Volvo V50 1.6D Kinetic (2005)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | V50 1.6D Kinetic |
|---|---|
| Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 2005 |
| Jaar van aanschaf | 2008 |
| KM-stand bij aanschaf | 62.000 km |
| KM-stand laatst | 238.528 km |
ERVARINGEN
- 84.000 km
Sinds mei 2008 rijden wij in een Volvo V50 1.6 diesel uit 2005, na jaren lang gas te hebben gereden, nu dan toch een diesel. En we zijn zeer zeer tevreden. Het verbruik is zeer gunstig, gemiddeld rijden we 1 op 20 (5 liter per 100 km.), we houden het elke tankbeurt bij en het slechtste wat we gescoord hebben was 1 op 19,5, het beste was 1 op 22,6. De negatieve reacties over de 1.6 diesel dat deze te traag zou zijn hebben wij helemaal niet ervaren. De auto is pittig genoeg voor het dagelijks verkeer, en als volwassen man van 39 hoef je toch ook niet als eerste weg te zijn bij een verkeerslicht, of wel heren? Nog afgezien van het negatieve effect op het brandstofverbruik en het milieu van dergelijk weggedrag. Wij (mijn vrouw en ik) rijden beslist niet als slakken, maar houden ons zoveel mogelijk aan de maximaal toegestane snelheid, verder passen we het nieuwe rijden zo veel mogelijk toe, het met volle vaart naar een rood verkeerslicht of drukke kruising rijden levert niets op. We maken veel kilometers met de auto daar deze zowel zakelijk als privé gebruikt wordt. We hebben in bijna een half jaar al meer dan 20.000 km. met de auto gereden. Grootste pluspunt aan de auto is de geluidsinstallatie welke werkelijk fantastisch klinkt, ook de geïntegreerde handsfree telefoon met extra hoorn voor de bijrijder functioneert top. Wel is er een groot verschil met onze vorige auto de 740, deze V50 is stukken harder afgeveerd en heeft niet het limousine-achtige weggedrag wat de 740 had, ook de stoelen zijn veel harder, maar zitten toch heel goed ook op lange afstanden, kortom een bijzonder fijne auto om in te rijden en veel voordeliger in gebruik dan de 740. Minpunten (zeg maar puntjes)zijn alleen licht windgeruis bij hogere snelheden (in Duistland bv.) of bij veel wind bij de voorruit/voorste raamstijlen en de forse prijs (bij de Volvo dealer) van een onderhoudsbeurt. Bij 80.000 km. waren we 325 euro kwijt. Nu kan het ook zijn dat we niets gewend zijn daar onze vorige altijd naar een vrije garage ging, maar omdat er op deze garantie is gegeven zijn we wel genoodzaakt bij de dealer aan te kloppen. De service is er overigens uitstekend. (Paertmann in Nordhorn Duitsland). We hebben de auto aangeschaft bij Volvo Sprungmann in Dorsten (Duitsland) waar de service ook prima was van verkoopgesprek tot aflevering toe. Waarom in Duitsland? Simpel, we wonen er.
PROBLEMEN
- 84.000 km
-gescheiden klimaatregeling gaf in de zomer een keer aan één kant heet(passagier)terwijl aan de andere kant (bestuurder) alles lekker koel bleef. Dit hebben we zelf opgelost door de temperatuur aan beide zijden op low te zetten, toen het probleem bleef alles op heet gezet, de auto uit gezet en toen alles weer op low. Probleem opgelost, en het heeft zich niet weer voorgedaan sindsdien.
+Verder niets dan lof over deze heerlijke superzuinige auto.
Update na bij 160000 km juni 2010 / update na 2100
- 209.000 km
We zijn inmiddels de 160.000 km gepasseerd, dus hebben bijna 100.000 km (62.000 bij aanschaf) gereden met deze auto en nog steeds naar volle tevredenheid. De auto heeft ons nog geen moment in de steek gelaten, wel zijn er buiten het normale onderhoud de volgende dingen vervangen/gerepareerd:
-afdichting bij verstuiver 2, geconstateerd door sterke diesellucht in de auto, vervangen bij 144.000 km, tevens is toen het pollenfilter vervangen
-wiellager rechts achter bij 157.000 km., op de terugweg naar huis schoot toen de slang van de turbo los, waardoor de auto reed als een ouderwetse diesel van 30 jaar geleden, zeer traag, meteen de dealer gebeld en teruggereden, de slang is kostenloos weer vastgezet door Paertmann in Nordhorn (D) ondanks het feit dat er haast niet bij te komen was en het zeker 20 minuten geduurd heeft.
