Volvo V50 1.6D Momentum (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V50 1.6D Momentum |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 122.053 km |
KM-stand laatst | 308.088 km |
De komst van een nieuwe "trouwe-blauwe"
- 122.600 km
Na lang wikken en wegen besloten om onze blauwe Astra weg te doen en te gaan zoeken naar een nieuwe(re) auto. In verband met mijn nieuwe werk gaat er volgend jaar (weer) meer worden gereden en de blauwe Astra was simpelweg niet betrouwbaar genoeg meer voor 50.000 km per jaar.
Eerst gekeken naar VW Polo Bluemotion en naar Seat Ibiza Ecomotive, maar deze vielen uiteindelijk af wegens de hoge aanschafprijs. Vervolgens gaan kijken naar 2e hands diesels, met niet te veel kilometers. Gereden met Civic CDTi, V50 1.6D en 2.0D, Peugeot 407 1.6HDi en 2.0 HDi. De keus viel al snel op de V50's. Op zoek!
In Breda vond ik uiteindelijk een V50 1.6D met 122.000 km en alle onderhoudsgeschiedenis (bij Volvo-dealer uitgevoerd). Elke 10.000 km naar de garage en zodoende helemaal in orde. Voor een mooie prijs de auto (zonder garantie, poetsen e.d.) uiteindelijk gekocht. Sinds deze week is hij in ons bezit.
De auto rijdt heerlijk, de motor is voor ons sterk genoeg. De uitvoering, momentum is luxe voor ons doen (regensensor, climate control enz). Over de betrouwbaarheid en gebruikskosten kan ik nog niet zo veel zeggen, daarom maar even "goed" ingevuld.
Natuurlijk zal ik deze review weer net zo goed bijhouden als de eerdere reviews, zo komen we misschien over een paar honderdduizend kilometer wel weer bij "Klokje rond".
Op naar de eerste beurt.
- 139.000 km
De auto rijdt heerlijk en heeft in 3,5 maand al bijna 20.000 km gereden met ons. Naar Frankrijk, naar Friesland en elke dag 150 km woon-werk verkeer.
Een aantal dingen inmiddels laten doen. Zo heb ik via volvovelgen.com 4 nieuwe banden met dezelfde velgen gekocht, dus winterbanden om de oude set en dat kan ik er de hele winter tegen.
Xenonverlichting laten monteren door Sky-Xenon. De pilotset geeft een keurig lichtbeeld en simpelweg veel meer licht, ideaal dus.
Uitlijnen heb ik vandaag even laten doen. Bochten zijn nu ook superstrak!
Komende week de APK en een grote beurt en dan de week erop een poetsbeurt door een bedrijf en dan kan hij er helemaal tegen. Op naar de 300.000 km!
Dat was de eerste grote beurt...
- 140.000 km
Tja, dan koop je een auto zonder garantie (wel bij de dealer, met onderhoudspapieren, maar toch) en dan is zo'n eerste beurt spannend. Komen er gekke dingen aan het licht.
De linker achterwiellager is vervangen, een setje remblokken voor en een iets lekkende verstuiver. Voor deze verstuiver moet de auto komende week nog even terug, misschien een half uur werk, misschien een hele middag, schijnt er helemaal aan te liggen hoe vast deze zit. Volgens onze garagehouder waarschijnlijk niet lang, omdat er nog maar weinig aanslag rond zit. (Vraag mij niks, ik weet er niks van!).
Verder ben ik nog even bij Sky Xenon geweest voor een paar Pilot ledlampjes in de stadslichten, beetje feller, maar schijnen vooral "eeuwig" mee te gaan. We zullen zien.
Kosten vallen dus mee. Op naar de volgende 20.000 km!
Een fohn onder de motorkap...
- 146.000 km
Inmiddels ruim een week geleden vertrek ik bij mijn werk in Spijkenisse. Onder de motorkap klinkt naast het vertrouwde dieselgebrom nu ook een geblaas. Aangezien de auto vol met spullen ligt voor een weekend Ardennen en er 4 man staan te wachten om opgehaald te worden heb ik haast om te vertrekken. Echter vertrouw ik het geluid voor geen meter, op naar de Volvo-dealer in Spijkenisse dus.
