Volvo V50 1.6D Edition II Sport (2006)

autoreview

Volvo V50 1.6D Edition II Sport (2006)

Signalement

UitvoeringV50 1.6D Edition II Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf145.085 km
KM-stand laatst227.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf 1e auto

  • 145.085 km

Ik was al een tijdje op zoek naar een dusdanige station wagon. Ook gekeken (niet heel actief) naar bijv. Renault Mégane, Ford Focus, BMW 3-serie. Per toeval erg dicht bij huis tegen deze Volvo V50 1.6D aangelopen. Alles naar wens, kleur van zowel het interieur als exterieur, opties als airco, mistlampen, electrische ramen, regensensor, metallic lak en een goeie stereo. Verder de Edition II Sport met alu-look spiegelkappen + dakrails en two-tone 17” velgen en stootlijsten in exterieurkleur. Na een bezichtiging bij Meijerink Auto's te Westerhaar, een eerste en tweede proefrit binnen één week de knoop doorgehakt. Ruim binnen budget en na inruil van een te oude Renault Scénic EUR 6.750,00 betaald.

De auto trilde erg bij het (aan-)remmen, maar dit zou verholpen zijn bij aflevering want nieuwe remschijven + blokken zouden worden gemonteerd. Evenals bij aflevering een nieuwe gril (zat enige roest op), een volle tank diesel + wasbeurt binnen en buiten en 6 mnd. garantie.

De auto was van iemand geweest, en heeft daarna een tijd als dealer-auto dienst gedaan in Ommen bij garagebedrijf Cents en daarna overgenomen door Meijerink Auto's (handelaar) waarna ik hem gekocht heb. Helaas alleen onderhoudsfacturen van de laatste 2-3 beurten ontvangen, de rest was spoorloos. Het plan is, deze auto zo lang mogelijk te rijden zolang de (onderhouds-)kosten dat toe laten.

Eerste reparatie: turbo-slang

  • 151.000 km

In Maart 2013, op weg naar Enschede, op de snelweg met de cruise-control ingeschakeld ineens geen vermogen meer, ook niet bij terugschakelen. Gelukkig mijn bestemming nog kunnen bereiken. Op laten halen door Meijerink Auto’s en voor het weekend had ik de auto weer terug. Turbo-slang bleek los te zijn geraakt, deze is vervangen en weer vastgezet. Ook de EGR-klep schoongemaakt en de auto uitgelezen. Dit alles kosteloos want er zat immers nog garantie op. Hierna geen problemen meer.

Eerste schade: linksachter

Begin Mei door onoplettendheid, bij het achteruit wegrijden op een parkeerplaats zo’n zwart plastic paaltje geraakt. Hierdoor een flinke deuk in het linkerachterscherm en een kras (zie ook foto) deels op de bumper. En nee, deze V50 heeft géén parkeersensoren achter. Dit in Januari 2014 (kosteloos, all-risk verzekerd) laten verhelpen.

Foutmelding: turbo-probleem?

  • 158.200 km

In April bij een kruissnelheid op de cruise-control ineens de melding “storing motormanagement service onderhoud spoed” en vervolgens “Minder Motor Vermogen” en dit terwijl dit niet zo voelde eigenlijk. De auto uitgezet en weer gestart: foutmelding weg en vermogen terug. Zo een tijdje doorgereden, want ik had er weinig tot geen last van. De foutmelding kwam wel geregeld terug, maar doordat het herstarten van de auto dit “oploste” heb ik er niets mee gedaan. Wel op Internet gezocht uiteraard en het blijkt vaker voor te komen bij de 2005-2007 modellen.

Bij Meijerink Auto’s de auto laten uitlezen (schijnen dit ook uit te besteden aan een Skoda-dealer in Vriezenveen) en ze meldden mij dat ze niets konden vinden. Echter, bij het wegrijden uit Westerhaar al meteen de melding weer gekregen. De auto was warm, onbeladen en ik reed rustig weg. Vanaf toen klaar met deze handelaar.

