Volvo V50 1.6D DRIVe Start/Stop Advantage (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V50 1.6D DRIVe Start/Stop Advantage |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 7.000 km |
1e ervaring
- 7.000 km
Keuze/Aanschaf
Omdat ik van werkgever wisselde mocht ik mijn Audi A3 1.9TDI achterlaten en iets nieuws uitzoeken.
De keuze was eigenlijk heel erg makkelijk. Okal was de A3 een heerlijk, degelijk, comfortabel en goed scheurijzer, ik wilde meer ruimte en eigenlijk wel wat Zweeds. (reed prive altijd aal Zweeds)
Dat de V50 sinds enige tijd ook met 20% bijtelling beschikbaar was, trok me definitief over de streep. Het zou de 1.6 diesel start/stop worden. Nooit in proefgereden, maar gewoon uit de folder besteld!!
Aangezien de nieuwe common rail 1.6 ongeveer gelijke prestaties leverd als de oudere VAG 1.9 pompverstuiver, dacht ik dat de 1.6 prima te doen moest zijn en aan mijn verwachtingen zou voldoen. Enig groot nadeel op het moment van bestellen vond ik dat de V50 1.6 start stop maar 700kilo geremd mocht trekken! Hierover later meer.
In de Advantage uitvoering kost de V50 net geen 30K, en dat is heel erg scherp voor deze auto. Als opties heb ik toch een trekhaak genomen & 17inch Zaurak velgen. De auto zit standaard al flink dik in de opties, dus ik zag geen noodzaak verdere opties aan te vinken. Tot mijn grote verbazing was de auto bij aflevering ook nog voorzien van complete stuurbediening, integrated bluetooth telefoon, en een full collor navigatiesysteem! Waarom ze dit er bij volvo ingeschroefd hebben is mij nog steeds een raadsel!
Rijeigenschappen
Zoals ik al zei, ik heb hem vanuit de folder besteld, en die "gok" bleek geen groot risico, want wat een heerlijke auto zeg! Ik had enkele jaren terug al eens tijdelijk een V50 benzine gereden met Automaat, die beviel me totaal niet, en de V50 was toen nog niet zo stoer gestyled als de nieuwe! toen vond ik het geen speciaal mooie auto! Maar het nieuwe design, en 1.6 diesel met handbak maken het een erg fijne en goede wagen. Ik denk dat de automaat de V50 destijds gewoon niet paste, en heb ook het id, dat het interieur toen in mindere materialen was uitgevoerd. Want de kwaliteitsindruk is nu vele malen beter.
De motor is erg smeeuig, en hoge snelheden zijn makkelijk te rijden, opmerkelijk is dat ook bij bv 180, je binnenin bijna geen overdreven lawaai hebt. Juist erg rustig! Motor is best krachtig en te vergelijken met een pompverstuiver 1.9 TDI. Ongeveer evenveel PK en trekkracht, je trekt de stenen dus niet uit de straat, maar altijd snel en krachtig genoeg als je geen rare dingen doet. Voordeel van de start/stop is nog eens dat de formidabele wegligging van de V50 nog beter word omdat deze uitvoering standaard verlaagd is om de luchtweerstand te reduceren! De V50 is in zijn klasse de ideale bochtenpakker! enig minpuntje aan de 1.6diesel vind ik de tussensprints, daar moet je echt even terugschakelen, al kun je hier aan wennen. Het is mij in elk geval de hogere bijtelling niet waard als ik een 2.0 diesel zou nemen die wat krachtiger is.
Afwerking
Over het algemeen zit het interieur net en strak in elkaar, heb in vergelijking met Audi geen grote verschillen kunnen ontdekken. Gewoon erg goed en degelijk, zelfs mooi!
Wat me wel irriteerd zijn de lompe sleutel die onhandig groot is, en niet "premium" afgewerkt is en ook niet zo oogt. Brede naden van de gietdelen laten hem schril afsteken bij de Audi en BMW sleutels, en zelfs op een Volkswagen zit nog een mooier exemplaar.
Tevens de "stengels" aan de stuurkolom zijn echt van slechte kwaliteit, wederom dikken naden waardoor ze niet fijn aanvoelen,...het zijn allemaal maar kleine dingen, maar als Volvo premium wil zijn, dan moeten toch ook echt deze puntjes op de "i".
Algemeen
Kortom, de V50 zit mij als een maatpak, hij is heus wel snel, ligt lekker op de weg, is voorzien van heerijke zetels, dik in de opties en veiligheid, is luxe, mooi afgewerkt, in mijn ogen mooi ingetogen design en redelijk ruim. Geen pakezel om met 4 personen en volle bepakking op vakantie te gaan, maar groot zat voor alle mogelijke activiteiten buiten die keer dat je met 4 man of echt veel bagage ergens heen moet.
Mijn V50 werd zoals gezegd afgeleverd met 700 geremde kg die hij mocht trekken. Dit zou destijds zo zijn vastgesteld omdat de start/stop speciale "wrijvings verminderende" olien gebruikte in de bak en motor, die waardoor er minder getrokken kon worden, ook een andere versnellingsbakverhouding en verminderde motor koeling zouden hier de reden van zijn. Volvo Nederland en de RDW zijn hier van terugekomen en alle recent geleverde en nieuwe V50 start/stop uitvoeringen mogen vanaf heden 1300kg geremd trekken wat de inzetbaarheid vergroot!! Nu is het ook voor caravan en paardenkar trekkend Nederland een goede optie! (niet dat ik bij 1 van die catagorieen hoor!)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren