Volvo PV444 (1952)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 3, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 1952 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 47.000 km |
KM-stand laatst | 56.000 km |
Zeer mooie hobby oldtimer.
- 56.000 km
In de zomer van 2017 kocht ik deze Volvo PV444DS uit 1952 met Tagøk (richting aanwijzers) op het dak.
Dit model is enkel gebouwd van 1950 t/m 1952 met type letters B t/m D.
De S staat voor Special en was voorzien van oa chrome strips, een blauwe (officieel benaming duifgrijs) carrosserie en rood/beige interieur.
De standaard modellen (dus zonder S) waren allemaal zwart zonder div chrome strips en hadden een groen/beige interieur.
De auto heeft een split window voor en achter (brilletje) en vacuüm (via motor) aangedreven ruitenwissers.
Ik heb deze wagen in deze staat gekocht, deze is in Zweden gerestaureerd rond 2010 nadat deze ongeveer 45 jaar in een schuur had gestaan.
Zelf heb ik de volledige bodemplaat van nieuwe bitac voorzien aangezien deze best slecht was.
De originele ontsteking is vervangen voor een elektronische 123 ontsteking omdat er regelmatig startproblemen waren en de rotors moeilijk te verkrijgen waren.
Ook de voor remmen heb ik vervangen voor voor remmen van een PV544 die betere rem resultaten hebben en je deze ook makkelijk zelf kan stellen doormiddel van een stelwieltje
In de corona jaren is de motor en versnellingsbak volledig gereviseerd.
De originele blok accu van 6 volt heb ik vervangen voor een sterke 6 volt gel accu.
Ook is de grille voorzien van een gordijntje, wat in die tijd standaard was voor Zweedse modellen om in de winter het gordijntje omhoog te trekken voor de radiator, dit kon men in de auto doen door aan een ketting te trekken.
De modellen die destijds nieuw in Nederland verkocht werden hadden dit niet.
Via via heb ik in de jaren diverse reserve onderdelen weten te verzamelen, oa een carburateur, bobine, interieur zonneklepjes, orgineel verbandkitje, originele 6 volt reservere lampen en zekering doosje, radiator, originele krik en wielsleutel met platte lip om sierdoppen te verwijderen, een werkende 6 volt transistor radio uit begin jaren 50, metalen strips om van de voorstoelen een bed te maken en een extra lamp rechts op de bumper, die met het grootlicht aan gaat, (nog niet gemonteerd op de foto).
Als ik de wagen start na lang stil staan slaat hij 9 van de 10 keer meteen aan, wel moet ik eerst handmatig benzine in de carburateur pompen via een klein pompje onder het benzinefilter.
Rijden doe ik er weinig mee en voornamelijk max 100 km rond mijn woonplaats.
Net na de revisie van de motor wel een week mee in Friesland rond gereden, waarvan de heen en terugreis vanuit Noord Brabant deels via de snelweg is gegaan.
Op de snelweg kan de wagen best goed mee in het verkeer maar veel harder dan 95 a 100 km/h rijden is niet wenselijk omdat het maar een originele 3 versnellingsbak is half gesynchroniseerd en de motor dan best wat lawaai maakt.
Toen ik de wagen kocht stond er ongeveer 47500 op de teller maar dat zou ook 147500 zijn omdat de teller bij 99999 weer op 0 gaat, maar de man die de revisie heeft gedaan van de motor en versnellingsbak acht de kans heel klein dat het 147500 km is, gezien de staat van het blok en versnellingsbak (met nog de originele boutjes met volvo logo er destijds in) en de wagen 45 jaar heeft stil gestaan.
Het verbruik van de wagen hou ik niet echt bij omdat het een echte hobbywagen is, maar ongeveer 1/13 a 1/14 is haalbaar, ook zit er maar een kleine tank in.
Optrekken gaat niet snel aangezien het 1.4 motorblokje (B4B motorblok) maar +-44 pk levert.
De stoelen zitten lekker zacht maar bij lange ritten mis je wel rug/hoofdsteun bij de voorstoelen.
Bijzonder is dat er in het dashboard een sigarettenaansteker zit deze zit naast het contact slot rechts achter het stuur, links achter het stuur zitten de knop voor het stads/dimlicht en de choke, het grootlicht zit doormiddel van een knop in de vloer naast het koppelingspedaal.
De ruitenwissers bedien je via een draaiknop op het dashboard en werken zoals eerder vermeld op vacuüm via het motorblok, maar dit is niet echt een betrouwbaar systeem dus als ik ze echt nodig heb draai ik liever met de knop aan/uit om ze op en neer te laten gaan, maar omdat de splitwindow best recht staat op de wagen en er een zonneklep op zit boven de voorruit blijven de raampjes best goed schoon tijdens het rijden in de regen.
Uiteraard staat de oldtimer altijd binnen geparkeerd in een garage met een bijkomend voordeel dat in de garage verwarmingsbuizen lopen van een appartementencomplex dus het is altijd boven 0 in de garage.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.