De foutmelding bleef terugkomen, werd ook frequenter en er zat nul-komma-nul regelmaat in: vol gas, half gas, welke versnelling dan ook, onbeladen, met volle bepakking…niet wetend wat te doen uiteindelijk bij Volvo-dealer S. van der Veen in Nijverdal de auto uit laten lezen op een ochtend en na wat schoonmaken, bijvullen en wat check, kosten EUR 319,91 bleek dat er iets IN de turbo stuk zou zijn (de "gangmaker", een soort regelunit van de turbocompressor). Het onderdeeltje apart zou niet vervangen kunnen worden, wél de gehele turbo-unit, en dan met garantie uiteraard! Een andere optie was de turbo eruit halen en ergens laten reviseren. Dit zou nog een staartje krijgen.

Tweede reparatie: koplamp + Ruit reparatie

  • 160.359 km

Bij het wegrijden een foutmelding over de koplamp linksvoor. Meteen die ochtend laten vervangen bij Volvo-dealer S. van der Veen in Nijverdal want dit was het dichtst bij huis. Kosten: EUR 14,51.

Ook deze zelfde maand een putje door steenslag uit de voorruit laten repareren door Carglass en lid geworden van de ANWB.

Raamverduistering: alle ramen achter

Na lang getwijfeld te hebben toch niet de achterste ramen laten verduisteren met folie maar in Juni 2013 voor de eenvoudigere en zeker ook goedkopere optie gegaan van privadeshades. Deze schermpjes zijn makkelijk te monteren d.m.v. een kliksysteem dus geen zuignoppen, houden een bak (zon-)licht tegen van buiten en de achterramen kunnen gewoon worden geopend.
Kosten: EUR 122,50

Vakantie

Deze zomer in Augustus een kampeervakantie gedaan in Zwitserland (Rondom Luzern) en Italië (rondom Genova). Dit met bovengenoemd turbo-probleem. Een aantal maal bovenstaande foutmelding gehad, verder met fluwelen voet gas gegeven, ook heuvel op en vrijwel nergens onder volle belasting gereden (zeker niet in de bergen en de airco zelden gebruikt zelfs) In het totaal wél zo’n 3500km gereden.

Derde reparatie: handrem linksachter

  • 169.025 km

Bij aankomst In Zwitserland op een helling geparkeerd en bij het aantrekken van de handrem deze vast getrokken. ’s Morgens een kort stukje gereden waarbij het in de eerste versnelling leek alsof we werden tegengehouden. Op de plek van bestemming een rokende remschoen linksachter ontdekt. De dag erna door de Zwitserse ANWB op weg geholpen en uiteindelijk in Worben/Biel bij Volvo Center AG gerepareerd, wel een vakantiedag én EUR 276,00 (incl. arbeid) kwijt.

Bandenwissel

  • 171.125 km

Op Internet eind September vier nieuwe zomerbanden gekocht en deze laten monteren bij Aarnink Auto’s te Enschede. Ook gewisseld van Michelins naar Vredestein Sportracs (17”)
Kosten: EUR 483,44 (incl. montage)

Vooral achter was het interieurgeluid niet comfortabel meer, zeker wanneer de kofferbak leeg was.
In Zwitserland na de reparatie van de handrem (zie boven) werd ik er al geattendeerd dat er écht te weinig profiel op zat (achter). Er zat ook een dreunend geluid in de auto voorin. Ik hoopte dat dit opgelost zou zijn door de bandenwissel, helaas bleef dit geluid, al was het wel verminderd. Tevens daar een offerte opgevraagd met betrekking tot eventuele vervanging van de turbo.

