Volvo S40 1.6D Kinetic (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S40 1.6D Kinetic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 88.000 km |
KM-stand laatst | 190.000 km |
Malle Pietje
- 129.000 km
Deze Volvo werd in Goteborg gebouwd. Op een onderstel van Ford (Focus), met een diesel van Peugeot/Citroën in het vooronder. De eerste zeven jaar van zijn leven heeft de S40 in België rondgereden. Wij kochten de Volvo in oktober 2017 met slechts 87.000 rustig gereden kilometers op de teller. De banden zijn geproduceerd in 2009! Ik heb ondertussen vernomen dat er in België geen verschil in de motorrijtuigenbelasting voor benzine of diesel is (of was?). Deze ex-leasewagen heeft keurig jaarlijks onderhoud gehad, soms zelfs binnen 7.000km een volgende beurt.
Dus meenden wij bij een Volvo-specialist in Brabant een goede koop te doen. Bij de proefrit viel mij op dat de remmen trilden bij circa 90km/u, zodat bij levering de remschijven werden vernieuwd. Zelf vermoedde ik al dat daarmee de oorzaak niet was weggenomen en na drie maanden bleek mijn vermoeden helaas gegrond. De Bovag-garantie was net twee weekjes overschreden, maar de Volvo-specialist heeft schijven weer vernieuwd. "Weet u meneer, hiervoor kunnen talloze redenen zijn. Wij vernieuwen dit gratis voor u en laten we hopen dat deze klacht niet meer terugkomt." Eigenlijk was ik best verbijsterd. Deze Malle Pietje noemt zich Volvo specialist. Zijn bedrijf ziet er trouwens ook ongeveer uit als het winkeltje van Malle Pietje. Inmiddels ben ik 15.000km verder en trillen de remschijven weer. De onderhoudsmonteur bij Profile adviseerde mij twee rubbers in de stuurinrichting te vervangen. Het probleem is nu plotseling verdwenen. Profile is dus beter op de hoogte: "Kwaaltje van dit Focus-onderstel!"
Dynamo stuk
Heb je weleens meegemaakt dat de dynamo stuk gaat terwijl je op de snelweg onderweg bent en het nog donker is. Ik had het geluk dat ik nog net een parkeerterrein kon bereiken op de Autobahn. Want het was 's ochtends erg vroeg en met een kapotte dynamo heb je dus nul spanning op de accu; ik had niet graag in duisternis op de Nebenspur (vluchtstrook) gestaan. Malle Pietje heeft, vanwege de Bovag-garantie, € 300,- van de gemaakte reparatiekosten gecompenseerd.
Een maand na aankoop bleek de airco nauwelijks te koelen. Malle Pietje heeft airco-vloeistof op niveau gebracht en daarmee zou het probleem zijn verholpen. De winter brak aan, zodat de airco niet hoefde te verkoelen. Maar in de lente stelde ik vast de airco nog steeds niet werkte. Profile heeft toen vastgesteld dat de condensor defect (lek) was. Dan denk ik weer: "dat had Malle Pietje, als Volvo-specialist, toch moeten constateren?"
Lekkage aan de voorruit
Een nachtelijke storm met veel regen leidde tot een natte bestuurdersstoel. Bleek er een lekkage te zijn rondom de voorruit. Dat heb ik voorlopig maar zo gelaten en in deze kurkdroge zomer heb ik er dus geen last meer van gehad. Inmiddels hebben we de auto een jaar in bezit en mijn verzekeraar is zo vriendelijk de kosten voor dit herstel te vergoeden. Autotaalglas zag mijn autosleutel, waarop de monteur zei dat hij al een sterk vermoeden van de oorzaak had. Zonder één aanwijzing mijnerzijds controleerde hij de voorruit precies dáár waar de lekkage zit: "Er is een serie van Volvo die deze kwaal heeft." Dan denk ik weer, waarom weet Volvo-specialist Malle Pietje dit niet?
