Volvo V50 1.6 D Kinetic (2005)

autoreview

Volvo V50
Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50 - interieurVolvo V50 - interieurVolvo V50 - interieur

Signalement

UitvoeringV50 1.6 D Kinetic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst63.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 63.000 km

Ik rij nu sinds juli 2005 in een V50 1.6D Kinetic, kleur Solid Black. Extra’s: Roofrails, dakspoiler, 17 inch Sculptor, High Performance Audio, stoelverwarming. De keuze was snel gemaakt. Toen ik de eerste foto’s van de V50 zag, wist ik: die wil ik als volgende auto! Proefrit in een 2.0D zorgde voor nog meer kriebels. ’ Wanneer is dat verr... leasecontract van die Laguna nu echt afgelopen?

Na veel rekenwerk toch voor 1.6D gekozen. En dat bevalt prima! Motor is levendig en soepel (vanaf ca. 1800 toeren) en tot 160 km/h (in Duitsland natuurlijk) hoef je je voor niemand te schamen. Bij ingeschakelde airco mist hij wel wat pk’s en dat merk je vooral bij het wegrijden vanuit stilstand. Mijn vriendin heeft hier wat meer moeite mee, en soms slaat de motor dan af. Zij is dan ook wel verwend met een 206 GTI met 136 pk en 1.000 kg. Maar zij staat ook verbaasd over de trekkracht en het koppel van een 1.6 Dieseltje!

Het interieur is nog steeds een genot. Mooie materialen, ingetogen en stijlvolle vormgeving en heerlijke stoelen. Vooral de stoelen blijven een genot. Voor mijn werk moet ik regelmatig naar Duitsland, Frankrijk en dan stap je na 5-6 uur zonder klachten uit. Ook de stoelverwarming draagt bij aan het comfort. Je hebt het aan het einde van de straat al heerlijk warm!
De opbergruimte is beperkt, maar ik hoef ook geen wegenkaarten meer mee te slepen, sinds ik een Garmin C330 heb gekocht. En voor de zonnebril heb ik een houder linksboven erbij gekocht. Bergvak in de middenconsole is in mijn ogen groot genoeg, en de bekerhouders zitten op de ideale plaats. Wat veel mensen nogal eens vergeten, die kritiek hebben op de bergruimte in de S40/V50 is de aanwezigheid van tassen aan de voorzijde van de stoelen. Hier kan je ook nog dingen in kwijt.
Achterin zit je met mijn lengte (1.79) prima, zolang er geen 1.90 voor je zit.
De kofferbak is mooi afgewerkt. De tildrempel is laag. Wel is de hoogte tot aan het afdekscherm van de kofferruimte te laag om er een koelbox onder kwijt te kunnen. En het opbergvak met geintegreerde paraplubak mag van mij ook opnieuw ontworpen worden. Wat een onding! Laat staan wanneer je hem eruit moet halen!
Scheidingsnet geeft een veilig gevoel als we volbeladen op pad gaan. Het ziet er zeer solide uit, dus ik denk dat het de bagage echt wel tegen zal houden bij een eventuele aanrijding.

De audio installatie mag niet ongenoemd blijven. Ik heb thuis voor ca. 2000 euro aan spullen staan, maar dit klinkt misschien nog beter! Het is net alsof je een hele goede grote koptelefoon ophebt. Mooi stereo beeld, diepe droge bas en goed verdeeld door de auto.
Ik heb ook wel een de standaard geluidsinstallatie gehoord, maar ik raad iedereen aan om minstens het High Performance audio systeem bij te bestellen. Subwoofer hoeft echt niet, want er zit zo ook al meer dan voldoende bas in. Ik vond Premium Sound niet zoveel beter!

Een van mijn hobby’s is windsurfen, en als je dan je zeilen, gieken en masten binnenin mee wil nemen, dan is het ideaal dat de leuning van de voorstoel neergeklapt kan worden.

De lijnen van de auto blijven mij boeien, ondanks de relatief grote aantallen op de weg. Het is een zeer uitgewogen ontwerp, en zeker geen te heet gewassen V70!
Ik heb lang nagedacht over welke wielen ik zou nemen, en uiteindelijk voor de Sculptor gekozen, maar als ik een V50 met Sagitta’s zie, dan vind ik die toch nog ietsje mooier. Maar de Sculptors geven een klein beetje een ’R’ uitstraling.

Ik zou hem zo weer kopen, maar dan als Edition II met Sagitta’s.

PROBLEMEN

  • 63.000 km

Het eerste probleem was de airco. Links bloedheet, rechts ijskoud. Is meteen verholpen. Het tweede probleem was een storing aan het ABS. Bleek een losse kabel te zijn die tegen de binnenzijde van de band aan het doorslijten was. Dit alles binnen 1 week na afleveren! Werd overigens snel gerepareerd en ik kreeg een leuke leenauto mee.
Verder nog de bekende klachten als krakende stoelen, windgeruis en slecht contact van de kabelverbindingen naar de deuren. Is toch vreemd als je ineens niet meer uit je auto kan! Ik gebruik altijd de automatische vergrendeling bij het wegrijden, maar door die storing kon ik er links niet meer uit! Ook de electrische ramen (en spiegels) weigerden. Laatst weer gehad, maar nu rechts! Is een bekende klacht, en kan snel verholpen worden.

Update 18-06-2008 km. 151000:
Inmiddels is de auto bijna aan vervanging toe. Ik heb 3 heerlijke jaren achter de rug in een auto die mij nooit in de steek heeft gelaten. Stoelen zijn nog steeds heerlijk, model vind ik nog steeds mooi, audio is nog steeds een genot om naar te luisteren, weggedrag is lekker strak. Een vriend van mij heeft een Golf V GTI en hij is iedere keer weer positief verrast over het rijgedrag maar ook over de prestaties van de 1.6D. Natuurlijk heeft een 2.0D meer vermogen, maar je hebt in NL niet het gevoel tekort te komen. Wel op de Duitse Autobahn. Mijn truc is om de airco weinig te gebruiken. Dan smoort de motor minder bij het vanuit stilstand wegrijden. Hij zou wel wat stiller mogen. Collega heeft 2.0D en die is vele malen stiller.
Bij de laatste bandenwissel heb ik Michelin Pilot Exalto gekregen. Die band kan ik aanraden. Meer grip dan de Conti SportContact 2. Ook in natte omstandigheden. Wellicht minder slijtvast, maar ik ga ze niet meer oprijden.
Degene die deze auto na mij gaat rijden krijgt een lekkere auto onder zijn achterwerk.

Update 19-09-2008:
Inmiddels is hij eruit. Laatste rit was heen en weer Genua, met als eindstand 161000 km. Ik ben nog steeds enthousiast over de auto. Lekkere stoelen, voldoende vermogen, mooie styling, goed afgewerkt, heerlijke geluidsinstallatie, super te bedienen cruise-control (ik denk de beste die er op de markt is). Waar ik echter altijd ruzie mee had, was de airco. De lucht wordt slecht verdeeld. Teveel lucht op je lichaam. Als het linker rooster openstaat, dan kaatst de lucht via de linker B-stijl tegen je hoofd en achter je bril. Vond ik storend. Maar ik ga hem missen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.