Vierde reparatie: wiellager linksvoor

  • 171.798 km

Onder de noemer slijtage, en door de aanhoudende irritatie van het dreunende geluid (vooral bij lange bochten, doordraaiers naar rechts!) weer naar Volvo-dealer S. van der Veen gegaan, die dit meteen (in een ochtend) verholpen hebben. Het bleek een versleten wiellager linksvoor te zijn. Kosten: EUR 374,14 (incl. arbeid)

Vijfde reparatie en eerste beurt: turbo + APK

  • 173.141 km

Omdat de APK eind september 2013 zou verlopen en ik toch naar de garage moest, na lang wikken en wegen, rondkijken en offertes aanvragen toch gekozen om alles ineens te laten vervangen en repareren, bijwerken en oplappen! Dit hield onder andere in: de standaard Volvo 165K km-beurt en alles wat daarmee gemoeid zou zijn, de genoemde APK-keuring, en het turbo-verhaal. Ik kreeg kosteloos een gloednieuwe S60 T5 handgeschakeld uit 2013 mee (erg leuk en verslavend) en de volgende dag kon ik mijn V50 alweer ophalen, schoon en volgetankt. Kosten: EUR 1.993,70 (incl. arbeid) De auto trekt nu weer als vanouds, vooral in de derde en in de vijfde versnelling tussen 2200-2500 rpm. Opvallend is ook, dat zowel de boordcomputer als mijn eigen berekeningen achteraf een betere actieradius weergeeft van ongeveer 80-100 km meer (bij normale snelheden).

Bewogen eerste jaar overleefd!

  • 181.000 km

Na ruim jaar, toch naar tevredenheid in deze auto gestuurd te hebben is de conclusie nog steeds dat dit een heerlijke auto is voor de (Nederlandse) snelweg, lange ritten maken. Elke dag naar Enschede (woon-werk, ruim 80km) af en toe naar het Zuiden (een kleine 450km retour) of Amsterdam (ruim 300km retour) bij zulke ritten is het heerlijk zitten in de Volvo-stoelen en zalig zuinig en in stilte rijden!
Tevens wordt de ruimte achterin vaak ten volle benut, een sedan als de S60 of S40 wellicht had me vele malen minder mogelijkheden geboden.

Ja, er zijn (te?)veel onvoorziene kosten geweest in dat afgelopen jaar, zie de hierboven beschreven reparaties. En dit alles naast de EUR 330,00 aan wegenbelasting per kwartaal en de ruim EUR 2.300,00 aan verstookte diesel maar mijn gevoel zegt alles wat nú vervangen is, niet weer stuk gaat voordat ik de auto weg doe of enkele jaren. Dan maar eens rond gaan kijken voor een goeie gebruikte V60 diesel met automaat.

Nu is het doorrijden om de gemaakte kosten (lees: investeringen) eruit te krijgen, regulier onderhoud en vervangingen van bijv. de banden zou ik immers ook bij een ander merk/type hebben. En daarmee op naar de 200.000 km!

Grote Beurt (2)

  • 198.341 km

Afgelopen week de Volvo weer naar Volvo-dealer S. van der Veen gebracht. Al een tijdje had ik de melding "Tijd voor reg. onderhoud". Ze hebben mij verteld dat de Volvo-computer dit al na 20K km vermeldt, maar dat het pas op 30K km nodig is en zo geschiede. Een grote beurt was het gevolgd, de 200K km beurt laten uitvoeren welke enkele filters en vloeistoffen vervangen betekende. Ook, met de zomervakantie in het vooruitschiet de airco-clean laten doen daar het nogal muf rook na het switchen tussen de airco- en blazerstand. De auto netjes gewassen terug in ontvangst genomen, kosten: EUR 472,00.
Nu hopelijk zonder problemen op vakantie (zie eerdere verslagen) richting Slovenië en Kroatië. Bij thuiskomst zullen we ruim door de 202K km zitten.

