Volvo V50 1.6D Kinetic (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | V50 1.6D Kinetic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 250.376 km |
KM-stand laatst | 322.487 km |
Een heerlijke V50 diesel
- 250.376 km
Na bijna 10000 kilometer te hebben gereden in onze heerlijke V50 1.6 Diesel lijkt het mij tijd worden voor een review. Ik ben, na lange tijd Volvo S80 op LPG en een V70 op LPG en tussentijds nog enkele andere merken,toch maar weer overgestapt op een fijne diesel. Weliswaar was het wennen om te zeggen dat het een 1.6 D is i.p.v. een lekkere 2.4 5 cilinder maar ik moet zeggen dat deze motor me nog niet echt teleur stelt. De trekkracht onderin de verzetten vind ik soms tegenvallen maar omdat ik de auto voorzien heb van een powerbox maakt de turbo dit in de hogere regionen goed met een flinke douw in de rug.
In eerste instantie heb ik een paar duizend kilometer gereden zonder een chip of powerbox en was ik daarmee ook best tevreden. Toch heb ik in één van mijn vorige diesels (VW passat) een powerbox gehad en dat beviel mij uitstekend. Geen gedoe met storingen of anderzins problemen gehad waarvoor veel gewaarschuwd werd. Niets van dat alles! Daarom heb ik het nu ook weer aangedurfd om via mijn eigen (vertrouwde) garagehouder een powerbox te monteren. Ook in deze auto heb ik na ongeveer 5000 kilometer nog steeds geen problemen of storingsmeldingen gehad waar ik natuurlijk erg blij mee ben. Het verbruik op de boordcomputer daalde na het monteren van de powerbox van 5.0 naar 4.6 op 100 kilometer.
De auto is heerlijk comfortabel en anderszijds toch ook weer lekker sportief geveerd. Hij rijdt gewoon goed en de fijne stoelen zitten precies goed. De afwerking rond de ramen had nog iets beter gemogen want op hogere snelheden begint het toch wel wat te ruizen bij de A en B stijlen. Maar dat mag toch ook weer geen naam hebben.
De inhoud van de auto is toch wel een stuk minder dan de vorige V70 maar dat wisten we natuurlijk van tevoren. Toch werd ik gelijk met de neus op de feiten gedrukt toen ik zelfs het kinderfietsje van één van zoontjes niet meer in de auto kwijt kon. In de V70 kon dit gemakkelijk en bleef er nog genoeg ruimte over.
Ik heb de auto met een wat hogere kilometerstand gekocht omdat mij dit niet zoveel zegt. Zeker bij een Volvo durf ik deze hogere kilometerstanden wel aan. Mijn vorige S80 heb ik met dik 4 ton ingeruild en deze rijdt nu nog steeds vrolijk rond met zijn nieuwe eigenaar. Deze V50 heeft net een nieuwe distributieriem gehad (interval om de 240.000 km) dus daar hoef ik nooit weer achteraan.
Aangezien ik in verschillende reviews van medebezitters gelezen had dat de turbo nogal eens stuk wilde gaan heb ik hier en daar wat rondgevraagd en kwam ik erachter dat de interval voor olieverversing vanaf de fabriek om de 20.000 km geadviseerd werd. Dit is volgens de kenners te ruim en zou dit om de 15.000 km moeten gebeuren waarmee er minder vervuilde olie in de turbo kan komen zodat deze ermee ophoudt. Dit advies heb ik maar gelijk ter harte genomen en ik heb de auto gelijk een grote beurt laten doen. Wat mij opviel direct na de aankoop was dat er aan de achterzijde van de auto 1 band verkeerd om op zat. Dat vond ik wel echt een beginnersfoutje en slordig. Maar aangezien deze achterbanden al redelijk aan het eind waren heb ik er gelijk 2 nieuwe 17 inch banden op laten zetten. Daarbij een nieuwe APK laten doen, de olie ververst, olie-, brandstof-, en interieurfilter laten vervangen. Ook kwam de monteur er achter dat er aan de achterzijde 1 stabilisatorstang kapot was. Deze is inmiddels ook vervangen.
Voor de rest ziet de auto er smetteloos uit. Ook van binnen ziet de auto er keurig uit. Alleen de handgrepen in de deur zijn ietwat aangetast door het vastpakken van de handgrepen.
