Volvo S40 T5 Momentum (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S40 T5 Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 42.000 km |
KM-stand laatst | 66.000 km |
Een wolf in schaapskleren
- 66.000 km
In verband met aanschaf van een sleurhut moest er ook een bijpassende auto komen. De voorganger (een Focus) mocht maar 1300 kg trekken en dat was te weinig. Bij mijn zoektocht deze tegen het lijf gelopen en hoewel ik op zoek was naar een station toch overstag gegaan (misschien had mijn vriendin er bij moeten zijn om me hiervoor te behoeden).
Prestaties
De auto is een echte wolf in schaapskleren. Ziet er beschaafd uit, geen opzichtige spoiler of iets dergelijks. Maar als je ermee rijdt merk je dat het een auto is die graag vooruit wil. Het blok was door de vorige eigenaar gechiptuned en de auto had dus ipv ruim 220 tegen de 250 pk, en dat was te merken. Rustig rijden was een probleem, stevig (heel stevig) doorrijden niet. Optrekken ging snel, maar ook tussensprintjes waren geen probleem. Makkelijk bij inhaalacties. Schakelt soepel, hoewel door het vele vermogen het moment van aangrijpen toch even zorgt voor een kleine schok. De lagedrukturbo zorgt voor veel vermogen in het hele bereik.
Comfort
Als berijder is het een comfortabele auto. Natuurlijk wat stugger geveerd en door de 17inch velgen voel je de weg onder je wel, maar niet hinderlijk (is natuurlijk ook persoonlijke voorkeur, ik vind dit wel fijn). Voor de meerijders is de auto wat minder. Bij prestaties gaf ik al aan dat het vermogen zorgt voor schokken bij het schakelen, als bijrijder voel je dit natuurlijk erger dan als bestuurder. Hoewel het onderstel gelijk is aan dat van de Focus (de voorganger) werd mijn dochter in deze auto misselijk als ze achterin zat. Heeft waarschijnlijk te maken met de positie van de achterstoelen die bij de Volvo wat boven de achterwielen lijken te zijn geplaatst.
Wat ook zeker meetelde bij het gebrek aan comfort was de keuze van de wielen. Volvo heeft standaard Continentals eronder zitten en deze bleken last te hebben van cupping (verkeerd afslijten van de wielen) waardoor de banden zorgden voor een trilling in de auto.
Voor laadruimte moet je natuurlijk geen sedan kopen, maar toch viel de diepte van de kofferbak me 100% mee, ik kon in ieder geval genoeg mee nemen. Toch was het gebrek aan laadruimte (en vooral de bereikbaarheid ervan) reden om om te zien naar een andere auto.
Betrouwbaarheid
Geen grote problemen gehad met de auto. Voorlampje kapot (maar dat is normale slijtage) en dat werd keurig en gratis vervangen door de dealer (Broekhuis) waarbij gelijk de andere koplamp ook werd meegenomen.
Binnen 3 maanden na aankoop hoorde ik lucht ontsnappen als ik het gas losliet. Direct mee naar de dealer en daar bleek dat een carterhuisslang (of iets dergelijks) valse lucht aanzoog. Auto achtergelaten op vrijdag en maandag kon ik 'm weer ophalen. Volgens de monteur is dit normale slijtage, komt niet vaak voor. Is hersteld onder garantie.
Ook wilde de auto een keer niet starten (stond gelukkig vlak bij de dealer). Daar werd gezegd dat ik de sleutel in het contact moest stoppen en er een flinke tik tegen aan moest geven. Er werd waarschijnlijk geen goed contact gemaakt intern. Dit hielp inderdaad en is dus bij Volvo een bekend probleem.
De auto heb ik te kort gehad (nog net geen jaar) om hier verder iets zinvols over te zeggen. Bij aflevering had de auto een APK-keuring gehad en in het jaar dat ik erin heb gereden was er geen beurt nodig.
Gebruikskosten
De auto rijdt niet zo zuinig, hoewel dat ook door mijn rijstijl komt. Ik rij nogal door en daarbij heb ik ook nog een poosje in Duitsland gewerkt waardoor ik op de Autobahn het verbruik omhoog hielp. Bij vlot maar beheerst rijden valt het verbruik wel mee, zo rond de 8.5l/100km. Anders werd het al gauw 10l/100km.
Reden verkoop
Zoals hierboven al aangegeven was de voornaamste reden om de auto te verkopen de laadruimte. Nieuwe auto is dan ook een station geworden (Volvo V70). Daarnaast speelde het comfort voor met name mijn dochter een grote rol. Misschien ook wel op te lossen met een ander setje banden. De prestaties en betrouwbaarheid van de auto waren geenszins van invloed. Ik hoop dat hij inmiddels verkocht is en dat de nieuwe eigenaar er ook veel plezier aan beleeft.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.