Volvo V50 2.0D Edition I (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V50 2.0D Edition I |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 408.000 km |
KM-stand laatst | 432.000 km |
Aanschaf auto
- 408.000 km
Ik heb lang getwijfeld of ik deze auto nou wel of niet moest kopen. Op het eerste gezicht zag hij er goed uit, maar goed, het was wel een auto met 408.000 km op de teller, een wat rauwig geluid onder de kap en trillende remmen. Het ontvangen van de complete onderhoudshistorie van de afgelopen 7 jaar gaf de doorslaggevende factor. Doen!
Remschijven afdraaien
- 408.500 km
Ik heb het nog een week aangezien, maar nee, met kromme remschijven valt niet te leven. Bij een garage om de hoek bleken ze remschijven af te kunnen draaien. Ja, ik had ook gewoon nieuwe remschijven eronder kunnen gooien, maar deze remschijven waren nog geen jaar oud en verder nog prima op dikte.
Een uurtje en een paar tientjes armer heb ik een auto die weer lekker remt zoals het hoort. De eerstkomende kilometers even kalm aan doen.
Oei, dat klinkt niet goed
- 418.500 km
Na het starten van de auto, hoorde ik een joelend geluid. Gas intrappen, nog meer herrie. Oei, dat klinkt niet goed... Motorkap open en... Turbo? Iets anders? Geen flauw idee.
Meteen doorgereden naar de garage. De eerste monteur fronste direct zijn wenkbrauwen toen de auto naar binnen werd gereden. Misse boel. Een stethoscoop werd erbij gehaald en op alle mogelijke plekken werd er geluisterd. "Shit, ze zitten wel heel erg ver onderin te porren" dacht ik nog bij mezelf.
Maar gelukkig... Het was de dynamo die na 418.500 km de geest had gegeven. Een nieuwe dynamo kostte 300 euro, refurbished 150. Uiteindelijk heb ik via Bogijn een nieuwe voor 135 op de kop getikt en heb ik deze een week later laten monteren.
Een extra rondje onder de auto en met de auto leverde niks nieuws op. Remmerij was goed, wiellagers en aandrijfassen bleken ook goed. Kortom: klaar voor de vakantie.
Update
- 419.000 km
Ik heb altijd een zwak gehad voor de V50. Het is een mooie en bijna tijdloze auto om te zien, alhoewel dat tijdloze echt betrekking heeft op de phase 2. De phase 1, zoals ik die heb, begint nu wel wat meer te dateren moet ik eerlijk bekennen.
Met uitzondering van de C70 heb ik de hele reeks gehad. Zowel de V50 (2x), de C30 en de S40. Het is een auto die dankzij z'n Focus onderstel strakker stuurt dan de S60's, de V70's en de S80's uit die tijd en de 2 liter diesel van PSA geeft de auto voldoende vermogen om goed vooruit te komen. Het is absoluut geen stakker in het verkeer.
Qua comfort is het op en top een Volvo. Voortreffelijke stoelen, prima airconditioning en verwarming, alle knoppen dichtbij en op een logische plek. Voor wie nu nog op zoek gaat naar een C30 S40 V50 zou ik wel adviseren om te gaan voor een phase 2 versie met leren bekleding en RTI. Dat maakt het toch wel af. Oh, en een spoiler.
Vakantie achter de rug
- 422.000 km
Ook tijdens de vakantie heeft de Volvo prima z'n dienst bewezen. Met ruim 2,500 kilometers extra op de teller zijn we weer teruggekomen uit Frankrijk. Onderweg geen problemen gehad, alleen maar plezier van de auto. In de bergen heeft de auto zich prima gedragen, op de tolwegen heb ik meermaals de 180 aangetikt en de warmte leek de auto niet te deren. Kortom: het was prima.
Klein werk voor de keuring
- 430.000 km
Vanaf augustus t/m maart nagenoeg probleemloze kilometers achter de rug. Wel heb ik een paar onderhoudsklusjes verricht die nodig waren om de auto rijdend te houden danwel APK-fertig te krijgen.
- Accu vervangen. Die gaf hartje winter uiteindelijk de geest.
- Lampje kentekenplaat vervangen.
- Ruitenwisserarm voorzien van een schroefje. Knapte bij de vorst.
Alles bij elkaar zo'n 70 euro aan kosten. 65 euro voor de accu, de rest voor het lampje en het schroefje in de ruitenwisserarm.
De auto kwam probleemloos door de keuring. Keurmeester maakte wel een opmerking over de uitlaat. "Die zit eraan te komen, maar ach, dat mag ook wel naar 250.000 km"
430.000 km beste man. 430.000 km!
Bijna een jaar in bezit
- 432.000 km
Komende week heb ik de auto bijna een jaar in mijn bezit.
Waar ik een jaar terug nog twijfelde of ik er wel goed aan had gedaan om een auto met 408.000 km ervaring te kopen, ben ik intussen helemaal om. Ik ben ook lid van het Volvoforum en merk dat de S40 / V50 diesels, in het bijzonder de 2.0D en de D5, echte kilometervreters zijn. Menig S40 / V50 tikt de 4 ton aan en dat is toch best een knappe prestatie voor een verbouwde Ford Focus met PSA blok.
Natuurlijk kan elke auto met voldoende Tender, Love & Care de 4 ton halen, maar de praktijk is dat veel auto's dat gewoon niet halen. Ook veel S40 / V50's niet, al heb je het dan meestal over de 1.6 diesels die een slechte reputatie hebben.
Terugkijkend op het afgelopen jaar, heb ik in totaal 538,- euro aan kosten gehad. Daarvan 65,- euro verwacht (de accu), 132 euro door externe pech (lekke band) en de rest waren onverwachte kosten. Alles bij elkaar valt me dat reuze mee.
Het brandstofverbruik zit op 1 op 17.
Alhoewel een nieuwe auto blijft lonken, dit is tenslotte al mijn 25ste auto, denk ik dat deze vooralsnog blijft. Goedkoper rijden dan dit kan niet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.