Ik hoop hier een fijne reisgenoot aan te hebben voor de komende jaartjes. Tot nu toe bevalt deze V50 uitermate goed met zijn ongeveer 140 pk. Ik reis iedere dag 180 kilometer van en naar mijn werk en dat is wat deze V50 wil! Kilometers vreten! En dat mag hij gaan doen. En ik ga mee.. Bedankt voor jullie aandacht. Wordt vervolgd.
Bijna 30000 km gereden
- 277.382 km
Tja, de tijd en de kilometers vliegen voorbij. De teller staat inmiddels bijna op de 280.000 km en dat betekend dat ik de V50 inmiddels alweer bijna 30.000 km rijdt.
Ik heb in deze tijd geen noemenswaardige problemen gehad met de auto. De auto heeft inmiddels een kleine beurt en een grote beurt gehad. Ik geef de auto om de 15000 km een beurt i.p.v. de voorgeschreven 20.0000 kilometer. Dit zoals ik in mijn vorige bericht ook al schreef, om te voorkomen dat de turbo teveel smerige olie te verduren krijgt en het begeeft. Tot nu toe is dat goed geweest want de turbo doet het nog steeds. (afkloppen...)
De beurten stelden ook weinig voor. De gebruikelijke zaken zoals, olie verversen, alle filters vervangen, er zaten wat droogtescheurtjes in de multiriem dus is die ook gelijk vervangen. Al met al een goede 150 euro voor een grote beurt. Niet noemenswaardig.
Verder rijdt de auto gewoonweg heerlijk. De chip zit er nog steeds in en ik heb hier nog nooit problemen mee gehad. Geen foutmeldingen o.i.d. Wat mij betreft komt er in de volgende gewoon weer een chip i.p..v. het dure aanpassen van het motormanagement. De chip kostte nog geen 100 euro en als men gaat rommelen in het management ben je minimaal 250 euro kwijt. Ben wel benieuwd of je het verschil tussen de twee opties merkt. Dat weet ik natuurlijk niet. Vooralsnog vind ik dat de V50 genoeg power heeft en win ik nog steeds menig stoplichtsprintje. Al zoek ik m'n 'slachtoffers' natuurlijk wel een beetje uit.
Wat mij betreft is dit een van de beste auto's die ik tot nu toe gereden heb. Fijne auto en motor, goede stoelen, zuinig verbruik en een goede wegligging. Ik kan weinig verzinnen wat me tegenstaat aan de auto. Oh ja, de verlichting (dimlicht) is belabberd. De standaard koplampen geven echt te weinig licht. Als je buitenaf rijdt heb je het grote licht echt nodig. Ik laat er binnenkort Xenon inzetten.
Verder gaat hij gestaag naar de 3 ton en hoop ik dat ik dat gewoon mee ga maken. Van 't zomer mag het 1.6je een caravan met bepakking en dakkoffer naar zuid-frankrijk trekken. Ben benieuwd hoe dat gaat. K'heb de caravan onlangs gekocht en opgehaald in t zuiden en vond dat de auto zich er prima mee wist te redden. Natuurlijk merk je dat deze er achter hangt maar toch kon ik nog vrij vlot vrachtwagens en dergelijke inhalen.
We hopen het mee te gaan maken.. Later meer..
Hij blijft gaan.. 3 ton +
- 322.487 km
Inmiddels zijn de kilometers weer lekker opgeplust en blijft de V50 een trouwe dienaar. In de afgelopen 50000 km heb ik een aantal zaken gehad die wel vermeldenswaardig zijn maar die ook weer niet echt schokkend zijn. Ten eerste gewoon elke 15000 km de olie verversen zodat de turbo schoon blijft en niet kapot gaat. (zoals ik eerder al refereerde). Dit heeft me tot nu toe opgeleverd dat nog steeds dezelfde turbo er in zit die nog steeds prima werkt. Nu gauw afkloppen natuurlijk... Verder nog een keer de accu vervangen rond de 3 ton omdat hij ineens niet meer startte. Bleek nog steeds de originele accu in te zitten vanaf fabriek. Die bleek het dus gewoon 3 ton en 11 jaar volgehouden te hebben. Topding!