Wij hebben inmiddels in het eerste jaar 40.000 comfortabele kilometers gereden. Twee weken geleden kon de S40 tot mijn verrassing niet worden goedgekeurd voor de APK. Van beide voorpoten was de vering gebroken. Dat is mijn auto's in 35 jaar nog nooit overkomen. Volgens de monteur van Profile kunnen er twee oorzaken zijn: verkeersdrempels en/of de kwaliteit van deze veren is niet meer zo goed als in de vorige eeuw.
Al met al hebben wij best enkele flinke reparaties gehad, waarvan een deel voorkomen had kunnen komen als Malle Pietje zijn specialisme, gebaseerd op tientallen jaren ervaring met Volvo, had waargemaakt.
Voortaan hecht ik meer waarde aan professioneel geleide organisaties als Profile en Autotaalglas met goed opgeleide medewerkers, een goed uitgeruste en opgeruimde werkplaats en handige online-tools.
De S40 rijdt comfortabel en verbruikt circa 5,3 liter per 100km. Wij hopen dat verrassingen het komende jaar uitblijven.
Onderhoud
- 142.000 km
Onderhoud diende zich aan en volgens Profile volstond een kleine beurt, 25.000km na de vorige beurt. Er waren geen bijzonderheden, zodat het bescheiden bedrag van circa € 135,- op de factuur verscheen. Na 40.000km bleken twee winterbanden aan vervanging toe te zijn, waardoor de factuurbedrag nog circa € 200,-- hoger werd.
Drie maanden geleden is het glas van een achterlichtunit gebroken. Bij een online aanbieder van gebruikte onderdelen heb ik een passende unit gekocht. Profile heeft deze bij de wissel naar winterbanden ingebouwd. Het lukte hen niet om het mistachterlicht werkend te krijgen, zodat nu bij starten telkens de melding op het dashboard verschijnt dat deze lamp kapot is. Het deert mij niet.
Enkele weken geleden is daar de terugkerende melding bijgekomen dat aan de parkeersensoren service vereist is. Deze storing kon Profile eveneens niet verhelpen, wat ik geen probleem vind. Misschien dat ik bij de wissel naar zomerbanden een Volvodealer hier eens naar laat kijken.
Het verbruik bedraagt gemiddeld rond de 1 op 18, bij een gemiddelde snelheid van 84km/u. Ik rijd overwegend snelwegkilometers, met intensief gebruik van de cruise control.
Ondertussen is de Volvo een probleemloze kilometervreter geworden. Hopelijk zet de trend voort. Cross fingers.
Roetfilter
- 147.200 km
Een weekje na het verrichte onderhoud, steeg het brandstofverbruik ruim 10%. Ik heb Profile een gedetailleerd overzichtje van het geregistreerde verbruik toegezonden van de laatste 3.000km na hun onderhoud. Ik kreeg als terugkoppeling dat het verbruik bij nieuwe banden altijd in het begin hoger is. Dat vond ik geen al te beste reactie, want dan hoef ik nooit geen Hankooks meer!
Drie dagen geleden zakte het vermogen op snelweg plotseling weg. Een universele garage dichtbij mijn werk heeft een diagnose uitgevoerd en stelde vast dat het roetfilter verstopt was, waardoor het motormanagement naar de nood-modus overschakelt. Dit keer heb ik mij gewend tot een echte Volvospecialist in de regio. Bij 120.000km had Malle Pietje het roetfilter moeten vervangen, maar heeft dit nagelaten.
Nu is het roetfilter vervangen, er bleek tevens een sensor bij de uitlaat defect, het mistachterlicht functioneert weer (van belang voor APK) en er werd door de Volvo-specialist een defecte parkeersensor vervangen. De auto werd gratis voorzien van nieuwe matten en netjes buiten en binnen schoongemaakt.
