Volvo V50 1.6 D Kinetic (2005)

Volvo V50 1.6 D Kinetic (2005)

UitvoeringV50 1.6 D Kinetic
Bouwjaar2005

Update na 45000km:

Het verbruik is - nu de motor goed is ingereden - gedaald tot 5,0l/100km bij gelijk gebruik als voorheen (boardcomputer zegt 4,7l/100km). Dat is geweldig voor een luxe middenklasser met airco en dimlicht altijd aan!

Verder bevalt de auto me steeds beter; het hobbelige gevoel is er wel, maar ervaar ik steeds meer als sportief en direct. De zithouding, stoelen en wegligging zijn heel goed voor elkaar in deze auto, zodat je een perfect gevoel van controle ervaart.

Ook de ruimte valt 100% mee, de eerste zomervakantie met het gezin is prima verlopen. Er past heel wat in de station, zeker met het bagagenet omhoog. Het rijgedrag met volle bepakking, dakkoffer en fietsendrager achterop is zeer stabiel.

Verder zijn er nog geen problemen opgetreden, hooguit een piepend koppelingspedaal, maar dat heb ik in alle nieuwe auto’s gehad.

Binnenkort ga ik eens nieuwe voorbanden uitzoeken, zo voor de winter wil ik graag meer dan de 3mm die er nu nog opzit. Gelijk maar eens een ander merk, want de standaard contipremiums zijn volgens mij niet de stilste en scherpst sturende.. Misschien maar weer Pirelli P6000’s, die zijn me al eerder goed bevallen en aanzienlijk goedkoper dan Michelin Primacy’s...

Als laatste zou ik nog het soepele trekvermogen van de 1.6d willen roemen; je bent niet de snelste, maar wat een heerlijke vlotte motor vind ik dit. Het enige vervelende is dat de motor in de 5e versnelling bij 80km/u niet lekker draait (turbo werkt nog niet optimaal?), zodat je bij de trajectcontroles vaak in z’n vier rijdt. Of iets harder en met 87 km/u hopen dat Koos Spee gelijk heeft.

---------------------------------------------------------

Na het debacle van de Fiat Stilo (veel elektronische problemen met als dieptepunt de brand in het dashboard door kortsluiting, precies op de dag dat ie twee jaar was), is het een genot om zo’n degelijke auto te rijden als deze V50.

Bewust gekozen voor een 1.6d en (bijbetaald voor) roetfilter vanwege eigen portemonnee resp. milieu. Het verbruik ligt nu gemiddeld, met airco en lichten altijd aan, op 5,4l/100km bij een normaal vlot rijgedrag. Dat vlotte rijden is trouwens prima mogelijk met een 1.6, hij trekt vooral van onderuit heel mooi geleidelijk in alle rust stevig door.

De uitrusting is meer dan voldoende compleet met gescheiden airco, mooie wielen en alupanelen in het interieur. Schitterende eenvoud in vormgeving én functionaliteit. Alle details kloppen, op het dashboard, in de bagageruimte, de voortreffelijke stoelen.

Wegligging is top, ik kom niet aan de grenzen van zijn kunnen. Wel heb ik behoorlijk moeten wennen aan de stugge afvering na een aantal zachtere auto’s; je zit op een slechte snelweg soms wat te schudden in je stoel...

Qua ruimte mag het niet de grootste zijn, voorin zit je geweldig, en achterin kan ik net goed achter mezelf (1.88m) zitten. Het enige echte minpunt zijn de mini-portiervakken en het ontbreken ervan achter.

Tja, je moet wat over hebben voor zo’n schitterend profiel...

Al met al een echte aanrader voor een gezin met niet al te lange kinderen.

Geen enkel probleem, in tegenstelling tot de vorige dealer herkent mijn huidige dealer mij waarschijnlijk niet eens...