Volvo V50 1.6D Edition I (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V50 1.6D Edition I |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 130.242 km |
KM-stand laatst | 578.243 km |
Op naar de 500.000 kilometer
- 500.000 km
In 2009 moest ik voor m'n werk veel meer kilometers gaan maken en zag deze V50 bij een handelaar staan.
Vond m sowieso mooi maar hij had ook veel opties en de proefrit was echt zaligmakend.
Maar.... de handelaar verkocht m alleen zonder garantie en dat vond ik toch best eng.
Nog even verder gekeken naar vergelijkbare modellen maar die waren echt een paar duizend euro duurder en ook veel minder in opties en geluidskwaliteit van de stereo muziekinstallatie.
Dus toch maar deze zonder garantie gekocht met 131.000 km op de teller en wel volledig dealeronderhouden.
Het rijden met cruisecontrol beviel me echt ontzettend goed tijdens woonwerkverkeer van Amersfoort naar Zwolle en vice versa en het verbruik was ook erg laag, ik reed toen gemiddeld 1:25 en vond het echt prima.
Twee maanden later de kleine kinderen ingeladen en zonder een krimpje of zuchtje naar Zuid-Frankrijk gereden en daar niet echt vermoeid aangekomen.
Ik voelde me echt een geluksvogel in die auto.
Wegligging was prima, optrekken en hard rijden was ook meer dan genoeg en het verbruik vond ik perfect.
De eerste jaren bracht ik m dan ook naar de dealer want ik vond dat zo een fijne auto ook goede verzorging nodig had.
De beurten waren wel flink aan de prijzige kant en dat viel wel flink tegen.
Na een tweetal jaar kwamen de eerste problemen, vervelende meldingen op het scherm en ik had er weinig ervaring mee.
Op een gegeven moment had ik meer dan 10. 000 kilometer gereden zonder dat de turbo gewerkt had want hij ging maar niet aan.
Van alles was er vervangen EGR, sensoren, turbo zelf maar toch werkte het niet naar behoren.
Ik kwam wel op m'n werk maar inhalen op de snelweg kon ik vergeten.
Uiteindelijk hadden ze gevonden wat het was .... het apparaatje wat de turbo moest inschakelen van nog geen 50 euro ??
Ook bij de vervanging van een dynamo werd er best stom en niet klantvriendelijk gehandeld en toen heb ik de dealer niet veel meer gezien.
Maar ik bleef wel al die jaren best veel kilometers maken en ook m'n vakanties reed ik best veel met m'n V50
Wat is er allemaal vervangen?
Remschijven en blokken bij 220.000
Distributieriem bij 238.000
Dynamo bij 260.000
Banden gingen toch vaak 80.000 kilometer mee omdat ik een overwegend rustige rijstijl heb en goed op de bandenspanning lette.
Vanaf 350.000 kilometer nauwelijks onderhoud aan laten plegen en alleen wanneer er iets kapot was, meestal kleine dingetjes laten repareren
Olie verversen deed ik zelf om de 25.000 kilometer en oliefilter om de 50.000
Wel heb ik bij 360.000 kilometer de stoelen vervangen door bijna nieuwe van Volvo Rima want die waren echt niet mooi meer en ook ietsje slap.
Laatste jaar ging hij een beetje ruiken en laatst bleek dat er wat lekte bij 1 of 2 verstuivers maar hij bleef in mijn ogen wel prima rijden en ook nog zuinig.
Ben in de loop van de jaren steeds zuiniger gaan rijden door rustig optrekken, de eerste 5 kilometer weinig toeren laten maken en ook altijd afremmen op de motor en ook de laatste kilometer echt rustig om de turbo af te laten koelen.
De boordcomputer staat op gemiddeld 1:28 en dat is maar een klein beetje anders dan de realiteit.
Ben laatst met de V50 naar Klokje Rond geweest en daar werd mij wel verteld dat deze motor toch niet lang meer goed zou blijven draaien dus ik zal binnenkort een dieselspecialist eens laten kijken naar de verstuivers want dat is steeds meer nodig
Ik ga er mee door
- 511.000 km
Na het bezoek aan de klokje rond keuring heb ik omdat dat weer nodig was, zelf de olie en oliefilter vervangen en ben op en neer naar Zuid-Frankrijk gereden. Weliswaar zonder werkende airco maar de temperatuur was ook niet zo hoog dat die echt nodig was.
Door de rijwind had ik op de doorgaande wegen geen last van de stank van de verstuiver(s) maar bij een rood verkeerslicht merkte ik dat toch wel flink.
Onlangs heb ik die ene ? verstuiver laten reinigen en goed laten vastzetten en ook het brandstoffilter laten vervangen want dat was verstopt en ook de reden dat ie af en toe zelfs uitviel wanneer er om echt vermogen gevraagd werd.