-bij de laatste beurt (160.000 km) is de temperatuursensor van de airco/verwarming vervangen en zijn er 4 nieuwe gloeispiralen gemonteerd (3 waren aan vervanging toe)
-Nieuwe Tüv in mei 2010 was geen enkel probleem, alleen een nieuwe achterruitenwisser.
Kortom nog steeds weinig onkosten na zelf bijna 100.000 km te hebben gereden, en totaal auto 160.000, wel alle beurten op tijd gegeven. Opvallend is wel dat alle reparaties die zijn doorgevoerd van de laatste maanden zijn, dus zo rond de 150.000 lijken er onkosten te ontstaan. Geen schrikbarend hoge kosten gelukkig en wellicht kunnen we er nu weer flink wat kilometers met normaal onderhoud tegenaan.
Tot de volgende update dan maar.
Update bij 209000 km. december 2011:
Nog steeds heel tevreden over de auto, hoewel dit jaar ee reparatie aan de airco + onderhoudsbeurt voor de Airco bij Volvo Paertmann in Nordhorn, kosten 435,60 euro.
Verder liet de auto ons tijdens de zomervakantie in Frankrijk in de steek, de trekkracht was weg en hij rookte gigantisch, het bleek een kleinigheid, een plastic buisje net in het midden een accordeonachtig gedeelte waar een lek in ontstaan was, waardoor de auto "valse" lucht aanzoog. In het Duist heet dit een "Ansaugrohr", maar ik ben geen technicus en heb er dus geen Nederlands woord voor. Hoe dan ook een leenauto gekregen van de ADAC, daar het onderdeel in Frankrijk niet op voorraad was en onze V50 met de ADAC terug naar Duitsland alwaar deze gerepareerd is bij Paertmann, tevens een 200000 beurt gehad en de uitlaat vooraan gelast, en 4 Vredestein Quatrac 3 all season banden laten monteren, totaalprijs 695,96 euro. Dus dit jaar toch iets meer kosten. Het verbruik is iets opgelopen, 1 op 19,3 gemiddeld maar dat kan heel goed aan de all season banden liggen, hiervoor Michelin energy. De Vredesteins zijn wel een stuk rustiger aan de oren overigens en nu zijn we van dat irritante gewissel 2 keer per jaar af.
update na 209000 km
- 209.000 km
Update bij 209000 km. december 2011:
Nog steeds heel tevreden over de auto, hoewel dit jaar ee reparatie aan de airco + onderhoudsbeurt voor de Airco bij Volvo Paertmann in Nordhorn, kosten 435,60 euro.
Verder liet de auto ons tijdens de zomervakantie in Frankrijk in de steek, de trekkracht was weg en hij rookte gigantisch, het bleek een kleinigheid, een plastic buisje net in het midden een accordeonachtig gedeelte waar een lek in ontstaan was, waardoor de auto "valse" lucht aanzoog. In het Duist heet dit een "Ansaugrohr", maar ik ben geen technicus en heb er dus geen Nederlands woord voor. Hoe dan ook een leenauto gekregen van de ADAC, daar het onderdeel in Frankrijk niet op voorraad was en onze V50 met de ADAC terug naar Duitsland alwaar deze gerepareerd is bij Paertmann, tevens een 200000 beurt gehad en de uitlaat vooraan gelast, en 4 Vredestein Quatrac 3 all season banden laten monteren, totaalprijs 695,96 euro. Dus dit jaar toch iets meer kosten. Het verbruik is iets opgelopen, 1 op 19,3 gemiddeld maar dat kan heel goed aan de all season banden liggen, hiervoor Michelin energy. De Vredesteins zijn wel een stuk rustiger aan de oren overigens en nu zijn we van dat irritante gewissel 2 keer per jaar af.
update
- 238.528 km
Weinig nieuws te melden, de auto bevalt nog steeds prima. Enige mankement wat zich heeft voorgedaan na mijn vorige update is het stuk gaan van het ruitenwisserstangenstelsel, al met al geen goedkope reparatie van dik in de 200 euro. Verder alleen een wiellagertje. Geen klachten, toch hebben we plannen eens weer wat nieuws aan te schaffen en ik ga dus proberen de auto te verkopen, mocht dat niet de gewenste prijs opleveren rijden we door in deze heerlijke zuinige diesel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.