Daar aangekomen rijdt de monteur samen met mij zo'n 500 m (jawel) en hij concludeert meteen een kapotte turbo. Aangekomen in de werkplaats laat hij zien dat er zwarte troep op het blok zit. Zijn diagnose: een kapotte injector, een kapotte turbo en wat slangen en het nodige aan werkuren. Dat gaat wel € 2.500,- kosten. Ik krijg een aanbod voor een leenauto (€ 65,- per dag en € 0,18 per km) wat ik uiteindelijk niet aanneem.
Vanuit de auto van mijn vader, die zo vriendelijk was mij op te halen en bij mijn schoonvader te brengen die mij zijn Honda uit wil lenen voor het weekend, bel ik met mijn vertrouwde garage in Bergen op Zoom. Daar zoekt men even in het systeem en concludeert al snel dat de onderdelen daar honderden euro's goedkoper zullen uitpakken. Er wordt dus geregeld dat de Volvo de eerst volgende werkdag zal worden getransporteerd naar Bergen op Zoom.
Dinsdag krijg ik een belletje van mijn garagehouder. Ja, er zat (weer) zwarte troep op een injector, maar de turbo is niet kapot. De injector wordt schoongemaakt en is ook niet aan vervanging toe. Wat nu wel de oorzaak is is nog niet duidelijk.
Op zaterdag krijg ik een telefoontje. De garagehouder verzoekt me om de auto te komen halen, voorlopig merkt hij niks aan de auto, dus moeten we er maar weer mee gaan rijden en een week later terugkomen.
Bij het ophalen merk ik dat de auto nog steeds blaast, maar na een kilometer of 5 rijden is dat geluid weg, heel vreemd. Thuis besluit ik om maar eens te gaan zoeken op het volvo-forum. Daar lees is al snel over een weigerende/dichtslibbende EGR-klep. De foto's laten een zwarte drab zien en daarbij worden dezelfde "problemen" beschreven. Zou het dat dan zijn. Volgende week maar even terug naar de garage met dit verhaal. Grote kans dat het dan opgelost is.
Twee conclusies kunnen we nu al trekken:
- Bij Volvo in Spijkenisse zouden ze voor € 2.500,- hebben gerepareerd en niks hebben opgelost.
- Het is nu nog niet opgelost, maar het lijkt de EGR-klep te zijn (komt vaak voor bij de 1.6D).
p.s. De winterbanden liggen er sinds deze week ook onder, na 400 km rijden kan ik daar echter nog niks over zeggen. Ik heb gekozen voor Michelin Primacy Alpin banden.
Wat kosten, maar ook flink wat kilometers...
- 166.955 km
Sinds de laatste ervaring (21 november) zijn er weer 20.000 km onder de banden doorgegleden. De auto is een aantal keer bij de garage geweest. Hieronder het overzicht:
23 november 2010;
In de vorige ervaring viel te lezen dat we bijna een nieuwe turbo hadden laten monteren bij de Volvodealer in Spijkenisse (afzetters). Na een bezoek van een aantal dagen bij mijn eigen garage was de conclusie, niets kapot (dus ook de turbo niet).
Uiteindelijk is op 23 november een injector vervangen en opnieuw schoongemaakt, het had dus niets te maken met de EGR-klep. Hierna geen last meer gehad.
De rekening is uiteindelijk € 409,96 inclusief al het werk, het afslepen en de onderdelen.
7 maart 2011;
Kleine beurt, geen bijzonderheden. € 114,24
11 maart 2011;
We een blazend geluid. Zal dan toch de turbo kapot zijn? Of is er weer een injector kapot? Meteen naar de garage. Als snel vallen de eerder genoemde zaken af. Dit keer geen zwart snot bij de injectoren en ook de turbo is prima. Onder het mom van meten is weten even verder zoeken.
Het blijkt iets met de stroomvoorziening te zijn.Bij een draaiende komt er maar 12,1 V op de meter te staan en de geur van brand/elektriciteit doet vermoeden dat de dynamo kapot is. Dit blijkt helaas het geval.