Daarna reed ie weer als vanouds en dus ga ik nu proberen het volgende probleem(pje?) op te lossen.
De ventilatorkleppenmotor werkt niet goed en ook 1 ruitenwisser (de rechter ?) werkt plotseling niet.
A.s. maandag naar een Volvospecialist
Wat rijdt ie toch heerlijk ?
- 521.345 km
Vóór de winter kwam ik erachter dat de verwarming het weer niet deed en toen heb ik hem naar de Volvo dealer gebracht en daar hebben ze de verwarming gekalibreerd en toen werd het wel warm in de auto maar ook werkte de ventilatiekleppen motor niet of nauwelijks dus die heb ik de hele winter op ontwasemen laten staan en dat ging vrij goed.
De ruitenwisser die het niet deed pas vrij makkelijk gerepareerd
Opgezocht hoe ik daarbij moest komen en toen ik alles gedemonteerd had kon ik zien dat de aandrijfstang van de rechter ruitenwisser losgeschoten was van de aandrijfmotor.
Ik heb die stang een beetje verbogen zodat hij wat strakker zat en ook met een tiewrap ervoor gezorgd dat hij niet meer zo makkelijk los zou kunnen gaan.
Ondertussen was de turbo er ook mee opgehouden en heb ik bij de dealer onder andere de aanjager laten vervangen en daarna reed hij weer als een nieuwe snelle Volvo.
De ruitensproeier motor hield er vorige week ook mee op en toen ik een nieuwe heb gekocht voor €14 en die gemonteerd heb kon ik mijn voorruit ook weer rijkelijk besproeien.
Binnenkort als het weer lekker weer wordt ga ik naar die kleppen motor van de ventilatie en verwarming kijken maar dan moet ik het hele dashboard demonteren en ik heb op YouTube al een filmpje gezien hoe dat moet en dat lijkt me wel een leuke klus.
Wordt vervolgd
Hij blijft heerlijk rijden
- 533.000 km
Nu in het nieuwe jaar al weer best wat kilometers gemaakt en de 533.000 km bereikt.
Geen noemenswaardige dingen meegemaakt afgelopen half jaar.
De turbo werkt nog prima als ik m nodig heb en regelmatig laat ik de diesel ff een paar minuten boven de 3200 toeren komen om alles goed schoon te blazen.
Verder gewoon heerlijk zittend en muziek luisterend zuinig rijden met nog steeds gemiddeld meer dan 25 km op een liter toch best duur geworden dieselbrandstof.
Tot de volgende update
550.000 Kilometer ???
- 552.136 km
Mn dochter ging eind september met haar vriend en hond naar Zuid Frankrijk en wilde graag zuinig rijden...
Ik heb m met wat twijfels meegegeven maar ze zijn al aangekomen daar en al 1200 kilometer gereden, ook op binnenwegen, en de verbruiksmeter staat op 3.8 en ondertussen ging ie op 550.000 kilometer.
Ze zijn ook al weer terug gekomen en m'n V50 heeft ondertussen de 552.000 aangetikt.
In Frankrijk hadden ze ook nog wat plezierritjes gemaakt en op de terugweg iets steviger doorgereden maar toch gemiddeld 4.1 gehaald op de BC en dat is een mooi resultaat voor een vakantie met ruim 3000 km.
Deze week gaan we samen naar de wasstraat want dat had ze beloofd ???
560.000 Km
- 560.082 km
We zijn weer 5 maanden verder en er is weer 10.000 km bij.
Moest wel een tweetal nieuwe dimlichten monteren maar dat is bij deze Volvo gelukkig maar een karweitje van 3 minuten per koplamp omdat ze er heel gemakkelijk uit kunnen.
Binnenkort weer een nieuwe oliefilter en olie en wie weet gaan we naar de 570.000 km.
565.000 Km
- 565.308 km
Nou het gaat weer lekker...
Ik had voor de apk zelfs twee kleine 5W lampjes moeten vervangen....
Kostte bijna 4 euro ☹️☹️
Verder alleen maar complimenten van de keurmeester gehad.
Op naar de 570.000 🤣😂
571465 km.
- 571.465 km
Net weer eens volgetankt want ze was echt bijna leeg 🤣😂
Het gaat nog steeds goed, ik rij nu ook echt alleen maar zuinige snelwegkilometers, bandenspanning elke maand controleren en goed anticiperen op andere weggebruikers en de infrastructuur en ook m'n rechtervoet natuurlijk en dat zorgt nog steeds voor een prima zuinig dieselverbruik. Kijken of ik de winter weer heel doorkom... 😁😁😁
578.243 km
- 578.243 km
Laatst 4 nieuwe remblokjes laten monteren want dat was nu al weer nodig.
De winter goed doorgekomen en wat minder kilometers gemaakt.
Nog even en we zitten op 580000.
Ben de auto nog steeds niet beu 😄😄😄
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.