Volvo V50 1.6 D (2006)

autoreview

Volvo V50
Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50 - interieurVolvo V50 - interieurVolvo V50 - interieur

Signalement

UitvoeringV50 1.6 D
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 36%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Nadat mijn VW Passat de 200.000 km voorbij was, werd het tijd om een nieuwe firmawagen te kiezen. Ik heb de Volvo V50 16D gekozen, boven de Toyota Avensis 2.0 D4D, en de Opel Vectra 1.9D. Allen wagon versie. Factoren die bij mij de doorslag gaven waren het prachtige uiterlijk van de V50, de kwaliteit van afwerking, en zijn gunstige fiscale situatie (lage verbruik en de 1600cc diesel motor).

Na er nu op 10 maand 40.000km mee gereden te hebben kan ik de volgende zaken nog steeds enorm waarderen :

* Zijn schitterende zetels vooraan. Echt de beste zetels die ik ooit in een wagen heb gehad.

* Degelijke afwerkingskwaliteit, zowel van het exterieur als het interieur.

* De ’stilte’ binnenin tijdens het rijden. Af en toe windgeruis aan 1 van de 4 ramen, maar meestal op te lossen door het betreffend raam eens open en dicht te doen.

* Het lage verbruik. Gemiddeld 5,6 l/100km.


De volgend zaken kan ik echter niet apprecieren aan een toch wel dure wagen :

* De beenruimte achteraan is ronduit belachelijk. Met mijn 1m85 moet ik mijn zetel helemaal naar achter zetten om een goeie zitpositie achter het stuur te verkrijgen. Ik schat dat er minder dan 10cm beenruimte overblijft achter mij. Goed voor een klein kind, maar onmogelijk om er een volwassene in te krijgen. Ontoelaatbaar voor zulke wagen. Gelukkig rij ik meestal alleen of met 2.

* Een nijpend gebrek aan opbergvakken. De opbergvakken in de deur zijn om mee te lachen. Je krijgt er met moeite een doosje spelkaarten in.

* Het motorvermogen van de 1600cc diesel in 1e versnelling bij lage toeren is ronduit ondermaats. Meermaals heb ik een ’gat in het motorvermogen’ aan de lijve moeten ondervinden. Als je geluk hebt stokt de motor even tijdens het optrekken, maar wanneer de airco-compressor aanstaat valt de motor gegarandeerd stil. Mijn wagen is hiervoor al 2x bij Volvo binnengeweest, maar daar kan met niet meer dan het probleem erkennen. ’Je moet ermee rijden als met een benzine motor’ is blijkbaar de enige oplossing.

Ik heb deze motor gekozen omdat hij op papier 110pk zou moeten hebben... Maar na meer dan 200.000 km met een VW TDI van 110 pk te hebben gereden (en 40.000km met de Volvo), kan ik je zeggen dat de V50 16D absoluut niet kan tippen aan de VW TDI met evenveel paarden. De TDI van VW is een bom, de Volvo 16D is ronduit lui.

* De veeeeeeeeeel te dure optielijst (in België dan toch). Het geluid van de standaard radio-installatie van de Volvo, bvb, is gewoon slecht. Daar ik veel op de baan ben, heb ik geopteerd voor de duurdere High Performance installatie die, by the way, een heel goed geluid geeft. Maar deze kost dan weer 500€, terwijl deze installatie eigenlijk basis zou moeten zijn in dergelijke wagen. Electronische airco (wanneer apart bijbesteld, en niet in pakket uiteraard) 750€, terwijl dit bij andere merken gemiddeld 250€ kost, enz....


Soms denk ik in stilte.... had ik de Toyota maar gekozen...

Maar buiten deze minpunten blijft het wel een goeie wagen hoor. Ik wil hem zeker niet helemaal afkeuren.

PROBLEMEN

* Gebrekkig motorvermogen in lage toeren

* Electronische sturing van deursloten en electrische ramen is al 2x defect geweest. Nu recent alweer : de deur van de passagier gaat niet meer open door 2x aan de hendel te trekken (wanneer deur op slot is). Dit is ronduit levensgevaarlijk. Dat de deur moet openen vanuit slot, door 2x aan de hendel te trekken is om in panieksituaties toch uit de auto te raken. Stel je voor dat je een ongeval hebt, en je wagen schiet in brand.... en je raakt niet uit de wagen.... En dat voor een merk met hoog aangeschreven veiligheid? Mijn wagen is geen uniek geval met dit probleem. Ook 2 collega’s die met dezelfde wagen rijden hebben dezelfde problemen al meermaals gehad.

**************** UPDATE 7/1/2007 ******************
Slotmechanisme passagiersdeur werd onder garantie vervangen. Het probleem is nu opgelost.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.