Ik reken erop dat het brandstofverbruik nu weer circa 5,4l per 100km zal zijn.
wiellager
- 162.000 km
In april heb ik bij Profile de winterbanden laten vervangen. Op de lm-velgen heeft Profile vier nieuwe zomerbanden gemonteerd. Ik heb hen gemeld dat met name in lange bochten of uitritten op de snelweg het lijkt alsof de (winter-)banden aanmerkelijk meer lawaai maken. Profile heeft niets kunnen vinden.
Het geluid leek de twee weken daarna méér te worden. Begin mei ben ik naar de Volvo-specialist gereden. Zij stelden binnen tien minuten vast dat een wiellager defect was. Sindsdien heb ik het lawaai niet meer gehoord.
duur of pech?
- 173.410 km
Bij 162.000km schakelde het motormanagement om naar de beveiligde noodstand. Ik kon wel doorrijden, maar het vermogen was minimaal. Bij de Volvo-specialist bleken sensoren in de brandstoftoevoer niet goed meer te functioneren. De herstelkosten bedroegen € 685,-
Anderhalve maand en 4.500km verder werd een onderhoudsbeurt uitgevoerd, gelijktijdig met de APK-keuring. Daar kwam niets bijzonders tevoorschijn. De factuur bedroeg € 423,-- , wat mij redelijk lijkt.
Een maandje later en 2.000km verder schakelde het motormanagement weer het noodprogramma in. De gloeibougies bleken niet meer goed te werken. De monteurs hebben dat vlot opgelost en konden de gloeibougies gelukkig met het nodige geduld en voorzichtigheid goed vervangen. Die krengen kunnen namelijk soms muurvast zitten en afbreken bij het verwijderen. Toch weer € 442,--.
Bij een ongelukje de kap op de linkerspiegel volledig gebroken. Via Rima (specialist in gebruikte Volvo-onderdelen) heb ik een vervangende spiegelunit gekocht. Inclusief montage € 192,--.
Al met al ruim € 1700,-- aan kosten in drie maanden (10.000km). De auto rijdt wel lekker hoor en verwarmde voorstoelen zijn in dit jaargetijde erg prettig! Bij een gemiddelde snelheid van 83km/u (vlgs boordcomputer) bedraagt het verbruik 1 : 18,3.
EGR en erg vervelend
- 190.000 km
Het motormanagement meldde begin februari een storing. Op zaterdagochtend was de melding verdwenen, maar was er een bi-xenonlamp defect waardoor ik toch naar de Volvo specialist moest. Zij hebben de lamp vervangen (€ 93,78 voor één lamp) en de diagnose uitgelezen. Er was iets met de EGR-klep; "houd het maar in de gaten".
Anderhalve week later, 1.500km verder, had ik dagenlang met de storingsmelding gereden en rook ik bij het uitstappen een smerige geur. Hier om de hoek naar een universele garage gegaan en zij zagen meteen dat er een scheur in koelcilinder van de EGR-klep zat. Het onderdeel werd vervangen (€ 465,00) en het leek erop dat de EGR klep geen schade had opgelopen. "Je komt er in ieder geval niet mee stil te staan, maar houd het wel in de gaten."
Twee weken en bijna 2.000 km verder, bij 130km/h op de linkerbaan van de Autobahn hield plotseling alles er in één keer mee op. Pffff.... Ik ben tussen twee LKW's door veilig op de Nebenspur (vluchtstrook) gekomen. Anderhalf uur later werd ik opgetakeld. De garagist had op een forum ontdekt dat storingen in de EGR-klep er óók toe kúnnen leiden dat de stroomvoorziening wordt onderbroken. Nou, die pech had ik dus. De EGR-klep is vervangen voor € 277,95.
Vanaf de lente wordt de Volvo nauwelijks meer gebruikt, omdat ik dan op de motor stap. Ik heb besloten de auto te verkopen en dat was via ikwilvanmijnautoaf in een uurtje gepiept.
Over ruim 100.000km bedroegen de brandstofkosten 7,1 cent en onderhoudskosten 6,5 cent per kilometer. Best veel onderdelen moeten vervangen en dat had ik niet verwacht van een Volvo met een PSA-motor in het vooronder.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.