Behoudens de reguliere servicebeurten waar ik rond de 150 a 200 euro voor kwijt ben heb ik de auto voorzien van nieuwe 17 inch Volvo R velgen met nieuwe banden (215/45 continental) waardoor de auto weer lekker smoelt. Helaas waren de originele velgen rondom de ventieldoppen aangetast door erosie en moest ik kiezen voor een gehele revisie van alle velgen of nieuwe. Ik vond het een goede reden om gewoon voor nieuw te gaan.
Daarnaast had ik na een lange autorit (bij een kmstand van 315000) ineens rook onder de motorkap vandaan toen ik bij de mcdrive stil stond voor een snelle hap. Ook begon het in de auto naar diesel te ruiken. Toen ik onder de motorkap keek zag ik een nat motorblok wat behoorlijk walmde. Omdat vrouw en kinderen ook in de auto zaten toch niet door gereden en de anwb gebeld. Na controle bleek er een klein lekje in de hogedruk brandstofleiding te zitten. Dit kon men ter plaatse niet verhelpen en de auto werd afgesleept want hij vond het niet verantwoord om verder te rijden. Dit terwijl ik 10 km van huis was, enfin.. Kosten: 110 euro voor een nieuwe hogedrukleiding en arbeidsloon vielen mij erg mee. En rijden maar weer.
Rond de 320000 km vond ik dat de auto minder fel begon te worden en hoorde ik de motor af en toe hard tikken. Mogelijk verstuivers die het beginnen te begeven. Niet gek bij deze kilometerstand en mijn garagehouder had al een keer aangegeven dat dit maar zo kon gebeuren en dat die niet goedkoop waren (richtprijs 400 per stuk). Daarnaast had ik de auto een nacht half op de stoep geparkeerd waardoor deze schuin kwam te staan en zag ik smorgens een olieplasje onder de auto liggen. Dat had ik nog nooit gehad dus daar moest ik wat mee. Toen ik auto instapte voor een ritje in het weekend voordat ik deze naar de garage bracht hoorde ik ineens een joelend geluid vanonder de motorkap uitkomen. Tja, daar zal dan toch echt die turbo het langzaam gaan begeven dacht ik nog. Maar hij heeft (incl. gejoel) een ritje naar Apeldoorn volgehouden voordat ik hem wegbracht.
De garage constateerde geen turboprobleem en ook geen kapotte verstuivers. Wel een stuk flexibele slang die achter de turbo zit en waarvan 6 bouten er uit waren getrild. Men kon er lastig bij maar men heeft deze vastgezet. Ook de vacuumpomp zat nog maar met 1 bout vast waardoor er olielekkage was ontstaan (mijn plasje olie was verklaard). Alles vastgezet dus. Tevens kwam men er achter dat de dynamo kapot was waardoor de(nieuwe) accu nog maar 7,5 volt had. De dynamo was een veelvoorkomend probleem bij V50's volgens mijn garage. Hij had er diverse in onderhoud en bijna elke V50 had al een nieuwe dynamo gekregen.
Daarnaast had ik mijn garagehouder gevraagd om nieuwe remschijven aan de voorzijde te monteren omdat ik trillingen ervoer bij het remmen. Erg irritant.. De remschijven bleken krom te zijn omdat ze te dun waren geworden. Tegelijkertijd nieuwe voeringen er op.
Al met al een grote beurt dit keer waarvoor ik een kleine 700 euro kwijt was.
Echter rijdt de auto weer voortreffelijk en heb ik ook weer meer trekkracht. Vraag niet hoe het kan maar...
Ik wilde eigenlijk overwegen om de auto weg te doen omdat ik een baan in de buurt heb gekregen en eigenlijk geen diesel meer kan rijden echter ik krijg niets meer voor die auto dus rijd ik nog maar even door. Intussen kijk ik weer rustig naar een V70 (de kids worden groter en hebben meer ruimte nodig, en papa wil ook wel weer eens wat anders) met een pittige benzinemotor of gas. Iets van een 2.4 liter of een T5.
Maar de V50 is nog steeds een juweeltje qua auto. Uitstekende wegligging, zuinige motor en uiterst betrouwbaar. Echt een uitstekende koop geweest waar ik geen moment spijt van heb gehad. Alle slechte verhalen van 1.6 Diesel motoren ten spijt heb ik er geen slecht woord voor over.. Gewoon een topauto!
Ik blijf dus nog even rijden. Gewoon omdat het kan en omdat ik er te weinig voor terugkrijg.
Zijn jullie weer even op de hoogte.. Tot een volgende keer maar weer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.