de dealer in Nederland gebeld. Temp ok en alle vloeistoffen ok, dan geen probleem. Komt u na de vakantie maar langs voor controle.

Leuk zo"n foutmelding maar het geeft je weinig vertrouwen als de bergpassen omhoog gaat...

Bij de dealer in Nederland konden ze de fout niet meteen oplossen, dit had te maken met de storing en het lag ook aan de versie van desoftware. De softwareversie upgraden werd afgeraden want er waren hierdoor al enkele auto"s spontaan stil gaan staan. Het vertrouwen in Volvo daalt verder.

Zondagmiddag zonnig en lekker windje dus een mooie dag voor vliegeren. Eind van de middag, wilde parkeerplaats afrijden maar helaas. De motor haperde aan alle kanten, je gaf gas en je ging niet meer vooruit... Tja, dan maar duwen want ik stond midden straat tussen de parkeerplaatsen stil.

Weer bellen, weer wachten en deze keer kwam de wegenwacht. Wat was de oorzaak, toch niet benzine i.p.v. diesel getankt? Nee, dit keer waren het luchtbellen in brandstofslang en het was een bijna volle tank. Dit kwam eigenlijk bijna nooit voor oorzaak moet ergens in de brandstoftank zitten, was onbekend. De wegenwacht gaf gedurende enkele minuten veel gas en uiteindelijk werden de luchtbellen minder en draaide de motor weer beter. De de auto kon weer rijden... De wegenwacht reed een eind met me mee richting huis...

Tja, andere gebreken. Lekkende rubber langs het glaasje bij een mistlamp voor, garantie. Als de motor koud is houdt die soms heel kort in bij het gasgeven. Was bekend probleem lag aan software. Oh, ja de software is inmiddels geupgrade en het is 3-versies omhooggegaan. Het vertrouwen is nog steeds niet voldoende hersteld.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.