Volvo V50 1.6D (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V50 1.6D |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 165.000 km |
het begin
- 1 km
Zeer trots op een nieuwe wagen stapte ik in mijn spik splinternieuwe Volvo V50.
Persoonlijk vind ik het een mooie wagen, en ik had het geluk dat ik van de leasing maatschappij een aantal zeer mooie opties heb kunnen installeren (lederen stuur/pook, auto. airco, comfort zetels, enz enz.).
Van zodra de wagen van de parking reeds begon het gerammel... Beide deuren rammelden en irriteerde dus enorm.
Terug naar de garage dus... Hier werd wat olie op de deurscharnieren gedaan en ik kon het er mee doen...
Helaas rammelt de wagen vandaag nog steeds..
de rest
- 148.000 km
Ondertussen rij ik drie jaar verder met de wagen... Ik beschouw me niet als een agressieve chauffeur en rij enorm veel autostrade kilometers (+- 95.000 km met een paar banden; cruise control knop is duidelijk zichtbaar gebruikt).
Ik ben zeer blij dat dit een leasing wagen is en dat de kosten niet voor mij zijn....
Even een opsomming van alle problemen tot nu toe:
- EGR klep (2 x): telkens vervangen.
- motormanagment defect (vervangen).
- uitlaat: opgeroepen van de garage... van voor tot achter vervangen.
- airco: defect (3x binnengegaan).
- sensoren in spiegels: werkten niet meer, waardoor de voorruit onmiddellijk aanslaat.
- roetfilter: vervangen (zelfs nadat de volledig uitlaat is vervangen!). In panne hierdoor gevallen.
- 2 x opgeroepen door volvo voor kleine wijzigingen.
- piepen van het ontkoppelingspedaal: 2 x gerepareerd, na 2000 km is het opnieuw daar.
- slot bestuurder dat vergrendeld, maar niet meet automatisch opent.
Ik lach er soms mee, maar ik heb gemiddeld 1 garagedag per maand...
Toch moet ik zeggen dat men mij bij volvo telkens correct, vriendelijk en behulpzaam behandelen. De wachttijden kunnen soms wel tegen vallen (een kwartiertje blijkt soms toch wel een uur of 2 te zijn).
Ondertussen is er een kindje bijgekomen en dan merk je toch dat de wagen relatief klein is (er is zeer weinig plaats tussen de achterzetel en de voorzetel met de kinderstoel).
Ook als er 2 volwassen personen op de achterbank zitten, is het relatief krap (je wilt hier niet zitten voor een rit van 200 km).
Alles bij elkaar, eigenlijk een tegenvaller voor zo een dure wagen (ong. 33.000 € cat. prijs)
algemeen
- 148.000 km
Even enkele puntjes in het algemeen:
- het stuur reageert goed op de gewenste zaken, maar wanneer je vlot een bocht neemt, heb je soms het gevoel dat je de wagen niet 100% onder controle hebt.
- zetels: deze zijn gewoon super comfortabel. Opgelet: het is ooi niet de standard uitvoering.
- verbruik: goed, gemiddeld 800 km met een tank van 47/48 liter.
- vermogen: persoonlijk is de 16D met 110 pk voor mij voldoende.
- versnellingsbak: tja, ik denk dat ik rustiger zou rijden op autostrade wanneer er een 6de versnelling is (mogelijk ook zuiniger).
- stilte in de wagen: Kan beter: de motor hoor je redelijk. Het wordt wel storend wanneer het raam open staat (wind slaat ergens achter in).
- koffer: niet al te groot voor een stationwagen. De ingebouwd parablubak is echt onozel groot en zorgt er voor dat ik de hoedeplank nooit bij heb (de facelift is dit wel opgelost).
- plaats in de wagen: uitzonderlijk WEINIG. Je krijgt geen landkaart opgeborgen!! Er zijn piepkleine vakjes in de deuren, een klein vakje tussen de stoelen, een klein vakje achter de console (design hé) en that's it! Dit heeft natuurlijk ook als voordeel dat je geen rommelwagen hebt...
- 152.000 km
Even een foto op geplaatst.
Tot nu toe valt het goed mee. De laatste maand geen problemen ondervonden (voor het piepen van het ontkoppelingspedaal ga ik al lang niet meer naar de garage).
Dus 12.000 zonder extra garagebezoek (laten we hopen dat dit zo blijft).
airco
- 153.500 km
Mijn woorden zijn nog niet koud of hier is mijn volgende bezoekje... de airco.
Deze blijft constant en onregelmatig koud blazen. De temperatuur is deze van een koelkast (zelfs als je anders instelt bv 24 graden, je stapt uit en het is kouder als buiten, waar het maar 18 graden is).
Tegelijkertijd is de lucht niet echt super van kwaliteit. Ik kan het niet uitdrukken maar het pakt op je adem wanneer je er een lange rit mee doet. De ruiten zijn ook redelijk 'vettig' aan de binnenkant.
Natuurlijk wordt de ampule van de koplamp ook vervangen (is defect gegaan). Maar dit kan altijd wel eens gebeuren.
gewoon onderhoud
- 160.000 km
Tegen de tijd dat de wagen terug naar de leasing maatschappy moet gaan, blijkt het toch beter te gaan... Ondertussen heb ik een Mercedes C200 CDI break besteld en in afwachting tot de levering.
Dus een kort verslagje over een 'gewoon' onderhoud op 160.000 km, zonder extra zaakjes/problemen (OEF).
einde
- 165.000 km
De wagen is vandaag ingeleverd en dit maakt ook het einde van de review.
Zoals reeds aangehaald, jammer van de problemen die zich hebben voorgedaan met deze wagen. Deze maken het toch wel vrij kostelijk.
Toch even een aantal opmerkingen:
- de kracht en vinnigheid van de motor is nog steeds hetzelfde gebleven ('t is in principe maar een 1600 cc). Ik heb hier geen echt verlies op gemerkt. Idem voor de stuurervaringen, schakelen, enz.
- het interieur is nog steeds zeer mooi in tact. Er zijn natuurlijk gebruiksporen, maar de lederen element zijn nog steeds mooi. De zetels zitten nog ook nog steeds zeer comfortabel en gemakkelijk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.