Tot op heden is de rekening nog niet binnen, maar gezien het feit dat de dynamo alleen al zo'n 300 euro kost, zonder btw, zonder arbeid, zal het wel weer een fraaie rekening worden.
(Edit: Op 26-03 is de rekening binnengekomen, inclusief de werkzaamheden kost de dynamo € 436,14 inclusief btw. Hiervan kost de ruildynamo € 269,- ex.btw.)
Ondertussen begint de lente morgen en rijden we vrolijk door. Ondanks de kosten van de afgelopen maanden, blijft het een fantastisch betrouwbare auto.
Onderhoud en vele fijne kilometers...
- 192.625 km
Mijn laatste ervaring was ergens in de 160.000 km en inmiddels dus weer een flink stuk verder gestuurd. De auto bevalt nog steeds erg goed. Hij heeft me niet laten staan, maar er is wel het nodige onderhoud geweest. Hieronder een samenvatting:
181.000 km
De auto hobbelt. Bij de achterwielen en maakt een vreemd geluid. Even langs Jos Buys (garage Bergen op Zoom) waar blijkt dat één van de wiellagers achter versleten is. Een nieuwe erin en na betaling van € 245,- kunnen we weer op weg.
186.000 km
De auto blijft een beetje hobbelen, aangezien de banden al 75.000 km meegaan en V50's nu eenmaal cuppen word het tijd voor een nieuw setje banden. Omdat 4 nog een beetje duur is en de voorbanden nog goed genoeg voor wat kilometers worden er 2 nieuwe voorbanden gemonteerd en gaan de oude voorbanden naar achteren. Kosten € 227,- voor 2 Michelin Primacy's
187.000 km
Even op en neer naar Zuid-Frankrijk. Heerlijk met de climate controle aan. Op de heenweg scoort de auto zelfs een tank 1 op 19,8! Terwijl hij helemaal vol afgeladen is. Netjes.
191.000 km
Inmiddels 27.000 km na de laatste (kleine) beurt, is het toch echt weer tijd voor een grote. De auto blijft een nachtje over bij de garage zodat er de tijd voor genomen kan worden. De rekening is niet misselijk, maar er is dan ook wel flink wat gebeurd:
- 2 nieuwe banden, de andere waren ook gecupt en eigenlijk ook versleten.
- set remblokken
- multi-riem
- APK
- grote beurt
- reparatie buitentemperatuursensorstekker (mooi voor galgje)
Totaal € 757,88
Helaas blijkt na het meenemen van de auto de buitentemperatuur nog steeds verkeerd te worden aangegeven, dus daarvoor moet de Volvo volgende week nog een avondje op bezoek bij de garage. Verder kan hij er voorlopig weer tegen.
Klokje rond, toch de EGR-klep en lakschade...
- 200.258 km
Afgelopen week ging de kilometerteller voor de 2e keer "rond", dat wil zeggen het getal 200.000 verscheen.
Zoals gemeld in de vorige ervaring deed de buitentemperatuursensor het nog steeds niet goed en zodoende is hij afgelopen week vervangen door een nieuw exemplaar. Voorlopig lijkt hij nu prima te werken.
Na de grote beurt, zie vorige ervaring, verscheen er op het display in de auto zo'n beetje om de week de melding: "Anti-skidservice vereist" even opnieuw starten hielp en daarna was de melding dan ook weg. Soms kwam het ook voor dat bij de melding het vermogen van het blok helemaal wegviel, het leek dan wel alsof de turbo niet werkte. Omdat de auto in de herfstvakantie toch naar de garage zou gaan, daar maar even op gewacht. Er ontstonden immers geen gevaarlijke situaties. Googlen leverde niet de informatie op die ik zocht, want op de diverse fora zegt men dat het van alles kan zijn. Van een slecht aangedraaide remmoer (aandraaien) tot een kapotte ABS-computer (€ 1500,-) en allerlei problemen daartussenin. Uitlezen bij de garage (tijdens de reparatie van de temperatuursensor) vertelde dat het de EGR-klep was. Deze is dus nu vervangen. De rekening is nog niet binnen, maar zodra die er wel is, voeg ik de gemaakte kosten hier even toe.
Half september is er op een parkeerplaats iemand langs de auto gelopen, of zeg maar liever gekrast. Gevolg; een kras op het achterscherm en een diepe kras op de deur. Fijn. Een paar weken later ging ik door de wasstraat en daarna had ik ineens een grote plek op de deur. De blanke lak had losgelaten. Dus maar snel met de Volvo langs het Autoschadebedrijf. Dit wordt eind oktober gemaakt en kan gelukkig op kosten van de verzekering. Geschatte schade: € 675,-.
Inmiddels dus zo'n 80.000 km met de Volvo gereden en op zich ben ik nog steeds tevreden. Helaas zijn er wel flink wat kosten geweest. Ik hoop dat de komende 80.000 km wat goedkoper zullen zijn.
Update 6-11-2011:
Lakschade is de afgelopen week gemaakt. De auto ziet er weer keurig uit. De rekening voor de EGR-klep (en temperatuursensor) is ook binnen. Samen, inclusief uurloon € 461,-. Dat valt dus ook niet tegen.
Zo, dan ben je ineens de V50 1.6D met de meeste ki
- 212.434 km
Op naar de 222600 dan maar. Dan heb ik 100.000 km met de auto gereden.
Na de laatste update in november is er zo goed als niks gebeurd. Ja, veel lekkere kilometers. Verder zijn alleen mijn Pilot led-stadslichtjes kapotgegaan, er zitten nu gewoon geel/witte gloeilampjes in. Eerlijk is eerlijk, dat staat wel origineler.
Verder ook geen sneeuw, dus de winterbanden liggen nog in de garage.
Binnenkort gaat de auto voor kleine beurt weg. Misschien dat er dan iets te melden is. Wel even laten kijken of er weer "zwart snot" bij de injectoren zit, want ik heb wel het idee dat hij weer een beetje inhoud als het koud is.
Voorlopig ben ik gewoon trots dat mijn 1.6D degene met de meeste kilometers is. En met 4500 km per maand zal ik ook binnen afzienbare tijd wel de V50 met de meeste kilometers overall zijn. Rijden jullie mee?
Kleine beurt achter de rug, terug naar 5 sterren.
- 219.111 km
Inmiddels weer een kleine beurt achter de rug. Niks bijzonders. Geen zwart snot, geen ander onderhoud dan een beetje olie en een filtertje.
Zomerbanden en weer onder en op naar de 240.000 km... (lees: distributieriem)
Kosten € 150,77.
Bij 222.222 km zal ik weer eens een foto van de km-teller maken.
Auto is de laatste tijd zeer onderhoudsvrij en betrouwbaar, dat de verloren ster op betrouwbaarheid weer terugkomt, hij verdient wat mij betreft 5 sterren!
Grote beurt en wat na-werk
- 253.687 km
Tegen de zomervakantie kwam de tellerstand van 240.000 km akelig dichtbij. Met een kampeervakantie naar Frankrijk voor de boeg leek het me verstandig om de grote beurt niet uit te stellen. Op 14 juli bracht ik de Volvo weg naar mijn vertrouwde garage.
Bij het inleveren gaf ik aan dat ook de temperatuursensor weer foutmeldingen gaf en het fijn zou zijn als dit voor de hitte in Frankrijk gerepareerd zou worden, de climatecontrol werkt immers met de buitentemperatuur.
Aan het einde van de dag kon ik de auto al weer ophalen. Er was het nodige werk uitgevoerd. Hieronder de samengevatte rekening:
- Filtertjes
- Klein materiaal
- Distributieset
- Waterpomp
- Aircoservice (aanbieding)
- Werk
-----------------------
totaal € 913,38
Tja, we wisten nu eenmaal dat 240.000 km een dure beurt zou zijn, maar wederom niks geks. Geen uitlaat, schijven, e.d. Dat is nog steeds allemaal origineel.
Helaas was de elektro-monteur niet in staat de buitentemperatuursensor te maken en aangezien wij 16 juli op vakantie wilden, hebben we dit maar zo gelaten. Uiteindelijk viel de hitte wel mee en hebben we maar een paar keer gebaald.