Kleine zaken

  • 205.120 km

Wederom bijna 7.000km gereden, enkel in Nederland. Hiermee zijn we door de 60K grens gekomen, wat ook weer betekent dat we rond de 30K per jaar rijden, waardoor Diesel nog steeds loont. Met veel comfort veel lange afstanden gereden (+200km ritten)4 dingen die me opvielen:
- Rechterspiegel, glas knipperlicht compleet weg, knipperlicht zelf werkte nog. Nieuw glas besteld en laten monteren,
- Foutmelding: "Remvloeistof laag. Auto z.s.m. stoppen", na controle een beetje laten bijvullen, kwam waarschijnlijk door de wat verouderde remklauwen + -schijven en een keer flink remmen.
- Binnen een maand alle banden (soms meer dan)0,5 bar minder hard! Bijgevuld tot iets boven de aangeraden hoeveelheid van een V50 2.0D
- Weer het lampje linksvoor vervangen, ditmaal kosteloos.

We rijden door en gaan voor de 210.000km!

Zesde reparatie: remklauw rechtsachter

  • 210.648 km

Deze week in een verschrikkelijk lange file gestaan (A35) waarbij opviel dat bij remmen en wegen die omlaag liepen (oprit snelweg bijv.) de melding verscheen van "remvloeistof niv. laag, stop auto z.s.m.". Toen bleek dat gewoon remmen (en ook de handrem) gewoon functioneerden, toch doorgereden. Na een controle van alle remleidingen en remklauwen bleek die van rechtsachter te lekken. Hierdoor liep het reservoir leeg tijdens het remmen (vandaar de foutmelding dus)
Meteen maar laten vervangen, en wederom een prima service door S. van der Veen waarbij ik zelf netjes thuis werd afgezet. Kosten, zo'n EUR 395,00

Kerstvakantie 2014

  • 213.085 km

Na enkele tripjes in het binnenland van de achterhoek naar het Westen, en vandaar naar het Zuiden uiteindelijk naar Zwitserland op en neer gereden, bijna 1600 km al met al.
Niets aan de hand, alleen erg merkbaar dat ie onzuinig is/wordt bij stukken constant 150 km/h. (A31 bijv.)
Zojuist door de 213.000 km grens gereden, wat resulteert in 68.000km sturen in een kleine 27 maanden tijd (sinds aanschaf).
Kortom, diesel loont, en met de huidige prijzen is het bijna leuk om te tanken ;)

Grote Beurt (3)

  • 227.000 km

Al vanaf 217.000km rondgereden met de melding "Tijd voor Regulier onderhoud". Na overleg met de dealer, blijkt de auto-cpu te zijn ingesteld (Volvo) op een interval van 20.000km, maar besloten rond de 30.000km een afspraak te maken.
Op Internet gecheckt, en kon uit twee beurten kiezen, die van 220.000km of van 240.000km. Aangezien de kilometers erop vliegen voor de (kostbare) laatste gekozen welke onder andere in zou houden dat de distributieriem zou worden vervangen alsook alle filters en vloeistoffen.
Na de Apk-keuring bleken ook beide voorbanden canvas te tonen aan de binnenzijde, deze moesten dus ook vervangen worden voor hetzelfde merk/type welliswaar.
Ook bleek er een nare ratel/rammel in het blok te zitten, wat werd veroorzaakt door een te losse kettingspanner t.b.v. de nokkenas. Waardoor er lichte schade was veroorzaakt op het deksel (ook vervangen). Al met al zijn ze bij S. van der Veen in Nijverdal er dik 2 dagen zoet mee geweest wat, incl. onderdelen een korting, en andere service punten resulteerde in een rekening van zo'n EUR 2.700,00. Na berekening(en) blijkt dat ik nog steeds voor bijna 27ct/km deze auto rijdt, over een gereden afstand van 82.000km.
Als leenauto trouwens een Volvo V70 2.5T AUT6 (2012) mee gehad, en die ook in het weekend nog mogen gebruiken.
Nu staat de zomervakantie voor de deur, wat betekent dat half Augustus er zo'n 232000km op zal staan. Volgend jaar weer een goedkope(re) beurt á max. EUR 400,00 tot die tijd lekker veel stille Diesel kilometers rijden.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens