Volvo S40 1.6 D Edition II (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S40 1.6 D Edition II |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 99.960 km |
Reiswagen pur sang
- 47.000 km
Zakelijk rij ik Volvo sinds Nov-2007. De S40 1.6D Edition II stond op de lijst van auto's die door ons geleasd worden en ik heb - voor mijn werk - erg goede ervaringen met de vorige S40 gedurende mijn US trips.
Ik rijdt zakelijk ongeveer 43000 km / jaar. De 1.6 is comfortabel pittig genoeg en zuinig als je niet meer dan 100 kmh rijdt (4.6 / 100 km), zodra je echter 120 kmh rijdt schiet het verbruik naar 5.5 l / 100 km.
Over de auto zelf niets dan lof: de stoelen, stereo, ergonomie en de gigantische koffer zijn top. Opbergruimte binnen is aanvaardbaaar maar kan beter.
Het comfort van de auto is erg goed vanwege het totaal plaatje: redelijke airco (waait erg hard als auto net loopt), goede stoelen, goede remmen, goed schakelen, redelijk responsive als je gas geeft, het gebrek aan toeters en bellen op het dashboard.
De stereo is beter als ik veel andere auto's (ik rij erg veel modellen als huurauto in het buitenland).
Het enige minpunt is het relatief hoge verbruik, maar je sleept dan ook veel kilo's mee. Mijn prive auto, een 2008 2.4 Grand Vitara 3 deurs, is lichter dan de Volvo!
Motorvermogen weg
- 55.000 km
Vanmorgen had ik op weg naar mijn werk wat ook anderen al ervaarden, de turbo was tijdelijk weg. Op het display een melding "minder moter vermogen". Vanwege andere reviews wist ik een fix, contact uit, contact aan. Het werkte, dat spaart een rit naar de garage
Motorvermogen weg, ramen automatisch open
- 58.900 km
De laatste weken is tijdens het filerijden twee keer de foutmelding "minder vermogen" gekomen, een snelle sleutel uit, sleutel in bracht de oplossing. Dit probleem komt eigenlijk best vaak voor.
Schakelen wordt af en toe ook stroef, kan niet echt een patroon ontdekken.
Nog verbaasder was ik toen ik eerder vandaag bij mijn afgesloten auto terug kwam en alle ramen naar beneden waren, gelukkig stond de auto op de bedrijfsparking maar het zal je maar in een stad gebeuren. Ik ben me er niet van bewust hoe de auto vanzelf de ramen geopend heeft. Zeker een opmerking waard voor de grote beurt.
Prima auto, niet zuinig
- 96.374 km
Ben al heel erg gewend aan het comfort van de Volvo. Het is een erg fijne reisauto. Sinds een paar maanden zijn er wel rammeltjes. Behalve deze sljtage (?) zijn er wel een paar dingen die opvallen:
- als je gewoon 120 op de snelweg rijd is de auto niet zuinig, een gemiddelde van 1 op 20 is het best wat kan, eigenlijk niet aanvaardbaar voor een auto met zo'n kleine tank
- de airco werkt bij warmer weer (lees, boven 15 graden) als de motor pas loopt als een bezetene, ik schakel de fan altijd een tijdje uit om vervolgens terug naar automatisch te gaan, te veel lawaai anders
- soms schakelt de auto erg stroef, heb ondanks mijn kilometers nog geen patroon ontdekt (erg frustrerend voor een engineer)
- verkeersinformatie wordt vaak op zeer laag volume, een ander volume niveau als de CD, het lijkt of er een niveau wordt bewaard. Maar ook hier, nog geen patroon ontdekt
- automatsche wisser werkt vaak veel te snel, sensor lijkt op niet ideale plaats te zitten
Lijkt erg negatief maar ik zou morgen dezelfde lease auto kiezen. Motor heeft genoeg vermogen, auto is zeer betrouwbaar, en - volgens mij - nog steeds mooi, niet outdated wat betreft design
Motorstoring, klep vervangen!
- 99.960 km
De Volvo rijdt prima en heeft me nooit echt laten staan. Meestal was een "reset" (motor uit, motor aan) genoeg om software fouten te herstellen. Vandaag was er een defect aan de EGR klep en hielp een herstart en nieuwe software niet. Klep is vervangen. Het is opvallend dat een storing die de uitstoot verhoogd door de Volvo computer wordt gezien als een "ernstige storing", het instructie boekje doet dat niet zo voorkomen. Al met al lijkt het alsof de turbo automatisch wordt uitgeschakeld. Moet wel zeggen dat de dealer uitstekend hielp, daarover niets dan lof. De V50 1.8 die ik als leenwagen kreeg was een bevestiging dat de S40/V50 is een erg fijne rijdersauto maar dat de diesel echt fijner rijdt als de benzine versie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo S40 2.0D Momentum Airco cruis control cv op afs elektrische ramen
- 2007
- 146.536 km

Volvo S40 2.4 Automaat Edition II | Trekhaak
- 2007
- 223.550 km

Volvo S40 2.0 Edition II | Trekhaak | Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel | Bluetooth | Navigatie | Parkeersensoren | Regensensor | Leder | High Performance Audio | Cruise control |
- 2009
- 208.813 km