Na de zomer reed ik vrolijk door naar 250.000 km. Helaas bleef de temperatuursensor fout en dat wil ik dan toch gemaakt hebben. Dus vorige week is de auto nog een dagje in de garage geweest. De sensor werkt nu weer prima en ze hebben op mijn verzoek ook nog even gezocht naar "zwart snot", wat ze gelukkig niet hebben gevonden. Wel nog even een kleine reparatie aan de carterventilatie en voor € 91,63 kunnen we er weer tegen.
Inmiddels staat de teller nu op 253.687 km en we rijden vrolijk verder.
Wat zit er nog wel aan zit te komen is een paar nieuwe banden, maar dat kan na de winter ook nog. Immers wissel ik november de zomer- weer voor winterbanden.
Een nieuw jaar, veel nieuwe kilometers voor de boe
- 267.823 km
In 2012 totaal 55.000 km gereden met de Volvo. Wat blijft het toch een fijne auto.
In de laatste maanden valt er niet veel te melden. Het onderhoud heb ik hieronder even op een rijtje gezet.
11 december:
Winterbanden onder de auto. Bij het wisselen van de velgenset bleek in één van de winterbanden een klein spijkertje in de wang te zitten. Gevolg, een bloedende hand van de garagehouder. Aangezien dit niet "te pluggen" viel, een bus tyreleaks erin, de band liep immers niet leeg. Verder meteen de oude zomerbanden van de velgenset, want nieuwe banden zijn nodig in het voorjaar. Met een nieuw ruitenwisserblad achter was het onderhoud compleet.
€ 60,44
24 december:
De gerepareerde band bleef irritant hobbelen, dus ondanks dat hij niet leegliep, wilde ik graag een nieuwe. Daarnaast een kleine beurt en de auto was klaar voor de winter.
€ 242,00
Saillant detail, de temperatuursensor doet het nog steeds niet goed... :-( Binnenkort maar wéér een keer terug voor nader onderzoek.
Grote beurt en APK achter de rug
- 288.612 km
Tijd voor vakantie, tijd om de auto een dag te missen. Naar de garage voor een grote beurt en weliswaar twee dagen te laat, de APK.
Al met al een saai verhaal. Een rekening van 307 euro, wat filters, wat werk en wat metingen, klaar.
Nog steeds geen remschijven of uitlaat en dat bij bijna 300.000 km!
Met goede moed op naar de 3 ton!
(Oh ja, vorige maand nog wel even 4 nieuwe Michelin Primacy 3 banden laten monteren. Kosten: 500 euro.)
Zomer tot het einde
- 307.900 km
Zoals in het laatste verslag te lezen was, bleef het allemaal lekker ontspannen rijden met de auto, helaas ging het in de zomervakantie toch mis.
km-stand: 290.000
Eind juli gingen we met de caravan op pad. Nog maar net de Belgische grens over ging de auto in noodloop. Gelukkig dicht bij huis, dus met alarmlichten aan naar huis gereden, want met een klein babytje in de auto op de vluchtstrook zagen we niet zitten. In eerste instantie leek de luchtmassameter het probleem en na enige wachttijd op dit onderdeel kon deze een dag later worden ingebouwd. Helaas was ik de straat bij de garage nog niet uit, of weer gefluit onder de motorkap. Dit bleek een gescheurde turboslang te zijn. Ook weer een dag wachten. In totaal zo'n 500 euro verder, maar de auto was weer in orde. De hele vakantie geen problemen gehad.
km-stand: 296.000
In september was het ook nog lekker weer, maar van het één op het andere moment deed de airco niks meer. Bij de garage bleek de condensor van de airco stuk. Tja, toch maar weer laten maken, want als de auto niet goed is... Weer een rekening van ruim 400 euro.
km-stand: 305.000
Op 14 december startte ik de auto om boodschappen te gaan doen, maar vanuit het niets "klepperde" de motor. Dat klonk natuurlijk niet goed, dus de auto maar snel weer op de oprit. Op maandag naar de garage en na wat onderzoek bleken de krukaspoelie en de dynamopoelie aan vervanging toe. Kosten, weer bijna 400 euro...
