Volvo V50 2.0 D Edition II Sport (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V50 2.0 D Edition II Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 300 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ja, ik durf mezelf best een Alfist te noemen.
Ik bedoel, als je er in twintig jaar tijd zes (2x 33, 2x146, Spider, 156) ’verslijt’ ben je (denk ik) bovengemiddeld merkentrouw en ook als het over de diverse modellen of over de historie van dit prachtige merk gaat kan ik flink doordraven. Het moet wel gek lopen als Alfa en ik er samen niet uit komen! Dus toen ik mijn 156 Sportwagon verkocht omdat ik in verband met een nieuwe baan een auto-van-de-baas mocht bestellen was er nog maar één ding onzeker: wordt het een Alfa 159 JTD sedan, of een Sportwagon? Of misschien toch een GT JTD?
Voor de volledigheid én voor de fun zijn er natuurlijk wel de nodige proefritten gemaakt in de nieuwe Ford Mondeo, de BMW 1-serie, de Volvo V50 en C30, de Toyota Avensis, de Saab 9-3 en de onvermijdelijke Alfa’s. De GT verdween zoals verwacht snel uit de shortlist. Het is echt een prima wagen maar ondanks de naam (Gran Turismo) zag ik mezelf er niet vier jaar lang comfortabel kilometers (lange ritten) in maken. Het interieur is voor mij nét te krap en het karakter net té opzwepend en uitdagend. De BMW 1-serie vond ik het geld absoluut niet waard, voor je een beetje complete uit hebt ben je duizenden euro’s verder dan welk merk ook. De Avensis vind ik echt héél saai en lelijk, maar er zit wel een mooi blok in. Het viel me overigens wel op dat het blok niet heel direct op het gaspedaal reageert. Dan de Saab. Die is in de lease simpelweg duur. De Mondeo rijdt echt heel goed en is zéér rijk uitgerust maar het interieur ervaar ík als veel te bling-bling. En over de versie met nep-hout (de Ghia) zeg ik maar niets...
Nou, dat is dan blijkbaar geregeld, het wordt dus de Alfa 159. Wist ik natuurlijk allang. Alleen nog een keer wat langer proefrijden, en oh ja, dat geldt ook voor de Volvo’s. Dan ff de keuze maken en klaar, er staat weer een ’Bella Machina’ voor de deur! Eeehhh... dat liep dus ff anders.
Want omdat er het één en ander moest gebeuren aan mijn net aangeschafte Volvo 850 kreeg ik van de dealer drie dagen een V50 mee. Daar had ik al een keer een proefrit mee gemaakt en toen was vooral de radio me in negatieve zin opgevallen en ik vond het interieur wat te ’simpel’. Maar nu reed ik in een ’Edition II’ met aluminium accenten in het interieur, een heerlijk stuur en veel betere radio. En halverwege de tweede dag drong het opeens tot me door, wat een heerlijke auto is dit! De zitpositie is (voor mij) perfect en wat rijd ik er relaxed in... En daar was het dan, het dilemma: negeer ik dit als rechtgeaarde Alfist of kán ik dit niet negeren?
Ik heb de Alfa uiteraard nóg een kans gegeven en er nóg een volle dag in gereden, maar de middenconsole komt gewoon net iets te snel naar links, zodat ik continu met mijn been tegen de vervelende rand aan de zijkant van de middenconsole zit. En dat gaat uiteindelijk behoorlijk irriteren. Dit kon niet waar zijn... De Alfa is véél mooier, het interieur is véél sprekender én de motor is ‘lekkerder’ en duidelijk sportiever. Inmiddels was het plaatje natuurlijk al lang duidelijk, maar het moest alleen nog ff bij me inzinken. En daar had ik best moeite mee. Maar inmiddels ís het ingezonken en is de klap aangekomen. Ik ben ex-Alfa...
Ik heb een mooie Volvo V50 Edition II Sport(oude model MY2007) met de nodige toeters en bellen besteld. Komende week is hopelijk de aflevering, ik hou jullie op de hoogte...
PROBLEMEN
Nog geen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.