Toen ik de auto 17 december kon ophalen leek alles weer goed, maar ik baalde stevig. Sinds de zomer had de auto mij eigenlijk 3x laten staan. Natuurlijk kon alles worden gemaakt, maar de kosten werden nu wel erg hoog. Zou ik niet toch eens gaan kijken voor een andere auto?
's Avonds gingen we ons zoontje wegbrengen naar de schoonouders en we waren pas net de snelweg op, toen me opviel dat de auto floot. Niet goed, dus meteen garagehouder gebeld. Die was nog in zijn zaak, dus we mochten meteen langskomen. We hadden nog niet opgehangen of "poef", met een grote klap gaat er iets niet goed en de auto klinkt als een tank... Meteen gestopt en ik onder de motorkap. Er bleek een slang van het blok gesprongen, ik denk van de luchttoevoer. Enfin, de auto kon rijden, maar bij de garage was het niet meteen op te lossen. Dus weer de auto moeten achterlaten...
Vier keer was voor mij genoeg. Een andere auto moest er komen. Natuurlijk is de Volvo in prima onderhoudsstaat, hij heeft immers alle dingen die nodig waren gehad, maar wat zou er nog meer komen. Ik wilde het niet meer afwachten.
Slotsom
- 308.088 km
Op de dag voor kerst hebben we onze nieuwe auto opgehaald en rest mij dus niet anders dan even terug te kijken op bijna 4 jaar Volvo V50.
Nooit heb ik remschijven hoeven vervangen, de originele uitlaat zit er nog onder, de turbo heeft het altijd uitgehouden, dus de auto leek technisch zeer goed in elkaar te zitten. Helaas gingen er de laatste tijd gekke dingen stuk en ik wilde niet meer afwachten op meer (grotere) kosten.
Pluspunten: heerlijke auto om lange stukken te rijden, fijne stoelen, betrouwbare techniek (al was dat de laatste maanden wat minder), momentum-uitvoering erg luxe voor ons, veel ruimte in deze klasse
Minpunten: krappe opening achterklep, buitentemperatuur nooit goed werkend gekregen, ruitensproeiers bevriezen
De laatste 56.000 km heb ik het verbruik nauwkeurig bijgehouden. Gemiddeld (zonder caravanvakantie) heb ik 1 op 17,43 gereden.
Alle kosten op een rijtje sinds de aanschaf in mei 2010:
04-05-2010: € 11.250 aanschaf (km stand toen 122.053)
26-08-2010: € 249 Pilot Xenon + inbouw
04-09-2010: € 65 Uitlijnen + sporing verstellen
10-09-2010: € 695 Nieuwe set Calligo velgen voor winterbanden
13-09-2010: € 675 Grote beurt, remblokken, wiellager
23-11-2010: € 575 Set Michelen winterbanden
10-01-2011: € 409 Injector, brandplaat, afslepen
07-03-2011: € 114 Kleine beurt
22-03-2011: € 436 Ruildynamo
20-06-2011: € 245 Wiellagerset
11-10-2011: € 97 Ruitenwissers, bekleding deur achter
27-09-2011: € 172 Injectorwerkzaamheden
09-07-2011: € 227 Twee nieuwe zomerbanden
23-08-2011: € 757 Grote beurt, remblokken, multiriem
31-10-2011: € 461 EGR-klep
06-03-2012: € 150 Kleine beurt
27-03-2012: € 28 Wielen wisselen en balanceren
14-07-2012: € 913 Grote beurt, distributieriem, waterpomp
02-10-2012: € 91 Reparatie band en reparatie carterventilatie
07-01-2013: € 242 Kleine beurt + 1 nieuwe winterband
04-04-2013: € 539 Vier nieuwe zomerbanden + uitlijnen
29-04-2013: € 65 Nieuwe xenonlamp + elko
15-07-2013: € 307 Grote beurt
29-07-2013: € 500 Turboslang en luchtmassameter
16-09-2013: € 408 Condensor Airco + service
17-12-2013: € 394 Krukas- en dynamopolie vervangen
------------------------------------------------------
Totaal: € 20064 (verdeeld over 186035 km)
€ 0,108 per km
Alleen onderhoud: € 8814 = € 0,047 per km
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.